HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dipolsubbar snickras ihop

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
markusb Posted - 2008/04/29 : 21:28:50
Har nu fått för mig att testa dipolbas. Är trött på färgad och bumlig bas och har förstått att dipoler har en stor fördel jämfört med lådor i det fallet.

Elementen som används är kanske inte dom mest optimala pga låg effekttålighet (35Wrms) och kort slaglängd (4.5mm), men dessa har funnits i min ägo ett bra tag och är därför gratis, och gratis är bra när nya tokerier ska testas. Fostex MW401 heter dom, och har tidigare suttit i en reflexlåda på ca 150-200 liter i push-pull.
Visst spelade lådan djuuupt, men hur bumlig och grötig var den inte!? Tror iofs att rummet ställer till med en del skit, men det är lättare att bygga nya lådor än nya väggar =)


Jag vet att ni gillar bilder så här kommer det!
(Beklagar kvaliten på hälften av dom då jag knäpte med telefonen)


En liten testbaffel i spån. Var ju tvungen att höra om det kunde bli något tryck/djup alls med dessa element.


Fram med MDF-skivorna och igång!


Grovsågar med sticksågen ca 2mm utanför tänkt mått, sen finjusterar jag med fräsen så det blir spikrakt och i 90 grader.




Försänkningar för 8st M8 islagsmutter.


Bakom här ska det sitta en skiva till, dels för att staga upp baffeln och dels för att hålla muttrarna på plats så dom aldrig flyttar sig eller åker ur om man trycker för hårt på nån bult..


Bakre baffel limmas.


Nu ska alla bitar passas in och borras. Använder inga skruvar i lådan utan förlitar mig helt på 6mm träplugg och en jäkla massa trälim.




Islagsmuttrarna var väldigt stora och jag orkade inte ställa mig med vinkelslipen. Det är ändå gott om plats mellan dessa och korgen på elementet så jag låter det vara.


Alla bitar har passats in med hjälp av markeringsstift för pluggen.


Limma!


Passar samtidigt på att skruva i ett element. Ska provspelas när limmet torkat.
Tanken är att labba en smula med kompensationsfiltret och höra om det går att få till något skapligt av detta. Blir jag nöjd så ska jag påbörja låda nummer två och även lägga en skiva till på varje vägg så den totala materialtjockleken blir 32mm.
MDFen är vanlig byggMDF från cheapy där 16mm verkar vara den tjockaste dom har.




Lådan provspelades senare och byggherren känner sig mer nöjd än missnöjd och det är alltid positivt! Lät lite ihåligt och det beror väl troligen på att lådan i nuläget endast är 16mm tjock och svänger med. Det aktiva filtret är uppbyggt på labbplatta och är inte 100% anpassat ska väl tilläggas. När båda lådor är byggda ska jag mäta upp dessa och försöka få till ett filter som plockar ur det mesta ur dom.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kaktus Posted - 2010/08/07 : 23:36:28
Jättebra tråd! Skulle vilja prova att jämföra med min slutna sub med 12-tum Peerless SLS.
Tror du att det skulle räcka med EN sådan sub? Kanske om man använder en 15-tummare och ökar baffeln tillräckligt? Jag tror du kör med 12-tummare.
markusb Posted - 2010/08/07 : 11:55:19
En jättebump! :)

Ända sedan PMTM1:orna ställdes på plats har jag lagt hifin åt sidan lite. Jag blev så nöjd att jag bara lysnar på dom nu, aldrig ändrar eller stör mig som på tidigare byggen.
Basarna saknar en del botten, men jag gillar karaktären på ljudet så jag har haft överseende med att dom inte spelar avgrundsdjupt.

Filtret ligger kvar på en träbit under stereobänken. Har inte mätt eller ändrat något sedan mitt förra inlägg i tråden.

Jag har haft funderingar på att bygga nya subbar men inte kommit till skott riktigt än.
Har en annan hobby som tar upp väldigt mycket pengar...

Just nu planerar vi dessutom husköp så jag tror det är smart att avvakta med basar till jag vet vad för typ av rum jag har att leka i framöver.
esl Posted - 2010/08/06 : 16:27:01
Hur blev det?
markusb Posted - 2009/01/22 : 12:00:45
För tillfället står det stilla.
Sen jag ställde in dom i lägenheten så har det inte hänt mycket på byggfronten.
Jo, jag byggde ju PMTM1 och filter, men inget har hänt med basarna.

Har tänkt bygga om det aktiva filtret till basarna ett tag, och kanske sätta det i samma låda som filtret till PMTM, men jag känner mig lite osäker på om det är rätt konstruerat. Kanske skulle vilja ändra på en del saker iaf för att prova innan.

Just nu är det en prototypversion på veroboard som är skruvad på en träbit ;)
Får ta och släpa med mätron in till lägenheten framöver och se hur det står till.

Sen vore det kul att bygga basar med 4 eller 8st 830500, men ekonomin håller mig i fast grepp på ruta ett...
mayday Posted - 2009/01/22 : 11:12:24
Håller med ovanstående, det är kul med dipoler....och så låter det så bra med.
niklasmagnus Posted - 2009/01/22 : 11:07:10
markusb: vore kul om du kunde skriva några rader om hur det går i projektet och gärna posta några bilder :)

MVH
Niklas
markusb Posted - 2009/01/14 : 18:26:09
Anledningen till bumpen är att jag flyttade alla bilder från web.telia.com till photobucket då jag bytt abb från telia till BBB...
esl Posted - 2008/05/22 : 19:43:59
Man vill öka resonansen till ett Q-värde av 0.7-0.9
0.7 om man är renlärig purist och 0.9 eller mer om man vill ha lite mer botten tryck...
Få, yttert få, ogillar en markering i lågbasen.
Är oftast helt tvärt om
scorpion Posted - 2008/05/20 : 21:39:33
markusb,

Ja, det är resonanspeaken som planas ut med 12 dB/delningen och spelar rakt till 200 Hz. Du kan se själv om du börjar labba med Math Cad modellerna, som absolut rekommenderas. Du kan nog notcha eller dela skarpare och lägre. Det beror helt enkelt på vad du spelar tillsammans med. Som man kan se i Martin Kings artikel: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf så är det ingen större idé att göra "djupare" H- och U-bafflar. Det bara ökar resonanspeaken. Din är kanske lite åt det djupa hållet.

/Erling
markusb Posted - 2008/05/18 : 14:20:49
scorpion:

Skrev ut hans artikel och ska läsa den vid tillfälle.

Nu har jag inte hunnit labba så mycket med dipolerna på plats i rummet än då tjejen just flyttat in.
Ska ta det vid något lugnare tillfälle sen.

Just nu delar jag hela bygget så lågt det går på mitt gamla coustic-filter. 40Hz vid 18 eller 24dB (står ej på filtret) och dom används i ena hörnet för att hjälpa med det djupaste bara.
Även om det är långt ifrån optimalt som det ser ut nu så låter det ändå rätt gott. Tydlig, rapp bas och spelar så djupt att jag känner mig nöjd med den biten iaf.

Intressant simulering du har gjort. Ska ge mig på samma worksheet sen och grejja och även mäta upp dom från lyssningsplats.
Varför spelar det ända upp till 200Hz vid en 100Hz delning?? Blir det så mycket peak i lådan där uppe? Isf bör man nog notcha det innan filtret...

/M
peterbrorsson Posted - 2008/05/09 : 22:33:45
Hej Erling!
Jag insag att jag hade tva olika skalor pa mina simuleringar
Nu i veckan har jag gjort om simuleringarna. Stammer battre nu an forut.

Mvh,
Peter
scorpion Posted - 2008/05/09 : 22:12:48
För att börja med Peters fråga, så använder man golvreflexen för att vinna ca 6 dB i lågbasen. Martin J King har en väldigt instruktiv artikel, som förklarar mycket av dipolbasens mysterier, rekommenderas varmt ! Länk: http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf .

Jag har roat mig med att simulera markusb's H-dipol med 12 dB/oktav Linkwitz-Riley lågpassfilter vid 100 Hz med Martin King's simuleringsmodell (med utgångspunkt från elementmätningarna). Kan kanske ge lite vägledning ang basutjämningen. Obs frekvenssvaret uppåt och att den låga delningen tar död på resonansen effektivt. Här bilden:



/Erling
markusb Posted - 2008/05/05 : 09:59:16
Linnar:
Jag ska försöka komma upp i nivå vid nästa mätning.



Sedan igår kväll står lådorna i lägenheten med tillhörande filter, förstärkare, kablar m.m. och bildar hinderbana mellan balkongdörren och resten av lägenheten.
Frugan tyckte iaf att det lät bra så jag slapp smisk =)


Någon sa att dipoler kräver mycket luft bakom sig, och jag säger inte emot!
Blir nog tvungen att möblera om på längden nu för att få plats på ett vettigt sätt..

linnar Posted - 2008/05/03 : 20:12:41
markusb:
Har du problem med nivån så är det bättre att
mäta närmare och få en bättre nivå.
Då bör linjen bli rakare eftersom nivån till skräpet
ökar.

peterbrorsson Posted - 2008/05/03 : 19:46:59
[quote][Hade inte trott att golvet skulle påverka så mycket vid en närfältsmätning.(quote]

Nu till 10 000kr fragan, varfor har nastan alla DIY dipoler basen sa nara golvet som mojligt? Nar jag simulerar med Torsten Loesch's program, sa visar simuleringen att det ar battre med basarna omkring 60-100 cm upp pa baffeln. Jamnare frekvensgang och mer botten ar resultatet. Nu ar detta en simulering sa en kommentar om verkligheten angaende detta vore kul eftersom jag skall prova OB senare.

Ar val kanske lite OT pga att markusb skall anvanda sin H-baffel som en baslada, men...

Mvh,
Peter
markusb Posted - 2008/05/03 : 16:08:24
esl:
Testade att slänga in några ohms i serie med dipolerna och ljudet blev annorlunda.
Nu vill jag kanske inte uttala mig om exakt hur det förändrades eftersom resten av alla filter m.m. inte är klart.

Skillnad blev det iaf, troligen åt det bättre hållet.

Linnar:
Det var helt klart intressant att se vad det gjorde för skillnad med en mätning utomhus. Hade inte trott att golvet skulle påverka så mycket vid en närfältsmätning.

Pulssvarets amplitudskala är inte så hög. Hamnade på ca 1300. Hade mic- och systemvolymen uppskruvad nästan till max (max är intrimmat med mina extra resistorer så att det inbyggda steget ligger just under klippning)
Ska man mäta pulssvaret närmare elementet nästa gång eller spelar det ingen roll eller kanske blir missvisande?



Labbade fram ett filter igår som tar ner F0 till 20Hz och ändrar Q till 0.6.
(Har även dipolkompensation.)
Är inte helt säker på om jag fått till det rätt bara. Adc blev knappt 5dB och det verkar skumt. Har ändå följt och räknat med alla möjliga formler från linkwitz sida.

Fick Q till att vara ca 0.51 på elementen i dipolerna.
Ljudet blev iaf fylligare i botten. Behöver inte kräma på lika mycket för att "känna" att det är subbas runtomkring i rummet.

Kan posta filtret senare. Nu ska vi fira syrrans 25-årsdag!

/M


marran Posted - 2008/05/03 : 08:07:07
esl: Mycket intressant, det har jag aldrig tänkt på, ska helt klart testas när anläggningen kommer igång!
linnar Posted - 2008/05/02 : 22:30:31
markusb:

Jäkligt intressant med utomhusmätningarna!
Jag håller själv på att ställa iordning så att jag skall
kunna mäta utomhus på ett enkelt sätt.

Sista gafen med pulssvaret ser ut att vara mätt med allt
för lite "pådrag". Jag ser att skalan till vänster bara
har "0" och inga fler skalstreck. Hur ligger det till med
grafens upplösning?

Det kan också vara så att det är reflexer i "lådan" du mäter.
Mäter du inte med delningsfilter kan det bli så när du har en
tunnel där mängder av reflexer kan smita förbi tidsfönstret.

Annars tycker jag att pulssvaret är extremt bra bortsett från
småvågorna.
esl Posted - 2008/05/02 : 22:24:07
Det finns faktiskt lite fördelar med ett motstånd på högtalarsladden, eller extremt tunna kablar till baselementen (bara om du kör elementet aktivt) och det är att förstärkaren kommer att låta bättre.

Att en förstärkare färgar ljudet vid komplex last är känt sedan 50 talet, så det är inget nytt. Det intressanta är när man faktiskt lägger ett motstånd på utgången av förstärkaren, då kommer motkopplingen att fungera som den skall!
Alltså bara ta bort distortion utan att addera någon.

Högre ordningens distortion uppstår nämligen vid motkoppling speciellt av komplexa laster, nu är ju ett högtalarelement ganska snällt i förhållande till en hel högtalare + filter. Men ett par ohm kan få en kall tråkig transistorförstärkare att låta musikaliskt.
Orkar inte uveckla det mer än så, om du kör aktivt hemma så testa själv...
Det finns många här på forumet som har testat.

/esl

/esl
marran Posted - 2008/05/02 : 19:40:44
Resistor för att få upp Q är en lösning som man kan använda om man ska ha passivt filter.
Du har ju ändå aktivt filter, då har du betydligt bättre möjligheter att styra qdärifrån, dessutom utan de nackdelar som en effektresistor innevbär. Kolla Linkwitz sida, där han beskriver Phoenix subben tror jag, där pratar han om q på elementen och hur han har löst det
markusb Posted - 2008/05/02 : 18:42:18
Nu har jag mätt och donat lite.
Ripplet runt 200Hz bättrade sig ordentligt när jag fick ut byggena på gräsmattan.
Att det skulle göra så mycket trodde jag inte.. intressant..




Vid ovanstående mätningar ställde jag upp grejjerna såhär:



Mätte även pulssvaret och enligt mätromanualen ska man vara en bit i från. 80cm från elementkonen och 85cm över backen blev det.
Skapade nytt tidsfönster efter det och körde.


Tycker det ser väldigt konstigt ut. Något måste gått fel här.

Nu får ni hemskt gärna hjälpa mig att tyda detta på ett förståligt sätt.
Ska det aktiva filtret (shelving lågpass?) designas att gå in strax under 200Hz där kurvan faller av?

Hur kan man se Q på dipolerna? Och hur det ska kompenseras osv.
esl tipsade om resistorer för att få upp Q till något lämpligare.
Jag räknade lite på det och kom fram till 5.75ohm för att komma upp till Qts 0.71 från 0.444 där elementet ligger idag (parametrar uppmätta utan baffel ska tilläggas!!)


Källa: http://user.tninet.se/~hme893k/mt_audio_design/mt_audio_kits/diy_sw.htm


Är man ute och cyklar som om det vore VM nu eller??


Just det, uppmätta parametrar för elementen:

Data: Element 1 Element 2
Fs 28.22 29.21
VAS 409.7 327.2
Qts 0,444 0,443
Qms 2,77 3,015
Qes 0,529 0,52
Le 1,492mH 1,686mH
Re 7,139 6,713

Sd 855cm2
Xmax 4.5mm
Pe 35Wrms | 100Wmax

Mvh Markus
PetterPersson Posted - 2008/05/02 : 13:22:47
Intressant!

Ställ lådan på gräsmattan och mät igen. Då slipper du reflexen från
marken. Dessutom Ska väl lådan stå på golvet senare, så då är det
lika bra att mäta i 2pi på en gång.
markusb Posted - 2008/05/02 : 12:07:18
Har nu mätt upp den ena dipolen.
Mätningen gjordes inomhus pga vädret.

Lådan placerades ovanpå den andra, och mittpunkten på öppningen hamnade ca 85cm från golvet. Mikrofonen (moddad Panasonic WM61A kapsel enligt Linkwitz och Linnar) placerad i mitten av öppningen.
Mäteriet är en Mätro och ljudetkortet är integrerat på moderkortet som är ett Asus A7S333.

Allt är kalibrerat enligt Linnars beskrivning på hans sida.
Det som inte är original i mätron är några spänningsdelare, då jag hade svårt att komma upp i rätt nivå på VU-metern som beskrivs i manualen samt att jag begränsade signalerna så det inte ska kunna klippa.
R17 är 10k || 5k6 (med || menar jag parallellt)
R1 är 10k istället för 82k
R3 är 82k || 10k
R6 är 82k || 10k
R15 är 10k || 3k9

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/matinstrument/matro1/matro1manualer/matro_1_hur_bygga/filer/Del_01_1.htm

Har ni synpunkter på modden så hojta bara till! Jag tror inte det ska påverka mätningen iaf.


Uppmätt frekvensgång.

Det verkar som att resonansen istället för beräknat vid 302Hz ligger vid 233Hz (den högre toppen av dom två).
Någon som kan förklara läget?
Mätte om ett par gånger och flyttade även lådan lite för att utesluta reflexer från väggar och vad det nu kan vara men mätningarna är exakt likadana.
1/16 okt smooth.



Impedansen med element i dipol. Ingen smooth.


Någon som vill se fler mätningar av något för att kunna hjälpa vidare?
markusb Posted - 2008/05/02 : 10:58:27
Marran: Räcker det med knappt 1 meter upp när det är närfältsmätning?

U1: Har kikat på hans formler och räknat lite. Det mesta är grym överkurs för mig men just detta förstod jag =)
Mina lådor är exakt 600mm djupa. Baffeln är centrerad i lådan och är dubbla 16mm skivor. Då är D=0.6m & L=0.6/2-0.016=0.284m
Höjd och bredd på öppningen är (innermått) 436 x 436mm om det spelar någon roll.

Fequal räknar jag till 97Hz
Resonansen hamnar enligt beräkning vid 302Hz (skiljer sig vid mätning.. bilder kommer)

Är minst lika nyfiken som jonasz på vad du upplevde för skillnad mellan U och H-baffel?

jonasz Posted - 2008/05/02 : 10:20:26
quote:
Sen måste jag säga att jag alla dagar i veckan väljer H-baffel framför U-baffel, labbade en del med U-baffel eftersom den ser snyggare ut rent estetiskt men fick det aldrig att funka lika bra som H-baffel.


U1: Kan du utveckla lite? Vad var det du tyckte var sämre med U-baffel? Är själv inne på att testa detta men om skillnaden är stor till H-baffelns fördel så kanske man får ändra planerna...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000