HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En Candela "Light" har blivit till ...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Jolojl Posted - 2009/05/07 : 14:31:36
Först och främst behöver man ett sådant här

Därefter upprättar man ett sådant här och beställer

Och så behöver man två goda hifivänner som kan hjälpa till med sin kunskap (ursäkta de dåliga bilderna, men de vill inte så gärna vara med på bild ... )

Ronnie_E

och Imperial (Blomman)

Candelan är ju en svensk förstärkare och då skall man ju förstås använda svenska komponenter (tänkte jag först) ...

Men till slut blev det en blandning av tyska, svenska och japanska (de japanska motstånden ersattes sedan under resans gång av trådlindade tyska som jag fick tag på billigt ...)

Och så behövs något att fästa och löda på

Det här är varför jag kallat den här förstärkaren för en Candela "Light": i originalritningen är det LL1623, jag använder LL1663 ...

Bygget började dock med dessa, det hade då blivit en Candela "Ultra Light". Någon som vet vad det är för trafos?

Det behövs ju också något att ha förstärkaren i ... Jag valde en beprövad och klassisk design ... Skämt åsido är det här sista gången jag bygger på det här viset: det blev oerhört trångt och svårarbetat med den här lådan ... Nästa gång blir det en mer traditionell låda med rör på ovansida och lättåtkomliga komponenter på undersidan ...

Här har trafon till gallerförspänningen satts dit

Och ovanpå den, en gammal nättrafo LL9214 (tydligen ekvivalent med LL1650)

Volympotten fastsatt

Drossel till nätdelen

Efter ett par felborrningar blev det rätt till slut med kontakterna (men snyggt blev det ju inte ...)

I en så här trång låda gäller det att planera, var skall man t.ex. sätta pottarna till slutrörens gallerförspänning??

Likriktning och första konding i nätdelen på plats

Här har utgångstrafos till "Ultra Light"-versionen satts dit (som sagt det var med dem bygget började ...)

Här har vi kommit en bit på själva förstärkarkorten, de tidigare nämnda pottarna har nu hamnat på kortets undersida och på höger kort vid högra ingångsröret kan man till vänster skymta transistorn (som ger konstant strömdrag)

Lundahltrafosarna på plats ... Längst fram till höger ser man först kondingar och likriktning till gallerförspänningen, bakom dem två kondingar extra som vi var tvungna att sätta dit för att få rätt B+, och mellan drossel och nättrafo på undersidan syns (och döljer sig) kondingar till nätdelen ... Det är trångt och svårarbetat som sagt ...

Framifrån

Bakifrån

Korten färdiga och redo att monteras! Rör är E188CC och 6L6GC.

Den färdiga förstärkaren (som sagt ett djäkla virrvarr och väldigt trångt, inte att rekommendera ...)!

Framifrån

Bakifrån

Förstärkaren på testplats och snart till att spela!

Nu spelar den och det låter riktigt riktig bra! Det var verkligen värt besväret (som berodde på dålig byggplanering från min sida ...).

Stort tack till Ronnie, som byggt minst lika mycket, om inte mer, än jag ... Och till Imperial för rör, drossel och trafos!

Och till Bo Hansson som varit mycket bussig och svarat på alla våra frågor via mejl!

Vi har ett litet brumproblem men det skall åtgärdas i dagarna, och så har vi fortfarande inte prickat helt rätt med alla spänningar men vi är ganska nära (skriver gärna ut rätt spänningar här om jag får OK av Bo Hansson).

Två saker att tänka på för den som tänkt bygga en Candela (den första kan säkert Bo Hansson reda ut ...):

1) I schemat är första konding före drosseln i nätdelen på 3,9 uF. Använder man det värdet får man inte rätt B+, ca 75V för lite (också om man simulerar) ... Vi gissar att det skall vara 39uF, och har nu t.o.m. mer än så (ca 75uF) ... Och nu vi har helt rätt B+ ...

2) Man kan tolka schemat som att varje kanal skall ha separat matning till skärmgaller och drivsteg, och vi började med att bygga så. Eftersom vi fick för höga spänningar på det sättet frågade vi Bo Hansson och fick svaret: "Matningen till skärmgaller och drivsteg är gemensam för båda kanalerna. Tanken är att då förstärkaren är helbalanserad så kommer fluktuationerna bli mindre än om man delar upp i en vänster och en höger kanal. Målet är att ha konstant strömdrag i hela förstärkaren för att därigenom skapa stabila referenser och minimera flukturerande jordströmmar." När vi gjorde matningen gemensam blev det helt OK spänningsvärden.

Nu skall jag lyssna på musik!

Johan

EDIT: Brummet berodde på potentiometern, förstärkaren är helt tyst utan pott inkopplad ... Jag hade en Alps Blue liggande och den har vi nu satt dit, och nu är förstärkaren så gott som helt tyst ... Lite synd på "attenuatorn", hade gärna testat den ...

EDIT 090508: Här nedan är några riktvärden för spänningar i Candelan (fått OK av Bo Hansson att lägga ut dem), ingångar skall vara kortslutna och högtalare anslutna:

B+ 445V
B+2 (drivsteg) 340V (200V +-15 på ingångsrörens anoder, mäts på andra sidan motståndet på 22k)

Gallerförspänningen reglerområde mellan ca -20 och -40: arbetspunkten regleras med pottarna, kan mätas över motståndet på 15 Ohm, och där skall värdet vara ca 1,3V

Spänningar kring transistorn (ca-värden):
Kollektor 2,5V
Bas 1,5V
Emitter 1V

EDIT 090614:
Förstärkaren har gått ca 180 timmar nu och börjar bli inspelad. Kort sagt är det här den mest "overall" tillfredsställande förstärkare jag har haft hemma. Det är verkligen kul att lyssna på musik genom den här förstärkaren: stort, luftigt, högupplöst, alla frekvenser väl närvarande, avslappnat med stor auktoritet, stor närvarokänsla och så ett dj-kla drag.
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jolojl Posted - 2009/06/14 : 19:43:52
Tack levande! Jo, lådan är välfylld och en dum konstruktion ... Men nu vet jag det till nästa gg ... Önskar jag hade samma handlag med trä och metall som du ... Dina kloner är riktigt snygga!
levande Posted - 2009/06/14 : 18:05:17
Välfylldaste lådan jag sätt på länge
Kuligt repotage bra jobbat
Peter S Posted - 2009/05/11 : 17:40:20
Jolojl Posted - 2009/05/11 : 11:11:18
Tack Peter S! Det här blev väldigt lyckat! Har sett din medlemstråd och att du spelar på en likadan, kul!

Jo, lådan är inte den bästa lösningen precis ... Har haft locket av när jag spelat hittills ... Måste fixa lite högre distanser ... Vad gäller kablarna är det ingen fara (än så länge ) ...

Johan
Peter S Posted - 2009/05/11 : 08:31:36
Stort Grattis

Tycker det var järvt att bygga in alla rören i lådan. Kann inte låta bli fundera över värmen från slutrören bara, och plastsladdarna som ligger rätt intill.
Hur varmt blir trälocket? Jag har mina stående i en hylla och hyllplanet över förstärkarna blir rejält varmt. Stäng av dom när du inte är hemma
Jolojl Posted - 2009/05/10 : 17:36:11
Imperial och reVintage: tack för alla tips! Kommer säkert testa tetrod- och triodkoppling lite senare!

Just nu vill jag spela in den och lyssna på den som den är tänkt att spela. Och det är verkligen inte dåligt! Trots de vanliga barnsjukdomarna (som för övrigt är förvånansvärt milda) är det en utsökt förstärkare i mina öron, det som imponerar mest är dynamiken såväl i det stora men särskilt i det lilla (d v s små skillnader mellan t ex svaga toner) och det "stora" ljudet ... Mycket trevligt!

Och nu efter lite mera lyssning och inspelning: vilket dj-a drag!!

Johan
reVintage Posted - 2009/05/10 : 10:06:59
Det finns en alternativ tetrodkoppling som ger tetrodens höga effektivitet men med triodegenskaper. Inte UL! Har hittat ett paper från 1938 av 6L6 och beamtetrodens uppfinnare OH Schade som belyser det hela. Tråd kommer!
Imperial Posted - 2009/05/09 : 23:52:18
Tjenare!

Jag har byggt några "plankor" slutsteg som inte har brummat
så det är inga problem.
Jag har LL1527 om du nu ska prova att köra med trafo på ingången som
fasvändare. Triodkoppla går bra bara man sänker b+ så att inte
gallerna på 6L6GC blir "stressade"

Mvh...
Jolojl Posted - 2009/05/08 : 15:10:59
quote:
Det står 1674 på din lapp, foto nr 2! Då antog jag att du skulle använda trafo.

Hi, hi ... Jo, jag köpte grejer till Candelan samtidigt som jag köpte till det försteg som jag skrev om i en annan tråd ... Nu är 1674:orna borta ...
reVintage Posted - 2009/05/08 : 15:06:44
quote:
OK! Men med trafo in menar du trafo som fasvändare? Eller trafovolym? Eller trafokopplat försteg? Har inte tänkt använda försteg, tyckte den kunde användas som integrerad ...

Det står 1674 på din lapp, foto nr 2! Då antog jag att du skulle använda trafo.

Hursomhelst, med en trafo på ingången av Candelan blir förstärkaren balanserad och fasvändningen sker då också i trafon.

Volymkontrollen blir ju lite annorlunda men det finns info på K&Ks site(Lundahl i USA) har jag för mig.

Jolojl Posted - 2009/05/08 : 14:48:19
quote:
Jag tyckte var roligt iaf!

quote:
Om du ska köra med trafo in så skulle jag rekommendera att ändra Candelan till helsymmetrisk koppling. Man måste då ändra motkopplingen för att det ska bli "äkta" balanserat. CCSn nedanför kaskoderna blir då onödig och kan ev. bytas mot ett motstånd.

OK! Men med trafo in menar du trafo som fasvändare? Eller trafovolym? Eller trafokopplat försteg? Har inte tänkt använda försteg, tyckte den kunde användas som integrerad ...

quote:
Kanske dessutom triodkopplat utan motkoppling beroende på vilka högtalare som ska drivas. Drivsteget bör klara detta.

Det kommer jag säkert testa i framtiden! Såg Jazzskäggs tråd om moddning av Candelan och skall följa den ... Just nu vill jag dock testa Candelan som den är tänkt ett tag ...

quote:
Jag använde samma koppling till mina MkIV men kompletterat med E182CC CF för att driva mina ML CLSII. Bra driver! Har artikeln från Glass Audio som konceptet hämtades ifrån. Det användes då i kombination med en ST-70.

OK! Bra att veta!

Tack för tipsen!

Johan
reVintage Posted - 2009/05/08 : 13:36:35
Jag tyckte var roligt iaf!

Om du ska köra med trafo in så skulle jag rekommendera att ändra Candelan till helsymmetrisk koppling. Man måste då ändra motkopplingen för att det ska bli "äkta" balanserat. CCSn nedanför kaskoderna blir då onödig och kan ev. bytas mot ett motstånd.

Kanske dessutom triodkopplat utan motkoppling beroende på vilka högtalare som ska drivas. Drivsteget bör klara detta.

Jag använde samma koppling till mina MkIV men kompletterat med E182CC CF för att driva mina ML CLSII. Bra driver! Har artikeln från Glass Audio som konceptet hämtades ifrån. Det användes då i kombination med en ST-70.
Jolojl Posted - 2009/05/08 : 09:56:14
quote:
Du menar charmigt antar jag?

Jo ... Dålig ordlek ...

Johan
reVintage Posted - 2009/05/08 : 08:13:57
quote:
jag tycker trä är rätt skärmigt jag

Du menar charmigt antar jag?
Jolojl Posted - 2009/05/07 : 19:53:59
reVintage: jag tycker trä är rätt skärmigt jag ... Nu är förstärkaren tyst (se ovan) ...

Soundbrigade: kul om det kan ge dig inspiration! Korten har jag köpt på eBay (kommer tyvärr inte ihåg vad säljaren hette, Tube_Guy kanske??). De är väl bra men nästa gång bygger jag annorlunda ... Vad är ditt muskelbygge?

Johan
soundbrigade Posted - 2009/05/07 : 17:41:55
Håh! kul!!.
Fråga: Vad är det för kort du bygger på? Varifrån kommer de?
Kommentar: Tjäner lite som inspiration inför hastig påkommet muskelbygge.
reVintage Posted - 2009/05/07 : 16:26:50
quote:
Vi har ett litet brumproblem men det skall åtgärdas i dagarna, och så har vi fortfarande inte prickat helt rätt med alla spänningar men vi är ganska nära (skriver gärna ut rätt spänningar här om jag får OK av Bo Hansson).

Ambitiöst!

Kan det måhända vara så att du överskattat träs skärmande egenskaper?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000