HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hörlursförstärkare ala budget

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Hemling Posted - 2009/03/06 : 22:43:44
Ja kanske dags att lägga upp en tråd på detta projekt.

Var uttråkad får någon helg sedan och satt och funderade på vad man skulle hitta på, sen slog det mig att jag hade ju faktiskt köpt nya lurar men har ingen dedikerad hörlursförstärkare. (eller någon alls för den delen...
Började rota lite i lådorna och hittade ett par EF86 rör.. hmm..

Slängde upp en tråd här och efter lite skrivande fram och tillbaka med reVintage så kom han med förslag på schema. Stort tack till han som orkade med mig och mina korkade frågor!

Men som sagt så ska ju detta bygge bli ett budget bygge, dvs man tager vad man haver!
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2009/04/04 : 18:43:34
Vi kikar lite på ditt projekt lite så där på distans. Lörhurssörfärkare är just inget som ligger iverst i löstan sa ått säga.

Kan kommentera (kanske kan) lådan: Vet faktiskt inte vart vilka som gjort lådan men den är helt ok, kommer bli ganska tajt men det blir nog bra. Den kan komma från Inmac, en firma som gick ihop med .....Microwarehouse. Deras kataloger (helt otroligt OT) på 80-talet var ganska läckra. Inmac sålde kablage, möbler, snubbelskydd, burkar (som din och min), och alla dessa produkter visades upp i en mysig kontorsmiljö fylld med datagrejs OCH nederdelen av kvinnoben. Inte en klack var lägre än 10cm ....
ludo Posted - 2009/04/04 : 16:01:22
Frågan är om utgångssteget (vilket påminner lite grann om JLH's utgångsförstärkare) men som egentligen är en halv diamond buffer överhuvudtaget har en chans att fungera i den riktiga världen utanför simulatorn.
Jag ser flera problem.
Det största är tveksam termisk stabilitet, det andra avsaknad av reglering av strömmen genom sluttrissan...
Sen kommer låg ström genom drivartrissan, suboptimal val av drivartrissa, skumm resistans R27 (även skumm placering av densamma), kanske avsaknad av övespänningsskydd på ingången (med tanke på den höga spänningen som kan uppträda i steget innan vid lite olika fel-scenarion).
Annars intressant SE-topologi som skulle kunna köras DC-in/DC-ut men som måste förbättras åtskilligt innan användning.
Hemling Posted - 2009/03/14 : 15:55:40
Tyvärr ingen palats där heller.. men skulle man kunna göra en ful variant och först ta en 7824 och sen en 7815 direkt efter ? borde kanske funka ?

Ingen som har någon ide på vart det kan ha blivit fel när jag eldade upp en snäcka?
rannagarden Posted - 2009/03/13 : 07:37:09
En LM317 behöver också kylas. Du kanske kan montera 7815 på undersidan kortet istället för att få med utrymme med kylfläns?
Hemling Posted - 2009/03/13 : 00:29:54
Ikväll blev det iaf test av transistorbiten, använde min lurig som försteg
Dock testade jag med vanliga snäckor ifall att, resultatet var att jag hade lägre ljud i vänstra + att den blev varm.. vart kan jag kan kopplat fel då?

Skulle en lm317 funka bättre än min 7815? är kanske tajt så jag får inte dit någon kylare..
rannagarden Posted - 2009/03/12 : 22:38:58
24v blir över 30 efter likriktarbrygga och konding. Det kan vara lite jobbigt för 7815-stabben att ta ned så mycket extravolt till 15v och samtidigt göra sig av med värmen. En rejäl kylning är att rekommendera.
Hemling Posted - 2009/03/12 : 18:55:01
Dåså, nu var jag igång igen, och som följd på det kommer ytterligare frågor.. in till rören ska det ju vara 300v. min nätdel lämnar ca 360v. rören kommer vara parallell kopplade vad ska jag då sätta för motstånd direkt efter nätdelen för att få ner spänningen till rätt värde?

Sen nätdelen till trissorna, jag har en trafo på 24v med centertapp, nu har jag kopplat 24v till likriktarbrygga och sen en spänningstabb 7815, men den blir glödhet..
Ska jag koppla på något annat sätt eller har jag nå fel någonstans?
ludo Posted - 2009/03/08 : 16:17:52
Pentod kopplad som triod:
- G3 kopplas ihop med katoden (eller anoden)
- G2 kopplas ihop med anoden via ett sk gridstopper (= resistor på c:a 10-100 ohm)
- G1 är en ingång
- A (anod) är en utgång i den här kopplingen

C1 ska kunna tåla matningsspänningen (minst).

Hemling Posted - 2009/03/08 : 14:11:04
Vet faktiskt inte vart vilka som gjort lådan men den är helt ok, kommer bli ganska tajt men det blir nog bra.

Hm vad jag får ut av den bilden är att nr 8 ska kopplas samman med 3 och 1 är in och 9 ut ?

Ingen som kan svara på de andra frågorna jag hade?
maal Posted - 2009/03/08 : 12:15:22
Det här kanske kan vara till lite hjälp:

maal Posted - 2009/03/08 : 11:42:49
Jösses, här gick det undan . Snyggt jobbat!
soundbrigade Posted - 2009/03/08 : 09:17:25
De där lådorna (är den från Inmac?) är suveräna att hysa små projekt i. Det är ofta rejäl metall, som ändå bearbetningsbar, och lagom format för ett lurstärkare, T-amp, filter eller annat.
Jag bygger en T-amp i en sådan och får faktiskt plats med både batteri och trafo.
Hemling Posted - 2009/03/08 : 00:16:55
Tack för det rannagarden

Nu så har jag hunnit med att fixa till lådan med

Har dock några frågor, eftersom jag inte har så stor koll på rör då detta är det första bygget jag gör med rör.

Vad ska vara vart ? Vet att 4 och 5 går till glöd, 3 och 6 till anodspänning och 2 och 7 till jord?
Så dår har vi kvar 1, 8 och 9.. antar att en är in och andra ut?

Sen på schemat sitter ju kondensator C1 på 1uF, hur många volt måste den klara? Och om jag vill testa själva transistordelen innan jag
kopplar in rören kan jag göra det med ett vanligt försteg bara, dvs koppla in det före/efter C1?

rannagarden Posted - 2009/03/07 : 23:30:06
quote:
Ser att det är en hel del som läst men inte en ända kommentar
Det får vi bättra oss på.

Ser intressant ut, minst sagt! Prydligt också.
Hemling Posted - 2009/03/07 : 23:05:15
Har börjat lite smått att "snickra" ihop nätdelarna som kommer bli, 4st för att vara exakt

"Ful" nätdel med opamp

Nätdelen till rören, ena delen är 6,3v stabbat och andra lämnar ca 350-360v ut, skulle dock behöva få ner den till ca 300.. Några tips ?

Och sist Trissorna med nätdel

Ser att det är en hel del som läst men inte en ända kommentar
Hemling Posted - 2009/03/06 : 23:44:33
Efter diverse rotande i dom få lådor jag har med saker så hittade jag en del saker, en MC4558CN opamp div motsånd lite kondensatorer dioder osv.

Lite osäker på kondensatorn C1 dock, hur många volt måste den klara ? Hade några icel på 1uF 160v som kanske kan vara kandidater till den platsen.

Hade iofs bara en BD140 och en BD139 så det fick jag åka och köpa på elfa. tot gick de på ca 100kr.

Sen kommer vi ju till strömförsörjningen.. den biten kan bli spännande
Eter att ha rotat runt lite insåg jag att jag inte hade några bra trafos, men skam den som ger sig
Plockade fram 1st 230 till ca 130v en 2x12v 1A en väggvårta på 12v 1a och till sist en liten stackare på 9v. Kanske kan bli nå av detta

Sedan behöver man ju något att bygga i, och där föll valet på en gammal skärm switch som låg och skräpa.

Och sist men inte minst så måste man ju ha rören

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000