HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Diffusorbygge Nya bilder!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Orpheus Posted - 2008/01/29 : 15:31:06
Hej!
Efter att tillbringat hela hösten med att bygga ett kök så inspirerade besöken på diverse byggfirmor till ett litet hembygge.

Från början vill jag tala om att detta bara är ett testbygge med finnish därefter.
Ville bara pröva grundidén o lära av misstagen till det stora bygget.

Mina absorbenter som nu är gömda bakom en vägg av ris-draperier kan inte längre stå löst pga en busig kattunge,vill inte ta risken att de faller ned på högtalarna:(

Istället för att bara skruva fast dem så tänkte jag göra om hela väggen med en kombination av absortion samt diffusion,samt fixa diffusering av första reflexen och även ge mig på takreflexen till slut.

Jag har kollat runt massor men ej hittat nått som verkligen är snyggt och tilltalande(förutom golden horn).

Så det här är början till mitt första diy-reportage.

Från han med tummen i handen.

Patrik

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kaktus Posted - 2008/03/21 : 23:38:20
>det kommer upp dämptavlor på andra ställen i rummet

Aha. jag borde testa med din typ av diffusorer direkt bakom och mellan mina små högtalare. då kan man ju testa med lite mineral ull klämt emellan också. det gör väl antagligen mest effekt rätt högt i frekvens.
så mycke snack o lite verkstad...
Orpheus Posted - 2008/03/16 : 20:04:28
Tackar!
Nej jag har inte prövat att sätta dämpning i dem,mest för att jag vill behålla energin plus att det kommer upp dämptavlor på andra ställen i rummet vartefter.
Kul att du tyckte om dem
Lite kul att ha nått egentillverkat som inte finns nån annanstans.

Patrik
Kaktus Posted - 2008/03/14 : 17:13:32
Väldigt bra tips! Snygga också.

får man fråga om du bade testat att sätta typ mineralull bakom diffusorerna också?

och vad har du bakom de perforerade skivorna?
Orpheus Posted - 2008/03/13 : 14:04:17
Nästa etapp blir att bygga väggfasta "tavlor" på bakväggen och hålla ögonen öppna på beggagnatmarknaden på V4:or som jag tänkte lägga ned under diffusorn 1 eller 2 st.

P
Orpheus Posted - 2008/03/13 : 13:59:54
Här vare bilder på första etappen i mitt "nybygge" av rum




Bakvägg



Höger förstareflex



Vänster förstareflex



Liten översikt


Ljudet förändrades markant till det bättre.
Upplever att man hör "rummet"på inspelningar som förut inte funnits där och en större detaljnärvaro.

En höjdare för ca 1000kr tycker jag!

Patrik
Orpheus Posted - 2008/02/19 : 10:19:43
Den kan gärna flyttas för mig

Köpte färg igår så nu ska det målas innan bilder kommer.
Hav tålamod kära vänner!!

Patrik
quakerstate Posted - 2008/02/19 : 10:09:33
Bild ! på slutliga resultatet !

Bra om denna tråd flyttas också till akustik avd ?

Orpheus Posted - 2008/02/13 : 18:42:48
Nu hänger det en stor variant på högtalarväggen o 2 st mindre som bråkar med förstareflexen på sidoväggarna

Intryck kommer snart o bilder när allt är målat och klart.

Det är nämligen så att risväggarna har lämmnat rummet o lite annat är på gång.

Patrik
Orpheus Posted - 2008/02/01 : 11:09:41
Joo...
....nu efter några dagars utvärdering av bygget så måste jag säga att det blev en markant skillnad till det bättre.
Dålig på att beskriva ljud men om man säger så här:
Ljudet känns klarare på nått vis,det får en annan rymd som inte fanns där förut.

Vissa skivor där en del toner "skurit sig" förut(en del Zelmani o klassiska skivor)låter betydligt bättre.

Och en annan effekt jag har märkt att volymkontrollen går längre upp på skalan än förut.

Detta gör att jag nu börjar planera för det riktiga bygget,en stor på bakväggen o två lite mindre vid första relexen

Principen blir densamma lutar det åt men jag ska nog laborera med 4 st höjder istället för 3 st.

Återkommer!!


Patrik
Orpheus Posted - 2008/01/30 : 19:56:25
Det verkar som mina tankar stämmer att pga den lilla radien så funkar den som en diffusor och det är skönt att få det konfirmerat

Mennnn....
Leo Arietis:jag hängde inte riktigt med där
Kan du utveckla det där resonemanget lite och nu verkar diskutionen komma in bakom listerna och då kanske vi kan försöka förstå oss på om fördelar/nackdelar med att ha det öppet bakom eller indela dem i slutna fack.

tack för all input boys
LeoArietis Posted - 2008/01/30 : 19:05:38
Reflexionsvinkeln är densamma som infallsvinkeln och den mäts mot normalen till ytan. Radierna ser ganska små ut så fokalpunkten är väldigt nära, därför kommer det funka som en diffusor. Emellertid finns det lite andra fenomen med vågrörelser som går in mot rasterytor (gitter) och vad som sker beror på våglängdens förhållande till rasteravståndet (gitterkonstanten). Om det är olika avstånd mellan brädorna har du inte något raster/gitter och då slipper man riskera knepiga effekter.
EngelholmAudio Posted - 2008/01/30 : 19:04:29
Jag gissar: Hamnar inte fokuspunkten radien längdenheter ifrån själva "linsen"?
EuphoniC Posted - 2008/01/30 : 18:59:06
Hade varit intressant att veta mer om detta, ev. skillnad mellan frekvenser, vart fokuspunkten kommer utifrån radie på ytan osv. Någon som har mer info om det?
EngelholmAudio Posted - 2008/01/30 : 18:37:50
quote:
Fast hur är det nu -- konkava ytor fokuserar ju ljudet istället för att deflektera det vilket konvexa ytor gör.

Ljudet fokuseras bara vid en punkt, efter den punkten sprids det vidare ut igen. Motsvarande detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konvex_lins
...bilden till höger. Dom kallar det focal point och syftar till samma fenomen.

Orpheus Posted - 2008/01/30 : 16:58:11
Tack Pettersson.
Jag tror att denna diffusor går att göra riktigt snygg om man lägger manken till.

Angående dämpningen har hag oxå undrat över detta ,nån som har en aning???

Patrik
Pettersson Posted - 2008/01/30 : 16:55:00
Snyggt bygge Orpheus.
Med lite bets så blir den faktiskt lite snygg.

En fråga: Om man gör ramen lite djupare så att man kan lägga in dämpmaterial (profilskum, "gullfiber" eller dyl) försvinner "difusorefekten" då? Vore bra att kunna kombinera, eller..?

Mvh

johan.björklund Posted - 2008/01/30 : 09:25:47
Efterklangsmätning borde fånga upp vad den gör. Hur nära man måste mäta har jag däremot inte en susning om.

Orpheus Posted - 2008/01/30 : 09:18:16
Den har stor utvecklingspotensial dennahäringa men skillnad gör den iallafall.
ska lyssna lite mera för att bestämma hur den "låter"

Det är nog bättre än utan diffusor iallafall.

Planerna lutar åt en stor i mitten på ca 120cm*120cm.

Hur mäter man effektivitet hos en sån här förutom med öronen?
johan.björklund Posted - 2008/01/30 : 08:54:49
quote:
Borde utrymmet vara helt tillslutet mellan listerna så det blir som fack?


Med olika stora springor så borde du kunna justera effektivitet men det blir ju lite mellan tummen o pekfingret vilket inte är det bästa
Orpheus Posted - 2008/01/30 : 08:52:42
sweetspot
Orpheus Posted - 2008/01/30 : 08:45:36
Johan: faktum är att jag lekt med tanken att sätta nått i mitten av den konkava ytan men jag tycker att det borde fungera skapligt ändå pga av mellanrummet mellan listerna.

En fråga till:Borde utrymmet vara helt tillslutet mellan listerna så det blir som fack?

Hoppas ni förstår hur jag menar?
Orpheus Posted - 2008/01/30 : 08:41:58
Så här blev det på vägg!


Jag förstår hur ni menar men den här måste väl splitta upp ljudet på samma sätt som en konkav yta för totala ytan som är vänd mot högtalaren är väl lika stor som om man skulle jobba med konvexa ytor och när välvningen inte är större så borde väl inte ljudet focuseras?(förutom listerna i mitten kanske).
I mina tankar hjälper oxå ytan på baksidan av listen till att vinkla bort reflexerna typ som lite gälar.

Glasklart eller hur

Är jag helt lost eller?

Patrik
johan.björklund Posted - 2008/01/30 : 08:19:39
Jag satt o funderade på samma sak, har du bara 1 konkav list så tror jag inte att det gör något nämnvärt.

Tänk dig en mindre sådan här
http://i275.photobucket.com/albums/jj306/paorpheus/list3.jpg

sittande i den här
http://i275.photobucket.com/albums/jj306/paorpheus/list2.jpg
hoktuna Posted - 2008/01/30 : 08:08:30
I mitt rum så består väggen bakom högt. av råspont alltså helt slät trävägg med ett fönster.Jag tycker att min ljudbild är hög och djup,kan en sån här bättra på bredden?
I taket har jag akustikplattor och isolering,sidovägg,gles panel isolering och heltäckande matta på golvet.
EuphoniC Posted - 2008/01/30 : 07:56:40
Fast hur är det nu -- konkava ytor fokuserar ju ljudet istället för att deflektera det vilket konvexa ytor gör.

Vänd på den så får du en deflektor, alltså något som reflekterar ett inkommande ljud åt ett annat håll och inte en diffusor som sprider ett inkommande ljud åt olikahåll (olika frekvenser).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000