T O P I C R E V I E W |
Janne00 |
Posted - 2010/02/26 : 08:18:25 Hej! Jag tänkte bygga (låta bygga) högtalarstativ i stål med två cylindrar (diam>100 mm) och en stor topplatta (250x300) och en ännu större bottenplatta. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska fästa topp- och bottenplatta på ett vettigt sätt så att det blir stabilt men löstagbart (för transport och målning samt för att kunna fylla benen med t.ex. sand). Jag har aldrig ägt stativ(högtalare) innan och har inget att jämföra med Undrar om någon här som vet hur riktiga stativtillverkare löst detta... Hälsar Janne i Malmö, som väntar på ett par is8:or |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Hemling |
Posted - 2010/02/27 : 03:52:44 Man kan ju fästa en mutter i röret.. Jag försöker visa med bilden nedan.
Stora cirkeln ska vara röret och den mindre en mutter och det svarta plattjärn eller liknande. Är det öppet runt muttern går det ju fortfarande att hälla ner sand och dom går att ta isär. |
Matti H |
Posted - 2010/02/27 : 01:27:24 Kommer själv bygga staiv inom en snar framtid. Fast inte helt i rostfritt utan en fot i MDF/dämplim och fanèr. |
Matti H |
Posted - 2010/02/27 : 01:14:36 Att Tig svetsa rör är otroligt snyggt. Man behöver inte snygga till svetsningarna utan dom är snygga som dom är, ser typ ut som fiskfjäll om man är en duktig svetsare. Känner duktig svetsare! |
knutte |
Posted - 2010/02/26 : 15:04:18 Svetsa ihop allt.
Borra sedan hål mitt för rören (tex M16) som du fyller sand igenom, och skruva sedan igen med försänkt skruv.
Borde funka...? |
RuneStone |
Posted - 2010/02/26 : 08:42:03 Vi rev isär ett par Technics-stativ här om veckan och dom använder gängstång genom hela rören med försänkta insexmuttrar, sådana muttrar du har till möbler. Smidigt och enkelt. |