T O P I C R E V I E W |
Eddie |
Posted - 2008/11/21 : 21:18:21 Nu drar vi igång denna bildtråd. Vi (jag och Jörgen) ska bygga varsin kontrollförstärkare. Jörgen konstruerar och jag kopierar.
Jörgen är hjärnan bakom detta. Han har samlat ihop det han tror är det bästa av lösningar för att få till en kontrollförstärkare som uppfyller de krav som han och jag ställer på produkter som kan ha förutsättningar att förmedla det totala välljudet. Och jag litar på Jörgen. Tidigare projekt har visat att Jörgen är att lita på. Vi har samma ljudideal.
Tråden kommer att innehålla mycket rör, få transistorer och en del transformatorer från Hammond och Lundahls. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Eddie |
Posted - 2009/09/20 : 19:14:33 Då så! Nu spelar min Kapello också. Det innebär slutet på denna bildtråd.
Jörgen felsöker innan provspelning. Jag hade inte fått till det helt korrekt överallt. Bl a så hade jag bränt en skada på en konding med min lödkolv. Han hittade mina små fadäser till slut.
Här spelar den.
Nu ska det bli skönt att sätta på buren och ställa undan denna förstärkare tills den ska spela i kapellet. |
Eddie |
Posted - 2009/09/15 : 19:03:16 Bra idéer! Bara man inte vore så himla ivrig jämt... |
Bubbel |
Posted - 2009/09/15 : 10:02:46 Jag brukar lägga allt på ett stort papper som jag har ritat ut insidan på lådan som skall användas sedan är det bara att flytta runt allt tills det får en bra layout på både undersida och ovansida, enda nackdelen är att det kan ta tid innan jag har bestämt mig.
anders |
soundbrigade |
Posted - 2009/09/15 : 08:29:34 Bravo grabbar. Jag gör alltid en skiss i Illustrator hur saker ska placeras på ovansidan. Samma sak borde göras för undersidan också, så det inte ska placeras något stort där man planerat för en genomgående 8mm bult. |
Eddie |
Posted - 2009/09/15 : 06:58:22 Det var nog lite illa planerat. |
Bubbel |
Posted - 2009/09/15 : 00:20:49 quote: Det är dock inte att rekommendera att ta upp dessa hål när det går kablar härs och tvärs på insidan som vi gjorde.
Illa planerat eller ni kör med varianten "vi får se var det får plats" .
anders |
Eddie |
Posted - 2009/09/14 : 23:08:37 De stora hålen i Kapellon som jag var tvungen att täcka över är upptagna med min hålsåg från Bosch. Det var också som att borra i smör. Det är dock inte att rekommendera att ta upp dessa hål när det går kablar härs och tvärs på insidan som vi gjorde. Som tur var gick det ändå bra. |
Bubbel |
Posted - 2009/09/14 : 22:34:17 Jag kan också rekommendera de hålborren som finns på vt4c sida de är väldigt bra och man klarar sig enkelt med en vanlig handmaskin till borrningen. Den största jag har 53mm hade jag en jäkla respekt för när det skulle tas upp hål till socklarna till mina 6C33 rör men de skar genom den 3mm tjocka aluminium plåten som om den var av smör, inga hugg eller kast gjorde borrningen besvärlig.
Till hål upp till 20mm använder jag också en stegborr som Eddie skriver om finns ett par modeller på biltema som faktiskt är bättre än man tänker sig.
anders |
Eddie |
Posted - 2009/09/14 : 21:26:51 Utgångstransformatorerna är på plats och alla tåtar från dessa är lödda på plats.
Jag var tvungen att sätta igen hålen där de förra transformatorerna suttit. Jag satte en svart plåt där men här på bilden syns undersidan på plåten som är grå. De två rörsocklarna för utgångsrören (6P6N) är också nästan färdiglödda. Det enda som saknas är stiftet för skärmen som delar röret i två halvor.
Nu blir det en liten paus i Kapellobyggandet några dagar igen. Det är inte så jättelångt kvar nu... |
Eddie |
Posted - 2009/09/13 : 08:57:14 Nu har jag också fått paket från Lundahls. Jag har sett bilder på många nyöppnade paket på diverse forum år efter år.
Äntligen är det min tur att dokumentera Lundahls fantastiska emballeringsteknik och dyrklumparna.
Igår var det lördagkväll och Jörgen och jag satt i kapellet och pysslade. Vi belönade oss själva lite också efter en arbetsvecka med lite gott att dricka. Jag förberedde utgångstransformatorerna för chassiemontage.
Imorgon ska järnen sättas dit på chassiet. |
Eddie |
Posted - 2009/09/07 : 21:59:52 De som Ryssen och SB tipsar om ser rejäla ut. Satsa på kvalitet annars ångrar du dig. |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/09/07 : 15:26:45 Sånt har jag, det är jättebra. När jag jobbade på Shell hade jag tillgång till hydraulisk hålpunch men numera är det lite bekymmer att göra lite större hål. |
soundbrigade |
Posted - 2009/09/07 : 15:24:13 Kolla de där borrarna som Ryssen tipsat om. Jag har en näve sådana till de vanligaste rörsockelmåtten - S U V E R Ä N A!!!!!! |
Eddie |
Posted - 2009/09/07 : 15:15:57 Vi har också ett så kallat "stegborr" till rörsocklar och dylikt. Det är en konisk historia med olika diametrar ju djupare man borrar. Det borrar upp till 22 mm med 2 mm intervall. Mycket användbart till massor av genomförningar. |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/09/07 : 07:51:33 OK, det blir till att skaffa några sådana. |
Eddie |
Posted - 2009/09/07 : 07:42:18 Jag har en sats med hålsågar av märket Bosch. Den största är 115 mm i diameter men den hoppas jag att jag slipper använda. Den använder jag för att ta upp hål genom väggar och golv i kapellet. |
Bubbel |
Posted - 2009/09/06 : 20:56:04 Jag gissar på helt vanliga hålborr av bimetall Bernt.
anders |
Ryssen |
Posted - 2009/09/06 : 20:54:50 Ville bara ge ett tips om dessa Hålborrar funkar bra,har jag använt till ALU plåt när jag byggt mina slutsteg,även de större funkar bra. |
Bernt Jansson |
Posted - 2009/09/06 : 20:41:03 Vad använder ni för verktyg för att ta upp så pass stora hål som mellan transformatorerna? |
Eddie |
Posted - 2009/09/06 : 19:52:27 Jörgen kunde inte vänta på trafos från Lundahl utan var tvungen att låna en tills leveransen sker.
Han satte dit den idag.
Det innebär således att hans Kapello är helt klar nu. Jag fortsätter dock ett tag till med min. |
Eddie |
Posted - 2009/09/05 : 21:12:33 Heldag i kapellet. Jag har jobbat med Kapellon och Jörgen har lagat lite inlämnade prylar åt en kompis.
Jörgen tar sig ett litet glas idag.
Detta är Sterner. Det är han som behöver lite hjälp med några saker. Här donerar han ett högtalarelement till kapellet. Elementet ska användas för att prova transistorslutsteg utan att behöva riskera att skjuta några värdefullare element.
Detta är min "make-up-förstärkare".
Dessa två vippbrytare kopplar förbi tonsteget helt och hållet om man någonsin skulle vilja höra på rak signal.
Volympotten kopplas in.
Jörgen kontrollerar så jag gjort rätt och så jag inte gjort några slarviga lödningar. Jag får gott betyg av Jörgen för dagens arbete.
Tord kom på besök också. Han ska också bygga en Kapello och har börjat samla ihop de delar som behövs.
Jag fortsätter nog med Kapellon imorgon. |
Eddie |
Posted - 2009/09/04 : 19:51:14 Jag har lött lite på min Kapello nu. Ska lägga upp lite detaljbilder under helgen eftersom jag tror att vi gick lite fort fram med Jörgens Kapello. |
Eddie |
Posted - 2009/08/23 : 10:02:54 Idag (söndag) mailade jag Lundahl och beställde tre stycken trafos (1660 p-p) till våra kontrollförstärkare. Jörgen hade redan en, därav det udda antalet. Det visade sig att musiken sprudlade mer med Lundahl och att mera bas kunde tas ut. |
Eddie |
Posted - 2009/05/19 : 21:39:59 Tja, det händer inte mycket nu. För mig står det helt stilla. Jag jobbar med kapellet de lediga stunder jag får. Jörgen pillar väl lite i sin Kapello och ska prova att byta ut en utgångstrafo till en Lundahlare för att se om ljudet får en annan karaktär.
Vi fick 8 st ryska G-807:or idag köpta på e-bay till kommande slutsteg.
Det är ju lite lågsäsong för innesittande lödningsarbete nu. Jag planerar att flytta in i kapellet den 1 oktober och det finns varken vatten eller avlopp än.
Sedan drar ju jag till New York om en vecka. Jag ska gå på lite konserter, köpa lite skivor och bara flumma runt. Har tänkt att ta en tur till Woodstock också. Det är ju ändå 40-årsjubileum.
Jag har nog lite resfeber... |
zikkan |
Posted - 2009/05/19 : 08:14:31 Instämmer!!.. Whazzup dudez?? //zikkan |