T O P I C R E V I E W |
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 15:34:56 Efter att ha byggt en "Rannagarden" så fick jag mersmak av att bygga Hifiprylar. Efter att ha byggt ett antal högtalare , både i bil och för hemmabruk, samt diverse modifieringar av cdspelare,dvdspelare, för- och slutsteg kändes det som att ett nytt slutsteg var det som stod högst på listan. Efter att ha kikat runt både här på Hififorum och på nätet så utkristalliserades några viktiga kriterier för mitt bygge: *Minst 200w per kanal *Hyfsat lättbyggt *Bra support Då fanns det ett projekt som passade alldeles utmärkt i mina ögon: SKA 300B. http://www.ska-audio.com/diy/index.html Detta steg levererar runt 300w per kanal i 8 ohm, och Greg Balls service är så gott som outstanding i DIY världen. Jag beställde delarna från Greg, 2x300b (förstärkarmoduler), 2x300s (strömförsörjning) och en softstart. Leveransen tog ca 10 dagar till Sverige. Naturligtvis så åkte man på tull . Samtidigt beställdes kylflänsar från http://www.conradheatsinks.com/products/flat100_350.html#MF30 Modellen jag köpte är MF35-151.5 och då kan den klurige räkna ut att storleken är L:350, bredd 151.5 mm.Högtalarterminaler från Ebay och RCA kontakter från Svalander, Furutech FP901 främst av skälet att de är de enda Rca kontakter jag hittat som klarar av montering i 6mm plåt. |
17 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Kmj |
Posted - 2008/05/04 : 20:29:08 Kan tilläggas att detta verkar vara allt nyköpt. Jag har lagt ut runt 2-2500:- för den mindre modellen. Det mesta kan man hitta billigt på ebay, apexJR och begagnat här på forumet. |
sCent |
Posted - 2008/05/04 : 12:18:21 quote: Verkligen snyggt .
Man tackar! Well låt se Moduler,psu,softstart ca 4000:- inkl moms,tull,postens avgifter. Kylprofiler ca 1300:-, kan beställas med båtfrakt vilket blir betydligt billigare.Leveranstiden blir dock 6-8 veckor. Trafo 1330:- Chassi, aluplåt ca 500 :- Kontakter,kablage,osv ca 1000:- I runda slängar runt 8000:- Väl värt varenda öre
Mvh |
PG Jeppsson |
Posted - 2008/05/03 : 18:00:55 Verkligen snyggt .
Vad landar slutpriset på ett dylikt steg?
|
Kmj |
Posted - 2008/05/03 : 09:32:02 Jag kan inte annat än hålla med angående Greg. Bättre support finns inte på diyprylar. Lycka till med brumjagandet, jag har ett par väldigt lättdrivna högisar och sätter jag örat runt 5cm från diskanten så hör jag svagt brus, annars inget. Men sen har jag ju monoblock med, det är lite enklare att få dem brusfria verkar det som. |
sCent |
Posted - 2008/05/02 : 20:17:31 Har haft dåligt med tid över till att jobba med steget, men nu har jag justerat in biasen. Är ett lite tålamodsprövande jobb, tills jag hittade tipset att täcka BD139/140 med lite silikon. Utan silikon är de väldigt känsliga,minsta vindpust eller drag får biasen att vandra upp och ner. Nu har jag en hyfsat stabil bias på ca 4 Volt mellan motstånden,vilket gör att kylflänsarna blir behagligt ljumma. Jag nämnde tidigare att jag hade problem med brum, och efter att ha bytt jordningspunkt ett antal gånger,samt provat med och utan antiparallell kopplade dioder och 10R motstånd mot chassijord som Greg föreskriver, så hade jag inte kommit närmare någon lösning. Steget är helt tyst innan man ansluter BÅDA signalkablarna. Ett par 3,9 ohms motstånd i serie med signaljord testades med ett något bättre resultat. Efter att jag bytt signal från Silk till tvinnade kablar blev steget mkt tystare! Nu får man ha örat väldigt nära högtalaren för att uppfatta ett svagt buzz.Brus är helt frånvarande. SKA steget verkar väldigt känsligt på ingångarna. Dessa tvinnade kablar har skärmstrumpa kopplade till jord i signalkontakten.Ska ev.prova ett lågohmmotstånd i serie med jord här senare. Jag har även skärmat modulernas jordkabel till stjärnjordningen. Jag måste få passa på att berömma Greg! Han är grym på att svara på mail. Har man en fråga så poppar det fram ett svar efter någon eller några timmar. Helt otroligt vilken service den här killen mäktar med! I morgon ska det testas ordentligt! |
Kmj |
Posted - 2008/04/20 : 17:32:54 139/140 här med. Det var jag och en kille till som troligen orsakade bytet till dessa, vi fick båda våra trissor smällda efter en 20 minuters spelning. Och japp, de låter inte helt fy-skam .
"bättre temperaturavkänning" kan bytas till "vid större än plutteflänsar rekommenderas andra dioder för att undvika harikiri"
|
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 17:25:11 quote: Var försiktig vid testningen, GB150 gillar inte för stora flänsar, jag använde mig av lite större än vad konstruktören använt sig av och det resulterade i att temperatursensorerna inte riktigt gjorde sitt jobb. Följden blev ett gäng brända trissor.
Greg har börjat rekommendera att man använder BD 139 och 140 om man använder stora kylflänsar eftersom man skulle få bättre temperaturavkänning. Hoppas att dessa kommer att fungera bra, jag har iaf stabil bias på båda stegen efter att ha kört med låg volym ca 40 min. Ljudbilden är ju kanonstor Vika sensorer använder du Kmj? |
Kmj |
Posted - 2008/04/20 : 17:13:20 quote: I övrigt är kiten standard förutom att jag har använt Multiturnpottar istället för de vedervärdiga som följde med kitet.
Ruskigt bra idé. Jag fick fippla en massa för att få ett vettigt biasvärde på mina. |
Kmj |
Posted - 2008/04/20 : 17:11:10 Var försiktig vid testningen, GB150 gillar inte för stora flänsar, jag använde mig av lite större än vad konstruktören använt sig av och det resulterade i att temperatursensorerna inte riktigt gjorde sitt jobb. Följden blev ett gäng brända trissor. |
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 17:07:29 Det mesta ihopkopplat:
Ser lite rörigt ut, men jag ska krympslanga det lite snyggare när jag har testat färdigt. Jordningspunkten här är inte helt lyckad, ett svagt brum hörs om man sätter örat nära högtalarna. Är det någon som har en god ide på jordningspunkt så säg gärna till!
Här använder jag mig av BD139 och BD140 som tempsensorer. Bias ca 4-5 volt mellan motstånden på säkringarna rekommenderas av Greg.
Ska posta en bild när den är helt färdig. Snygga rostfria skruvar hittade jag på Ebay:http://stores.ebay.com/stainlessbolts Den här killen har det mesta och levererar blixtsnabbt |
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 16:52:56 Lite kontakter på plats:
Strömförsörjning på plats,och det ser lovande ut.
Som ni ser så kör jag inte med en trafo som ger 2x50Vac. Den här trafon ger 2x42Vac, vilket ger ca 2x60Vdc. Lite nära kondensatorernas 63V märkning, men enligt Greg så är det lugnt eftersom de flesta 63V kondensatorer ska tåla upp mot 80V. Anledningen till att jag kör på lite mindre trafo är att den här kommer att passa mina högtalare bättre, de ligger på ca 5 ohm, och det här slutsteget kommer att trivas bättre ihop med denna last med 2x42Vac. |
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 16:39:07 En hel del gängor skulle göras, här använder jag mig av gängpasta, många tycker om att använda T-röd. Jag upplever att friktionen är mindre med pasta.
Vassa kanter måste vi grada av så inget skär in där det inte ska.
Efter slipning och ytbehandling av chassit, så är det bara att montera in lite delar. Om det krabbar så har jag bunkrat upp med lite Alvedon.
Trafon kommer från Elfa,56-139-97 Ringkärnetransformator för audioförstärkare 800 VA ,vad kan gå fel med en sådan? . Signalkabel är Silk 050 , till högtalarkontakterna kommer jag att använda en slaktad Silspeak 425.
|
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 16:19:19 Men chassi då? Jo det får vi väl snickra ihop ett. Sedan mitt bygge av ett par Egevang Rib högtalare någon gång på början av 80 talet så hittade jag en lämplig hålplåt med 6mm hål. Den säkrar för en god ventilation av steget.
Den här plåten är 3mm tjock och jag kommer att använda den till både botten och topp på steget. En 10 mm tjock frontplåt och en 6mm bakplåt i aluminium beställdes genom Tramek i Karlshamn (Tack Jonas). Frästa fina kanter är mums
Fronten är fäst med M6 skruv, medan bakstycket är fäst med M4. Toppen och botten sitter fast med M3 skruv. |
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 16:03:49 Monteringen av komponenterna tog lite tid,eftersom man inte vill placera något fel.Mäta upp alla motstånden var nog det som tog mest tid,men också identifieringen av dioder och transistorer är inte lätt när man inte har superbra syn längre.Tur att det finns förstoringsglas, fick använda dubbla glas till dioderna.
Motstånden som är placerade över säkringshållarna är till för biasjusteringen, och kan tas väck när man justerat in bias och nollat DC på utgången.BC transistorerna som är monterade i mitten av kortet är till för temperaturavkänning, dock så använder jag ett par BD139 och BD140 istället ,monterade över Mosfetarna. Kondensatorerna som följde med är väl inte av någon hisnande bra kvalite, så lite Nichicon MUSE är ju inte fel
I övrigt är kiten standard förutom att jag har använt Multiturnpottar istället för de vedervärdiga som följde med kitet.
|
rannagarden |
Posted - 2008/04/20 : 16:02:44 Men tjena, hallå! Det där verkar vara läckra saker. |
Mc Square |
Posted - 2008/04/20 : 15:55:27 Mums. |
sCent |
Posted - 2008/04/20 : 15:45:15 Förstärkarmodulerna med tillhörande komponenter:
Strömförsörjningsenheterna gick snabbt att sätta ihop, har dragit en kabel till frontleden,tro det eller ej, men den ska vara blå
Här syns också den ihopmonterade softstartmodulen. 10 st 4700uF per kanal ska väl räcka till. |