HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Troels C-17 revisited, nu med bild. (sida 3)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2007/12/30 : 14:40:19
Såja, Vemsom här på forumet sa för ett tag sedan något i stil med "aldrig att jag startar en byggtråd innan det är klart". På ett ungefär iallafall.

Så, istället för att börja lägga upp bilder under sommaren så väntade jag ett tag och det var väl tur det, för det tog lite längre än väntat. Nu däremot så är det bara lite småsaker kvar och det ska mkt till för att det ska skita sig (ta-i-trä). Jag hittade detta lilla projektet under våren när jag bodde i Göteborg och började samla delar under våren, bygget började på industrisemestern och fortsatte nu under jul-nyår.

Iallafall så har iallafall en person här på forumet tjatat efter bilder så det är väl dax att komma till skott.

KOM IHÅG, INGET TJUVTITTANDE I BILDLÄNKARNA NU!

Nu är det klart och då man är en smärre mästerfotograf som kan fixa löpsedlar med mobiltelefon så kan vi vänta er foton av högska kvalité (det mina vänner kallas skitsnack).

Så, vad kan nu detta vara?

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2010/03/22 : 08:10:26

Kmj Posted - 2009/12/06 : 09:30:11
Ja, här hade jag ju glömt att skriva med. Sedan senast har jag fixat färg på dem. Efter att ha spraymålat ett par slutstegslådor och kommit fram till att det kostar för mkt, innebär för mkt arbete samt inte blir direkt bra, så lämnade jag in dem till den lokala finsnickaren som med glädje slipade, spacklade och spraymålade dem åt mig. Nån måtta fick det vara.

Kmj Posted - 2009/01/11 : 17:10:07
ah, ok. Då skippar vi väl den idén.
Bardis Posted - 2009/01/11 : 15:24:00
Väggfärg är inte bra! Den blir seg och kletig. Mycket lätt att få repor. Eländigt att få bort om man vill måla över med annan färg, eftersom all färg måste bort om man vill få den andra färgen att fästa.

Har just renoverat ett par högtalare målade med väggfärg. Hade sagt några mindre väl valda ord till den som målat dem om jag vetat vem det var.
Kmj Posted - 2009/01/10 : 20:36:29
Så, jag har haft dessa i ett år nu och jag har inte en tanke på att byta. Däremot har jag hittat några småsaker som stör mig.
1: de är för feta. 25-30cm över den bredaste delen.
2: De är aningen skeva, även om andra inte tänker på det så gör jag det.
3: Lite annat.

Så, för att banta ner dem så köpte jag nytt material på Optimera i Bulltofta (Malmö). Snacka om välsågade bitar, som att lägga pussel.
Nåja, ingen 22mm MDF denna gången, botten, baffel, bakstycke, topp och stag är i 19mm av den enkla anledningen att de inte hade 21mm. Sidorna är bara av 12mm dock. Detta för att en ca 15mm smalare baffel inte påverkar resultatet markant.

Resultatet blir då en högtalare med en 2cm smalare front och betydligt smalare mittparti. Tanken är att skippa all fanér och måla dem istället, detta helt enkelt för att kunna byta färg när jag känner för.

Första tanken är att testa att måla dem i samma ljusgråa nyans som väggarna, exakt samma färg t.om.
Frågan är bara hur resultatet blir med väggfärg. Oljebaserade lackfärger vet jag funkar bra dock.

Tankar någon?
Kmj Posted - 2008/01/09 : 16:24:28
de hade för mkt dämning i, vilket iofs inte var så mkt. Ett lager av biltemas syntesmaterial på varje kant utom på baksidan där det var dubbelt. Jag ryckte ut hälften av allt som fanns i och då kom den. Nu återstår bara att se om jag drog ut för mkt så att basen blir bumlig istället. Återkommer med det om någon dag antar jag.
Zei Posted - 2008/01/08 : 21:27:32
Titta igen.. och sen en gång till
Efter det.. kolla så elementen är inkopplade "rätt" och inte fasvänt..

Täta lådor..?

För mycket dämpning i lådan?

Dämpning i vägen för porten/elementen?

Succe!!?

/Z
Kmj Posted - 2008/01/08 : 19:21:30
Lite problem i paradiset, basen som jag trodde skulle komma krypande efter ett tag lyser med sin frånvaro. Jag skruvade upp dem och tog ut filtret för att se om jag lödat något fel men det ser inte ut som det iallafall.
Kmj Posted - 2008/01/07 : 12:20:37
De börjar ta sig nu, först var jag lite skeptisk över hur de lät men diskanten börjar mjuka upp sig nu och sen så spelade jag ljus musik på en 1000:- dvd. Skit in, skit ut som man säger
hoktuna Posted - 2008/01/06 : 22:34:50
Dom blev skitsnygga,hoppas det låter lika fint
Kmj Posted - 2008/01/06 : 22:09:40
Ja, de hade ju inget sånt hos de lokala byggvaruhusen och det tar inte lång tid att fixa heller, det gäller bara att få rätt djup.

Sno/låna/inspireras bäst du vill, det gör jag på allt mitt
acebowler Posted - 2008/01/06 : 22:01:52
Snyggt . Är lite inne på den designen själv faktiskt. Smart lösning med att rilla egen mdf flex,!
vemsom Posted - 2008/01/05 : 20:13:59
Snyggbygge!
Kmj Posted - 2008/01/05 : 20:07:12
För eller slutsteget?

På slutsteget har jag precis lagt ner filen efter att ha borrat hål för alla in och utgångar, kontakter osv. Imorgon ska jag markera ut vart dv saker skall sitta på bottenplattan, måndag lite borrning och sen in till ytbehandlarna i malmö för eloxering. Sen är det "bara" att pusslar ihop det med.

Försteget ska jag ha en färdig låda innan jag monterar ihop.
matsj Posted - 2008/01/05 : 20:03:51
De blev riktigt fina, hur går det med steget i klädkammaren ?

mats
Zei Posted - 2008/01/05 : 19:01:16
Nice! De ser ut att kunna leverera helt klart.!

Det har du gjort bra !

/Z
Kmj Posted - 2008/01/05 : 11:24:38
Zei Posted - 2008/01/04 : 23:49:50
hallå eller.. detaljer och bilder nu tack!

/Z
Kmj Posted - 2008/01/04 : 23:08:40
aah, enfter en kväll av stön, stånk och obcena utrop så spelar de och det verkar ju iallafall lovande. Jag får återkomma med bilder och detaljer senare för jag är helt slut.

Kmj Posted - 2008/01/04 : 17:57:12
eh, ska jag vara ärlig så sitter elementen bara där. Inga skruvar, inget filter och ingen diskant. Bilden tog jag för att få en uppfattning om hur de skulle se ut och det kvarvarande skall göras idag var det tänkt. Jag ska bara pilla lite med diskanten och sen är det "bara" att montera ihop och testa.

Skruvarna blir dock vanliga (och svarta) gipsskruv. Jag har en massa svarta M5 med tillhörande svarta inslagsmuttrar men jag känner mig själv och jag vet att när de väl är klara så kommer jag inte öppna dem igen så M-skruv behövs inte, även om svarta insex hade vart snyggare.
PG Jeppsson Posted - 2008/01/04 : 16:47:07
Bra jobbat , men skruvskallarna borde kanske mörkläggas .
Resonans Posted - 2008/01/04 : 12:23:48
Riktigt läckert kmj!
80-talet Posted - 2008/01/03 : 16:50:06
riktigt grymt bra resultat!! grattis!
Kmj Posted - 2008/01/03 : 12:45:29
hehe, tack, jag är faktiskt ganska nöjd själv
dahlfalk Posted - 2008/01/03 : 12:44:12
Mycket tjusigt!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000