T O P I C R E V I E W |
OcA |
Posted - 2009/05/27 : 16:02:42 Då så!
Nu blir det dipolbasar för hela (lilla?) slanten!
Var på Bauhaus och fick MDF utsågat till mig. Kostade 300kr sågat och klart.
Har även beställt två Eminence Alpha 15 från nätet som ska dyka upp! Ett aktivt filter kommer också inhandlas eftersom jag inte litar ett dugg på de inbyggda i min processor.
Drivning av hela kalaset blir ett bryggat litet PA-steg på 200 watt i 8 ohm.
Det blir H-bafflar (därav namnet baHsar) med innermått 40X40X20cm i varje kammare.
Det blir även en snygg högblank vit lack på "lådorna"!
Passar i förhand på att tacka Scorpion för hjälp med simulering och allmänna råd i dipoldjungeln! Enligt simuleringen ska det bli ca 86db känslighet vid 1 inmatad watt nere runt 30-35hz strecket utan EQ!
Projektet ska startas ikväll och bilder kommer löpande... Så för tillfället får ni ha tålamod! |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DrBoar |
Posted - 2009/08/09 : 11:27:19 Sätter du ett element i en låda så höjs resonansfrekvensen och Q värdet! Så element för lådor skall vara i sig "överdämpade" så att Q värdet hamnar lagom i när elementet sätts i en låda. Jag har gamla SEAS 10" element med ett Q på runt 0.7 och resonans runt 25 Hz inklämd i en 30L låda har den ett Q på ca 2 och en 6 db baspuckel runt 75 Hz. Av bara Q värdet kan man inte avläsa något om jkudkvaliten. De allra billigaste elementen har ofta högt Q värde (små billiga magneter) Dyra påkostade element har nästan alltid ganska låga Q värden. Men ett fint påkostat element kan göras med högt Q värde och låta mycket bra i rätt användningsområde.
Peerlessbasaran är fina element men för överdömpade för öppen baffel. Som amatör eller liten tillverkare så kompenserar man överdämpningen med en bashävning. Som större tillverkare så beställer man en specialvariant från Peerless med det Q man vill ha.
En sluten låda ger ett skydd mot att elementet skall bottna då det "trycker emot hela tiden" När konen far iväg. Vid riktigt långa utslag då talspolen hamnar helt eller delvis utanför magnetgapet tappar ju högtalarmotorn kontrollen på konen som far iväg tills den bromsas in av av uppängningen eller om det vill sig illa att talspolen slår i botten på magnetsystemet...
Så slutna lådor kan reducera basfladder på ett sätt som öppna konstruktioner inte gör bafflar, transmissionslinjehögtalare, basreflex eller bakladdade horn.
Slutligen kan man genom att packa massor av dämpmaterial i en sluten låda minska ökningen av Q jämfört med elementent i sig. I mitt exememep med seaselement kanske man får ner puckeln från 6 db till 3-4db. Men Q värdet är ändå större än för elementet i sig. |
Rickard.v |
Posted - 2009/08/05 : 19:00:04 Ni rekomenderar bas med högt Q värde.
Men högt Qvärde betyder väl en resonans benägen konstruktion på basen som skall ha en sluten låda som dämpar resonanser. Och i en öppen baffel blir det ju raka motsatsen, den får där fullt utlopp för sina resonanser.
Betyder inte det att ljudkvaliteten blir högre med peerlessbasen men den måste ha mera effekt o lite kompensering för att ge samma nivå. Jag skulle säga att en bas men mycket lågt Qvärde passar bäst om man tänker på ljudkvalitet, MEN den måste ju ha mycket effekt!! ELLER tänker jag helt åt H.....??????
Intressant tråd denna om ÖB bas. Lite sugen jag med. Men jag blir lika nyfiken på dina final högtalare. Lyssnade på dem på high end 07el 08 tror jag det var. Låter de kanon? Ska åka o provlyssna några i morgon hade jag tänkt. |
OcA |
Posted - 2009/07/02 : 15:13:55 Låter som det blir basfest hemma i sommar! |
solhaga |
Posted - 2009/07/02 : 14:20:16 Tre stycken beställda! |
OcA |
Posted - 2009/07/02 : 14:12:20 Det tar inte tvärstopp vid 41hz precis...
Anledningen till att detta element funkar så bra är att det höga qts värdet ger en rejäl boost nere vid fs, kan väl jämställas vid en EQ? Sedan gör H-baffeln sitt till att förlänga frekvenserna neråt. I simulering ger min H-baffel full spätta ner till runt 30-35hz och rullar sedan av lugnt och fint. I verkligheten känns det som att basen går betydligt djupare än så.
Det är bara att prova med Alpha 15! De kostar såpass lite och dessutom blir du av med rätt snabbt om du sätter ut dem på annons... Jag är som sagt övertygad om att du kommer uppleva en enorm skillnad när du byter från dina nuvarande basar till Alpha 15! |
solhaga |
Posted - 2009/07/02 : 13:13:33 scorpion har också rekommenderat Alpha 15 (qts på 1,26 väger tungt mot 0,35).
Jag ser att Alphan har fs på 41 Hz mot mina som har 22 Hz, är det helt oväsentligt i praktiken? (En ganska retorisk fråga.)
Idén att använda baHs som SBR/SBL i ett 7.1-system låter (?) tilltalande. Speciellt om de vändes längs väggen.
|
OcA |
Posted - 2009/07/02 : 12:48:54 De elementen är nog inte helt optimala för denna typ av bygge med tanke på parametrarna, men som test funkar det ju!
Jag beställde från Euroguitar och jag betalade 65 euro st för dem plus frakt 20 euro. Tog nån vecka innan jag fick dem.
Plockar du in ett Alpha 15 istället för dina Peerless kommer det bli enorm skillnad tror jag! |
solhaga |
Posted - 2009/07/02 : 10:59:14 Det är ett Peerless 850146-element (257 WR 39 115 SDX 4L AL). Elementet har spollängd på 26 mm, Vas 144,4, Qts 0,35, Fs 22 samt SPL 88,2.
Det var de jag hade hemma och då som en test av princioen.
Eminence Alpha 15 verkar intressant: tog det lång tid att få hem dem, vad kostade de och var beställde du dem? |
OcA |
Posted - 2009/07/02 : 10:15:45 Har inga direkta problem med oljud från lådorna i mina H-bafflar. Har dock lagt ett antal tunga böcker ovanpå lådan för att tynga ner den lite.
Ska köpa två stycken trädgårdsplattor i granit och lägga ovanpå istället, så blir det lite snyggare...
Ska du göra installationen mer permanent är det nog limma som gäller. Jag använde ett kraftigt sättlim som egentligen är tänkt att limma upp speglar och dylikt med. Det limmet har också en vibrationsdämpande verkan vilket kan vara bra i just ditt fall.
Annars kan självhäftande bitumenplattor klistrade på insidan av själva lådan funka bra för att få lite mer död känsla.
Ett fiffigt bygge du gjort hursom!
Dock tror jag att du kan uppnå ännu bättre resultat med andra element eller EQ. Om det är Peerless SLS du använt så tror jag att du kan behöva EQ'a upp lite grann för att få rätt nivå på den lägsta basen då Q-värdet är lite lågt. Även känsligheten på SLS i en H-baffel blir ganska låg. Har för mig att det försvinner runt 6-8db i känslighet när man bygger H-baffel. Så har elementen 91db i känslighet från början är du nere på runt 83-85db i ett H.
Du skulle utan problem få plats med en Eminence Alpha 15 i ditt H och det tror jag skulle göra rejäl skillnad på ljudet faktiskt... |
solhaga |
Posted - 2009/07/01 : 07:48:11 Hej, inspirerad av ditt bygge (tack scorpion för tipset) har jag, för att få plats med bafflar till mina banddipoler, byggt in en h-bas i mitthålet (bxhxd : 54x43x50 cm) i min tvbänk (TOBO från IKEA).
Detta genom att helt enkelt ta bort de lådor som fanns i mitten, slå ut bakväggen och förlänga mellanväggarna mot baksidan, samt att sätta in en baffel med två Peerless 10-tummare halvvägs in i utrymmet. TV-bänken är sänkt sedan tidigare men jag antar att jag får sätta dit en "baffel" mellan tv-bänken och golvet. Det är cirka 15 cm till väggen, jag vet att det inte är optimalt.
Ljudet verkar bra men ytterliggare tester (och öron) får väl avgöra om det duger.
Jag skall nu göra infästningen lite mer permanent, baffel består nu av en fasttejpad 19 mm golvspånskiva inpressad mot tre "klackar" bakom baffeln. Jag upplever minimalt durr i baffeln även vid hög volym och inget ifrån omgivande tvbänk. Ett lätt tryck på baffeln dödar durret. Men det ligger väl i en dipolbas natur att det blir så, det är ju luften framför och bakom elementet man sätter fart på, lite eller ingen energi hamnar i h-basen väggar.
Vad är din durrerfarenhet av dina h-basar?
En snabb väg vore nu att sätta en tunn kvartslist bakom och framför baffeln och täta det hela med silikon, räcker det? Jag tänkte mig vidare ett fronttyg vid mynningen eller kommer det att fladdra, ett nät vore kanske bättre?
/Claes |
OcA |
Posted - 2009/06/24 : 14:03:40 Tackar!
Nej, inte hunnit prova film ännu... Sitter och planerar ett altanbygge till, denna gång på framsidan...
Har heller inga planer att använda kompensering. Det ska inte behövas till denna konstruktion. Det var lite av målet med bygget att man inte skulle behöva använda elektroniska hjälpmedel för att få detta att fungera. Basarna går enligt simulering linjärt ner till 35hz och sedan rullar de av ganska snällt neråt i frekvens. Öronen håller med om det faktiskt... Sedan är det lite annorlunda att lyssna på dipolbas iom att rummet inte är med och spökar så mycket längre. Basen blir väldigt ren och torr. Det man förut uppfattade som fet lågbas var egentligen resonannser i rummet... Att det sedan är 2x15" som flyttar luft istället för 1x8" gör också sitt till. I mitt stora rum på 60 kvadrat går det åt rejäl membranyta för att det ska kännas något.
Just nu är det lite för bra väder för att man ska vilja sitta inne på kvällarna, så jag väntar tills vädret blir som vanligt igen och då ska jag testa lite mer.
Har dock flyttat ner delningen till ca 40-45hz och nu hör jag inga slaskrester från basarna längre, det kommer bara bas ur dem.
Elbasar är en fröjd att lyssna på numera! Man verkligen hör strängen och inte bara ett halvtjockt töcken... |
Zei |
Posted - 2009/06/24 : 13:20:24 Kul bygge och grattis till att det blev så lyckat!
Har du provat med film ännu?
Planer på att använda dipolkompensering?
/JZ |
OcA |
Posted - 2009/06/24 : 09:45:00 Ja, man behöver inte vara särskillt händig för att klara ut detta bygget... Är väldigt enkelt att bygga och dessutom extremt prisvärt. Totalpris för dessa två lådor med element inräknat är ca 2500 spänn. Sedan tillkommer delningsfilter och slutsteg. |
Harlock |
Posted - 2009/06/23 : 23:52:27 Vilket trevligt projekt. Tack för att du dokumenterade bygget! Ser nästan ut som något jag skulle våga ge mig på. |
OcA |
Posted - 2009/06/23 : 12:19:47 Bockar och bugar!
Det blev förvånande bra faktiskt! Har kört dem max 6 timmar totalt och inte särskillt hårt, så jag funderar på att lämna dem på när jag är på jobbet och massera dem med typ Yello eller liknande så kanske inspelningen går fortare.
Det jag märker nu är att basen ibland kan kännas väldigt stum och lite pappig på vissa låtar, men jag gissar att elementen behöver rejält med massage för att släppa. Upphängningen förefaller vara av den stenhårda typen och mår nog bra av lite inkörning....
Passar på att tacka dig, Erling, för hjälp och stöd under processen! |
scorpion |
Posted - 2009/06/23 : 12:05:14 Finfint, Oscar ! Trevligt när teori och praktik går hand i hand. Du kan räkna med att Alphorna gräver djupare efter mer hårdspelning. 200 timmar med ordentligt arbete behövs. Mina i MJAO-baffeln har uppfört sig så.
Sundström, de högtalarna finns: http://www.emeraldphysics.com/Speakers.html . Emerald Physics CS1 hade ursprungligen 4 Alphor och CS2 2 Alphor som delades vid 1200 Hz mot 1" horn driver i 12" waveguide. Båda såldes med förprogrammerade Behringer DCX2496 filter för bästa frekvensgång och brant delning. CS1 gjorde sensation vid Rocky Mountain Audio Feast för ett par år sedan. Nuvarande modeller har lite annorlunda specifikationer men i grunden samma ansats.
/Erling |
OcA |
Posted - 2009/06/23 : 09:10:59 Alpha 15 passar kanon för alla typer av öppen baffel egentligen... Med tanke på mätdatan så duger det nog inte till mycket annat egentligen...
Scorpion här på forat har gjort ett par rejäla ÖB-byggen med Alpha 15 med gott resultat! |
Sundström |
Posted - 2009/06/23 : 08:40:52 Jajustja, tänkte lite för snabbt där. Men om länkens mätning är gjord på plan baffel så kan ju elementet vara fint för en dipol upp till 1000hz (2000hz). |
PetterPersson |
Posted - 2009/06/22 : 10:55:37 quote: Det var ju ett väldigt rakt frekvenssvar ända upp till 1000hz i länken. Håller din H-baffel frekvenssvaret rakt? Spännande att höra vart du hamnar delningsmässigt tillslut.
En H-baffel är samma sak som en kvartsvågspipa, men åt båda hållen. Fördelen är att luftmassan i "lådan", från båda sidor, adderas till elementet vilket sänker elementets fs och tillåter därmed djupare bas. För lådans kvartsvågsfrekvens uppvisas resonansfenomen, ovanför denna frekvens beter sig lådan resonansbetonat. Därför måste lådan göras tillräckligt kort för att undvika detta inom arbetsområdet men tillräckligt lång för att addera tillräckligt mycket massa från den medsvängande luften. |
OcA |
Posted - 2009/06/22 : 10:31:23 Japp, det är Alpha 15!
Bra info, Petter! Tyckte väl att det var något lurt med det hela... Tror faktiskt jag kan krypa ännu lägre i delningen för att göra övergången otimal.
Delningen på panelerna ligger på runt 85hz och rullar av med 12db neråt, så det är en väldigt snäll delning som gör att det blir en mjuk övergång, men även kan skapa problem med för stor överlappning...
Min H-baffel är inte tänkt att spela högre upp än 100hz, men jag råkade missa en knapp på baksidan av filtret först, så jag delade vid 600hz istället. Det lät alldeles utmärkt faktiskt, men det blev rätt burkigt... |
Sundström |
Posted - 2009/06/22 : 10:25:31 Kul att det blev bra! Är det Alpha 15A? med qts på 1.26? http://www.usspeaker.com/ALPHA15-1.htm
Det var ju ett väldigt rakt frekvenssvar ända upp till 1000hz i länken. Håller din H-baffel frekvenssvaret rakt? Spännande att höra vart du hamnar delningsmässigt tillslut.
|
PetterPersson |
Posted - 2009/06/22 : 10:20:25 quote: kan säga att filtret är lite småslaskigt i delningen. Fick experimentera länge och väl med både placering av lådorna och med delningsfrekvens och volym. Slutade med att jag delar så lågt som runt 50hz och drar på volymen lite extra, annars slaskar det högfrekvent genom basarna, trots 24db delning....
Även om det är inställt på 50 Hz elektriskt så blir avrullningen uppåt i frekvens i din H-baffel något förskjuten eftersom känsligheten ökar mot högre frekvenser. Så akustiskt sett delar du högre och det är den akustiska delningsfrekvensen som räknas även om den är svår att veta i just ditt fall... |
OcA |
Posted - 2009/06/22 : 10:02:05 Japp! Att de sen inte kan spela lika djupt som den gamla reflexburken märker man absolut inget av faktiskt... Ska försöka prova en film någon dag och se hur det går. Har ändå subsonic-filter vid 25hz, så jag tror inte jag kan skjuta sönder membranen i första taget. Men dessa subbar är ju främst tänkta för musik, eftersom det är 95% av det som spelas hemma.
Märk väl så spelas det helt utan EQ eller DSP, det är således inget elektroniskt trolleri som får dessa byggen att pumpa ur sig lågbas - det tycker jag är hela poängen med bygget! Går jag på öronen så tror jag att de utan bekymmer går ner till runt 30-35hz utan att tappa särskillt mycket i db... Min gamla sub är specad till 35hz i dött rum och i bästa fall (med medvind och lätt kissnödig) runt 25hz i normalt rum. Skillnaden ter sig högst akademisk med tanke på den extra membranyta som H-basarna besitter... |
PetterPersson |
Posted - 2009/06/22 : 09:58:46 Grattis! Membranarea is da shit! |
OcA |
Posted - 2009/06/22 : 09:49:29 Då kör vi! Håll i hatten!
En av lådorna fördiglackade. Kollar man nära finns det ett par ojämnheter och lite damm i lacken, men står man en meter ifrån så syns det inte alls... Resultatet är över förväntan och klart godkännt!
Låda nr 2
Baksidan av elementet som ska skohornas in i lådan. Det var inte gott om plats att knöla in det kan jag säga. Tight fit kallas det visst på utrikiska.
Framsidan. Som ni ser finns det slipdamm överallt i garaget... Lyckades dock få bort allt med en trasa och genom att använda oral muskulatur för att blåsa bort skräpet...
Lite elektronik behövs för att få snurr på membranen. Ett delningsfilter och ett litet slutsteg. Märk väl att detta är en högst provisorisk uppställning mest för att testa att allt lirar innan jag fixar det sista med montering och placering av allt... Kan säga att filtret är lite småslaskigt i delningen. Fick experimentera länge och väl med både placering av lådorna och med delningsfrekvens och volym. Slutade med att jag delar så lågt som runt 50hz och drar på volymen lite extra, annars slaskar det högfrekvent genom basarna, trots 24db delning....
Angående placering så har jag en härlig utsläckning någonstans i mitten av rummet vilket innebär att jag inte kan ha bägge basarna bredvid panelerna som jag tänkt. Kör istället en vid ena panelen och den andra basen snett bakom soffan, invinklad mot sweetspot. Funkade betydligt bättre och jag betydligt mer djup och schvung i basen. Med båda lådorna bredvid panelerna känns det som om basen helt sonika tvärdör vid runt 50hz?? Får förska mäta upp rummet och se vad som försigår...
Ena basen tillsammans med sin högfrekventa kompis panelen. Match made in heaven! Har kommit fram till att det ska på vitt fronttyg på basarna. Blir klart snyggast...
No. 2 står bakom soffan och puffar. Kablage från Kjell och Co. 25 meter kopparkabel för i princip inga pengar alls...
Översiktsbild. "Ursäkta röran, jag bygger om" sa jag till sambon...
Här ser man tydligare var bas nr två ska stå. Lampan ska placeras någon annanstans, har ingen aning om vart än dock...
Så kvar på att göra listan:
-Fixa frontar till basarna -Göra fininställningar av delning och volym -Koppla in elektroniken i stereobänken och gömma undan alla kablar -Köpa något fint till sambon för att jag får hålla på med det jag gör
Ljudet då?
Jodå! Det lirar riktigt bra! Min gamla sub med 8" och basreflex låter som en kinapuff och detta är dynamit...
Djup, torr och extremt rapp bas är vad man får av dessa H-bafflar! Inget flåsande, inget bluddrande och ingen svullen känsla. Basen är detaljerad och kontrollerad. Att den går djupt är det inget snack om, har dock inte kört några testsignaler ännu. Ljudet får en helt annan kropp och fyllighet. Det låter helt enkelt större och maffigare utan att det blir fläskigt. Ljudbilden har växt rejält och övriga register har blivit tydligare mycket tack vare att basen nu är betydligt mer städad och inte rumlar runt så förbaskat och slaskar ner övriga register.
Nu är prylarna inte ens i närheten av inspelade heller, så jag tror det kommer släppa ännu mer om ett par veckor. Körde ca fyra timmar igår och det blev bättre och bättre för varje timme.
Membranen rör knappt på sig inne i lådorna, ändå är det rejält tryck i botten! De 2x65 watt som T-100 steget petar ur sig räcker mer än väl. På riktigt hög volym indikerar varken steget eller öronen någon klippning. Tror jag kan tacka den höga känsligheten på elementen för det, bland annat... Sedan verkar steget i sig väldigt stabilt. Efter fyra timmar hårt spelande var det fisljummet och det är inga fläktar i steget...
Så, överlag mycket lyckad och billig lösning att skaffa sig en riktigt bra bas som integrerar utmärkt med panelerna! Av de subbar jag lyssnat på kommer ingen i närheten av dessa basars start/stopp egenskaper. Körde ett par dängor med Fear Factory (extremt snabb baskagge) för att se hur de hängde med och det bara hamrade ut kagge! Den gamla baslådan stod mest och bluddrade, medan man nu hör och känner precis vartenda slag med dubbelstampet! Imponerande!
Kommer säkert på fler superlativ när grejerna väl är inspelade och allt är inställt ordentligt, men jag är grymt imponerad av min egen förmåga (försa DIY-bygget) samt av hur dessa grejer faktiskt ställer subbar för 10-15k kronor i skamvrån...
Frågan är varför inte fler tillverkare faktiskt kan bygga liknande grejer seriemässigt? Borde vara busenkelt att räkna hem... |