T O P I C R E V I E W |
FForsman |
Posted - 2009/09/11 : 02:08:34 Att bygga Gainclone utan att veta hur!
Egentligen har jag ett brinnande begär efter en egenhändigt ihoplödd rörstärkare. Detta begär är på intet sätt avsomnat men mitt under samlandet av lämplig utgångstrafosar, rör, lådor och annat man behöver till rörstärkeri snubblade jag över gainclonekonceptet. På många sätt verkade det enklare att lyckas med, rätt eller fel vet jag inte men för mig som total nybörjare kändes det på något sätt mer greppbart.
Antingen blir detta ett bra läroprojekt innan jag prövar med rör eller så drunknar jag i allt jag inte förstår och får gå och köpa mig en " stereo " istället
Efter åtskilliga timmars power-surfande på gainclonesidor och trådar trevar jag mig nu fram med lödkolven. Kraftigt inspirerad av Rannagardens tråd Sten-klen tänker jag nog pröva samma kopplingsschema i förstärkardelen fast med LM3876.
(schema från Sten-klen)
Till strömförsörjningen hittade jag här på forumet en trafo som levererade 2*30 V ac, 300 VA.
Först efter att jag skaffat den insåg jag att det kanske var lite mycket. Klurade lite på hur man får ner spänningen och valde efter omoget övervägande att bygga en stabiliserad PSU. Hittade ett kopplingsschema på Decibel Dungeon som verkade både greppbart och passande för min trafo (tror jag).
I stort sett samtliga sidor jag läst rekommenderar antingen en ostabiliserad nätdel eller att man bygger ostabiliserat innan man ger sig på stabiliserat. Säkert kloka råd att lyssna på, får se om jag får äta upp valet av stabiliserat senare ...
Likriktarbryggan är med Avalanche-dioder märkta 2 A. Vet inte om detta är tillräckligt, eventuellt brinner de upp men jag har plats att bygga om med större.
Tänkte att glättningselektrolyterna kan bo på undersidan av kortet jag bygger PSUn på. Läste på svalander.se att lytarna ska monteras helst helt utan anslutningskablar. Här blev det dock ett par mm. Hoppas att det är ok ändå. Det blev ett par RIFA PEH på 10,000 µF vardera.
Nyttan av ett aktivt försteg (heter det så?) är jag lite osäker på. Det verkar som en GC klarar sig gott utan men jag tänkte ändå pröva min LURig jag precis skaffat.
Paus i nätdelandet Efter lite klipp och superpillig lödning fick jag äntligen dit det lilla motståndet mellan ben 3 och 9 på själva chippet.
Här samlade jag komponenterna till ena kanalen för att se hur litet det kunde bli. Tyckte det var lite svårt at visualisera dragningen på undersidan kortet och tyvärr gick det inte att kopiera den fina layouten från Sten-Klen. LM3876 har tyvärr en lite annorlunda benkonfiguration än LM3875.
Skatboet som blev under det första stärkarkortet skyller jag helt på detta ... Nja, eller inte. Det ser så lekande lätt ut när man tittar på andras trådar, inser att det ligger många timmars erfarenhet bakom elegansen och enkelheten i lödning och dragning i många av projekten här på forumet.
Innan kapning av korten provmonterade jag komponenterna för att få en uppfattning om storleken.
Ovansidan var inga problem att få till men undersidan#8230; Tyvärr fungerade inte kameran när den skulle fotas ...
Så, då har man tagit gisslan på sig själv för att avsluta projektet någon gång också. Brummar och tjuter det allt för mycket vid provkörning kan ju skiftnyckel/slägga-metoden ses som ett alternativt avslut också ...
Edit 09-09-11 stavfel, 09-10-02 rubrik |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Dennis |
Posted - 2009/12/03 : 21:00:01 basen han inte med inte samma kraft som orginal antagligen han inte trafon ladda upp ordentligt , sen fick jag veta att dem inte är helt pålitliga så gjorde nog rätt i att byta. |
soundbrigade |
Posted - 2009/12/03 : 20:53:06 Vad menar du med att de blev "slö". Kolla data på dem och speciellt ESR. |
Dennis |
Posted - 2009/12/03 : 19:47:08 har ett par kondingar av annat märke i samma värden men dem blev för slöa i min förstärkare så byggde mindre,snabbare o bättre:D
Hmm kanske värt och beställa kanske bättre än mina |
FForsman |
Posted - 2009/12/03 : 19:32:25 quote: Tänk om man hittat lika dana kondingar som dina vita:O vill ha men mest för estetiska själ :P
Finns på ELFA (och säkert billigare annan stans också). Jag har, till skillnad från bilden nedan, 10000 uF och 63 V.
|
FForsman |
Posted - 2009/12/03 : 19:22:58 Har länge suktat efter en överhandsfräs och igår kom tomten, snäll som han är, väldigt tidigt. Han hade hittat en begagnad Elu på Blocket för en billig peng som jag fick. Det fina är att Elu verkar vara samma prylar som DeWalt fast under ett annat produktnamn.
Glad i hågen över min fina julklapp snickrade jag ihop ett provisoriskt fräsbord i garaget. Ambitionen var att bygga mig en liten låda till förstärkardelen men det var inte så enkelt som jag trodde. Nu har jag i alla fall lärt mig ett par sätt man bör undvika vid fräsning. Alla fingrar i behåll men jag måste åka till sågen och handla mer ek för den gick åt. Visst hade det varit klokt att övningsköra lite mer på ett par spillbitar man hur kul är det. Pang på istället och vist small det när träbitarna flög omkring.
Det är inte bara elektronik jag inte har koll på så det blir att fortsätta i samma anda som med resten av bygget. Kanske är det en gersåg jag behöver i stället? Undrar om tomten är så snäll att han har fler paket till mig. . .
|
Dennis |
Posted - 2009/12/03 : 19:12:13 ja verkar som det är mer än jag som fick saker gjorda när forumet låg nere:P Tänk om man hittat lika dana kondingar som dina vita:O vill ha men mest för estetiska själ :P |
FForsman |
Posted - 2009/12/03 : 18:54:28 quote: intressant bygge:D kommer följas
quote: Vart hittade du reggarna och vad kostade de?
-På ELFA men tyvärr bara i TO3-förpackning. Hade hellre haft i TO220-paket då det nog hade varit lättare och smidigare på många sätt. Tror jag betalade 145 kr. st. för dem.
TO-220 förpackning |
Zei |
Posted - 2009/12/03 : 09:35:26 Gött jobbat.
Vart hittade du reggarna och vad kostade de?
/JZ |
FForsman |
Posted - 2009/12/02 : 22:46:40 Medan Hififorum legat nere har jag ägnat mig åt att lyssna på musik. Funkar ganska bra som substitut till forumsurfande
Med hjärtat i halsgropen efter alla varningens ord om risken för kortis slog jag äntligen på strömmen, ingen rök, inga blixtar och inga överraskningar. - phu! Fast jo, det var visst överraskningar #8211; den spelar musik och fint låter det också! Inget brum, inga knäpp och tyst mellan låtarna, bara ett mycket svagt ssss-ljud men av tidigare diskussion i tråden tror jag att det håller sig inom klart acceptabla nivåer för den här typen av förstärkare.
Jag har spelat en hel del på den nu och hittills så klagar den inte. Värmeutvecklingen på chippen verkar inte vara ett problem. Redan vid 10 W uteffekt behöver man kyla bort drygt 20 W från chippen och glädjande nog blir flänsarna bara ljumna. Eftersom att den maximala kylningen som krävs vid +/- 30 V matningsspänning blir ca. 25 W så borde flänsarna inte bli mycket varmare än vad de är nu. Jag har dock inte kunnat pröva på full effekt för jag bara har ett par små högtalare på 15 W.
Däremot blir flänsarna till spänningsregulatorerna något varmare. Jag har svårare att förstå databladet där man jag tror att det kan vara på sin plats att förstärka dem på något lämpligt sätt.
Här spelar den för full hals, naken utan kläder. Själv hade jag aldrig gått upp på sen så men den här krabaten verkar inte skämmas för sig (än i alla fall).
|
Dennis |
Posted - 2009/12/02 : 18:17:23 intressant bygge:D kommer följas |
FForsman |
Posted - 2009/11/28 : 00:09:52 quote: Fast jag kan tycka att det är en något vanskligt isolerad konstruktion. Som gjort för lite fin kortis. Håll koll på grejorna vid påslag.
- Ja, det var kanske inte den bästa idén att skippa isoleringen men jag har mätt och dubbelmätt kors och tvärs och det verkar inte vara kortis någonstans men jag har ju mätt fel förr. . . quote: DIN kontakt som strömkontakt?
Är det så den heter. . . Den var liten, passade men framför allt fanns. Gissar att din fråga insinuerar att jag borde använt något annat? Förslag?
Inte ens jag kan ju påstå att det blev så mycket plats över för kabelstrumpan
|
FForsman |
Posted - 2009/11/27 : 23:43:13 quote: Fredrik, Nu har du väl snart övat färdigt så att det är dags för RÖR!
Japp det stämmer precis Lars. Det är inte så att du har ett lämpligt schema i skjortärmen kanske? Ska se till att avsluta det här så fort det går
|
Thzar |
Posted - 2009/11/27 : 19:37:28 DIN kontakt som strömkontakt? |
reVintage |
Posted - 2009/11/27 : 12:34:48 Fredrik, Nu har du väl snart övat färdigt så att det är dags för RÖR!
|
rannagarden |
Posted - 2009/11/27 : 09:27:12 Nej då. Vi gillar också foton. Det hjälper andra byggare att se och lära/få inspiration. Bilder är a och o. Keep up the good works. Fast jag kan tycka att det är en något vanskligt isolerad konstruktion. Som gjort för lite fin kortis. Håll koll på grejorna vid påslag. |
FForsman |
Posted - 2009/11/27 : 00:26:43 Eftersom jag inte isolerat chippen från flänsarna (än) har jag monterat ihop allt med buntband och lite hölje från en EKK-kabel som isolering.
Enkelt och förvånansvärt stabilt faktiskt.
Kanske onödiga foton men jag gillar bilder!
/mvhff
|
FForsman |
Posted - 2009/11/26 : 17:44:19 Trångt värre blir det
Nu återstår att koppla in strömmen och se om det över huvudtaget lirar. jag är lite orolig att jag haft sönder någonting på vägen och sedan har jag säkert kopplat fel här och var men får jag till med med strömmen så blir det pröva av
Edit: lade till bild |
FForsman |
Posted - 2009/11/25 : 15:04:57 Ibland undrar familjen varför det är konstiga saker i maten . . .
Så här blir bakstycket
En liten fundering jag har är om det lämpligt att fläta eller tvinna kablarna från nätdelen till förstärkaren? Jag kommer ha PSUn i en egen burk med korta kablar över till den andra burken med förstärkardelen. |
FForsman |
Posted - 2009/11/24 : 00:19:04 quote: Jag skulle, om jag vore som du, isolera kretsarna; det är lättare än att isolera flänsarna.
- Ja det är kanske vägen att gå men jag tror ändå att jag har möjlighet att isolera hela flänspaketet ganska bra. Jag gör ett försök. Funkar det inte eller känns osäkert blir det att isolera chippen istället.
Lådan blir troligen i trä med under- och bakstycke i perforerad metall. Vill hålla den så liten som möjligt och lägga nätdelen separat.
Så här skulle bakstycket kunna se ut. Har lagt alla kontakter på sidorna för att inte krocka med säkringar och ingångskondingar.
|
soundbrigade |
Posted - 2009/11/22 : 12:14:32 Elektrolytsoppan är inte speciellt hälsosam. Var mycket varsam!
Jag skulle, om jag vore som du, isolera kretsarna; det är lättare än att isolera flänsarna. |
FForsman |
Posted - 2009/11/22 : 10:28:01 Långsamma små steg . . . Skönt är det ändå att man kan bygga precis så långsamt man vill quote: Nja, det är ju så man tar emot radio. (Det kallas antenn.) Så värst förvånande är det inte.
nej det förstås, men det gjorde mig uppmärksam på att det nog kan vara viktigt att använda sig av skärmade lådor till den här typen av prylar.
Nu hoppas jag att det ska finnas kylning så det räcker, två flänsar på 1,85 grader/W vardera ska nog räcka, kylpasta och fastskruvat.
Struntade i att isolera chippen från flänsarna. Verkar både lättare och ge bättre kylning att se till att hela flänsen i sig är isolerad.
edit: stavning |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/10/31 : 09:23:42 Fina små paket. Hoppas du slipper fler missöden.
quote: Det är förvånansvärt vad lätt jag får in någon radiokanal om någon tåt ligger löst och ojordat.
Nja, det är ju så man tar emot radio. (Det kallas antenn.) Så värst förvånande är det inte. |
rannagarden |
Posted - 2009/10/31 : 05:51:38 Kul att du fått ordning på bygget. Det lönar sig att hålla ut. |
FForsman |
Posted - 2009/10/31 : 01:06:22 Nu äntligen har jag två fungerande kanaler som jag tror låter helt ok. Låga brusnivåer och inget brum. Om jag haft två högtalare också hade jag kunnat lyssna i stereo . . .
De tidigare korten havererade på lite olika sätt. Det första där kondensatorn spottade ur sig sin elektrolyt visade sig ha kortis mellan respektive ben 8 och 10 till V-.
Det andra kortet levererade 26 V till elementet. Jag kopplade bort komponent efter komponent för att hitta felet men utan resultat. Till slut tog jag isär allt ihop och lödde om det på ett nytt kort med nya kondingar och vips så funkar det perfekt.
Lödningen går bättre vad det lider också. Det här lilla projektet är lödpremiär för mig (om det finns något som heter så), väldigt roligt!
quote: Att testa när du fått ihop version 3 är Ipod + Gainclone. Dvs ingen Lurig.
Har testat det nu också. Med iPoden direktkopplad utan ingångsväljare, volympot eller LURig låter det prima. Jag är inte säker på att det är något fel på de föregående delarna heller men jag misstänker att det är svårt att få dem att låta bra i form av ett skatbo av sladdar på arbetsbordet. Bara när jag tar sladdarna och stoppar ner det som en klump spagetti en kakburk av metall blir allt mycket bättre. Det är förvånansvärt vad lätt jag får in någon radiokanal om någon tåt ligger löst och ojordat.
Det som däremot skiljer mellan att ha en LURig och inte mellan iPoden och stärkaren är volymen. Vilken skillnad. Med lurig kan jag knappt spela på halv volym innan de små högtalarna säger ifrån (TB W3 871). Kör jag iPod direkt kan jag nästan köra full volym utan att de klagar. Tydligt ä också att datorns utsignal är betydligt högre än iPodens.
En sak jag är lite osäker på är hur värmeutvecklingen blir i PSUn och på chippens kylflänsar men även om jag inte kunnat spela på full effekt så tror jag det inte kommer att bli ett problem. Saker blir knappt varmt på halv volym som det ser ut nu.
Tror det är dags att stoppa prylarna i någon form av låda.
|
Kmj |
Posted - 2009/10/30 : 06:39:12
quote: Helt nästan OT, men skyller det på sviktande hälsa ... Vilka chip-förstärkare finns det i den här serien (och andra)? Underförstått, vilka kretsar av skaplig kvalitet finns det att bygga på?
Ja, vad har vi nu? LM3875 LM3886 LM4780 LM1875
Personligen har jag ett par söta monoblock med Burr browns OPA549. Inverterade har jag för mig att de är. |