HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix Ongen - ljudkällan

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2010/02/25 : 18:06:44

Nu är det väll nått år sedan jag slängde upp de första bilderna på mitt phono/RIAA-steg.
Efter detta har steget kompletterats med front, lite justeringar, chassi etc.
Så nu tänkte jag löpa linan ut och presentera hela bygget

Häng meee !

/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2010/03/11 : 08:30:25
En kort rapport från ovanst. experiment med variablel MC-last
Det fungerar inte
Iom att jag har MC transformatorn separerad från grammofonsteget, och -för enkelheten skull, lägga MC lasten direkt på sekundärlindningen av trafon oschillerar 6C45 rören hysteriskt

Lasten är ju inte enbart en last för pickupen, utan även gallerläcka.
Och uppenbart är att dessa måste monteras tätt inpå gallret

Experimenten fortsätter med olika fasta motstånd monterat i gramofonsteget

/Pix
pix Posted - 2010/03/07 : 08:59:50
En MC pickup skall ju lastas på rätt sätt.
Men vad är då "rätt"?
Jag bestämde mig för att bygga ihop två såna här:

Tanken är att man skall kunna justera den speglade pickuplasten "on the fly" (under spelning) och höra skillnader för att på så sätt hitta rätt läge
Iom att denna även fungerar som gallerresistor för första röret så vill jag vara säker på att inte potentiometern glappar (med strömrusning i första röret som följd), så ett 100K motstånd ligger permanent som last.
Parallellt med dessa en 7K6 resistor i serie med en 20-varvig 20K potentiometer.
Uppmätt kan jag justera lasten mellan 7K6 och 22K vilket betyder 76 - 220 Ohm sett från pickupen (MC transformatorn kopplad 1:10)
Hela grunkan är 10cm lång och har en RCA hane i ena änden samt en RCA hona i den andra.
Då jag lättast kommer åt att justera vid transformatorn kopplas alltså denna mojäng in mellan MC transformatorn och kablarna från phonosteget

Återkommer med lyssningsintryck

/Pix
pix Posted - 2010/03/04 : 20:25:17
Hej
Efter ett tips från Calle_jr att lasta pickupen tuffare, beslutade jag mig för att åter lägga ONGEN på operationsbordet

Jag beslutade mig för att plocka bort 22K resistorerna på ingången (-som förutom är gallerresistor, även den speglade pickuplasten)

I stället monterade jag dessa på utgången i SUTén (stepup transformatorn)
Det finns en risk med detta.
Om en kabel mellan SUTen och phonosteget skulle glappa kommer första röret att rusa och antagligen brinna upp
Men jag valde ändå detta för att enklare kunna testa med olika pickuplaster framöver
Man kan ju montera en 47K last i steget, för att samtidigt fungera med MM pickuper, och montera ytterligare en last parallellt med den första i SUTén. Och så kanske det blir när jag hittat rätt värde på lasten.

I stället för den tidigare 22K lasten (speglas som 220 Ohm sett från pickupen) monterades en 14K resistor.
Det betyder en speglad last om 140 Ohm med 1:10 lindningsförhållande i SUTen.

Jag hittade även att jag inte riktigt varit sann med det tidigare schemat

RIAA filtret är där konstruerat för att LL1660 transformatorn var ner-stegad 4,5:2, vilket var avsikten från början (och anledningen till att jag hade dessa värden i mina gamla konstruktionspapper)

Som jag skrev i tråden räckte inte riktigt förstärkningen till, varför jag fick koppla om transformatorn till 4,5:4.
Alltså fortfarande en liten nerstegning, men inte fullt så mycket.
Zut efter transformatorn blir inte fullt så låg, vilket medför omkonstruktion av RIAA filtret

Jag märkte även att jag i det tidigare schemat inte hade med den fjärde tidskonstanten som jag pratade om i texten

Här kommer schemat hur den faktiskt ser ut just nu:



Som synes är det fyra kondensatorer och tre resistorer

Finessen med detta är att de tre parallella kondensatorerna skall ha ett förhållande av 2,915:1 mot det separata kondensatorn
Så genom att mäta igenom ett par hundra kondensatorer av en viss typ, så var det ganska enkelt (dator ) att hitta en kombination som stämmer.

De fyra kondensatorerna är alltså identiska komponenter men där toleransspridningen ger en kombination med förhållandet 2,915:1

Kondensatorerna är för övrigt av typen Plessey KP.
KP står för en polypropylen film/folie kondensator

110R resistorn som sitter under den separata kondensatorn ger den fjärde brytfrekvensen 50kHz
Utan denna resistor har filtret bara tre brytfrekvenser 50Hz, 500Hz, samt 2122Hz

Här kan man se skillnaden mellan den ordinarie RIAA kurvan (svart) och kurvan med den fjärde brytfrekvensen (röd)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:ERIAA.svg

Mvh
/Pix
pix Posted - 2010/03/03 : 18:32:38
Tack Klingan
Slå en pling när det passar
Mvh
/Pix
Klingan Posted - 2010/03/03 : 13:10:47
Bara så läckert Pix!!

Blir sugen på ett besök under våren.
pix Posted - 2010/03/03 : 11:12:37
Tack acebowler
Kontakterna är Schweiziska LEMO
Lite overkill, men jag hade dessa hemma så
/Pix
primpa Posted - 2010/03/03 : 08:45:47
Visst tänkte jag på den elektriskakomponenten, =)
det är inget jag gått och funderat på. Men när jag såg den höga förstärkning
som du gör här så kom jag och tänka på en sådan.
Är ju bara novis inom elektronik än så länge.

Jag förstår dina argument, och känner att jag kan hålla med. Dock vore det kanske kul att prova
med en Instrumentförstärkare någon gång :D, för att det är kul.
acebowler Posted - 2010/03/02 : 22:31:28
Rackarns snyggt pix!!!! Jag tar av mig hatten!
Har jag missat det eller var sjutton hittar man kontakterna du kör för HT och glöd?

/Staffan

pix Posted - 2010/03/02 : 21:35:34
Anders,
Nuså, är det åtgärdat
/Pix
Bubbel Posted - 2010/03/02 : 21:24:29
quote:
Biltema har en kontakt som ser minns sagt ruggad ut


Nu tycker jag att den här tråden har tappat all trovärdighet hittills har trådskaparen klarat sig med att undvika englifisering men på upploppet så föll han pladask .

Ordet ruggad har flera betydelser på svenska och i så fall har då Biltemas kontakt - fått en slipad yta eller bytt alla fjädrarna. det är bara att välja .

Nu förstår jag vad man har tänkt sig men en översättningen till svenska kan vara kraftig eller rejäl mer lämpad.

Okej jäkla ordpolis tänker du, självklart är jag det men en snäll sådan men vi har ett utmärkt språk som har många lämpliga ord visst kan man ta till sig nya men då skall det inte finnas någon svensk motsvarighet.

Förresten pix väldigt snyggt avslut på finishen.

anders
pix Posted - 2010/03/02 : 20:57:48
Tack Psy_lord
Kul att höra att du gillar den
Nja, jag vet inte om att tävla
Det viktiga är att alla har skoj på sin nivå.
Det kan se komplicerat ut när allt läggs fram så här, men det är inte så svårt.
Bara man låter det ta sin tid, och koncentrerar sig på en sak i taget
Mvh
/Pix

pix Posted - 2010/03/02 : 20:52:04
Tack Primpa
Oj vad svarar man på det, utan att skriva en hel bok
Jag antar att du menar en instrumentförstärkare för elektriska mätningar, inte en gitarrförstärkare

Först, visst funkar det, men frågan är ju om man skulle gilla att lyssna på musik via den?

Om man hörde det man mätte, eller om man mätte det man hörde så vore det enkelt. Då viste vi ju redan vilken som var den bästa förstärkaren. Resten kunde lägga ner och gå hem

Vi säger ju att vi vill ju alla ha så lite distorsion som möjligt.
Mätt i procent så är ju en instrumentförstärkare extremt bra ur den aspekten.

Problemet, som jag ser det så finns det olika typer av distorsion
Och det är inte säkert att 0,0001% distorsion uppfattas som trevligare att lyssna till än 0,1%. Det beror på vad distorsionen består av.

Distorsionstypen måste alltså viktas, och då hamnar man ju lik förbenat i en subjektiv bedömning

Det finns tidpunkter i historien då man har prioriterat att ha en så låg distorsions mängd som möjligt, och ärligt talat så låter dessa förstärkare inte speciellt roligt...

Sen behöver inte detta betyda rör
Vissa uppskattar transistorer, andra rör.
Det är en smaksak

Hoppas jag inte sågat någon idé du haft
Har du en instrumentförstäkare så prova!!

Något som jag personligen strävar efter är enkla konstruktioner. Förutom att jag vill kunna påverka och förstå hur de funkar så tror jag enkelhet ger välljud.

/Pix
Psy_lord Posted - 2010/03/02 : 20:36:23
kan det där vara snyggaste bygget på hififorum? Jag gilla det skarpt i alla fall. kanske dags för er DIY giganter att tävla
primpa Posted - 2010/03/02 : 19:59:10
Riktigt fint jobb du har gjort!

Blir verkligen imponerad av din känsla för detaljer och beslutsamhet att faktiskt få till saker.


En offtopic fråga:
Skulle det vara möjligt och hur bra skulle det fungera att använda en instrumentförstärkare till en sådan här hög förstärkning? Skulle det gå att använda en sådan typ halvvägs och sedan förstärka resten med rör?
pix Posted - 2010/03/02 : 15:49:24
Tack Svejk
Nähä, jag tycker att vi sysslar med precis samma sak, bara att du labbar med burkar när jag labbar med motstånd.
(Svejk har mog snart fler burkar än vad jag har morstånd )

Avslutningsvis, lite kuriosa

En nätkabel måste man ju ha.
Jag kan direkt säga att jag är en skeptiker när det gäller nätkablars påverkan av ljudet.
Men det är min uppfattning, och jag respekterar att andra tycker annorlunda.
Däremot skall en kabel vara el-säker, mekaniskt tålig och byggd på ett sådant sätt att den tål att användas utan att ugöra en fara för liv och lem.



Man kan diskutera länge och väl om kablar har någon ljudpåverkande effekt. Många har synpunkter och åsikter.

Men det vi vet är några saker:

1. En kabel som partvinnas ökar sin dämpning av luftburen HF dvs absorption av luftburen störning.
2. En kabel som partvinnas sänker sin emitterande förmåga att avge störning till sin omgivning.
3. En tvinnad kabel blir mer mjuk, följsam och mekaniskt tåligare än en kabel med otvinnade ledare

Tvinningen i sig, ger ej detta (- åtminstone inte 1 och 2) men tvinningen gör så att ledare och återledare ligger tätt intill varandra. Det är det som ger egenskaperna 1 och 2

Skärm eller inte skärm på en nätkabel kan diskuteras.
Jag är nog tveksam till att detta skulle ha någon praktisk innebörd när det gäller att skärma störningar. Det finns så mycket annat som i så fall skulle påverka mer.
Fö. Är inte kablarna i väggen skärmade och har en lyftburen störning kommit in under skärmen transporteras den i princip utan dämpning innanför skärmen via ledaren i kabeln.
Så pratar vi HF skärmning mot luftburen störning måste denna vara heltäckande, vilket inte är möjligt i en nätkabel.

Skärmen kan dock sägas ha en viss kapacitiv koppling till ledarna vilket kan uppfattas ge vissa "filterade" egenskaper, men om detta skulle ha någon ljudmässig påverkan..
Ja var och en får bedömma

Men jag hade dock skärmstrumpor liggandes så..
Man kan om inte annat se en korrekt utförd kabelskärm som en säkerhetsdetalj.
Om skärmen är anslutningen av chassijord så kommer den fungera precis på samma sätt som det jordade chassit på apparaterna. Dvs som en säkerhetsjord vilket betyder att kontakt med 230Volt medför att proppen smäller i proppskåpet innan människan

En fördel med egentillverkade nätkablar är ju att dessa kan måttanpassas så man slipper den vanliga högen med kablar bakom anläggningen.

Jag använder 7st PTFE isolerade AWG 16 ledare
Sen har jag en plastbit med sju slitsar i
En i mitten och övriga sex slitsar fördelade i en cirkel i plastbitens ytterkant.

Jag trär in de sju ledarna i slitsarna och tejpar ihop samtliga ändar på ena sidan av plastbiten.
Jag drar sedan hela knippet med ledare, samtidigt som jag skruvar på dem.
Då lägger sig ledarna väldigt snyggt i cirkel runt mittenledaren.
Man måste låta varje redare rotera bakom plastskivan för att de skall lägga sig rätt och utan viljan att skruva upp sig efteråt.

När hela kabeln är tvinnad trär jag på en krypslang över och krymper den.
Krympslangen håller ihop de tvinnade ledarna till en kompakt enhet
På detta trär jag en skärm.
Om denna skall fungera som jordförbindelse så duger inte den tunna skärm som man kan skala av en koax kabel el. liknande.
Den bör ha minst samma tvärsnittsarea som övriga ledare sammanlagt.

På skärmen lindar jag sedan PTFE tejp.
Det komprimerar skärmen som då drar ut sig, blir smidig och lättare att böja.
På PTFE tejpen ytterligare en krypslang.
Ytterst lägger jag ofta en polyester strumpa.
Den är tålig för nötning och minskar risken för att något vasst skall skada kabeln.

Polyesterstrumpan måste fixeras på något sätt för att inte släppa och börja dela isär sig.
Därför avslutar jag bägge ändar med en speciell krypslang med ett tunt lager smältlim på insidan

Polyesterstrumpan smälter sönder vid ca 100-120 grader C och krympslangen med smältlim kräver ca 150-200 grader C för att krypa snyggt. Så det krävs lite träning och fingertoppskänsla för att få det här bra.

Därefter ansluter jag IEC kontakt och vägg proppen

mittenledaren klipper jag av precis där kablaget går in i kontakten. Den fungerar enbart som en "dummyledare" för de övriga att ha något att lindas runt.

De övriga sex ledarna fördelar jag så att varannan ledare dras till resp pinne i kontakten.

Men, det här är ju ingen tvinnad ledare säger någon

Näää, men ledare och återledare ligger intill varandra och det är just det som är poängen med tvinnade ledare.



Det finns ju speciella High-end kontakter som kostar tusenlappar. Och det får den som gillar sånt använda
Det jag tycker är viktigt är dock att de är robusta och elsäkra.
Och då inte enbart utvändigt, utan även att kontaktskruvar och all mekanik i dem är rejält gjort.

Biltema har en kontakt som ser minns sagt ruggad allväderbeständig ut utvändigt, men invändigt är den en skämt och inget jag rekommenderar.

De kontakter som jag ändvänder är som sagt inte värdens snyggaste men robusta och säkra, och det är det viktigaste

/Pix
svejk Posted - 2010/03/02 : 15:25:27
Det snyggaste och mest genomarbetade DIY bygge jag sett. Spelar utmärkt oxå mitt EMT RIAA vart ifrånåkt.

Detta är det jag numera gillar bäst med denna hobby, folk som konstruerar sina pryttlar själv. Att göra som jag, köpa ihop en anläggning är inte så märkvärdigt det behövs "bara" läsförståelse, sittfläsk och pengar!
pix Posted - 2010/03/02 : 13:16:43
Hej Kanhow
Första röret (6C45) har 22K resistorn som galler resistor, dvs samma som sätter ingångs lasten för pickupen

Mu-följarens nedre rör har transformatorns sekundärlindning som jordar gallret
Övre röret i Mu-följaren har 1M som galler resistor

Mvh
/Pix


Kanhow Posted - 2010/03/02 : 12:56:15
Är det jag som missat eller kör du utan läck-motstånd till gallret?
pix Posted - 2010/03/02 : 12:32:16
Skyltarna på fronten är gjorda på samma sätt som jag beskrev i tråden om Pix Denchi http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77888
Dvs de etsades i väldigt tunt kretskortsämne
Det tunna glasfiberämnet blir nästan genomskinligt, så genom att klistra en bit blå kapton tejp på baksidan får skylten en blå nyans med koppar text.
Ytan klarlackas med mönsterkortslack för att inte ärja.
Skyltarna monteras sedan med dubbelhäftande tejp på fronten



Trots noggrant mätande ville de aldrig hamna riktigt rakt.
Så därför klippte jag till en mask av papper som klistrades på fronten.
Masken hade ett fyrkantigt hål där skylten skulle monteras som styrde in läget
Då blev allt rakt och snyggt



/Pix
reVintage Posted - 2010/03/02 : 12:29:28
quote:
Jag har också funderat runt LED som bias och kommit fram till att det är en tveksam koppling


Hej Mats!
Det vore bra med utförligare beskrivning av dina funderingar. Är det från varon av DC ström-motkoppling? Iofs är de ej heller totalt linjära, men det är väl inte motstånd/kondenstaor heller.
pix Posted - 2010/03/02 : 12:16:40
Tack Mats
quote:
Glödmatningen ser intressant ut, jag har tänkt prova LM317 på samma sätt som du men inte kommit till skott. Hur mycket filtrering krävs innan för att ripplet inte skall vara ett problem?

En 317 har ju riktigt bra PSRR i sig, vilket minskar behovet av filtering och jag tror mycket på L-filter så därav Drosslen.
Det kan se lite knepigt ut med 4 separata CCSér.
I och med att 6C45 har en glödström på 440mA och E188CC 330mA hade det ju räckt med två CCS slingor.
Jag har de dock inte spänning nog för detta med den trafo jag använde.

Ang. Bias.
Det slkulle ju vara enkelt att kasta in en diodsträng i ställer för LEDen och testa
Batteri bias (NiMH) blir ju ca 1,3V, dvs ökan ström, och 6C45 har ju ett ryckte om sig att låta lite metalliskt med högre ström
Jag har för mig att jag ligger på ca 18mA just nu

Mvh
/Pix

pix Posted - 2010/03/02 : 12:06:01
Tack Bernt
quote:
Hur skulle du beskriva ljudmässiga skillnaden mellan LED och vanligt katodmotstånd?


Oj, det är svårt när man inte kan göra en direkt A-B gämförelse.
Ljudminnet är för kort

Jag kan ärligt inte säga med säkerhet, vad skillnaden är ljudmässigt.
LEDén har ju ett knä vid 1,7 Volt, vilket i detta fall funkade perfekt med den arbetspunkt jag tänkt mig för 6C45án.
Tyvärr är den inte helt linjär efter detta knä utan viker av i en svag krök med ökad spänning.

Detta borde ju tyda på en viss 2H dist, vilket borde ge lite "SET-karaktär" på ljudet. Men detta är som sagt spekulationer

Jag har hört talas om att en LED kan fungera bakvänt i kritiska applikationer.
Dvs om de utsätts för stakt ljus så kan de generera ett brus.
Om det är så (för jag har inte kunnat bevisa detta) så skall man kanske måla sina LEDs på 1á röret svarta eller sätta krypslang på dem

Jag har ju R||C som katodbias på nedre röret i Mu-följaren
Där kan man ju diskutera om avkopplingens vara eller inte vara.
En perfekt CCS på Anoden kräver ju ingen avkoppling av Katodresistorn (konstant DC ström).

Jag räknade någon gång på vilken last det övre röret utgjorde och har för mig att det låg på ca 1,5M Ohm, dvs i princip en horisontell arbetslinje för AC och då borde inte kondensatorn göra någon nytta

Jag har plockat ut och in de där Sanyo OS-CON kondingarna utaliga gånger, men kan ändå höra en liten skillnad
Så här fick avkopplingskondensatorn stanna kvar

/Pix








MatsT Posted - 2010/03/02 : 11:49:49
Jag har också funderat runt LED som bias och kommit fram till att det är en tveksam koppling men många tycker ju att det låter bra så det är ju intressant med beskrivning av ljudskillnad jämfört med avkopplat katodmotstånd. Om man skippar kondensatorn i biaskretsen så kan det ju finnas fördelar med LED jämfört med motstånd men varför höja utgångsimpedansen?

Glödmatningen ser intressant ut, jag har tänkt prova LM317 på samma sätt som du men inte kommit till skott. Hur mycket filtrering krävs innan för att ripplet inte skall vara ett problem?

Som vanligt är man ju imponerad av dina byggen!!
pix Posted - 2010/03/02 : 11:13:07
Det klarlackade fronterna har högglanspolerats med lammullshätta, lågt varvtal och polervax





/Pix
Bernt Jansson Posted - 2010/03/02 : 11:09:48
Mycket snyggt!

Hur skulle du beskriva ljudmässiga skillnaden mellan LED och vanligt katodmotstånd?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000