HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Banddiskanter av Dahlberg Audio Design-modell

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
PelleW Posted - 2008/07/03 : 07:59:40
Efter att ha mottagit två uppsättningar färdiga magnetsystem till ett par 1 meter långa banddiskanter från DahlbergAudio så kändes jobbighetströskeln med ett banddiskantsbygge överkomlig. Som vanligt i all iver så glömmer man allt som oftasta kameran på annan ort än där bygget görs, vilket gör att byggbilderna innehåller en del tidsluckor. TV-kocksinspirerad som man är så har jag givetvis förberett lite så ni inte behöver vänta i veckor på att se slutresultatet, även om det är en del kvar att göra.

Jag har bara ett band klart och har endast provlyssnat på väldigt låg volym i hopp om att inte störa den bättre delen av familjen sent igår kväll. Men av det lilla jag hörde så kan jag säga att jag aldrig byggt en högtalare som låter så bra utan att man ens behövt tänka på ett delningsfilter.

Håll till godo,


Ett par färdiga magnetsystem från DahlbergAudio. 1 meter långa och med dubbla lager ferritmagneter.


Magnetsystemen får kläder i form av svart galontyg för att se lite bättre ut och minimera risken att slå lös magnetflisor.


Relativt färdig stomme gjort av vanlig ekskiva, 1500 x 300 x 18, med eklister på ~40 x 8 runtom.


Magnetsystemen temporärt fastsatta. Dessa limmades på plats med sättlim och en massa tvingar och är numera antagligen rätt svåra att få bort.


Färdigoljat och redo för fastsättning av bandhållare och kabel.


Såhär ser hållarna för bandet ut, det är ett kretskort med ledarbanor fördelade på samma sätt som aluminiumbanorna på bandet. En liten lödtennsbula på varje kopparbana ser till att trycka kontakt mellan kretskortet och pingisgummit under. Verkar fungera riktigt bra, fungerade på första försöket utan kortslutningar mellan banor.


Och här på samma sätt nedtill.


Sen en helhetsbild på uppställningen. Just nu tänkte jag prova dela dom aktivt vid 400Hz mot Peerless CSX10 som sitter monterad i högtalarna på bilden. Tanken är att kunna växla mellan att använda antingen banddiskanterna eller de vanliga mellanregistret och diskanten som redan nu delas aktivt.


En close-up på bandet som även det är tillverkat av DahlbergAudio.

Stort tack till Dahlberg för magnetsystem, band och idéer!

-Pelle
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DahlbergAudio Posted - 2008/07/17 : 01:19:36
Tack för svaret
PelleW Posted - 2008/07/17 : 00:39:54
Det är hela systemet som spelar, hela systemet som i bas + band på vänster sida mätt från lyssningsposition. Har faktiskt inte provmätt bara banden då jag inte finner det speciellt intressant eftersom jag har dåliga möjligheter att mäta annat än just bara frekvensgången (såsom dist- och vattenfallsmätningar).

-Pelle
linnar Posted - 2008/07/16 : 23:09:37
quote:
Lite petiteser över mätningen. Har du någon bas i med i mätningen?
Dom spelar definitivt inte ner till dom 100hz som mätningen antyder
och även om du har använt en del smoothing i mätningen så förklarar
det inte utsträckningen nedåt i frekvens.



Jag noterade detta också. Men miljöskadad som man är tänkte jag inte så mycket på det pga att alla högtalare får konstiga resultat i basen när man mäter i vanliga rum en bit från elementet.

Frågan är då om det bara är bandet i ett litet rum eller om det är ett komplett system.

DahlbergAudio Posted - 2008/07/16 : 13:51:36
Lite petiteser över mätningen. Har du någon bas i med i mätningen?
Dom spelar definitivt inte ner till dom 100hz som mätningen antyder
och även om du har använt en del smoothing i mätningen så förklarar
det inte utsträckningen nedåt i frekvens.
linnar Posted - 2008/07/16 : 02:19:45
PelleW:

Mycket snyggt frekvenssvar!

Resonans Posted - 2008/07/15 : 11:11:42
Mycket fint bygge Pelle! Välkommen i banddiskantklubben då .
Listiga bandkontakter må jag säga, jag har problem med mina kontakter så ditt koncept skall nog provas här hemma.
DahlbergAudio Posted - 2008/07/11 : 19:02:00
Kul att mina gamla skrotmagneter kom till användning.
Hoppas att du blir nöjd med resultatet också .
Bernt Jansson Posted - 2008/07/11 : 09:30:42
Du kan vara nöjd tycker jag.
PelleW Posted - 2008/07/10 : 21:24:33
Nu har jag gjort lite mer och seriösare mätningar än sist. Nu är det MLS-mätt med tidsfönster enligt bilder. Jag har valt att inte ta med bakväggens bidrag från impulssvaret och jag har dessutom dämpat väggen bakom bandet. För att det skall vara lika med andra bandmätningar här på forumet så har jag valt att visa 50 dB på y-axeln (även om jag tycker det är ett sätt att få dåliga mätningar att verka bättre). Smoothat på samma sätt som tidigare med 1/6:s oktav.

Jag kommer nog inte att gör något åt baffeln då jag inte tror jag kommer förbättra de +-2 dB som de mäter nu. Jag ska nog endast dämpa bakväggen lite för att få bort en del av framväggens bidrag.

-Pelle





För er som vill se en mätning med mindre skala på y-axeln så finns den här:
http://www.savarturbo.se/~pelle/Ribbon/topic/1.5m_damp.png
Andy Posted - 2008/07/09 : 13:06:31
Tack för ditt svar!

WOW! Det är ju helt ok pris. Men så har vi frågan om magneterna kvar... Har kollat in Dahlbergs hemsida, men inte hittat något pris på dem... Någon som vet vad de går på???

Det har diskuterats att minska impedansen (och därmed höja känsligheten) på banddiskanterna genom att lägga en konding mellan några av slingorna... Det är väl inget som du gjort? Är det någon som har testat eller så??? Fick aldrig veta slutet på den diskussionen.

Mvh
Andy
PelleW Posted - 2008/07/08 : 23:23:14
Uppskattningsvis så blir utläggen, som jag kan komma ihåg, enligt följande:
-Ekskivor: 2 x 300:-
-Ekbrädor för sidor: 200:-
-Magnetsystem: Gratis
-Band: 600:-
-Kretskort och kontaktdon: 200:-
-Galon: 100:-(?)
-Lim, skruv, etc: 200:-
-Kabel: 100:-
-Fötter: Över från en gammal TV-bänk
-Jobb: Nästan inget alls.

Om jag inte glömt något så blir det väl runt 2000:- exkl. magnetsystem.

-Pelle
rokk Posted - 2008/07/08 : 16:00:42
Attans... nu blev jag sugen också!

Hur ska detta sluta, tur man inte har några pengar i sommar... annars hade det nog slutat med ett par band också.
Andy Posted - 2008/07/08 : 12:11:55
Hej!

Impad och inspirerad av ditt bygge! Har det nämnts vad det gick på för dig? Förmodar att det är magneterna som är dyrast?!

Mvh
Andy
Bernt Jansson Posted - 2008/07/07 : 09:08:34
Här är en annan graf att jämföra med, den här diskanten sitter hos mig mitt i en 19 cm bred rak baffel:

Sen har LennArt benat upp det hela:
Våglängden vid 1,8 kHz är 19 cm, vilket motsvarar baffelns bredd
Våglängden vid 3,9 kHz är 88 mm, vilket motsvarar avståndet till baffelns kant
Våglängden vid 6,3 kHz är 55 mm, vilket motsvarar baffelns tjocklek
Våglängden vid 8,4 kHz är 41 mm, vilket motsvarar kavitetens bredd
Våglängden vid 10,5 kHz är 33 mm, vilket motsvarar avståndet mellan magneterna
Våglängden vid 17,1 kHz är 20 mm, vilket motsvarar kavitetens djup

Från http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=31330&whichpage=14
linnar Posted - 2008/07/07 : 02:43:20
PelleW:

Om du ändrar db-upplösningen så att det som nu är 4db mellan strecken
till 10db mellan strecken kommer man att se frekvenssvaret mer likt så
som anda mäter. Länken DahlbergAudio lade in här ovan har den upplösningen
och då ser hans frekvensmätning rakare ut än din fast din faktiskt har mindre
db mellan toppar och dalar.
Sinussvep har en tendens att tappa information ibland, brus eller ännu bättre
en MLS-signal är att föredra.


DahlbergAudio Posted - 2008/07/06 : 21:13:40
Länk till mätningarna på hemsidan .

http://www.dahlbergaudiodesign.se/measurements.htm
Bernt Jansson Posted - 2008/07/06 : 20:48:54
Tänkte på det jag också när jag ser dipparna vid 1500-2000.
Jag har ju liknande fenomen i mina bafflar.

Man ska vara försiktig med att lägga in fler komponenter i filtret än absolut nödvändigt tycker jag.
PelleW Posted - 2008/07/06 : 20:47:05
Jepp, limmet sitter där det sitter.

Jag har några ess i skjortärmen som jag ska prova också för att förbättra frekvensgången lite. Sen vet jag inte hur mycket snyggare mätningen skulle bli om jag brusmätte istället för att sinussvepa och få med alla golv- och väggreflexer, kanske skulle se lite bättre ut?

-Pelle
DahlbergAudio Posted - 2008/07/06 : 20:28:02
Jag misstänker annars att du skulle få ett bättre resultat med en smalare baffel (i området 500-3000hz). Lite synd på din omsorgsfulla limning bara.
PelleW Posted - 2008/07/06 : 19:37:14
Har nu provat en snabbmätning från lyssningsposition. Mätningen är ett sinussvep, 500-20kHz, på ett av banden och utjämnat över 1/6's oktav. Som jag anade så finns en höjning av området kring 4-6kHz, men det är rätt jämt och fint så det vore enkelt att prova filtrera ner det lite.
Men jag är nöjd med ljudet som det är så jag vet inte om det är värt att sätta filterkomponenter i vägen bara för att mätningen ska se bättre ut.

-Pelle

DahlbergAudio Posted - 2008/07/04 : 23:49:04
Artikelserien beskriver ju iofs inte byggen med ferritmagneter men
det mesta är ändå enkelt överförbart.
Dubbla ferritmagnetrader brukar gå mycket bra ihop med en kef b-139b
i ca:60L slutet med 400hz som delning så verkningsgraden ligger nog
vid ca:84-85db.
Jag har aldrig rekomenderat någon att bygga korta band och tänker inte börja nu

Ps. Dom ferritbaserade system jag har byggt tidigare har en sugkrets
i filtret för att tämja frekvensgången. Iofs så har jag en yngre bror
som hade så pass mycket tur (eller skicklighet ) med sina högtalare att han
klarade sig utan.
PelleW Posted - 2008/07/04 : 12:46:00
Tyvärr så är parkettgolvet inte lika fint som det kan se ut på bilderna.

Nu är i alla fall båda banden färdiga, på det andra bandet var en av banorna skadad så cirka 60% av bandbredden var borta, men det är inget jag kunnat höra något av (bandresistansskillnaden blir ju försumbar så teoretiskt borde det inte bli någon större skillnad heller).

Nu har jag lyssna lite högre och längre än sist och första intrycket var imponerande. Det som slog mig mest var hur naturliga röster var, hur små detaljer kommer fram och att det låter distorsionsfritt, rent skulle man kunna kalla det.

Det låter som jag har en höjning lite högre upp i frekvens 5-7kHz kanske, som gör att t.ex. cymbaler kommer fram väldigt tydligt. Jag ska se om jag hinner mäta något ikväll och kanske prova lite olika uppställningar för att se hur det påverkar ljudet.

Angående verkningsgraden så skulle jag tro knappa 85dB/W. Jag sänkte basarna ungefär 4.5dB mot tidigare och de är nog fortfarande lite mycket bas. Vifa/Seas-kombinationen tidigare hade nog närmare 90dB/W känslighet. Resistansen på både både är nog ganska lik också, banden mätte ungefär 7 ohm.

Allt som allt är jag väldigt nöjd än så länge. Redan nu låter det långt bättre än det gamla systemet och då har man inte ens spenderat en bråkdel av tiden det tog att bygga de gamla lådorna och filter till dom.

Jag har ett större antal begagnade ferritmagneter över som jag också fick av Dahlberg, så om någon är intresserad av att bygga något så höra av er.
Funderar själv på om det är någon vits att prova bygga kortare band med några av magneterna för att ha som t.ex. bakhögtalare. Eller är det risk att det slutar i ett band med så låg känslighet och dålig spridning att det blir oanvändbart? Drivningen av kortare band (säg 30 cm) vore ju inte omöjligt då resistansen blir dryga 2 ohm, men man kanske måste till att använda neodymium-magneter för att få upp känsligheten tillräckligt för att inte grilla bandet?

Jag återkommer med mätresultat när jag hunnit provmäta.

-Pelle
Bardis Posted - 2008/07/04 : 11:43:00
O! Vad snygga byggen! Passar fint in i rummet med det parkettgolvet.
Pac Posted - 2008/07/04 : 09:04:07
@educk;
bengt har publicerat en byggbeskrivning hos oss: http://www.hififorum.nu/artiklar/artikelregister.htm#Do-it-yourself

Den innehåller allt man behöver veta för att kunna bygga en sådan här diskant. Så det är bara till att slipa borren, köpa nya frässtål och matrial om du är sugen.

DahlbergAudio Posted - 2008/07/04 : 00:52:28
Se där ja det tar sig.
Magnetsysytemet skänkte jag bort och Pelle nappade direkt boende i Umeå som han är. Banden fick han dock betala för . Roligt att se att det blir något av dom till slut .

PS. Misstänkte väl att det var Bernts Marina

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000