HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Här byggs EALS-3.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Nygga Posted - 2008/03/01 : 21:07:41
Lite verktyg som behövs för det hela.

Ja, vad är det här.....



Ett stycke fräsjigg från IKEA.
Fungerar prima. Skärbräda av plast.

Cirkelsåg att kapa 22 mm MDF. För att få det rakt används även en riktlinjal.
Samt en fräs av största klass



En bra början. Kommer mera.
Nygga

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Nygga Posted - 2008/09/03 : 22:50:33
Skumgummiroller 3 lager. Färgen är Bengalack svart blank från Jotun. Ingen klarlack på ännu. Finishen är inte helt klar ännu, hoppet är att få det blankare.

//Nygga
silvervarg Posted - 2008/09/03 : 21:14:54
Är den svarta finishen något du fått genom att bara rolla dem med skumgummiroller?
För att vara så enkla medel så ser det grymt bra ut på bild.
Har du inte någon lack eller liknande ovanpå färgen?

EngelholmAudio Posted - 2008/09/03 : 09:00:17
Ser ju riktigt bra ut det där, Nygga!

Hoppas du finner ljudet lika härligt som jag gör!
Nygga Posted - 2008/09/02 : 21:48:30
Tack, jag är nöjd själv med utseendet än så länge det kommer ju mer, men jag vill lyssna ett tag först

Elementen är:

Scan Speak S2905/970000

Peerless 164 WR 33 102 SD AL LS
utgående modell

Peerless 257SWR 39 115 SDX 4L AL

utgående modell

//Nygga
ohmega Posted - 2008/09/02 : 19:05:05
Avfasning gör en del på utseendet...det blir inte så "boxigt" eller vad man ska säga..ser bra ut. Vad är det för element?
Gordi Posted - 2008/09/02 : 17:43:49
wow dom blev riktigt snygga
Nygga Posted - 2008/09/02 : 16:18:34
Nu är jag nästan i mål. Det är "bara" några småsaker som ska göras tex kontakterna ska moteras samt bakstycket på topparna osv men de SPELAR.

Då tänkte jag bjuda på några bilder eftersom detta tillhörde ett bildrepotage men servern har ju strulat därav inga löpande bilder. Men har reggat ett konto på photobucket, det får väl gå.

Spacklade toppar innan grundning.



Grundmålade toppar.



Baslådorna innan grundning.



Toppar målade samt kabeldragning fixad.



Filtrena ska laddas.



Elementen på plats i topparna.



Topp och bas spelar.



Lite provisorisk uppställda än så länge.

//Nygga
Zalve Posted - 2008/06/27 : 14:01:51
Vi håller tummarna för dig,,
Du får nog till det ska du se!
Nygga Posted - 2008/06/27 : 13:38:58
Nu har det blivit taktikbyte. Efter att ha provat att lagt på andra lagret på undersidan krackelerade färgen trots att jag följt anvisningarna på burken. Troligtvis löser lösningsmedlet upp färgen under och fäster därmed inte. Men det fanns med i beräkningarna att det kunde bli så fast jag provat på en provbit tidigare. Hela ytan krackelerade inte utan bara vissa partier.
Det blir till att rolla med skumgummiroller. Tålamod finns det gott om ännu.

//Nygga
Nygga Posted - 2008/06/19 : 08:40:39
Hagmans svart blank på sprayburk som täckfärg. Bilder kommer när bildservern är tiptop. Lackering är ett tidsödande jobb.

//Nygga
maal Posted - 2008/06/18 : 23:40:07
Vad använder du för typ av färg? Bilder...bilder...!!
Nygga Posted - 2008/06/16 : 11:04:58
Har tagit tag i ytfinishen nu och det blir sprutlackerat svart blank. Mycket jobb men det blir bra. Första lagret är lagt. Våtslipning har jag gjort med 1200 papper för att ta bort ojämnheter på första lagret. Bildserveranslutningen via FTP krånglar fortfarande. Bilder kommer senare.

//Nygga
Nygga Posted - 2008/06/06 : 18:42:30
Spacklingen av lådorna är klara och slipade. Har grundat topparna 1 gång samt slipat och spacklat skavanker efter första grundningen. Slipat ner spacklingen igen samt lagt på grund. ...... Slipat denna med 240 papper samt efter det 400 papper. Många timmar blir det. Nu ska dom få vila sig lite innan jag fortsätter. Tyvärr går det inte att lägga upp bilder i helgen då bildservern krånglar.

Mvh Nygga
Nygga Posted - 2008/06/06 : 12:36:08
Väcker upp tråden igen efter en stilla period. Har haft en del annat att stå i, jobb samt en ledighet med det ypperligt fina vädret .

Det sista jag skrev i tråden var att lödkolven skulle värmas och det är gjort. Filterna är fixade men sedan dess har det inte blivit mycket gjort. Är nu på sluttampen med spackling av lådorna och det ser bra ut. Ska nog börja med ytbehandling i slutet av helgen tror jag.

Mvh Nygga
Nygga Posted - 2008/04/08 : 15:48:06
Verkar inte bli något bra väder på ett tag. Har lurat på filterlayouten ytterligare och det här tror jag ser bra ut.



Ska snart värma på lödkolven och limpistolen.

Nygga
Nygga Posted - 2008/04/06 : 13:04:26
Hann med o pyssla lite igår kväll vilket betyder det roligaste som finns, slipa och spackla . Topparna är färdigslipade, 3 gånger spackla och slipa vilket har givit det resultat som jag är nöjd med. "Det beror på hur pedantisk man är" som en polare sa . Jag använder mig av våtrumsspackel som jag tycker är lite finare i strukturen och lättarbetat. När väder medges ska spackling och slipning av baslådorna göras. Vad gäller lådorna ska de grundas därefter.
Kanske ska börja med lite filter medans man väntar på bättre väder

//Nygga
Nygga Posted - 2008/04/05 : 19:37:49
Jo de är rätt stora EA, när man bara tittar på baslådan själv ser det inte stort ut. Men när topparna kommer på sväller det rejält för ögat.

Petter: Det går ju inte att jämföra "äpplen o päron"

Nygga
PetterPersson Posted - 2008/04/05 : 19:12:57
De är väl inte så stora allt är relativt, men de ser ut att bli riktikgt snygga
EngelholmAudio Posted - 2008/04/05 : 16:20:00
WOAW! Jag hade nästan glömt hur grymt stora dom är!

Nygga Posted - 2008/04/04 : 19:07:30
Det gäller att ta varje dag som går att jobba på. Spackling är påbörjad och en bild på baslåda i härligt rå MDF mmmm...



Som sagt spackling är påbörjad och så här ser det ut just nu.



Tyvärr började det regna nu när man ska till o slipa. Men då ges det tillfälle att göra mat och se om familjen.

Nygga
Nygga Posted - 2008/04/04 : 13:06:32
Det är finfint att vara ute och damma särskilt när det är lite värme i luften. Jag har även varit ute under vintern när tillfälle har givits. Vill inte stå inne i garaget o damma för det blir något kopiöst med damm.

Helt enligt ritningarna ja, tjyvkikar lite på eran byggbeskrivning (Amatören o EA) för att se om man kunde gjort något annorlunda . Kanske gör dig lite ledsen Amatören, dessa kommer inte att få din vackra gråfärg vilket kanske kan tolkas som avvikelse från orginalritningen .

Fasningarna kan vara knepiga att få till ibland men med fräsens hjälp på sidofasningarna och cirkelsågen och min "mojäng" för avfasnig vid botten gick allt grett .

Ska nu spackla lådorna samt slipa sen kommer mera bilder.

Tackar för positvt ömdöme .
Nygga
Pac Posted - 2008/04/03 : 21:59:58

Alla vinklarna är svåra att få till, snyggt jobbat!

Amatören Posted - 2008/04/03 : 21:29:26
Byggda helt enligt originalritningarna!
Filterna ser bra ut, dämpningen (isoleringen) på plats, yepp, det är nästan som om jag byggde dem igen

Bra jobbat!

Ser fram emot fortsättningen...
Magils Posted - 2008/04/03 : 19:42:58
Visst är det härligt att kunna vara ute och damma igen, istället för att puttra i en gammalt garage, host!

Ser bra ut...
Nygga Posted - 2008/04/03 : 19:31:23
Idag har lite tid funnits över för det sista snickerijobbet på baslådan vilket innefattade avfasning på baffeln vid botten.

En liten mojäng som byggdes för detta ändamål för att kunna såga med bra stöd.



Sen har vi slutresultatet här, och det blev som jag tänkt





Nygga

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000