HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - CD-X Passivt utgångssteg (raka rör)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2010/02/18 : 12:33:54

Jag har fått tag på schemor på min CD-spelare och tänkte visa hur man plockar bort 3/4 av elektroniken i signalvägen
Häääng mee
/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2012/04/13 : 21:15:03
Adagio
quote:
Ni säger att skilnaden är stor men ingen beskrivning av vad ni hör?

Färg!
Att ta bort OP-amparna ger en betydligt mer levande upplevelse
Mvh
Pix
mayday Posted - 2012/01/01 : 19:02:23
Ja, Pix moddar bra OCH snyggt...en annan bara moddar.
Adagio Posted - 2012/01/01 : 13:37:53
Ni säger att skilnaden är stor men ingen beskrivning av vad ni hör?
Jag vet att det kan vara svårt men på något sätt kan ni säkert beskriva skilnaden. Det vore intressant att höra. Väldigt snyggt som vanligt när Pix är i farten.
Bernt Jansson Posted - 2011/12/20 : 08:44:57
Har helt missat den här tråden. Ytterst elegant moddning!!!
mayday Posted - 2011/12/20 : 07:27:13
När det gäller moddning och olika lösningar så finns det nog lika många vägar att gå som det finns folk som bygger =)
Men det är alltid kul att vidga sina vyer och ta in nya idéer.
pix Posted - 2011/12/20 : 07:24:37
Tack Mayday
Det här är ju en väg att gå, men inte den enda.
Och absolut inte den vägen som alla anser är den rätta
Jag tror på att få komponenter och enkla kopplingar ochså ger ett "enkelt" ljud att lyssna på

Just nu ser min CD-signalkjedja ut så här:

CD-drive -> Datareciver -> DAC -> Trafo -> Resistor -> | 100K Elma -> DHT triod (RE174) -> | -> 6C45 -> 300B (direktkoplad) -> parafeed opt (nickel) -> | -> Tricolumn högt (Philips 9710 Alnico utan filter)

Jag försöker tänka så att varje del i signalkedjan skall vara rättfärdigad, annars skall den plockas bort
T.ex RE174an tillför antagligen inget annat än lite 2'a dist.
Men jag gillar den lite varma färgningen detta ger, så den har fått stanna kvar.

Mvh
/Pix

mayday Posted - 2011/12/20 : 02:55:45
Intressant läsning detta =)
Ryssen Posted - 2010/02/19 : 16:39:43
quote:
Ryssen,
Intressant!
Har du behållt OP-amparna som I/V konvertering, men trafon som galvanisk avskilljare?

Nej,ingen av opamparna är med i signalkedjan,CS4398 har ju spänningsutgång,om jag inte missminner mig.
pix Posted - 2010/02/19 : 10:00:20
Ryssen,
Intressant!
Har du behållt OP-amparna som I/V konvertering, men trafon som galvanisk avskilljare?

Jolojl,
Tack
Nja, jag har ett litet lager
Det finns andra planer för de jag köpte av dig

Mvh
/Pix

Jolojl Posted - 2010/02/18 : 21:33:44
Snyggt, välgjort och lärorikt som vanligt! Tack pix för dina trådar!

(Är det månne mina gamla 1674? )
Ryssen Posted - 2010/02/18 : 20:14:58
quote:
Bara att ta fram lödkolven och testa

Jodå,jag har en DAC som jag köpte på ebay för ca 700:- med en CS4398,som jag kopplat ett par Lundahls trafos före opamparna.Den är på en spånplatta nu,blir låda nån gång i framtiden.Det blir faktisk en ganska markant skillnad med trafos gentemot opampar.
Bubbel Posted - 2010/02/18 : 19:46:59
Jag har som sagt möjlighet att prova då jag har redan förberett för andra OP-ampar hur kopplade du trafosarna enligt sidan som reVintage slängde upp. Jag har ett projekt som går före allt annat just nu men när det finns lite tid över så kan man alltid prova detta.

anders
pix Posted - 2010/02/18 : 18:29:49
Det tycker jag Anders
Har du op-amparna i socklar, så är det ju ett 20 minuters fix för att testa detta
Det är nog ca 2 år sedan jag gjorde detta i min CD spelare, men ligger lite efter med dokumentationen
Mvh
/Pix
Bubbel Posted - 2010/02/18 : 18:24:09
Så är Pix gubben igång igen med nytt fix till sin stereo. Jag har en känsla att du håller på att förnya hela ljudanlägningen när jag läste här i tråden fick jag en känsla att jag kände igen vissa saker bl.a LL1674 och visst stämde det jag har ett par som ligger här hemma, om man skulle.......

anders
pix Posted - 2010/02/18 : 17:10:37
Tack Ryssen
Ja, skillnaden mot tidigare är STOR (bättre eller sämre är upp till var och en att avgöra)
Dels tål ju dacen att lastas (-eller föredrar att lastas) sen ett hav av OP-ampar , därefter ett rörsteg med en motkoppling och därefter en katodföljare.
Och allt detta för att driva ett försteg, som även det är en buffert...
Det känns som tårta på tårta på tårta...

Bara att ta fram lödkolven och testa

Mvh
/Pix

Ryssen Posted - 2010/02/18 : 16:34:19
Intressant!
Sen är det kanske så att transformator "färgar" ljudet mindre än vad rör gör...
pix Posted - 2010/02/18 : 16:34:16
Jag tror att det är svårt att bestämma exakt vilken last som är den bästa.
Så det bör vara enkelt att byta och prova sig fram
Därför valde jag att inte montera lastmotståndet inne i träblocket utan direkt på utgångskontakterna på detta sättet

Mvh
/Pix

pix Posted - 2010/02/18 : 16:30:39
reVintage
Ja det stämmer bra det.
Jag började med rörsteget också, men plockade bort det senare
Det är ju bara en 100K pot och 50cm tvinnad kabel som skall drivas så det kändes som ett aktivt utgångssteg blev ett för mycket

Jag har provat 2K - 3K och kan väll kanske höra lite skillnad, men har svårt att säga vilket som är bäst, så nu sitter 2K69 samt 1:4

Kanske skulle man börja med en fjärrstyrd pott och lyssna sig till ett optimum från sweetspot

Mvh
/Pix

pix Posted - 2010/02/18 : 16:24:59
Transformatorn som lastar dac utgångarna har en DC-resistans på 33 Ohm
Jag har kopplat transformatorn som 1:4.
Dvs som stepup i lindningsförhållande 1:4
Det betyder omvänt att dacen ser, förutom den last som primärlindningen utgör, en spegling av sekundärlasten x lindningsförhållandet i kvadrat.

Hur hårt skall man då lasta en dac med utgångar där signalen representeras av ström?

Jag tror att det måste man prova sig fram till, men det diskuteras 100 - 200 Ohm kan vara lämpligt för denna dac.

Se genom att montera en resistor efter transformatorn ses den speglade lasten som 16 gånger högre (lindningsförhållandet 1:4 i kvadrat = 16)

En 2K69 Ohms resistor ses alltså som en 169 Ohms speglad last från primärsidan vilket är mitt val.
resistorn skall enligt de som vet, väljas med kvalitet, varför jag använder Holco resistorer.

/Pix

reVintage Posted - 2010/02/18 : 16:09:05
Anar att du inspirerats här eller på K&K:

http://www.raleighaudio.com/passive_output.htm

Har du märkt någon lastkäslighet?
pix Posted - 2010/02/18 : 16:08:48
Transformatorerna monterade på sina distanser.
Kylare på kretskortet gjorde att akrylskivan fick fräsas lite "skrädarsytt" för att passa

/Pix
pix Posted - 2010/02/18 : 16:03:42
Nu kanske rubrikvalet blir tydligare
Transformatorn ersätter i princip hela kretskortet
Endast data avkodaren samt (halva) dacarna används. Resten, I/V konverteringen (8 OP-ampar) samt ett rör-utgångssteg är nu bortkopplat från signalvägen

Raka rör! :evil:

/Pix
pix Posted - 2010/02/18 : 15:58:06
En översiktsbild med transformatorerna monterade på sina distanser

/Pix
pix Posted - 2010/02/18 : 15:52:58
Jag har sedan valt en transformator som lastar dacarnas utgångar
Lundahl LL1674 är en jättefin transformator just för detta syfte.
Den har en sk. amorph kärna viket betyder att materialet hettats upp till mycket höga temperatur för att sedan kylas av extremt snabbt
behandlingen låser kristall strukturen i materialet, vilket ger kärnan högre permeabilitet (lättare att magnetiseras).

Transformatorn är monterad i ett urfräst träblock och på detta ett lock av akryl

Om det är möjligt försöker jag undvika material som attraheras av magnetism nära transformatorn. Därav nylon och rostfri skruv

/Pix
pix Posted - 2010/02/18 : 15:42:14
Tack Rannagarden
Du gör trevliga trådar du med

Två av fästskruvarna till kretskortet plockas bort och ersätts med distanser.

/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000