T O P I C R E V I E W |
Pabo |
Posted - 2009/08/30 : 09:59:06 Nu har jag kommit en bit på mitt bygge och ville därför visa lite bilder.
Det är viktigt att membranytan på basen är ungefär lika stor som munnen på hornet. Delningsfrekvensen skall läggas vid frekvensen där spridningen hos basen är samma som hos hornet. Därmed fås att för att kunna dela riktigt långt ner (500Hz som i JBL Everest) måste man acceptera en stor spridningsvinkel samt stora basar. I mitt fall kommer det troligtvis bli runt 1600Hz men det får mätningar utvisa. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
asto |
Posted - 2011/02/07 : 07:59:00 Tack! Du har alltid ett ess i ärmen Lars. Nu måste jag bara installera excel i nya datorn. |
reVintage |
Posted - 2011/02/05 : 11:30:07 quote: Någon som är duktig på excel?
Slöseri med tid att göra ett nytt blad. Det finns redan färdigt:
http://www.diyaudio.com/forums/attachments/multi-way/104655d1206143932-geddes-waveguides-os-wg-2.zip
|
Bernt Jansson |
Posted - 2011/02/05 : 09:13:14 quote: Själv har jag skaffat mig en DEQX 2.6P så jag kan aligna dem totalt i den digitala domänen. Jag har goda kontakter med ett företag i USA som utvecklar DSP kort så jag funderar på att sälja ett gäng här i Svedala. De är 2 in 4 ut så man kan göra ett 2-vägssystem med ett kort eller 3-vägs med två kort.
Skulle vara intressant att veta mera om dessa kort. |
asto |
Posted - 2011/02/04 : 22:03:07 quote: Y(x)= sqrt( y0(x)^2 + x^2 Tan^2(Theta))
Någon som är duktig på excel? |
Pabo |
Posted - 2011/02/04 : 21:36:28 Det här är Earl Geddes algoritm för att skapa profilen på waveguiden.
Y(x)= sqrt( y0(x)^2 + x^2 Tan^2(Theta))
where theta is the final wall angle and y0 the starting throat radius.
|
Pabo |
Posted - 2011/01/24 : 08:42:03 Om du gör dem så korta så får du stå ut med en högre delningsfrekvens. Själv har jag skaffat mig en DEQX 2.6P så jag kan aligna dem totalt i den digitala domänen. Jag har goda kontakter med ett företag i USA som utvecklar DSP kort så jag funderar på att sälja ett gäng här i Svedala. De är 2 in 4 ut så man kan göra ett 2-vägssystem med ett kort eller 3-vägs med två kort. |
asto |
Posted - 2011/01/24 : 05:55:48 quote: Min är ca 14cm djup och spelar med 90 graders spridning ner till 1000Hz.
Oj, jag som trodde dessa skulle bli kortare än mina betonghorn. Min förhoppning var att kunna flytta fram akustiska centrumet lite så summeringen mellan elementen skulle bli bättre/enklare.
Vad händer om dom kortas ner till samma djup som basen har sitt akustiska centrum? |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 18:30:54 asto Japp, samma driver. Jag har fortfarande inte skickat info jag fick från Geddes men skall försöka komma ihåg det snart. Min är ca 14cm djup och spelar med 90 graders spridning ner till 1000Hz. |
asto |
Posted - 2011/01/23 : 17:51:38 Tjusigt Pabo... Hur lång är Waveguiden? Skall du använda samma driver? |
matsj |
Posted - 2011/01/23 : 16:28:51 Det ser bra ut Pabo. Schellack / kvistlack funkar kanon på mdf. Fanera sidorna och toppen och måla fronten i matt färg.
mats |
Fuling |
Posted - 2011/01/23 : 15:26:10 Ja det var en bra fråga. Jag tänkte bara på ränderna i trattarna. |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 15:25:11 Fuling Det skulle göra att man kan lacka fronten men vad med de skarpa kanterna? |
Fuling |
Posted - 2011/01/23 : 15:24:06 Tjusigt! Det kanske skulle gå att mätta ändvirket i waveguiden med lamineringsepoxy eller polyesterharts och sedan putsa bort ränderna? |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 15:12:56 Jag funderar och funderar på hur jag skall skapa yta på dessa varelser. Om jag skall lacka dem blir det svårt att få till de vassa hörnen. Om jag skall fanera så blir det svårt att få till fronten. En idé är att fanera allt utom de platta ytan fram som man lackerar svart. Man fanerar även 45 graders fasningen som skall gå runt fronten. Sedan gör man en tunn front i masonit som man lackerar svart och drar ett högtalartyg runt och sedan fäster med kardborre på frontytan. Då ser man förstås inte waveguiden men den blir nog ändå inte så snygg med alla ränder. Idéer emottages med glädje :) |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 15:10:05 Hela fronten.
Basen är förstås försänkt och basreflexporten rundad direkt i fronten (ska det va så ska det va). |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 15:08:32 Lite närbilder.
När man sätter dit klossen under blir det som följer.
|
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 15:06:40 Delarna till fronterna ser ut såhär.
De är frästa med en CNC-styrd femaxlig fräs enligt Dr Earl Geddes waveguideprofil och teorier. De skall förstås fasas 45 grader innan de är färdiga. Där får jag hålla tungan rätt i mun. |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 15:04:26 Först och främst så har jag nu fått hem och limmat fast locken. De frästes ut för att jag skulle slippa såga de väldigt jobbiga vinklarna.
|
PetterPersson |
Posted - 2011/01/23 : 13:46:49 Självklart |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 13:10:11 Skall bara ladda kamerabatteriet |
asto |
Posted - 2011/01/23 : 11:58:53 quote: Är det någon som vill se?
Jaaaaaa |
Pabo |
Posted - 2011/01/23 : 10:31:01 Nu har jag fått hem de frästa delarna till lock och frontar. Är det någon som vill se? |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2010/11/03 : 11:50:59
Nu har jag inte läst hela tråden.....för jag blev lite upprörd.
Såga inte "lim i mitten teorin" innan ni vet spänningen ser ut i lim-skiktet!
Som jag fattar det diskuterar Ni två ytterlighetsfall. På goda grunder tror jag att det inte är något dera.
Mu måste jag lugna ner mig........och sen läsa hela tråden. |
esl |
Posted - 2010/11/03 : 11:35:14 Just därför som man vill ha dämpskikten iväg från centrum och ett skickt på var sida. Rita ett distansmaterial och sedan två tunna skivor på var sin sida så ser du hur du maximerar "radien" och skjuvningen blir som störst. Som jag skrev innan.....
/esl
|
PetterPersson |
Posted - 2010/10/25 : 21:41:10 Tack |