HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2009/02/02 : 03:14:17
Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända...
Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem.
Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).

Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.

Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...)
Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...

Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med.
Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning...
Banne mig, man har inte roligare än man gör sig.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2025/03/31 : 00:37:17
Lugnt, jag beställer ett gäng ryssar.
Imperial Posted - 2025/03/30 : 22:12:00
Ja den lådan ja söker inser ja att den ligger långt in i källarförrådet som e propfullt
Fuling Posted - 2025/03/30 : 19:45:14
Om du råkar hitta några par eller kvartetter så är jag intresserad men annars köper jag ryska motsvarigheter. Kostar småpengar men det brukar ta en stund att få hem dem och ibland måste man betala moms och skit på dem. Kör med 6AX5 så länge, att spänningarna blir aningen låga känns oviktigt i det hör skedet.
Imperial Posted - 2025/03/30 : 18:35:07
Ja ska se va ja har i gömmorna.
Nånstans har ja EY rör vet ja.

Ja trafo från Pimme.
Ja behöver två nättrafos t Dynaco ST-70.
Ja ska göra ett försök till där först.
Ja väntar in lite stålar på kontot nu.
Fuling Posted - 2025/03/29 : 23:12:48
Förresten Blomman, jag såg nåt om att du skulle minska på rörsamlingen.
Om du har EY81-83-88 som ligger och skräpar så kan jag köpa loss dem av dig, tror nåt i den stilen skulle funka bättre än 6AX5 i mitt 300B-bygge.
Fuling Posted - 2025/03/29 : 22:34:17
Ja just det, 7199 är väl omöjliga att få tag på sen länge.
Dynaco, nu ringer det en klocka om nån trafo som skulle beställas från Italien.
Imperial Posted - 2025/03/29 : 21:38:48
Ja håller på skaka liv i mina Dynaco steg.
Har prexis skaffat adaptrar från 7199 t ECF82.
ECF82 har ja gott om å dom låter trevligare än 7199.
Fuling Posted - 2025/03/29 : 19:00:54
Tack!

Blir väl hundra till innan jag rett ut alla detaljer kring det här bygget...
Har börjat lite smått med själva förstärkarplankan nu men blev trött och kom av mig, siktar på att fortsätta i morgon.
Borde dock vara snabbt gjort, förutom biaskretsarna är det egentligen bara tre par rör som ska kopplas ihop med tre par trafos.
Imperial Posted - 2025/03/29 : 13:50:27
Grattis!

Din tråd har passerat 100 sidor
Fuling Posted - 2025/03/29 : 08:27:34
Jo, det spårade väl ur som vanligt...

I verkligheten skulle jag nog klara mig ganska bra på bara en nättrafo men jag råkade hitta en oanvänd Hammond 370FX på Tradera som jag tänkte skulle bli bra till drivrören.

Jag börjar så smått hoppas att det kommer visa sig att en enkel tvåstegskoppling utan DHT-drivsteg låter bäst, det skulle underlätta chassibyggandet betydligt.
pix Posted - 2025/03/29 : 08:21:21
Det ser rejält ut!
Fuling Posted - 2025/03/29 : 07:37:18
Har ordnat lite högspänningar till 300B:
195V till ingångsstegen (CV1135 + LL1660/10mA),
255V till drivstegen (6S4S + LL1671/50mA) samt -70V bias och
385V till slutrören (300B + LL1679/70mA) samt -140V bias.
En 6,3Vdc till ingångsrören blev det också.

Till detta gick det "bara" åt två nättrafos, fyra drosslar och fyra likriktarrör...

Spänningarna till ingångs- och drivsteg blev aningen lägre än vad jag hade önskat, kör med 6AX5GT som likriktare där men överväger att byta till nåt som stjäl lite mindre spänning. 195 respektive 255V är ungefär vad jag skulle vilja ha från anod till katod på rören efter att ha räknat bort kopparförlusterna i interstagetrafona.

Tänkte köra så här så länge så får jag göra ett försök med EY88 eller nån liknande TV-diod som likriktare sen, har fått intrycket att de stjäl mindre spänning än "riktiga" likriktarrör.

Som vanligt är det vackert så man blir tårögd:

Fuling Posted - 2025/03/23 : 17:26:26
Ja, debatten kring AC vs. DC var ganska livad men den tycktes dö ut lite när Colemans grejor slog igenom.
Vad jag förstått ska DC-matning helst ske från en hög källimpedans (CCS) för att undvika detta med att DC "tar död på ljudet".
Jag har aldrig helt förstått mekanismerna bakom detta men många namnkunniga konstruktörer är eniga om att det stämmer så jag köper det som en sanning. Coleman har bättre förklaringar på sin hemsida om man är intresserad.

Gällande AC så gav jag upp rätt snabbt när jag försökte med det i ett 6B4G SE-bygge för många år sen. För all del ett hopplöst rör att försöka med också med så "hög" glödspänning, 2A3 hade kanske gått bättre.
Dock, även om man lyckas balansera bort grundtonen (50Hz) så har man tydligen kvar en svans av övertoner som kanske inte hörs som brum men som ställer till oreda när de blandas med signalen.
AC känns inte som nåt jag tänker återvända till i hifisammanhang, brum brukar man inte direkt behöva leta efter

Separata trafos för glödströmmen verkar vara närapå ett måste av just den anledningen, laddningspulserna sprider sig överallt och ställer till med oreda annars. Drosselingång förhindrar som du säger den biten men bidrar med sina egna problem istället då, inte minst biten med att få tag på drosslar som klarar jobbet utan att vibrera och låta illa.
Enligt mina erfarenheter behöver de vara ordentligt överdimensionerade och helt dränkta i lack eller epoxy, om nåt på dem kan vibrera så kommer det att vibrera.

Lundahls drosslar klarar det, sen har jag hittat ett par olika varianter av gamla surplusdrosslar som varit tysta men resten har morrat ilsket när man testat dem som input chokes.
pix Posted - 2025/03/23 : 13:29:40
DC vs. AC-glöd är ju en av mänsklighetens stora frågor. AC förespråkarna har ofta framhävt att denna ger mer liv åt musiken än DC, men att AC alltid ger brum.
Jag tror att denna stormpunkt fanns, ända till Rods regulator lanserades.

Gamla tiders DC-regulatorer som 337/317 ser bra ut på pappret. Men i realiteten så varierar dessa impedans med frekvensen. Rods regulator sägs motsvara AC-glödens ljudkaraktär, men är tyst som DC.
Ytterligare lite roliga idéer har dykt upp genom åren.
För några år sedan så byggdes det en del HF-glöd. Man använde ett switchat (billigt kina-) nätagg men tog bort likriktningen. Kvar blev en 100kHz PWM-reglerad signal som med filamentets termiska tröghet filtrerades bort.
Många förespråkade denna lösning. Men jag tycker nog att sådant känns fel. Det är svårt att mäta och verkligen se vilken RMS-spänning man egentligen får. Men man kanske skulle prova

Om man bortser från de ljudmässiga synpunkterna och bara ser till brum, så är min uppfattning att alla principer går att få tysta.
Jag har CRC - Coleman reg - 6B4G respektive AC - ballanspott - 2A3. Bägge dessa förstärkare är knäpptysta på full volym i hornriggen.
Det steg som gett (och ftf ger) mig mest huvudbry är 300B.
Där har jag alltid haft ett visst brum. Oavsett om jag haft AC eller DC (C - 7805-reg eller Rod Coleman-regulator). Rören jag kört med är allt från Ryssar, Kineser till Western electric, så detta spelar ingen roll. Jag har nästan börjat tro att 300B är ett svårare rör än andra typer.

Den signifikanta skillnaden är annars att de tysta stegen haft en separat glödtrafo, medan den senare hadt glöd-lindningar på B+ trafon. Jag misstänker att den strömhungriga glödlindningen gärna kontaminerar andra lindningar på samma kärna.

L-input har ju fördelen att den i princip ger en konstant last på nöttrafon. Till skillnad mot ett C-input filter som ger rejäla strömspikar. Så om man får till det, så borde ju denna lösning vara den optimala.

Fuling Posted - 2025/03/23 : 11:05:49
Ja, jag är ju förtjust i järn som så men som det ser ut nu skulle glödnätdelarna behöva ett eget chassi och där nånstans börjar jag undra om det verkligen är värt det.

Jag har läst en hel del och även pratat med herr Coleman och kom fram till att det närmaste en perfekt lösning man kan komma är nåt i stil med detta: En EI-trafo med tvåkammarbobin per rör, följt av Schottkylikriktare och LCLC-filter och sen regulatorn.

Några direkta jämförelser har jag inte gjort, i min stärkare med TZ20 får båda slutrören samsas om en gemensam glödtrafo med två sekundärlindningar och sen vanliga kisellikriktare och CLC-filter. Den lösningen är knäpptyst ut i högtalarna och verkar funka lika bra som något annat men jag har inte testat nån annan lösning där.

Utifrån den erfarenheten känns det som att det i praktiken nog skulle gå utmärkt att banta bort så pass mycket järn här att glödgrejorna kan få plats i samma chassi som högspänningsnätdelarna utan att det blir överdrivet tungt och skrymmande.

Colemans egna rekommendationer för "raw DC"-nätdelarna är ju baserade på CRC-filter och det ska ju räcka för att få en helt tyst glödmatning. Tar man ett steg upp till CLC istället (det räcker med en liten drossel där) så har man garderat sig ordentligt mot brum.

Att krångla med drosselingång är nog egentligen mest självplågeri och känns mest angeläget när man kommer upp i flera ampere glödström så att det blir problem att hitta kondingar som tål rippelströmmen.

Man får ha lite i åtanke att ingångsdrosseln skräpar ner omgivningen ganska ordentligt med elektromagnetiska störfält, vilket kan ställa till det för utgångs- och interstagetrafos i närheten.

Som sagt, jag kör så som jag byggt så länge under utvecklingsfasen så får vi se sen. Det kan mycket väl sluta med att jag inte kommer använda 6S4S som drivsteg och i så fall blir ju hela strömförsörjningen betydligt lättare och kompaktare.
Ingen idé att måla fan på väggen förrän jag provat ut förstärkarkopplingen.

Gällande eventuella faktiska ljudskillnaderna mellan olika raw dc-lösningar så gissar jag att det ligger en bit ovanför min förmåga att höra saker.
Jag har uppfattningen att Coleman-regulatorerna representerar en väldigt hög impedans mellan spänningskälla och glödtråd och alltså borde bete sig ganska lika oavsett hur de strömförsörjs.

Däremot är jag lite petig gällande brummande trafos och saker som går varma eller på annat sätt ligger på gränsen av sin kapacitet, det bidrar till att mina nätdelar gärna blir lite...pompösa

Sen finns det ytterligare aspekter i hur nätdelen byggs upp med avseende på kapacitanser mot jord, filtrering av common mode-signaler och annat. Mycket av detta löser sig till stor del av sig själv om man kör med gallerbias så att glödtrådarna befinner sig nära jordpotential, vilket jag tänkt göra här.

Kort och gott så lutar det att jag kommer tillåta mig att kompromissa lite den här gången för att få ner storlek och vikt (det kommer bli stort och tungt nog ändå).

Nästa planerade bygge blir lite värre, där måste glödmatningarna klara från 6,3V 1,92A upp till 7,5V 4A steglöst och det enda vettiga sätt jag kan komma på att lösa det på är med en vridtrafo och löjliga mängder drosslar och kondingar.
Kommer behöva en högspännings om är ställbar mellan 300 och 6-700Vdc också. Det blir nåt att skrämma småbarn med...
pix Posted - 2025/03/23 : 09:54:00
Det är häftigt med mycket järn. Men på glöden så verkar detta ha ett ganska högt pris.
Har du ljudmässigt jämfört C- vs -L input filter?
Fuling Posted - 2025/03/23 : 08:40:19
Jo, jag har läst samma artikel på det ämnet. Ändå är det nåt som skaver litegrann här. Om jag ska använda dem så får det nog bli en vända med roterande stålborste, rostätare och ny lack på kärnorna.

Det känns som att jag kan skjuta upp beslutet en bra bit in i framtiden, först ska jag testa några olika förstärkarkopplingar på breadboarden.

Att jag håller på krånglar med choke input-filter nu beror egentligen bara på att jag hade två glödtrafos hemma när jag drog igång projektet, en på 8VAC som passade bra till 300B med CLC-filter och sen en på 14VAC som passade till 6S4S om jag körde choke input.

Det bästa jag kunde komma på var att köpa en till trafo av varje sort och så fick det bli men nu börjar jag undra om det där med choke input verkligen är värt besväret.
Vi får se framöver vad det landar i.
pix Posted - 2025/03/23 : 08:13:27
Jag har läst någonstans att rost (förlåt patina..) är av godo för ett trafs egenskaper. Att oxiden minskar yt-strömmar (eddy currents) och minskar förluster.
abbot Posted - 2025/03/23 : 00:30:33
Det heter inte rost, det heter patina och patina är fint. Exklusiv patina är next level men kommer med tiden.
Fuling Posted - 2025/03/22 : 16:21:49
Jo. Vikten och storleken på grejorna kan jag väl leva med men jag började reta mig på att de stora drosslarna var rostiga, känns inte så kul att montera dem i ett dyrbygge. Skippar jag dem och därmed choke input-filtren så går det att göra alltihop ganska mycket kompaktare och lättare.
Ryssen Posted - 2025/03/22 : 16:14:15
Så även Fuling har en gränns...
Fuling Posted - 2025/03/22 : 15:33:27
Nog för att jag gillar järn och väl tilltagna nätdelar men den här gången gick det nog en aning till överdrift...
Det får vara som det är så länge så att jag kan jobba vidare med breadboarden men när grejorna ska in i chassi sen får jag nog banta ner glödnätdelarna lite:

Fuling Posted - 2025/03/20 : 19:13:50
Ja, gamla sovjetiska grejor som inte tar stryk av värmen från lödkolven.
Den mindre sorten finns i lite olika modeller och jag såg nu att jag fått nån variant med skruvhål som inte riktigt har plats för M3-skruvar. Har lärt mig den hårda vägen att det inte går att borra upp dem, istället får man ta en 3mm pinnfräs och fräsa upp hålen försiktigt så att inte godset spricker.
Ryssen Posted - 2025/03/20 : 18:44:45
Lödstöden ser stabila ut.
Fuling Posted - 2025/03/20 : 18:27:05
Ersättare i all ära men igår dök det upp äkta vara från Ukraina:

Fick hem ett gäng lödstöd också från samma trakter, dyra men värda pengarna:

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000