HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tappat horn med Beyma 12LX60 spelar!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Bernt Jansson Posted - 2009/05/08 : 23:44:57
På högtalartävlingen vann jag ett antal högtalarelement, bland annat ett par Beyma 12LX60. http://www.usspeaker.com/beyma%2012LX60-1.htm Vad ska man göra för nåt kul med dom? Det finns fler element där ett par mellanregister och ett par diskanter... kanske ska man bygga ett par trevägare, men egentligen behöver jag inga. Brutalbas är roligare - tror jag. Idéer mottages tacksamt.

Sedan finns det ett par 18Sound 15MMB700 här, de är inte mina men tanken är att jag ska få ihop något kul med dom. Det är ett brutalt element har jag förstått, 103 dB känslighet och mycket nytänkande i konstruktionen. Jag tänker på Jensen Imperial. Vad tänker ni på?
http://www.usspeaker.com/eighteensound-15MB700-1.htm

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2010/10/26 : 11:55:36
Bra, nu klarnar det. Det blir helt enkelt till att fixa högre spänning.

Jag tror inte disten är hög, på 20Hz t.ex så hörs det ingenting från hornet, däremot känns det rätt
olustigt när man kör såna toner. Sen rasslar det ju här och var i huset om man drar på lite.
Joda Posted - 2010/10/26 : 10:59:16
Läste just att disten ökar rejält vid låg fantommatning och den klarar bara av betydligt lägre SPL.

Om jag minns rätt så var skillnaden mellan 24V och 48V "hyfsat" stor när det gäller noggrannheten i micken. Var dock länge sen jag läste det.
Så du bör nog öka fantommatningen till över 24V iaf.
Bernt Jansson Posted - 2010/10/26 : 10:43:18
Ska kolla Holmimpulse. 12% blir det vid 85Hz, under 35 där jag använder hornet hamnar kurvan runt 6%. 3% vid 20... följer nivån också ju.
Micken är en Behringer 8000 med 12v matning, det kan ju tänkas att den får för hög signal och enligt databladet ska den ha högre spänning... 18 till 48v tror jag det stod i bladet. Vad tror du, det kanske är viktigt?

Annat steg, nej. Ska greja mer med detta sedan.
Joda Posted - 2010/10/26 : 10:13:47
Ladda hem HOLMImpulse och mät. Litar mer på det programmet då jag vet att uträkningarna stämmer.
Känns väldigt högt med 12% THD.

Micken kanske får för hög signal?

Har du testat med ett annat steg?
Bernt Jansson Posted - 2010/10/25 : 22:59:16
Nu har jag skaffat en mikrofon och provmäter på olika saker.

TH måste ju mätas på (20 cm från mynningen ungefär) och här har vi distorsionskurvor:



Frågan är om det är rimligt? Jag fick väldigt mycket högre dist i basen och sjunkande uppåt på en "normal" högtalare. Här är det tvärtom. TH är ju basspecialisten här. Jag kör TH bara under 35Hz nu.

Frekvensgång:

Bernt Jansson Posted - 2009/09/01 : 10:00:13
Imperial skrev:
quote:
Synd att det är långt att åka till dig
Det vore kul att höra förändringarna.

När ni var här så var det en inställning i Foobar som spökade och gjorde ljudet hårt.
Någon slags nivåutjämning som var default i programmet.

Nu är den detaljen fixad och dessutom är all dämpning borta. Det finns lite karaktär
i ljudet men inte värre än att fördelarna överväger, med ett väldigt levande ljud.
Bubbel Posted - 2009/08/24 : 21:11:41
Med Fiaten åkte jag lätt på en halvliter jag hade den i 19 år jodå det stämmer visar det sig att den var inte så dålig som folk får för sig dock var det rosten som satte stopp för fortsatt framförande av den i trafik. Motor och det mekaniska var i väldigt gott skick minns en gång när jag och mina två bröder åkte till Göteborg trots att vi stundtals framförde bilen i den svindlande hastigheten av 130km/h så lyckades vi bara göra av med 0,47 lit per mil vi fick tanka på vägen hem då vi inte litade på bränslemätaren men tanken rymde endast 32 liter, för mig är det 34 mil enkelresa till Göteborg.

Jag får inte glömma det viktigaste, jo det fanns en kassett/radio med två små högtalare som nätt och jämnt klarade av att överrösta vägbruset ;).

anders
linnar Posted - 2009/08/24 : 20:18:58
Första gången jag är här inne!
Jag sträckläste, kunde inte sluta och veckohunderhållningen var räddad.

Panda....Audi...600hästar.....
Mmmmm, jag undrar jag. Om en kille köper Audin och en annan Pandan...
Vem åker billigast till jobbet?
Hur mycket hifi kan killen i Pandan köpa innan han kommit ifatt Audin. Ifatt priset allså....
Hur mycket musik kan man köpa för resekostnadsskillnaden till o från jobbet?
Hur mycket mer musik hinner Pandaåkaren hör innan han är framme vid jobbet?
Nä, jag tycker det talar för Pandan, den har ju ärkondis åxå, som aldrig går sönder.

Fast jag valde mellantinget en "Lät och lagom", dvs en Volvo....med musik i!
Bubbel Posted - 2009/08/24 : 10:54:39
quote:
Pandan har väl en liten rak 4a på 80 Hk och är genomrostig vid det här laget.


Känner att jag måste räta ut lite fel här . Jag tänker mig att det är den gamla fyrkantiga Fiat Panda du tänker på Circlomanen den hade oftast inte mer än 65 hk förutom turbo versionen på 85 hk som nästan ingen köpte men en fyrhjuls driven modell var populär. Rostig ja, de flesta försvann längs vägen i små små bitar .

quote:
Pandan kommer du spränga i bitar om du släpper upp kopplingen i 200 och vill du åka fortare så får du snällt leta upp en brantare nerförsbacke..


Jag ser detta som smått omöjlig Pandan kunde man få upp i 165 km/h med lite vilja men det tog låååång tid men som alla italienska bilar fanns det god väghållning för dess storlek. Jag minns en gång när en snubbe i en mindre BMW hetsade mig på en roligt krokig väg för länge sedan med lite hårdkörning från min sidan så fegade han ur .

Visst är det trevligt med lite större bilar jag tror att devisen stor bil liten sn*** stämmer men om man har en liten bil hur stor är sn***en då .

Jäkla massa OT men kände mig tvungen att skriva, över änd ut till förmån till hifi.

anders
Bernt Jansson Posted - 2009/08/24 : 08:28:35
Som sagt alla är välkomna. Skicka PM så ordnar vi en lyssning. De som är långväga kan ju
samordna med fler besök, jag känner till väldigt många roliga system i GBG med omnejd.
jonsson Posted - 2009/08/24 : 07:49:51
COMPLETELY OT!!!!
hmmmm. nää det här går ju inte för sig... Audi RS6 har idag en dubbelturbo V-10 med 570 eller 580 hästar enligt faktablad, inofficiella källor ryktar om mer, över 600, men AUDI ville inte i dessa gröna tider vara först av premiumtyskarna att spräcka 600hk-vallen.. För att återgå till liknelsen, visst Pandan är mindre och betydligt billigare hur vi än vrir å vander på saken, men där tar ändå fördelarna slut! Audin är snabbare ur startgroparna och har betydligt bättre bromsar(respons start-stopp om vi nu skall få in liknelsen i temat för forumet, Högtalare. Audin har väghållning som Pandan bara kan drömma om i vilken fart som helst upp till de knappa 300 bilen gör, Kontroll även vid högre "volymer" asså. Talar vi kör-"dynamik" så blir väl exemplet ungefär så här, båda bilar ligger jämsides i 200kmh, Trycker du gasen i audin kommer den fortfarande ha imponerande acceleration en bra bit till, Pandan kommer du spränga i bitar om du släpper upp kopplingen i 200 och vill du åka fortare så får du snällt leta upp en brantare nerförsbacke...Om vi sen ser till själva upplevelsen att köra bilen så står sig Pandan ganska slätt där med. dvs upplevelsen och inte bara rena mätta fakta även där seger till audin.

Bernt: Får ju passa på att berömma till ett mycket smakfullt inrett rum, säger som många andra; hade vart riktigt kul att få höra detta högst intressanta system nångång..

Mvh Magnus Jonsson

Imperial Posted - 2009/08/20 : 18:22:33
Synd att det är långt att åka till dig
Det vore kul att höra förändringarna.

/
Magils Posted - 2009/08/20 : 10:31:40
Circlo; Din ordvrickningskonst skulle få vilken talskrivare som helst att blir grön av avund. Men jag kanske också blir frälst när mina "mellanklass"-horn blir klara.
Bernt Jansson Posted - 2009/08/20 : 10:14:11
Circlomanen Posted - 2009/08/20 : 09:16:35
quote:
Roligt skrivet, men jag tycker det är lite olika frukter.


Jo, det är olika frukter. Jag tycker bättre om solmogna plommon (tappade horn) än ruttna bananer (basreflex).

Audin har en V8 på runt 400 Hk och är ca 500 kg tyngre och 30 % större, Pandan har väl en liten rak 4a på 80 Hk och är genomrostig vid det här laget. Ett litet tappat horn på 50 liter med en tex Peerless SLS 6,5 tummare i spöar da chitt ur en vanlig basreflexlåda på 100 liter med tex två st Peerless SLS10or i. Både i max spl och framförallt ljudkvalite.
Så, jomenvisst är de olika frukter. Vissa är goda och fulla av vitaminer, andra oätliga och fulla av gift.
Magils Posted - 2009/08/20 : 08:23:29
Guru Posted - 2009/08/20 : 08:22:49
quote:
Men om Audin är ca. 10 ggr så stor som Fiaten så kanske den inte får plats på vägen och hur mycket bättre är den då?


Spelar ingen roll, Audin har fyrhjulsdrift
Magils Posted - 2009/08/19 : 22:48:24
Men om Audin är ca. 10 ggr så stor som Fiaten så kanske den inte får plats på vägen och hur mycket bättre är den då? Roligt skrivet, men jag tycker det är lite olika frukter.
Jazzskägg Posted - 2009/08/19 : 22:16:56
quote:
Basreflexlådor är inte roliga. När man väl hört bra tappade horn så går man inte tillbaka till basreflex. Det är som att köra en Fiat Panda från 1986 efter att kört Audi RS6.


Circlomanen Posted - 2009/08/12 : 11:41:25
Jo, hornen bör fungera som basabsorbenter, och ännu mer nu när dämpningen åker ur. Det skulle inte förvåna mig om de är lika efektiva som dina gamla aktiva saker, men kanske inte över samma stora frekvensomfång.

Vad kul att det har blivit så mycket bättre!
När jag inte är så sjukt slutkörd så vill jag gärna komma på besök, men orken är som den borde vara. På bättringsvägen igen, men det tar lite tid.

quote:
det bumlar inte runt hur som helst så som basreflexlådor gör utan är kollosalt mycket renare.


Basreflexlådor är inte roliga. När man väl hört bra tappade horn så går man inte tillbaka till basreflex. Det är som att köra en Fiat Panda från 1986 efter att kört Audi RS6.
johan.björklund Posted - 2009/08/12 : 10:49:30
*Varning OT*

quote:
Ljudshoppen i Malmö hade ju lite roliga saker innan allt blev Denon/Nad o fullt HiFIklubb integrerat.

Vad hände med killarna som hade Ljudshoppen ?
Dom var med med HiFiklubben i ett par år sen en vacker dag så var det helt nya grabbar i butiken.
Bernt Jansson Posted - 2009/08/12 : 10:48:58
Det är sant men vi vill bevara rummet som det är så gott det går. En del ödelägger trivselfaktorn i rummet fullständigt med vidrigt fula akustikprylar. I förra boendet hade vi aktiv basabsorbering, draperier täckte hela bortre väggen och BAD-paneler längs väggarna. Ändå låter det mycket bättre här för rummet är nog fem gånger större. Rent subjektivt tycker jag hornet har tagit kommandot över mycket av basproblemen, de får aldrig chansen att ställa till det på samma sätt. Beror kanske på att hornen håller tyst när det inte spelas bas, det bumlar inte runt hur som helst så som basreflexlådor gör utan är kollosalt mycket renare.

Sen är det väl så att hornen kan fungera som basabsorbenter iom ett de är avstämda pipor i sig själva. Dessutom skickas bumlet som kommer in i hornet bakvägen in i feedbackslingan på förstärkeriet och det kanske rent av kompenseras bort av förstärkaren. I så fall borde man ha en aktiv absorbent samtidigt. Det har jag inte mätt upp ännu, men det är ju enkelt att göra nästa gång en XTZ roomanalyzer kommer hit. Ett lyssningstest är ju superenkelt att göra.

Förresten, det här sista kan ju förklara varför det är så förbaskat känsligt med förstärkeriet...
Circlomanen Posted - 2009/08/12 : 09:58:21
Är det inte bättre att dämpa väggen bakom i såfall??? Eller åtminstone diffusera reflektionerna?

Dämpning nära högtalren påverkar det direktstrålande ljudet mycket mer än att hantera reflektionerna i rummet?!
Bernt Jansson Posted - 2009/08/12 : 09:41:10
HLindgren: Så är det. Länge sen du hälsade på förresten?!?

Circlo: Jo, det är ju den typen av ljud jag tycker om.
Vad gäller panelerna så har jag och Preben experimenterat en del med placeringen av dessa, jag har tidigare vinklat in dom en del för att skicka in bakåtstrålningen in i hörnen bakom och det gav bättre fokus. Nu spelar de parallellt med rummet, tonalt mycket bättre men mer diffust. Därför är det på gång att klä baksidan av panelerna med glest tyg för att få balansen mellan direkt och reflekterat ljud att stämma bättre. Vi provade med filtar bakom, det dödade klangen samtidigt som fokus kom på plats igen. Ett mellanting vore bra, det behövs verkligen inte mycket.
Circlomanen Posted - 2009/08/12 : 09:23:01
quote:
Nästan all ull är borta, misstänker att resten åker med också.
Jag fick flytta ner delningen till 65Hz nu.
Ullen stoppades i för att dämpa bort ripplet över 100Hz plus sänka frekvensområdet neråt.
Känsligheten sjönk iom dämpningen, den har stigit 9dB under dagens övningar.


Det var skoj att läsa. Jag har alltid varit kritisk mot dämpning av tappade horn. Jag tror att dämpmatrial kan kanske hjälpa en aning vid felkonstruerade högtalare, men bör aldrig användas som grundläggande metod att få högtalare att låta bra. Dämpmatrial tar bort glädje och liv. 9 dB verkningsgrad är ju inte lite att bara omvandla till värme för att släta ut en konstruktionsmiss. Min erfarnhet är att veck och böjar dämpar övertoner på ett mycket mindre destruktivt sätt än dämpmatrial. Vill man behålla anslag och spelglädje så skall man akta sig för dämpning. Precis som med dina paneler. De har spelglädje och de låter väldigt fritt och lättsamt spelande, fritt levande, just för de har ingen dämpning av något slag, annat än i elementens konstruktion, gummiupphängningar mm.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000