HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 mer single end (!)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mr. Triatic Posted - 2008/06/07 : 21:57:47
DIY-djävulen har tagit tag i min kropp och ber den utföra massa svettigt jobb på köksbordet, denna eftermiddag började jag med ytterligare ett rörsteg..

Vad kan då dessa tyska järn nyttjas till??



Borrandet av chassiet är ju det som kostar blod, svett o tårar, men idag gick det för en gångs skull rätt smidigt, och helt utan ymnigt blödande sår


14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
maal Posted - 2008/10/08 : 14:06:22
quote:
Ljudet blev transparant först efter att flaskan blev uppdrucken, det är en bra metod att få steget inspelat


Det kan snabba på processen avsevärt .
mr. Triatic Posted - 2008/06/10 : 10:05:13
->Andy

Uteffekten? jag har faktiskt inte gjort några mätningar än, men runt 4-5W borde vara realistiskt, det går att fläska på rejält innan det börjar spricka upp, steget går fantastiskt djupt i basen, men begränsningen ligger i diskanten

Ljudet blev transparant först efter att flaskan blev uppdrucken, det är en bra metod att få steget inspelat

Lite inköpstips/-länkar/-leverantörer som jag nyttjar ofta;

www.fragjanzuerst.com * rör, trafos, socklar mm.
www.roehrentechnik.de * kondingar, trafos, socklar mm.
www.vt4c.com * trafos, socklar mm.
www.edgaraudio.se * trafosar, chassin


->Marina
Ja, nakna rör är trevligt, men vill man begränsa åtkomsten till värmekällor för presumtiva små kladdiga barnfingrar och/eller hundnosar så är en heltäckande kåpa enda lösningen
Andy Posted - 2008/06/10 : 09:46:14
Oj! Måste berömma dig för att du både var så effektiv och att det blev snyggt!

Fråga: Chassiet - hur gjorde du det? Bockade massa plåt, eller köpt? Bra inköpstips?
Vilken uteffekt? (Kanske missade det?)
Sedan undrar jag också hur många glas kameran hade tagit, innan den tog en sån bild;-)?

Mvh
Andy
Marina Jansson Posted - 2008/06/09 : 23:29:29
Ja, nästan. Jag gillar "nakna" rör bättre, men så här är helt ok.
Det blev verkligen snyggt.

Är DIY en sjuka? Då lider jag väl av den dagligen då jag gör min DIY-middag, DIY-kaffe och DIY-städning...
I morgon är det studentmottagning (allas vår Puck tar studenten!) och det är mycket DIY på det kalaset.
DIY är antagligen kronisk - ser inget botemedel på marknaden
mr. Triatic Posted - 2008/06/09 : 17:45:39
->Olle
Japp, jag har fått en släng av DIY-sjukan, ganska trevlig sjukdom som det inte finns nåt vassin mot..

->Marina
Du menar gallerkåpa som på bilden nedan? Det blev precis såhär den blev


Marina Jansson Posted - 2008/06/09 : 12:39:51
quote:
Allt lär ju vara relativt, så vad tycker du är "snyggt"???

Snyygt är subjektivt, helt klart.
Några kriterier för snyggt: Inga sladd-ormbon synliga vilket mr Triatic löst galant med snitsiga hål på rätt ställe. Väl synliga rör som glöder hemtrevligt mörka kvällar. Ingen blå lysdiod som sticker i ögomen. (Här skulle jag kunna gå loss på, i mitt tycke, felplacerade lysdioder på i övrigt alldeles fantastiskt snygga rörförstärkare. Men det finns ju silvertejp
Sen ska transformatorer, kondensatorer och annan osnygg elektronik döljas i/under en kåpa som kan få vara perforerad, men inte helt genomsynlig.
Detta skulle väl vara receptet på ett snyggt rörbygge
mr.olle.norell Posted - 2008/06/09 : 12:08:45
Oj oj vad du bygger Har du DIY-sjukan?
mr. Triatic Posted - 2008/06/08 : 14:32:41
Jag är inte så värst förtjust i återkoppling, men det var dags att göra ett försök igen så detta är det slutliga schemat över stärkaren, med en uppkäftig B+ på runt 450V så är man rätt försiktig, lustigt nog är man inte lika försiktig när det "bara" är 200V som B+



Det som inte är gjort, och som borde göras, är att lyfta upp glöden från jordpotentialen, men det är kul att pressa rörens isolation lite oxå
mr. Triatic Posted - 2008/06/08 : 14:15:59
Jag valde att driva slutrören med 6N2P eftersom jag är inne på ryska rör just nu, en trevlig värld att utforska, det finns många välljudande rör från landet i öster



Valet av slutrör föll på 6P3S som motsvarar ungefär en KT66 eller ett 6L6G, i mitt fall kör jag röret tämligen snålt eftersom jag har utgångstransformatorer som är till för det något klenare EL84-röret.



mr. Triatic Posted - 2008/06/08 : 11:57:34
Så, nu är jag klar med steget och det spelar

(började igår kl. 16 och är klar nu kl. 12 så det är personbästa!)

->Bernt
Japp, på sätt o vis, jag har en hammondkåpa som jag skall ha över steget.

edit:
Oj, det brann visst lite... jag hade underdimensionerat ett effektmotstånd i nätdelen litegrann, bytt ut mot ett kralligare dito, det spelar fint, men utgångstransformatorerna drar ner diskanten lite för mycket för min smak.
Bernt Jansson Posted - 2008/06/08 : 11:52:20
Ser trevligt ut. Ska du ha kåpa över trafona?
mr. Triatic Posted - 2008/06/08 : 10:20:45
Snyggt vet jag inte, men det går framåt iallafall, igår hann jag göra chassiarbetet och montera alla prylarna, idag började jag på att dra internkablaget.. några bilder;





BddB Posted - 2008/06/08 : 02:18:49
Blir det snyggt?
Allt lär ju vara relativt, så vad tycker du är "snyggt"???
/B
Marina Jansson Posted - 2008/06/08 : 00:10:53
Blir det snyggt?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000