T O P I C R E V I E W |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/04 : 21:18:50 Tjena!
Håller på att bygga iordning mina aktiva basar som ser ganska risiga ut, byggdes som testlådor först men blev kvar ett tag, så här ser dom ut idag...
Som sagt... behöver snyggas till lite
Nu har jag fått lite nya bitar tillsågade av en god vän. 22mm mdf fram/bak och fot i 25mm
Limmar ihop det så här... det är bara lim på dom understa bitarna
Jag har kört med enkel stagning i form av rundstav.
Kommer mera... |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/23 : 21:10:56 EDIT: Hallå! Jag skriver ett nytt lite utförligare svar istället.
Tack för alla kommentarer!
Jag har haft ett par test lådor byggda lite snabbt i 3 olika utformanden, både med element framåt uppe på baffel och neråtriktat som här och lite olika volymer.
Versionen med framåt riktad bas lät väldigt direkt och korrekt i timing och hade nog varit mitt val om inte den hade varit så pass placerings känslig. Därför kom denna konstruktion fram som gick att placera där jag ville ha dom i olika rum utan att tappa "greppet om rummet" om man kan säga så.
Jag har lyssnat mig till resultatet och har inga möjligheter till mätningar. Tycker väldigt mycket om hur den spelar till musik och tillsammans med mina stativare. Den kanske inte går bråddjupt men mer än tillräckligt för mig och den mesta musik enligt mig.
Lådan är Ca: 26 liter.
Här är en länk till SLS basen och lite infohttp://www.tymphany.com/830667
Mvh // Fredrik. |
80-talet |
Posted - 2009/10/23 : 19:26:56 snyggt jobbat!!! kanske bara jag som missat men vilka element är det som används, hur stor är lådan och vet du vad du hur långt ner de går? |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/19 : 22:18:04 Hallå! Du är självklart välkommen att svänga förbi och lyssna! Vore roligt att höra vad andra öron säger om detta...
Kaffe finns det mängder av...
Mvh / Fredrik |
Hemling |
Posted - 2009/10/19 : 11:11:51 Ser riktigt trevligt ut. Jag bor ju i linköping så kanske man ska komma förbi och lyssna lite någon dag. Kaffe är ju aldrig fel |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/18 : 20:35:04 Hallå!
Enigma: Tackar! Visst ska vi lyssna! Bara att skicka ett PM när du kommit till ro, så slår vi ihop något!
Acebowler: Tackar!
Har nu suttit och lyssnat ett antal timmar, Fick justera in stegen lite. Dessa lådor är ett par liter större. så det spelar djupare med massor mera kontroll, antar jag har tätheten att tacka för det. Dessa är mycket lättare att få till integrationen med... ja det mesta blev bättre, konstigt vore väl annars... Väldigt nöjd i alla fall.
Mvh Fredrik.
|
acebowler |
Posted - 2009/10/18 : 20:09:42 Oj! Denna har jag missat... Ser riktigt trevligt ut!!! Bra jobbat! S
|
enigma |
Posted - 2009/10/18 : 19:28:23 Dom ser riktigt bra ut! Grattis till ett bra jobb, och är det inte bra när man inte tänker på att högtalaren finns där förrän man stänger av den?
Jag flyttar till Lkpg imorgon så vi kanske kan lyssna samman framöver :) |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/18 : 18:15:42 Några sämre bilder från hemma
Med blixt. Här kan man se att skinnet ljusnar lite med tiden tyvärr.
Hur låter detta då? Tycker det är svårt att förklara ljud, sen har jag inte så mycket att jämföra med. Men det jag tycker bäst om är hur ljudet försvinner från högtalarna. Känns ibland som att jag bara behöver resa mig för att ta i hand och tacka bandet för en fin förställning.
Basen gör inte så mycket egentligen, men det finns en väldigt kontollerad botten. Jag hör den inte förän jag stänger av den . EDIT: Återkommer med mera lyssnings intryck av basen när jag lyssnat igenom lite.
Jag TROR att detta spelar riktigt bra för sin peng... Om någon bor i närheten av linköping så känn er välkommna att lyssna, Här finns alltid kaffe å så...
Mvh / Fredrik. |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/18 : 17:41:08 Mera...
Några färdig bilder
Här kan man se några bubblor som blev på den ena... Syns inte live.
vi börjar så... ska ta några bilder hemma med...
|
Elgstrand |
Posted - 2009/10/18 : 17:31:03 Fortsätter med bilder.
Ull
Montera
|
Elgstrand |
Posted - 2009/10/18 : 17:25:34 Tackar! Har haft mycket tid att planera innan jag byggt.
Här kommer då fortsättningen:
Dessa limmas på.
Limma limma...
|
PetterPersson |
Posted - 2009/10/17 : 22:53:08 Ja, vilket tempo! Gillar designen |
tian |
Posted - 2009/10/17 : 21:57:13 Trevligt, väntar med spänning !!!! |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/17 : 19:52:01 Sneak peak....
Imorgon blir det limmning och montering...
Trevlig kväll!
Mvh Fredrik. |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/17 : 19:47:35 lite grund först...
Det ska bli vit... så småningom...
Åt detta håll...
... |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/17 : 19:31:34 Bilder...
Tog en sån hära och kapade av skallen på, limmade fast den i borrade hål i slutstegslådan
Spridarlinsen.... lite liten kanske men funkar det inte bra nog bygger jag en ny.
|
Elgstrand |
Posted - 2009/10/17 : 19:22:50 Jaha... detta har hänt sen sist:
* "Muffar" för att skruva steget i lådan tillverkade och limmade. * fräst fram och bakstycken till rätt storlek skyller på praktikanten som sågade bitarna * Målat fram, bak och botten. *Ordnat en spridar lins från en billig 12"s bas damkåpa * slipat massor men ändå inte tillräckligt
Tror det var allt...
Bilderna ja.... |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/16 : 18:50:22 Man tackar, har en del kvar att göra i helgen.
Lådan kommer att fyllas med en del fårull också. Jag har endast testat mellan att inte ha matta och att ha. Det gör väldigt mycket för lådresonanserna helt klart, jag kan tänka mig att blyfoliematta eller liknande har ännu bättre egenskaper men då detta är gratis för mig har jag valt det.
Byggbilder imorgon.
Mvh Fredrik. |
asto |
Posted - 2009/10/16 : 08:13:25 Tjena!
Trevligt bygge och snyggt blev det oxå...
Funkar det bra med heltäckningsmatta som dämpning? Har du jämfört med andra material? |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/14 : 20:24:12 Har jobbat mer på detta nu. "Spridarkoner" är fixade och lite små fix med steglådorna m.m.
Den vita färgen till front och bak är inhandlad, i helgen vill jag vara klar.... det låter tunnt hemma!
Bilder kommer imorgon eller i helgen.
Mvh Fredrik. |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/11 : 16:45:48 Tack så mycket Ohmega.
Märkning för botten platta...
Borrat
i med gängstav
Borrar ner för mutter och bricka.
Vita rör tills vidare... kommer bytas mot krom när jag hittat eller tilverkat en vettig spridarkon
lådorna.
Limmar fast dom så här bara... har gjort det enkelt för mig.
Ser lite klumpigt ut kanske men andra lösningar kändes lite för avanserat för min ork... och sen är det ju baksidan.
Det där var dags verket. Nu är det lite slipning, montering och målning kvar. I veckan kanske jag orkar göra några timmar.
Mvh Fredrik. |
ohmega |
Posted - 2009/10/11 : 12:00:47 Ujujuj..här går det undan...ser ut att bli riktigt snyggt också. |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/10 : 22:28:47 Basen passar...
Håller just nu på med slutstegs lådorna och hoppas att fortsätta med dom imorgon...
Lite tight monteringsplatta så jag tar bort lite...
Längre än så har jag inte kommit idag... Hoppas jag orkar fortsätta med lite pyssel imorrn...
Trevlig helg och godnatt! |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/10 : 22:18:41 Sen var det ju den här rullen...
Kör med spraylim från biltema, fäster bra.
Renskuret o klart Smidigt!
just det hålen...
More to come. |
Elgstrand |
Posted - 2009/10/10 : 21:59:35 Fixar lite för fotplattans montering. Kändes lite B att dra långa träskruv igenom denna gång så jag gjorde med islagsmutter istället. Det var lite meck men tror det blir bra.
Fick platta till och limma fast dom.
Stor borr så den går ner ordentligt
En till...
Kommer lite till... |