HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Magils julpussel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2010/01/07 : 23:43:48
Jul är lika med ledighet och vad skall man då sysselsätta sig med?finns ju lite alternativ...

Det här t.ex. är ju ett sorts pussel att pyssla med...tar några dar...

Sedan finns det andra pussel...

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Magils Posted - 2010/01/18 : 15:53:04
Den ska nog kapas så att två av "benen" försvinner och den upphöjda ytan med gult gegg (stelnat) kan användas mot 2022:ans rygg....
mr. Triatic Posted - 2010/01/18 : 13:20:50
ja, mer kylfläns än så lär du inte behöva, som tur är!
Magils Posted - 2010/01/18 : 12:31:27
Det här ska bli en utgång....*

Den måste nog moddas lite, för profilen passar ju inte alls...

Men den passar ju bättre här än ovanpå en gammal sunkig PIII

*...för värme alltså.
mr. Triatic Posted - 2010/01/17 : 12:52:08
hur går det??
Vi vill ha en uppdatering!
huzze Posted - 2010/01/14 : 16:50:44
Sånt ser ju inte jag

Lovan Posted - 2010/01/14 : 13:41:15
Tror han syftade på Tripath-chipet i det här fallet... dock behövs nog en nätdel också kan jag tycka
huzze Posted - 2010/01/13 : 23:58:51
quote:
Nu fattas det snart bara en väsentlig del...
En låda, så du kan lägga locket på
Magils Posted - 2010/01/13 : 23:17:03
Nu fattas det snart bara en väsentlig del...

Har gjort spännningstest och kollat matningen...lirar fint.

Ska hitta ett bra relä till utgången, och komma på nåt smart till Mute-in....vill egentligen inte ha nån switch utan bara tidsfördröjning, så det får väl bli nån konding och trissa.

Tomas J Posted - 2010/01/13 : 18:27:05
klart man inte ska chansa, du har så rätt så, jag tycker även att många verka ignorera riskerna med ESD-skador.
tänker man efter så är det inte så jobbigt att ha rätt tänger eller att dra på sig ett ESD-armband!

Nu tycker jag att vi inte ska gå mera off toppic och förstöra tråden.
RuneStone Posted - 2010/01/13 : 16:30:35
Ja på mindre komponenter med mjuka ben är det sällan någon fara, men vissa komponenter har ganska hårda ben, t.ex. större transistorer kontaktdelar, typ rca osv. där kan det bli väldiga krafter när man klipper med en vanlig avbitare. För mig känns det dumt att chansa iaf.
mr. Triatic Posted - 2010/01/13 : 15:28:06
För nåt år sen träffade jag en afghan i en bergsby som hade byggt ihop sin rörmottagare med nåt som såg ut som ett brännjärn och en hovtång till avbitare, det såg inte snyggt ut men det funkade och alla i byn verkade förundras över knastren och pipen från mottagaren
Men seriöst, en bra sidavbitare och en bra lödpenna gör jobbet 100ggr roligare, och det där med schockvåg in i lödningen, det är normalt inget problem med 0,3mm2 förtennade motståndsben i mjuk koppar, ett ställe där det har absolut största betydelse är när man kapar ben till tungrelän där den tunna glaskroppen spricker av shockvågen och relätungorna sedermera oxiderar.
RuneStone Posted - 2010/01/13 : 10:56:20
Ah.. en sådan tång.. då blir det till att handla, då kanske man törs klippa efter man lött vilket underlättar avsevärt..
Tack för tipset
Tobbe_L Posted - 2010/01/13 : 10:37:56
Finns sådana tänger på Elfa,
Titta på hur skäret ser ut. Det ska inte vara något fas på ena sidan.
Tex denna
ELFA 80-443-31
FForsman Posted - 2010/01/13 : 09:01:05
-vardagsedge
Mickel-mackel Posted - 2010/01/13 : 08:29:09
Jag löder alltid först och klipper sen, trots att jag vetat i minst 20 år att det är aja-baja.

Men jag håller inte på med fallskärmshoppning eller bungyjump, jag röker inte ens, så någonstans vill jag tydligen
ta igen det, och leva lite farligt ...
RuneStone Posted - 2010/01/13 : 08:20:42
Magils: Risken att det skulle uppstå problem är väldigt liten, har själv alltid klippt i efterhand i min ungdom och jag har än inte haft problem, dock så vet jag andra som fått problem, sen så tycker jag det känns dumt att riskera något, enklast är om du sätter i komponenten, klipper ena benet, löder fast det sen klipper det andra och löder, något form av kretskortshållare är inte att förakta.

TomasJ: Självfallet har alla det Nej skämt och sido, vart får du tag på en sådan tång? Har aldrig sett någon.
Tomas J Posted - 2010/01/12 : 23:01:36
När jag jobbade som kretskortsmontör så klippte vi alltid benen på komponenterna efter att vi kört igenom kretskorten i våglödningsmaskinen och allting var lött, inga konstigheter, men som esl säger så användes då speciella elektroniktänger, men sådana har väl alla?
esl Posted - 2010/01/12 : 21:56:50
Det finns tänger som är gjorda för detta.
Käftarna är plana mot kortet och vinklade på andra siden.
Det gör att kraften vid klippet skjuter iväg komponentbenet.
Och i stort sett ingen chock går mot kortet.

/esl
Magils Posted - 2010/01/12 : 21:41:27
Har inte hört att det skulle vara "aja-baja" tidigare...Är inte helt med dock på hur man skall kunna få ordning på lödningen om man inte klipper efteråt.

Så ditt tips är att löda om....?
RuneStone Posted - 2010/01/12 : 21:11:44
Inte för att vara någon löd-hitler men det ser ut som du gjort en "aja-baja" grej, de ser ut som du klippt benen på komponenterna efter att du lött fast dom. Det ska man aldrig göra för det blir väldiga krafter i lödningarna när man klipper av och det kan göra att du får sprickor i lödningen vilket på lång sikt kan framkalla glappande lödningar. Ett tips bara.
Trevligt bygge annars.
Magils Posted - 2010/01/12 : 20:59:21

Dubbelsidigt kort i flera avseenden..

Magils Posted - 2010/01/10 : 11:19:19
Jaha, där ser man vad man missat i farten Det går ju inte ens att skylla på gammal tråd.
mr. Triatic Posted - 2010/01/10 : 01:33:19
Här är min byggtråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77797
det är basic-versionen jag har så det skiljer på lite detaljer..

Jag förstår om ryssen sålde byggsatsen, det var ju för lite rör i den
Magils Posted - 2010/01/09 : 23:24:09
...plottrigt värre och ett bra kvitto på att ålderseendet ej slagit till...man klarar detta utan glasögon.

Magils Posted - 2010/01/09 : 23:15:49
@Mr Ttr...:Japp, en 41Hz AMP10, bra med en släkting igång då kan man ställa lite frågor när det inte går som tänkt,

@Ryssen: japp, det är just den...som legat till sig.

@huzze och Mixon: mje, centern är inte klar...hade en fundering att driva centern med detta kit, men har ju ett par horn också. Centern står lite stilla på grund av att handöverfrässäsongen har tatt slut och öppnar igen senare i vår

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000