HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2009/02/02 : 03:14:17
Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända...
Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem.
Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).

Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.

Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...)
Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...

Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med.
Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning...
Banne mig, man har inte roligare än man gör sig.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2025/08/23 : 22:16:36
https://www.lundahltransformers.com/wp-content/uploads/datasheets/3720.pdf
Ryssen Posted - 2025/08/23 : 21:56:31
quote:
Fick hem Lundahljärn till 4P1L idag också,

Är det OPT? Vad heter dom?
Fuling Posted - 2025/08/23 : 20:10:28
Man får vara glad så länge det handlar om hyfsat billiga rör. Tappade ett vedträ på ett 6B4G en gång, då var man inte lycklig...

Har pysslat på lite sen senast, bland annat fixat de sista plåtbitarna plus en namnskylt till PL519 som ska monteras vid tillfälle.

Under veckan har jag också kommit igång med att ett nytt försök att bygga chassi till 300B, hade tänkt borra de sista hålen och lacka plåtarna till förstärkardelen ikväll men fick feberkänningar så det blev soffläge istället.
Fick hem Lundahljärn till 4P1L idag också, det saknas alltså inte sysselsättning den närmaste tiden...
Ryssen Posted - 2025/08/17 : 14:57:49
Lyckades med det samma på ett D3a på en GM70se förstärkare.
glaset blev alldeles vitt och kändes som plast.
Fuling Posted - 2025/08/15 : 00:14:48
Tyckte ljudbilden drog lite väl mycket åt vänster även när jag låg på soffan och hade musik på i bakgrunden
Imperial Posted - 2025/08/14 : 23:57:32
Släppa ut vacummet
Fuling Posted - 2025/08/14 : 20:12:35
Vackert blev det inte, men som skrotbygge får det duga:

Lyckades släppa vakuumet ur ett av slutrören också märkte jag, lätt hänt med de där helglasrören utan riktiga socklar.
Fuling Posted - 2025/08/14 : 02:10:51
Ja, hade jag tänkt till lite från början så hade layouten sett annorlunda ut. Fick ett infall av inspiration och vips så var bygget halvfärdigt innan jag hunnit börja fundera...

Nu har jag tillverkat en plåtbit som ska hålla trafon på plats, det kommer inte bli vackert men det får duga så länge.
Förr eller senare kommer jag säkert hitta en EI-trafo som passar där istället, vänder man den åt rätt håll så ska det funka utan problem.
Imperial Posted - 2025/08/13 : 10:46:14
Toroider har litet men intensivt magnetfält.
Perfector Posted - 2025/08/13 : 09:49:50
Peova att flytta isär alla trafos från varandra. Med delningsfilter kan man få mycket spök om man klumpar ihop drosslarna
Fuling Posted - 2025/08/13 : 06:04:31
Mixtrade en del med högspänningsmatningen igår i syfte att få ner rippelspänningen och därmed brummet, men utan nämnvärda resultat.

Nu på morgonen testade jag att lossa bultarna till nättransformatorerna och flytta runt dem (mest den stora till högspänningen) och det verkar som att en stor del av brummet orsakas av magnetisk koppling.
Genom att ställa upp högspänningstrafon på högkant försvann de irriterande övertonerna, det som är kvar nu är ett väldigt svagt "dovt" brum som bara hörs om jag krälar runt med huvudet framför midbashornen.

Det lilla brum som är kvar verka inte påverkas av att jag flyttar runt trafon så det kan möjligtvis bero på dåligt filtrerad likspänning eller möjligtvis nåt som tar sig in via nån glödtråd.

Får tillverka nån slags plåtvinkel som håller trafon på plats, gärna nåt som samtidigt ger lite insynsskydd så att man slipper se eländet:
Fuling Posted - 2025/08/12 : 06:34:41
Lite snabba mätdata tagna nu på morgonen:

* Ca. 20mV p-p rippel på högspänningen. Känns lite högt för en SE-koppling?

* Knappt mätbart rippel på biasspänningen, tror inte det är därifrån brummet kommer. Ska byta ut ett motstånd där för att ändra justerområdet lite, då kommer jag få bättre filtrering på köpet.

* Fasläget på utgången är sådant att det enklaste sättet att ordna mer återkoppling är med med ett motstånd från högtalarutgången till drivrörets katod. 910 ohm där ger 4-5dB global återkoppling och en motsvarande sänkning av brummet.

Det känns som att nästa logiska steg är att testa att minska ripplet på högspänningen och se vad det har för inverkan på brummet.
Det borde gå hyfsat enkelt att lägga till en extra drossel eller en Mosfet, vi får se vilket som är mest lämpligt i praktiken.

Fuling Posted - 2025/08/12 : 00:17:51
CFB skulle kunna funka också ja. Nästa gång jag har bygget på bänken ska jag kolla fasläget på utgången, ska väl vara investerat för global återkoppling och icke inverterat för CFB om jag tänker rätt.
Imperial Posted - 2025/08/11 : 23:57:30
Bara man inte har för hög spänning på g2 så ere lugnt å braka på Anod spänning.

Ja lite negativ återkopling e inte helt fel.
Ja brukar köra 3 till 6 dB.

Men kan du inte köra cfb på sekundären?
Fuling Posted - 2025/08/11 : 21:27:59
Det finns ett enormt datablad med allt man behöver veta om 807, googla "STC 807 application report" så borde det dyka upp.
Har för mig man kan få över 100W ur ett par i klass AB2 med typ 700V anodspänning, men då får man nog byta rör ganska ofta.

I hifisammanhang känns nog kanske 30W rimligare. I databladet finns det tabeller med spänningar, strömmar, impedanser och uteffekter för alla tänkbara kopplingar.
Ryssen Posted - 2025/08/11 : 21:19:22
quote:

ryssen: Sett, men inte läst så noga. Står det nåt spännande?

Skummade igenom men, dom största rören som avhandlades var kt88 eller KT120.
Googlade på 807P-P uteffekt med hittade inget.Vad kan man tänkas få ut P-P?
Fuling Posted - 2025/08/11 : 21:03:49
Har inte hunnit utreda så mycket än, den ska tillbaka till bänken snart och då ska jag kolla hur mycket rippel jag har på de olika matningsspänningarna.
Biasen är filtrerad med CRCRC-filter så det borde vara lugnt men det vet man aldrig, kan tänkas att det behövs en liten drossel där för att få bort skit från likriktaren.
När jag tänker efter kanske det är lika bra att stabilisera biasspänningen eftersom skärmgallerspänningen är stabiliserad. Om bara den ena är stabiliserad kan man tydligen få problem när nätspänningen varierar.

Kan tänkas att det behövs en mosfet på högspänningen också för att ta bort det sista ripplet där, vi får se vad oscilloskopet säger sen när jag får tid att mäta.

Funderar, hör och häpna, på att testa att lägga till en liten gnutta global återkoppling också
Inga mängder, bara några dB för att sänka utimpedansen ytterligare och motverka brummet.
Imperial Posted - 2025/08/11 : 20:49:46
Ändrar sej brummet om du ändrar bias?
Hur välfiltrerad e bias spänningen?
Fuling Posted - 2025/08/11 : 20:48:17
Så här ser kopplingen ut som spelar nu, lite förenklad:

Fuling Posted - 2025/08/11 : 20:27:52
ryssen: Sett, men inte läst så noga. Står det nåt spännande?

Mysko, det gör ingen som helst skillnad varken att jorda chassiplåten eller att testa med stålplåt som skärm mellan transformatorerna.
Kan ju förstås vara så enkelt att det är brum som kommer in via B+ eller glöden också.
Tyckte 100uF-2,7H-500uF skulle räcka men det kanske det inte gör, vet inte riktigt hur bra nätdelsundertryckning en sån här koppling har heller.
Imperial Posted - 2025/08/11 : 20:02:56
Oki!
Fuling Posted - 2025/08/11 : 20:01:40
Nä, kör full pentodkoppling med ungefär 165V på skärmgallren från en Mosfetregulator.
PL519 har ganska fina triodkurvor men jag har läst på flera ställen att skärmgallren inte tål hög spänning i längden, det kan funka utan problem länge men sen kan man få strömrusning och härdsmälta utan förvarning.

Nästa projekt blir att försöka få bort brummet, har gjort ett litet experiment med en jordad plåtbit mellan ringkärnorna och utgångstrafon men det gjorde ingen skillnad alls.
Ryssen Posted - 2025/08/11 : 20:00:02
Har du sett den här tråden https://www.diyaudio.com/community/threads/where-are-all-the-big-push-pull-amps.430293/latest med tanke på dina stoora OPT?
Imperial Posted - 2025/08/11 : 19:46:37
Strålande.

Men använder du inte ul på g2?
Fuling Posted - 2025/08/11 : 03:48:16
Sådär, efter att ha byggt om återkopplingen så att den blev som det var tänkt från början verkar allt fungera.
Tidigare upplevde jag att biaskretsarna var feldimensionerade så att anodströmmen inte gick att sänka till under 160mA, nu när självsvängningen är borta visade det sig att jag tvärtom inte kan höja biasen till mer än 140mA per rör.

Med 140mA får jag ut ca. 12W per kanal, -3dB vid 40kHz och nedåt verkar det vara fullt blås ner till nånstans under 15Hz (tongeneratorn går bara så långt ner). Med lite mer ström genom rören bör det gå att plocka ut nån watt till.

På grund av krånglet och motivationssvackan det medförde hann jag väl inte riktigt klart under semestern som jag hoppats på men jag är rätt nöjd ändå. De sista plåtbitarna hinner jag säkert fixa till veckan.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000