HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 BVR med Hornresp-simmar. Diskanter.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2008/09/07 : 09:06:04



Å så var jag igång.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2008/09/17 : 10:41:09
quote:
Hur är spridningen på basen 1800-2500 Hz då...?


Smal. Den beamar ju ganska mycket uppåt 2000 Hz. Ännu sämre vid en delning över till en domediskant med allt för bred spridning under 2500 Hz.
jag skall ha ett mellanreg, men har inte bestämt mig för vad än. Har olika ideer. Bollar ideer med bla Martinsson. Det kan bli kul.
Circlomanen Posted - 2008/09/17 : 10:37:20


Min lilla provstack av lådor och element.
Bilcoaxialen är inte inkopplad vid tillfället.

Här ser ni min setup med diskanten. Helt i enlighet med alla kunskaper. Diskanten fristående lite snett ca 50 - 60 cm från basen.

Jag skall fälla in den i lådan. Bara min feber lägger sig.
PetterPersson Posted - 2008/09/17 : 10:17:46
Hur är spridningen på basen 1800-2500 Hz då...?
Circlomanen Posted - 2008/09/17 : 09:53:40
Japp, fast bara som en test. Lade diskanten på sidan, ovanpå högtalaren, ca 50 cm från basen. Det lät ju inte så skoj i övergången. Det är precis på håret att de klarar det, men det är ju en elak grej egentligen att dela från en tolva till en liten söt domediskant. Strider mot allt förnuft.
Skulle man kunna dela diskanten neråt 1800 Hz så borde det faktiskt funka. Det går ju förstås, men spridning och sånt förändras under ca 2500 Hz på diskanten, så det blir inte bra.
En B&C DE700 delad 1500 Hz hade nog varit optimalt på många sätt.
martinsson Posted - 2008/09/17 : 09:16:22
cooolt!

Hur ser systemet ut ?

Går du över direkt från 12LX60 till skönheten ovan vid 2100Hz?
Circlomanen Posted - 2008/09/16 : 20:42:00


Å en till bild bara för att tjata lite.

Jag sitter här hemma uttråkad och beundrar mitt köp.
Circlomanen Posted - 2008/09/16 : 19:43:37
Å så spelar det. Det är ännu bara en högtalare med diskanten liggandes ovanpå. En 22 mF polyprop-konding och 2100 Hz 36 dB/oktav aktiv delning.
Diskanten låter diskant, utan att vara så Hifineurosigt brilliant. Det gillar jag. Jag känner inget omedelbart behov av mer top.
När jag EQar upp toppen från 5 KHz och över med en kurva som peakar på +5 dB vid 20 KHz så låter det vidrigt. Hissat och allt för mycket dålig highend.

Jag tror mig omedelbart vara kär i dessa diskanter!
De låter riktigt trevligt.
Jag har hört många domar som presterat betydligt sämre i seriösa konstruktioner. Det kan ju oxå bero på aktiv delning å sånt, men de känns rätt.

De är känsliga! Effektiva. Måste dämpa dom ca 2,5 dB mot basen för att det skall låta balanseat. Det gillar jag.
Circlomanen Posted - 2008/09/16 : 19:01:29


En bild talar mer än tusen rader C kod.
Bernt Jansson Posted - 2008/09/16 : 16:07:11
Fantastiskt!
Circlomanen Posted - 2008/09/16 : 13:46:15
Det har kommit en AVI från posten idag.
Skall ta och såga upp hål för mellanregister och diskant å sånt, lite senare. Längtar efter mina diskanter.
Bara att bygga en låda till. Trist. Jag har ju kommit på så mycket andra roliga grejor nu. Nya ideer och uppslag. Jag kan nog bygga minst ett tjugiotal olika variationer på kvartsvågspipor och BVRer, utan att riskera att råka få två likadana. Stereo är ju mesigt. Mono är da shiiit.

Men, nu har jag två diskanter, två mellanreg och två basar. Det kanske finns nån innebörd i just det antalet?? Måste grubbla mycket och djupt på detta i kväll.
PetterPersson Posted - 2008/09/12 : 20:06:18
Näe, känn dig inte nedsövd! Det är ju ful fart här med, vi bygger ju
bara olika grejjer. Tack för att du delar med dig!
Bubbel Posted - 2008/09/12 : 14:34:25
quote:
Jämfört med tex PetterPerson så känner jag mig ganska nedsövd.


Ja vem gör inte det .

Anders
martinsson Posted - 2008/09/12 : 12:34:52
Härligt! du beställde!

Nu jäklar :)

Ang. simuleringen ovan, jag anar ett fasskifte vid ca 170Hz, detta ligger således nedanför delningsfrekvensen alla gånger, hur tror du detta kommer att påverka ?

Om man approximerar (tänker sig) hur frekvengången kommer se ut så får du (tror jag) en snyggt fallande frekvensgång ner mot delningsfrekvensen (från 100 till 96dB/W/m) där du lappar över till diskanden som i sin tur har en något lägre känslighet, detta kan komma att låta mysigt i positiv bemärkelse, det lär ju fortfarande vara drag i prylarna :)

Det här skall bli kul att följa (som vanligt).
Circlomanen Posted - 2008/09/12 : 10:58:35


Å så fler ideer.
Jag läste igår om Bob Brines MLTL konstruktioner. All heder åt Lowther, Fostex och Jordans bredbandare, men borde man inte kunna klämma ur präktigt med bas ur en Beyma 12LX60 med samma princip???

Efter att ha funderat i 1,003 sekunder så konsulterade jag min kompis Hornresp, å resultatet ser ni ovan.

Taggigheten ovan 160 Hz tror jag inte på, då inget dämpmatrial är med i beräkningen samt port och driver sitter inte nära varandra alls. De summeras inte alls lika exakt som en matematisk modell visar.

Är detta inte typiskt mig. Jag bygger EN låda, blir nöjd och glad i ett par timmar för att sedan börja grubbla på nya sätt, nya lösningar och nya ursäkter att få kasta mig in i lite research.
Jag kommer att tvinga mig själv att bygga en BVR till, men har ingen lust. Mycket roligare att få bygga en MLTL (Mass Loaded Transmission Line) istället. Jag och min något överaktiva tankeverksamhet.

Är det nån som erfarenhet av dyliga konstrultioner???

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2008/09/12 : 10:36:33
quote:
Herregud, vad är då vi andra, nersövda ? :)


Jämfört med tex PetterPerson så känner jag mig ganska nedsövd.
Jag vill ha stora multiceller å stora horn, men nöjer mig med en liten gullig 120 liters låda å en 12a per kanal...


Idag beställde jag ett par:



Att de dalar lite över ca 6 KHz beror ju på att de är ett par CD-horn. (typ) De måste ju alltid EQas över en viss frekvens.Så har det varit i proffsindustrin i 20 år nu. Då det är aktiv delning och DSP-baserad EQ som gäller så tror jag det är ett obefintligt problem.
Svårare att få en jämn "power respons" utan EQ och kontrollerad spridning. Det skall bli spännande att snickra ihop detta.
martinsson Posted - 2008/09/09 : 14:48:03
quote:
jag är soft och anpassad


Herregud, vad är då vi andra, nersövda ? :)

B&C minsann, hmmm jag har liksom en inbyggd radar för dessa bokstavskombinationer, detta ser ju ut att bli ett finfint system.

Någon form av känslighesanpassad diskant i 92dB omådet vore nog inte fel, betänk bara känsligheten hos mellanreg. som kan vara rätt hög beroende på frekvensområde.
Circlomanen Posted - 2008/09/09 : 10:12:21
Ett par B&C 6MD38 eller ett par Eminence Alpha 6 som mellanreg och nån lämplig diskant till det här... Stora horn i all ära, men jag är soft och anpassad. Kör man Volvo V70 och bor i en sömnig småhåla i radhus så får man ju inte sticka ut allt för mycket.

Circlomanen Posted - 2008/09/09 : 10:08:05


Här står min stora kille bredvid lådan.
Den är ju riktigt liten och söt för att vara min huvudhögtalare!
Jag kan inte få in grabbarna i lådan längre. Sorgligt.
Jag har tappat stinget tror jag.

Till vänster står en kvarting före lunch och mina tidigare BVR lådor.
En viss skillnad i storlek trots allt.
Circlomanen Posted - 2008/09/09 : 10:02:19


Här sitter/står kidsen på lådan i köket. Nu skall den bara bäras upp en våning.
Circlomanen Posted - 2008/09/09 : 09:56:57


Börjar närma sig.
Circlomanen Posted - 2008/09/09 : 09:53:27


En driver. Stor och tung.
PetterPersson Posted - 2008/09/08 : 07:23:50
Tack för alla svaren

Självklart ska jag inte hitta på satyg som att bränna Bocken (de
står ju nära Gävle...) Jag har två till likadana element. Man måste
ju ha bakkanaler också Elller till köket...

Så du kan svara med gott samvete. Jag har funnit att under 90 cm
basreflexrör verkar stämma på de flesta lådor. HAr du hittat några
andra "regler"?
Circlomanen Posted - 2008/09/08 : 04:49:18
quote:
Inte du
som är basglad bara


Jag är basglad, men inte 4 dB loudness! Det visade sig att jag endast behöver 1,5 dB boost om jag kör allt i stereo istället för mono som jag provade först.

quote:
Vid
vilken frekvens delar du?


Nu ca 220 Hz. Har provat mellan 80 och 500 Hz. Toppsystemet har ingen pondus alls under ca 200 Hz. Beyman är kraftfullare. Konstigt!

quote:
Du har väl inte
3000 cm2 tvärsnittsarea längs hela axeln på lådan bakom elementet


Noop. Den varierar. De eventuella resonanser jag får i lådan borde vara i mellanregisteret. Måhända lådan ser stor ut, men den är bara på 57 liter bakom basen. Resten är port och mellanregisterkammare.

quote:
Hur
låter den jfr dina tappade horn med detta element i?


Mer basglad. Inte lika avgrundsdjup, men lägre dist och mer av det goda. Lite mer Bob Marley än kraftverk.

quote:
Många frågor, men jag har lite planer på i framtiden att bygga
något liknande till mina andra Fostex FP203 så jag försöker suga ur
dig så mycket kunskap du har


Räkna inte med min hjälp om du skall göra dig av med huvorna. De är ju forumets coolaste högtalare. Det blir spöstraff om du ens tänker tanken att bygga BVRer till dem istället för monsterhornen.


quote:
Hemma är vi ganska flexibla, just nu används golvet i lyssningsrummet för att torka 20 liter trumpetsvamp


Det låter gott!!!!

Johannes.
Marina Jansson Posted - 2008/09/07 : 22:54:44
Jag tror säkert att Malin belamrar köksbordet nån gång också, för att sy nya gardiner eller liknande aktiviteter.

(Hemma är vi ganska flexibla, just nu används golvet i lyssningsrummet för att torka 20 liter trumpetsvamp )

Kul att barna lär sig tidigt hur man bygger högtalare.
Viktiga kunskaper att ha med sig i livet.
PetterPersson Posted - 2008/09/07 : 22:15:19
Hmmm intressant, men det var mystiskt att du behöver öka basen så mycket. Inte du
som är basglad bara Kan ju vara rumsresonanser som spökar
också då dessa basar har annorlunda frekvensgång än dina förra. Vid
vilken frekvens delar du?
Elementet verkar ha lite för hög Bl för att få till en snygg kurva kring
avstämningsfrekvensen. Jag får bara till det snyggare om S1
minskas, men då ökar kompressionen och verkningsgraden
minskar...inte bra...så det har du säker tänkt på. Du har väl inte
3000 cm2 tvärsnittsarea längs hela axeln på lådan bakom elementet
heller, vad varierar det mellan för mått? Det ser ut nästan som ett
kort "dubbelhorn" eller vad man ska kalla det för på bilderna. Hur
låter den jfr dina tappade horn med detta element i?

Många frågor, men jag har lite planer på i framtiden att bygga
något liknande till mina andra Fostex FP203 så jag försöker suga ur
dig så mycket kunskap du har

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000