HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Martinsson kollar in Nexo GEO S / CD

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2008/09/30 : 10:47:25
Jag tycker mig ana ett ökat intresse för användandet av s.k PA element i diverse byggprojekt här på forumet den senare tiden, inte helt sällan i samband med basbyggen eller till vanliga högtalare med en något högre känslighet.

Ett flertal tillverkare av hifi högtalare har i sina större modeller ofta en driver som härstammar från proffsvärlden, ganska ofta med ett konelement från samma genre i närheten, många här på forumet har fått ta del av trådar innehållande fantastiska hornsystem där man ofta använder just PA element, tillverkarnamn som Eighteensound, B&C, RCF, JBL, PHL och en hel drös andra förkortnignar på tre bokstäver blir allt vanligare.

Vad gör dessa element när vi inte tittar på dem för våra egna byggen ? Vad pysslar de med till vardags ?

Jag fick i sommras tillfälle att vara med och sätta upp ett linearray system från franska Nexo, närmare bestämt deras minsta, dock var resultatet med avseende på ljudet när vi var klara allt annat än litet.

System i detta fall använder Italienska komponenter (element), undantaget finns i modellen PS15 som har en 15" bas/mid från franska PHL, detta går även igen hos tillverkaren Nexo som helhet, med endast ett ytterligt fåtal undantag på konelementsidan använder man element från B&C.

För processandet står Nexos egna NX242 och förstärkriet kommer dels från tyska Camco men även från amerikanska QSC.

Nog med text...


Nexo Geo S 805 i all sin prakt, i detta fallet bestod systemet av 8st lådor per sida, ett litet smidigt system som lätt riggas av en person, prislapp 380.000 sek...


Bäst att kolla kontakteringen medans man fortfarande kommer åt...


En förväntansfull nörd hissar upp andra kanalen Geo S 805'or...


På scenen väntar 4st PS15 på att bli inkopplade, trotts dessa exemplars slitna yttre är de fortfarande värda att beundras för deras underbara månsidighet och ljudkvalité, prislapp 112.500 sek.


Ett linearray vars störsa element är 8" kan behöva lite stöd i basen, för det endamålet användes tillhörande CD 12, cardioid basar, dvs basar med riktverkan, rena julafton :)


Basarna var 6st till antalet, 3st per sida, den exakta principen är inte känd för mig, de har dock lika många portar framtill som baktill så det gäller att rätt sida kommer framåt.


En sista koll att allt sitte som det skall#8230;


Sådär ja, fotobevis på ett väl utfört "arbete", nu skall allt vara i ordning, 6st CD12, prislapp 209.00 sek


Avslutningsvis en bild på processorer och slutsteg, 5st Camco Vortex 6, 2st QSC PLX2 2502, 3st NX242, prislapp för hela rasket 324.000 sek

Resultatet var helt klart enastående, nivåerna var stundtals runt 95dBA (som mest) men oftast låg vi strax under 90dBA, musiken framfördes av Peter glyt med tillhörande band och bestod av eget material men även en fin pinkfloyd cover smög sig in, det var ett lugnt och trivsamt framförande med mkt känsla och tysta partier.

Rösterna varma naturliga var centrerade, dynamiken var helt ok, inte det bästa jag hört men helt klart bra och när det var tyst så var det verkligen tyst.

Påtaglig närvaro, rent och klart med en stor portion värme och fyllighet kändetecknade ljudet från detta system, man glömde bort att det var ett PA mellan oss och artisterna, det hela gav en upplevelse som jag önskar jag kunde återskapa bättre hemma, men visst, den dagen jag har drygt en miljon kr som det behöver sättas sprätt på så#8230; :)

Lite teknik, I de fall jag är osäker på elementbetäcknignarna utelämnar jag dem, topplådorna Geo S 805 är bestyckade med B&C 8" samt 1" driver, basarna CD12 har var och en 3st B&C 12" från HPL serien i sig, i PS15 bor en DE75P 2" driver från B&C som delar låda med en PHL 15".

Så där har ni det, ett storskaligt hifi system som fixar live framtträdanden, och även om det är Nexos minsta så bjöd det på en synnerligen storslagen upplevelse, priset för en privatperson för just detta system landar någonstans strax över miljonen, inte på något sätt anmärkningsvärt i dessa sammanhang, eller inom high end hifi för den delen heller.

Nexos ljudideal har som jag uppfattat det varit mer tillrättalagt och fint, så i ett sammanhang som detta så funkar det kalas, visserligen kan det kännas långsökt att kalla deras Alpha system för lugnt, men jämfört med exempelvis Turbosound (en personlig favorit) så är det trotts allt en nivåskillnad i dynamik förmåga och närvarokänsla (personlig uppfattning), men tro inte för den skull att det system som beskrivs här är befriat från "jäkla annama" och attack, för det är verkligen inte fallet.

Det är upplevelser som dessa som har fått mig att nära nog helt och hållet gå över till de produkter som denna branch använder, en lång rad upplevelser som började ta fart på allvar 1995 då jag först fick höra vad ett Turbosound Flashlight system kunde förmedla i form av musikalisk närvaro, en känsla som definitivt gjorde sig påmind även denna gång även om skalan och sammanhanget var betydligt mindre, ibland kan man till och med få samma känsla hemma i soffan vilket är ytterliggare en dimension mindre.

Hur man upplever något är nog starkt kopplat till ens erfarenheter, och jag är glad attt jag fortfarande får möjligehter att vara med i dessa sammanhang, att se tekniken bakom det som gör livemusik så speciell, dvs i den mån det finns teknik mellan artist och publik, det bästa är när man inte medvetet märker av den eller ens tänker på att den finns där.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2008/10/06 : 07:21:28
quote:
Kan man låna hem några Nexo eller Turbosound-grejor billigt nånstans ifrån?


Billigt är det tyvärr sällan, från ett par tusen kr/dygnet och uppåt är det nog som gäller för dessa fabrikat, speciellt de större prylarna.

Ett par Nexo PS8, PS10 eller PS15 med tillhörande processor och steg kanske kan gå att få loss lite billigare.

Bara gissnignar från min sida.

quote:
3-vägs hornladdade toppar/fullrange ? Hade varit skoj att prova i hemmabion.


Nexo tror jag du kan hyra i göteborg hos UnitedAudio (starlight), men jag är långt ifrån säker, vill minnas att de körde rätt mkt med l'acoutsics nämligen.

Turbosound däremot tror jag är svårare att få tag i, jag vet en kille i Kalmar som har en del äldre modeller (floodlight, hilight, TMS mm.) men annars är jag rätt osäker på hur utbudet ser ut, speciellt i göteborgsregionen.

Vill man hyra bara högtalare så är det nog det passiva utbudet som står till buds, tyvärr innebär även detta att många av high-end modellerna från de lite tyngre fabrikaten går bort.

Så fort det processas så blir det lite mer av ett paket man hyr där även slutsteg ofta ingår, detta då processorn är beroende av en viss gainstruktur i slutstegen för att funka som det är tänkt, en processorer är även output sensing, dvs de kollar av högtalarutgångarna, så är det hos Nexo iallfall (NX 242, 241).

Så svaret blir nog - jovisst kan man hyra hem Nexo eller Turbosound om man hittar en firma som kör dessa fabrikat, problemet är att det lätt blir ett litet företag i sig och sällan billigt, tyvärr.
Circlomanen Posted - 2008/10/04 : 19:54:32
Kan man låna hem några Nexo eller Turbosound-grejor billigt nånstans ifrån?
3-vägs hornladdade toppar/fullrange ? Hade varit skoj att prova i hemmabion.

Johannes.
johan.björklund Posted - 2008/10/02 : 08:18:14
Då är jag med, Tack
martinsson Posted - 2008/10/02 : 07:38:35
Precis Johan, man vill bara ha muller framåt, de bakre portarna används för att cancelera ut det ljud som försöker ta sig bakåt, hur detta fungerar i detalj vet jag inte, det har att göra med hur processorn jobbar och hur lådans olika kammare (främmre/bakre) är avstämda.

Jag vill minnas att de kan sänka nivån med ca 12dB bakom men fortfrande ha en bra output frammåt (mkt bra skulle jag villja säga).

Det roliga är at man faktiskt kan märka av detta om man går en sväng runt om scenen, även uppe på ecenen märks det, och det är det som är huvudsyftet, klart imponerande med sina 120° x 120° spridning från
39 Hz till 250 Hz.

"Sophisticated signal processing algorithms, individually
applied to each of the dual-ported 12 inch woofers, produce
substantial forward gain and more than 12 dB attenuation at
the rear. The CD12 puts subbass energy where it is needed and
keeps it away from open microphones and reverberant
surfaces." - saxat från nexos CD 12 datasheet.

Mer info finns på denna add :

http://www.nexo-sa.com/asp/catalogue/catalogue.asp?linkid=279

Nexos hemsida :

http://www.nexo-sa.com/asp/default2.asp

Hoppas jag kunde förklara lite gran iallafall.
johan.björklund Posted - 2008/10/01 : 11:18:12
Nu får du förklara för en oinsatt
Trodde i min enfald att man bara ville ha muller framåt
martinsson Posted - 2008/10/01 : 10:32:12
Här är en review av samma system hämtad från denna sida :
http://www.sseaudiogroup.com/news_detail.asp?archive=true§ion=1&id=103

Tori Amos & Nexo Geo: a show report
Dave McKenna watches Tori Amos live in Melbourne, reviews Nexo's Geo, then talks to SSE Audio Group's John Penn

This past Saturday night I had the incredible opportunity of seeing Tori Amos live in concert. The King Center of Melbourne, FL, played host while SSE Hire of Birmingham, England, supplied the Nexo GEO system.

The 2,000 seat venue provided an intimate setting for this incredibly-produced show. I attended the show with 2 friends who happen to be my former teachers. They teach MIDI/ DAW at Full Sail and are certainly no strangers to the touring world, having toured the world with Mary J. Blige as her MIDI technicians.

To say there were critics in attendance would be the understatement of the decade. Their expectations were high as I wouldn't stop talking about GEO until the lights went down.

My original intention for attending the show was to see and hear GEO in action, but I was served a double whammy. This was my first time attending a Tori Amos show, and what a show it was. Her intricate playing style, melodic vocals, and dark lyrics made for an incredible performance. It was truly an emotional experience not to be missed. There's nothing more mesmerizing than to see a talented artist put on an exceptional performance.

On the other hand, there's nothing worse than poor production that can take the life, excitement, and energy right out of a show. Fortunately, this was definitely not the case. The lights were dazzling and professionally done, and they only further complemented the beautiful set. No corners were cut here, folks, especially when it came to sound.

Due to lighting and the tiny size of GEO, it could barely be seen during the show. The subwoofers were actually mounted behind the arrays. This made for a very aesthetically appealing speaker set-up. Of course, visually, there was nothing that could be done about the pre-existing house JBL Concert-Series clusters.

As for how the show sounded, I can honestly say that it was the best-sounding concert I have ever heard. Call it a biased opinion, but my two non-partial industry companions agreed. The drums were punchy and sat perfectly in the mix, allowing the piano to fill the room in a way I didn't think could be done. The bass was thick and full, and you could certainly feel it. Her vocals were pristine, and you could hear every little breath she made. It literally gave me goose-bumps.

We were off-centered and up in the balcony, but it felt like we were right in the sweet spot. I closed my eyes at several points during the show and it sounded like a recording. My witty friend even turned to me at one point and said, "Nearfield monitoring at 200 feet from a balcony, what a concept." I didn't get a chance to "walk the room" very much as there were only 2 exits per row in the theatre, right...and left.

Based on the other places I did get to briefly stand, and from what we were sonically experiencing in our seats, I can only conclude that the GEO succeeded in producing even coverage throughout. Of course, without a great engineer and staff behind them, any system can sound horrible. FOH Engineer Mark Howley is truly a genius at work. The show was perfectly mixed with effects used when necessary, always complementary, never overbearing.

After the show ended, I had the opportunity to spend some time with John Penn, Managing Director and co-founder of SSE Audio Group. He introduced us to some members of the crew and then took us down and showed us the gear. There were 15 S805's per side, 1 S830 per side, and 5 CD12's subwoofers per side.

NEXO PS-8's were used as front-fills (which I never even noticed until John pointed them out). All required NEXO processing was used as well as CAMCO Vortex amps. I inquired about the CD12's being mounted behind the physical line-array, and John explained how with the cardioid pattern of the box, it really didn't matter.

He certainly was right as one would never imagine that all that bass came from 12" subs. SSE had custom road cases made that hold 4 S805's. They lower the boxes right into the cases, 4 at a time, which makes for quick and efficient setup and tear-down. When I asked John if they knew the venue before they arrived, he told me that they didn't.

They arrived earlier that day, input all necessary info into GEOsoft (GEO's proprietary array design software), and voila. John introduced us to Mark Howley, the man behind the board. After complimenting him on his mix, he stated that he typically hates PA's but he loves the GEO. That is a bold statement coming from a man who has worked with Tori since 1994, mixing and recording 3 of her studio albums.

John, Mark, and the rest of the crew were true gentlemen and masters of their work. It was an honor to meet them and get to see NEXO products at work, in the best way possible. I entered this industry for my love of music and concerts. It's events like this, and the people that are involved with them, that make me proud to represent such a great line of products. Hats off to everyone at NEXO, SSE Audio Group, and the rest of the Tori Amos crew for giving us an amazing concert experience.


quote:
Som linearray förespråkare (nå ja) tycker jag du ska börja fundera på ett litet eget system för hemma bruk, kanske med 6,5" + driver i varje burk +sub på golvet


- Jovisst, ett ultrakompakt litet linearray är intressant, tyvärr blir det dyyyyrt....
- En uppsättning av 8st 6NDL38 samt 8st WG400 hade inte varit fel, 4 lådor per sida var och en innehållande 1st 6,5" och tillhörande WG, litet, säkerligen kul, men...

quote:
Danleysoundlabs verkar ju vara absolut elit när det gäller ljudkvalite', men de finns väl inte representerade i svea rike?!


- Till mitt stora förtret så är de inte det nej, hör med mike heden om du kan få ett par demoex för marknadsförings syfte skickade till sverige annars :)

quote:
En fråga, basarna hade port baktill med - ställer det inte till det ??


- Tvärt om, detta är hela poängen, man vill få riktverkan.
johan.björklund Posted - 2008/10/01 : 08:21:30
En fråga, basarna hade port baktill med - ställer det inte till det ??
PetterPersson Posted - 2008/10/01 : 08:04:19
Tack för ett härligt PA-reportage som går "bakom kulisserna" och
visar vad det egentligen består av Väldigt intressant läsning!
Bra jobbat och kul att det lät så bra med tanke på storleken


MER PA TILL FOLKET!
Circlomanen Posted - 2008/10/01 : 07:02:32
Underbara bilder på en rolig "liten" anläggning.
Det skulle vara skoj att höra Nexo/TurboSound/EAW i hemma miljö.
Kanske inte ett linearray, men de har ju en massa andra roliga lådor.
Kul att du delar med dig av detta. Som du skriver. Många audiofiler sneglar på dessa element. De har ju extremt låg dist, lätta pappkoner, starka magnetsystem och låter allmänt väldigt bra. Byggkvalite#324; är ju exeptionell på många sätt. Stridsvagnar!

Danleysoundlabs verkar ju vara absolut elit när det gäller ljudkvalite', men de finns väl inte representerade i svea rike?!

Johannes.
Double A Posted - 2008/09/30 : 21:27:11

Tack Martinsson för en knippe härliga bilder och bra förklarande text!

Visst är det gott att få vara med i "svängen", något jag som gammal DJ saknar ibland. Men en helg på Arken är inte fy skam de heller.

Som linearray förespråkare (nå ja) tycker jag du ska börja fundera på ett litet eget system för hemma bruk, kanske med 6,5" + driver i varje burk +sub på golvet

Ha det bra nu så hörs vi

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000