T O P I C R E V I E W |
Circlomanen |
Posted - 2010/04/11 : 18:27:23 Så har det gått av stapeln.
Närvarande var Zei, Circlo och Martinsson.
Hornen är: (i ökande storlek)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78803
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78377
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78420
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bogus |
Posted - 2010/06/15 : 14:58:41 Härligt! |
Zei |
Posted - 2010/06/15 : 13:46:42 Förstår att ni är sugna
Ritningar kommer, har haft fullt upp med annat.. men det kommer, det kommer.
Skall se om jag kan få till något i helgen..
/JZ |
Bogus |
Posted - 2010/06/15 : 11:52:07 Någon som lyckats få ordning på någon ritning? =) Börjar verkligen rycka i bygg-tarmen nu när sommaren kommit.
|
johan.björklund |
Posted - 2010/05/28 : 07:43:51 Då är jag med Dom sakerna som känlighet, konamplitud osv är ju det man vill åt. |
Circlomanen |
Posted - 2010/05/28 : 06:14:27 Jag menar bara ljudkvalitet. Är storlek viktigt så skall man glömma horn. |
johan.björklund |
Posted - 2010/05/27 : 23:28:50 Kul med lite debatt men jag förstår inte att det ofta blir jämförelse mellan 2 totalt olika lösningar.
Inget ont menat nu!!! quote: Ge mig samma budget som en DD-18 kostar så kan jag bygga nått åt dig som ger Velodynen en omgång.
I samma storlek som DD-18?
Man får inte glömma att för många så är storleken/design en lika viktig aspekt som återgivningen.
|
Bogus |
Posted - 2010/05/27 : 22:56:26 Härligt! Tack så mycket! =) |
Zei |
Posted - 2010/05/27 : 22:41:40 Finns ingen ritning på "mitt" horn i digital form eller ens i pappersform.. Möjligtvis på någon form av tänkt pappersnäsduk i Circlos mystiska mmmm sinne
Hur som helst.. klart vi ordnar en ritning....
Peace.
/JZ |
Bogus |
Posted - 2010/05/27 : 11:27:51 Nu har jag fått en nad-slutsteg över och är väldigt sugen på att bygga ett tappat horn. Zei's variant lockar mest... finns det möjlighet att lägga upp en ritning? =) |
scorpion |
Posted - 2010/05/04 : 10:24:44 Sladdbarn,
Ja, det finns en länk lite längre ned på sidan jag länkade till. Konceptet är ett samarbete mellan GR-Research och Rythmik Audio mer info på deras hemsida: http://www.rythmikaudio.com/ .
/Erling |
Circlomanen |
Posted - 2010/05/04 : 09:07:35 Som all annan bruk av återkoppling så mäter det ofta riktigt bra, men svänger inte på samma sätt som återkopplingsfritt. Bland de absolut mest svängiga och glädjefyllda förstärkare jag har hört var nått som Bernt Jansson svängde ihop på en träplatta. 3 st triodsteg i serie, tre transformatorer i signalvägen, ingen global återkoppling. Jistanes vilken sväng och glädje. Man totalt tappade ideerna med "hifi" och njöt bara av all musik. Visst var det mer dist i basen än en QSC-stärkare har, men det var ruskigt svängigt och roligt. Ordet "korrekt" var inte relevant att ens fundera på. Man tänkte inte i de termerna, även om jag hörde bristerna i basregionen.
Jag har samma erfarenhet med Velodyns och Infinitys servostyrda subbar. De gör allt korrekt, och de låter bra, men det är inte samma djeaflar anamma och sväng. Rätt eller fel är ganska ointressant här. Jag föredrar svänget. Tappade horn har den där attacken och omedelbarheten som är typisk för horn och återkopplingsfritt. Det bara spelar. De tvekar inte. Den massiva fysiska känslan och de höga ljudtrycken är bara en bonus.
Det är därför jag tror att ett välsvarvat tappat horn skulle "spöa" servostyrda lösningar, men som vanligt så handlar det i slutänden om smak. Det borde vara ganska uppenbart att mina svar är baserade på min smak och världsbild. Jag vill gärna jämföra en DD-?? med ett tappat horn. Jag tror det skulle vara mycket spännande och lärorikt, och erfarenheten säger att det kommer sluta med det vanliga konstaterandet att vilken man väljer beror på vad man prioriterar. Även om mina val alltid är bättre än andras.
Mvh Johannes. |
sladdbarn |
Posted - 2010/05/04 : 07:55:59 Scorpion: använder man en särskilt slutsteg till den basen du länkade till? |
scorpion |
Posted - 2010/05/03 : 23:14:19 Det är mycket möjligt att GR-Research har en ultimat lösning: OB SERVO SUB med anl av esl's post : http://www.gr-research.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=141 . Jag tvivlar inte på att detta är en mycket bra lösning. Men varför inte jämföra med TH.
/Erling |
esl |
Posted - 2010/05/03 : 18:45:46 Servodrift är direktkopplat på konen.
Distortionen alltså olijäriteter i magnetsystem, fjädringen i upphängningen, resistansändringar pga temperaturändringar i spolen, virvelströmmar i polstycke, mm, mm blir du inte av med i ett TH, inte ens om man önskar att det vore så jättemycket. En efekt med srvodrift är den fullständiga kontrollen av konrörelsen, och man slår på konen så rör den sig inte. Vu mätarna på slutsteget far i botten och konen hålls i järngrepp, stenhårt. De extremt låga distnivåer man kan få med servodrift (speciellt med många element inkopplade samtidigt (Infinity IRS)) bör upplevas.
Men vad hindrar att ni kör servodrift på TH? Med servo justerar du Qts, och Fs med en potentiometer. Servo på 4st 15" Dayton IB dipoler... ex vis. Skulle gärna käka lite ölkorv en kväll och jämföra med TH :-)
|
carsten_chr |
Posted - 2010/04/30 : 23:32:45 Takker for tilbudet !.......
Men jeg har ikke lyst til endnu et "tapped horn" - Velodyne DD-18'eren er svaret på min lange søgen !
Bevares; et "tapped horn" kan da bestemt også nogle tricks - ingen tvivl om det !
Smag og behag er forkellig fra person til person, og fra setup til setup - i mit setup og efter min smag; rammer DD-18'eren 100 % plet ! |
Circlomanen |
Posted - 2010/04/30 : 21:33:47 Det finns en intressant tråd där en snubbe i USA byter ut 4 st JL-AUDIO Fathom f113 mot en st TH-spud och tycker att det är en uppgradering i både ljudkvalitet och kvantitet. Han kompletterar senare med en till TH-Spud och de är visst otroliga tillsammans. Nu vet jag inte hur en DD-18 är jämfört med en Fathom f113. Troligen bättre, men det visar iallafall att tappade horn har potential. Det är två st billiga Tangband 8or mot en massa häftiga superelement som kostar många sköna tusenlappar. Det hade varit intressant om Danley ville göra en "state of the art" TH med bästa möjliga element (inte 400 kr kina-8or) och en stabil låda i 60 mm björkplywood eller betong. Inbyggd DSP, förstärkare och hela kittet. |
Circlomanen |
Posted - 2010/04/30 : 21:04:23 quote: men på lydkvalitet kan en sådan altså ikke følge med en Velodyne DD sub.
Jag betvivlar starkt att ett tappat horn inte kan slå en Velodynsubb när det gäller ljudkvalitet. Det handlar bara om att ha bra råvaror och en bra konstruktion. Tappade horn är inte bara ljudtryck. De är enligt mig den mest välljudande konstruktionen jag känner till. Du kanske inte skall dissa tappade horn baserade på några expriment du gjort med dem. Ge mig samma budget som en DD-18 kostar så kan jag bygga nått åt dig som ger Velodynen en omgång. Mvh Johannes. |
carsten_chr |
Posted - 2010/04/30 : 16:27:03 Hej !........
Har selv leget lidt med Tapped Horn !
Jeg endte ud med en konstruktion der benyttede en 15" bas - selve kabinettet var 50 cm bredt, 50 cm dybt og 230 cm højt (vægt: over 150 kg). Hornet var tunet til 21 Hz (kvartbølge).
Sådan helt konkret, så kan et sådant flytte rå mængder af luft - også meget mere end en hvilken som helst konventionel konstruktion !
Men som alting jo er, så er også et "Tapped Horn" et kompromis. På lydtryk er den nærmest uovervindelig, men på lydkvalitet kan en sådan altså ikke følge med en Velodyne DD sub.
Jeg spiller i dag på en Velodyne DD-18'er - skal for en god ordens skyld lige nævnes at jeg også på hornsubben benyttede Velodyne's rumkorrektionsenhed (SMS-1). |
PetterPersson |
Posted - 2010/04/17 : 23:05:49 Tack så mycket för tråden! Det har varit ett nöje att läsa om era upplevelser och erfarenheter. Hoppas att det dyker upp några TH på mässan sedan |
martinsson |
Posted - 2010/04/15 : 11:54:03 Om man ser till denna simulering som av en händelse råkar vara mitt horn :
Så ser man att det har en -10dB punkt på ca 30Hz, och det börjar falla redan vid 45Hz, detta är ju inte särskillt imponernade, tittar högre upp i frekvensgången så ser det ju riktigt illa ut, en -10dB dipp vid 120Hz och sedan blir det bara värre.
Jösses detta kan man ju bara inte bygga, kolla hur det ser ut, eller ?
Om man nu tar och mäter med en hyffsat pålitlig RTA maskin (PAA2), så ser den inte alla dippar och peakar då upplösningen inte alltid räcker till, men oroligheterna i frekvensgången är ändå så pass grova att man borde se en del av det eller hur ?
Jovisst gör man det, neråt faller som den ska enligt simuleringen, -10dB vid 30Hz på pricken, likaså anar vi en liten svacka vid 120Hz, samt två högre staplar strax däröver, helt korrekt, hornresp stämmer således mkt väl med hur utfallet blir.
Topparna och dalarna verkar dock mindre i RTA mätningen, detta pga RTA upplösningen (ovan), men det har nog även en del att göra med veckningen skulle jag tro.
Om man sedan lyssnar på 2st i ett system så kan jag säga att man inte märker mycket av dessa skönhetsfläckar alls, inte ens om man sitter och kör svep (vilket inte händer särskillt ofta jag lovar).
Jag har nu hunnit lyssna lite mer på dem och jag tycker de funkar kalas ända upp till 200Hz, detta hade jag inte trott, inte om man ser till simuleringen åtminstone. |
EngelholmAudio |
Posted - 2010/04/14 : 11:42:08 Nån som kollat denna: http://www.hometheatershack.com/forums/exodus-audio/25043-shiva-tapped-horn.html
|
sopwith |
Posted - 2010/04/14 : 09:51:52 Circlomanen, kom förbi mig någon dag när du är ute och promenerar, ligger två hyffsade diskanter på hyllan och flyttas runt runt utan användning som du kan ta, varför inte labba fram en fullregister talare... |
Harry_up |
Posted - 2010/04/13 : 19:59:01 Så intressant. Trevlig test ni gjorde.
mvh/Harryup |
Circlomanen |
Posted - 2010/04/13 : 15:59:21 Ett tappat horn har bättre grupplöptid och mindre fasskift inom sitt passband än alla andra avstämninger, möjligtvis frontladdade horn undantagna.
Kolla vad Danley skriver om det på hans hemsida www.danleysoundlabs.com
De är lättare att integrera än någon annan form av subb jag någonsin provat. Ev delay kan en DBX driverack eller brutefir göra med lätthet. Det är inget som jag bryr mig så mycket om, och vi upplevde inget behov av det när vi provade hornen hemma hos Martinsson. Det är den vanligaste saken folk kommenterar när de har provat att tappa sina horn, "den är så lätt att integrera", tät efter "jesusihelavetetvilkenbas!!!!!!!!!!! ".
Stämmer man av dem djupt (under 30 Hz) kanske det behövs mer arbete på den fronten. |
Harry_up |
Posted - 2010/04/13 : 08:58:36 Har testat en del med digitala aktiva filter och delayer och fasjusteringar. Måste säg att för mig så är skillnaden så stor att jag aldrig kommer köra subbar utan möjligheten till delay. Har en stark känsla av att group-delayen som blir då man delar lite lägre kan sätta allvarliga käppar i hjulet för hur bra man uppfattar att hornet "låter". Jag höftade mina delningar rent fysiskt mellan subbar-mellan-diskant. Nu vet jag inte hur exakt XTZ-grunkan är dåd et gäller att mäta avstånd men med groupdelay så tyckte den att basarna stod mer än 2 meter längre bort än vad dom faktiskt gör. Så om den delayen ligger i filtret eller i groupdelayen vet jag inte men skillnaden var som natt och dag då man inte gissade utan lät XTZ mäta. Skall testa relativ fasmätningar i Smaart också för att se om det går att få det ännu bättre. Om ni har samma symtom som jag så skulle jag absolut kolla hur bra det egentligen mäter innan man (be)dömmer ut ett horn.
mvh/Harryup |