T O P I C R E V I E W |
kyan |
Posted - 2009/08/15 : 12:35:40 Som lite semestersysselsättning har jag börjat snickra på en "fruvänlig" tratt. Min sambo såg lätt chockad ut när jag bar upp de sågade mdf skivorna... Hon undrade hur något som inte var fruvänligt såg ut? =)
Objektet är alltså ett tappat horn med Audes 10", parametrar enligt petters tråd. Dock läste jag till min förskräckelse att han rekommenderade att ha ett så kort L12 avstånd som möjligt. Det är det ju inte i min tratt. Jag har provat att simulera med L12 satt till 15 cm istället för för 56 cm som det är i tratten jag börjat bygga. Resultatet blir snarlikt men utan den utsläckning som blir runt 100 hz som min tratt ska ha.
Vad säger expertisen? Är det bara att skicka min tratt till spånskivehimelen och bygga en ny med kortare L12 eller kan det funka ändå?
Jag ska se om jag kan lägga upp lite fler bilder på simuleringar och byggbilder under helgen.
En första bild:
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Joda |
Posted - 2009/10/03 : 17:26:21 Okej jag hade fel. Den är hur enkel som helst att ställa in. Bara att välja filter, frekvens och allt annat bara sådär. Är tom smidigare än DCX2496 då man direkt väljer vad man vill ställa in med knappar i stället för att välja via meny. Om man vill kan man koppla in ARTA och se i realtid vad som händer.
Ska se lite mer hur den beter sig i fasen. |
Joda |
Posted - 2009/10/02 : 22:52:52 Jo men då försvinner ju lite information. Man kan inte EQa en rumsmod så att man får "rak" frekvensgång då denna utbreder sig genom tid och inte bara frekvens. Å andra sidan är resultatet oftast trevligare än "skadan". Så lite EQ skadar nog inte =) Har man flera subar kan de andra ta över informationen och skicka ut den där moden inte slås an så mycket. Lite tweak och jobb men det kanske kan funka.
BFD klarar så brant filter som 1/60 oktav och upp till 2 oktaver. +16dB till -48dB.
Switch för +4dBu (studio) och -10dBv (konsument) nivå.
1msec latency vilket inte är så farligt.
Guiden som jag länkade till är bra läsning. Och självklart manualen. Tror man får svårt att hitta en billigare parametrisk EQ. Till och med vanliga EQ kostar ju mer.
Funderar på om den överblivna kanalen kan fungera till basbummelätare. Ska göra lite mätningar för att se hur fasen beter sig. |
kyan |
Posted - 2009/10/02 : 21:45:37 quote: Kanske tom kan låta bli att exitera rumsmoder helt om man har flera subar och lite intelligent placering.
Kan du utveckla lite, borde de inte gå att lindra rumsnoder med ett notchfilter (som jag antar att den där mackapären är) med endast en subwoofer (som jag nu har)?
Blev lite sugen på att prova en jag med. Fruktansvärt smidigt om man kan slippa stora basabsorbenter... |
ud |
Posted - 2009/10/02 : 19:20:55 quote: Har beställt en (UD är och hämtar) så ska bli intressant att testa.
Och vem fick betala den då |
Joda |
Posted - 2009/10/02 : 15:14:17 http://www.totalljud.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1746 och storebror http://www.totalljud.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1748
Tydligen lite pill att ställa in om man gör det manuellt. REW (RoomEQWizard) ska tydligen kunna skicka inställningar direkt till enheten. Har beställt en (UD är och hämtar) så ska bli intressant att testa. Tydligen 3 månaders garanti då det är utförsäljning.
Man kan göra väldigt branta och djupa filter så det kanske hjälper till att filtrera bort de skarpa pikar och resonanser som ibland blir precis ovanför passbandet. Kanske tom kan låta bli att exitera rumsmoder helt om man har flera subar och lite intelligent placering. Kan kanske bli svårt att få till men en kul idé iaf. |
kyan |
Posted - 2009/10/01 : 21:46:56 Det är sant det. Jag har spanat lite på den, men den är bra mycket dyrare.
Joda: Var hittade du priset på behringern? |
Joda |
Posted - 2009/10/01 : 19:06:03 http://www.behringer.com/EN/Products/DSP1124P.aspx 2 kanals med 12 parametriska EQ filter. För 800:- är jag sugen på att testa. Har dock inte delay och fas. http://www.hometheatershack.com/forums/bfdguide/ |
PetterPersson |
Posted - 2009/10/01 : 18:29:44 Ja, det blir det. Är det inte lika bra å köpa XTZ:an med inbyggd EQ? Då kan du plocka bort peaken vid 130 och höja vid 105 Hz. Det kommer garanterat underlätta delningen och få dem att smälta in bättre. |
kyan |
Posted - 2009/10/01 : 18:26:10 Tackar
Dags för lite uppdatering, men först lite bilder.
Dämpning består av ett stycken ikea täcke:
Servicelucka, lackad och fin:
Från baksidan:
Jag har inte hunnit lyssna så mycket mer, men av det lilla jag lyssnat så tycker jag att den smälter in mer och mer.
Jag har beslutat mig för att införskaffa en ny förstärkare till hornet. Det blev en sådan här:
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=55 Kommentarer?
Jag tyckte att den verkade lämplig eftersom den har inbyggt filter, fasjusteringsmöjlighet, nivåkontroll samt autopåslag.
En fråga, om det sitter ett lågpassfilter i min förstärkare (flerkanalsförstärkaren) sedan ytterligare ett filter i min nya basförstärkare. Adderas de då, 24+24=48db/oktav?
|
PetterPersson |
Posted - 2009/09/30 : 18:03:58 Ser fint ut Håller med Joda i allt han skriver |
Zei |
Posted - 2009/09/28 : 09:21:42 Trevligt :)
Kanske dags att beställa element snart då :)
/JZ |
kyan |
Posted - 2009/09/27 : 19:32:13 Ja just det ja, det har jag glömt skriva. Jag har dämpat dom med ett stycke Mysa Gräs (Ikea täcke).
Filtrets branthet kan jag tyvärr inte påverka. Den är 24 db/oktav. Jag ska prova att sänka både nivån och delningsfrekvensen en gnutta. Har kört 80 hz hittills.
Det sista jag gjorde var att slå av basförstärkaren med musiken fortfarande på. Det blev att låta tråkigt utan den lilla skönheten! |
Joda |
Posted - 2009/09/27 : 15:27:02 Ja det dröjer lite innan det börjar låta bra. Mina Audes 8" tog lite tid att spela in. Tror också att det krävs lite dämpning vilket också borde minska ljudet uppåt i frekvens.
Runt 70-75Hz är nog ett bra maxvärde för delning med brant filter. Hornet behöver du förmodligen inte lägga delay på iaf. Delningen i sig ökar tiden ganska markant. |
kyan |
Posted - 2009/09/27 : 13:55:56 Dags för lite uppdatering.
Sä här ser den ut med lite färg:
Nu står den och spelar i sitt hörn. Det låter riktigt hyffsat. Fyller på bra nedåt och ger mer tyngd åt ljudet. Dock vet jag inte om placeringen av den är den bästa. Den står bredvid min lyssningsplats. Ev. är nivån på den lite hög. Jag har inte fått den att smälta in helt i ljudbilden. Det hörs att basen kommer från sidan. Jag vet inte om det är omöjligt att få till med placeringen som jag har. Dock finns det mycket kvar att göra med att justera nivåer, delningsfrekvens och delay. Dessutom borde det bli bättre med lite inspelning.
Fler bilder kommer! |
kyan |
Posted - 2009/09/24 : 22:34:18 Så här ser lådan ut med lite spackel som ska gömma diverse fadäser .
Här är Audes elementet som ska spela i lådan:
Arbetet fortskrider i hemskt maklig takt. När jag kan sticka i mellan de andra bestyren alltså. Mållinjen närmar sig |
kyan |
Posted - 2009/09/21 : 16:48:13 Tyvärr har jag inte tillgång till någon mätutrustning...
En Room analyser står på vill ha listan! |
kyan |
Posted - 2009/09/21 : 12:46:37 Jo tack! Det går fint. Jag målar dem vita med roller, har inga jättekrav på finish (tänkte försöka gömma den mer än framhäva den), men det ser ut att bli över förväntan =)
Ja jag har förstått det, jag har labbat en del med subwoofers och även ett RT-3 horn och det är ofta riktigt klurigt att få det att integrera. Planen är att använda min Denon flerkanalsförstärkare som filter. Filtret är ett 24dB/oktav. Det finns även möjlighet att justera "distance", jag antar att det är en form av delay? Det finns även möjlighet till equalizer. Som ni förstår finns det massor av funktioner, dock kan jag inte uttala mig om kvalitén på dem. Kvalitén på ljudet ur förstärkaren (utan att använda så mycket funktioner) är i mitt tyckte riktigt bra! |
PetterPersson |
Posted - 2009/09/20 : 10:54:37 Kul Hur går det med ytfinishen? Det är väldigt viktigt att få rätt delningsfrekvens och nivå på basen, men efter en tids labbande brukar man finna rätt. Har du tillgång till mätutrustning? |
kyan |
Posted - 2009/09/15 : 12:47:46 Lådan är nu avsågad. Den har grundmålats och jag har börjat spackla lite. Bilder kommer!
Innan färgen blev jag ju såklart tvungen att provspela lite
Det var ganska lätt att den gräver en hel del djupare än mina HFLS-1. Integrationen var inte fullkomlig, beror nog mest på att jag inte hade tid att justera in nivåerna rätt. Dock blev det en helt annan pondus i ljudet, vilket var riktigt kul
Tyvärr har jag inte haft tid att prova så mycket än. Minstingen har en tendens att vilja sova ungefär lagom tills jag kommer hem från jobbet. Jag ska se till att bli ensam hemma några timmar så jag kan få prova ut skapelsen.
I vilket fall är jag positiv till projektet och tror det kommer bli riktigt hyfsat.
Dessutom har jag en idé till utsmyckning som ska bli skoj att prova. |
kyan |
Posted - 2009/09/09 : 12:44:48 Efter lite stillestånd pga andra projekt har jag nu kämpat vidare med min tratt. En ny botten limmades på plats strax under elementet. Däremot lyckades jag inte simulera fram någon förbättring med en sådan kil som nämnts tidigare i tråden. Det tillsammans med svårigheten att tillverka en sådan utan vettiga verktyg fick mig att avstå från idén.
Tyvärr fick jag inte med någon bild på den nya bottnen.
Så här sitter stagen i lådan:
Locket limmat på plats:
|
kyan |
Posted - 2009/08/17 : 13:26:56 Impulsen blev mycket snyggare ovanför hornets användningsområde när jag simulerade.
Jag har fått förfrågning på ritningsunderlag och sågmall till hornet. Det har jag mer eller mindre klart. Jag har ritat upp hornet i Pro/E.
Dock är dem ju såklart på hornet som har det felet som mitt verkliga har. I mån av tid ska jag revidera ritningarna så att det blir riktigt. I princip borde man få ett bra horn om man bara flyttar ned elementet så långt det går. Jag ska prova att simulera sedan kanske jag lägger upp något. |
PetterPersson |
Posted - 2009/08/17 : 12:16:57 Håller med Dahlberg. Det verkar som om kilen motverkar multipla resonanser i hornet i och med att det blir jättesmalt i början. På så sätt verkar impulsen större (eftersom impulssvaret är normerat) relativt "skramlet" som kommer efter. |
DahlbergAudio |
Posted - 2009/08/17 : 11:15:17 Impulsresponsen har förbätrats i alla simuleringar jag har gjort där "kilen" har varit med. Men visst kan man få ändra på övriga parametrar för att fintrimma lite.
|
Magils |
Posted - 2009/08/17 : 10:41:05 Angående snedväggen vid elementet...gäller det med "allt-annat-lika" bara sådär?
|
DahlbergAudio |
Posted - 2009/08/17 : 10:00:10 Du kan inte knacka loss den |