T O P I C R E V I E W |
reVintage |
Posted - 2007/09/16 : 18:50:14 Och vad ska det här bli då?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2009/01/26 : 19:40:56 Triggades lite av Jolojls intressanta bygge. Insåg att jag kunde bygga mitt försteg helt balanserat i WE-anda med endast en kondensator och ett fåtal övriga komponenter. Har ett par LL1667 540H liggande så det blir mycket järn:
Återstår att få plats med drosslarna men de får nog sitta i chassit. |
Jolojl |
Posted - 2009/01/20 : 23:45:44 Det här vore kul att lyssna på ... Följer dina trådar reVintage (12B4A t.ex.) men kan inte tillräckligt för att ha synpunkter ... Men kul vore det att lyssna på det här och ett 12B4A enligt dina instruktioner ... Blir till att testbygga ngn gg ...
Johan |
reVintage |
Posted - 2009/01/20 : 22:36:52 Det jag mest är orolig för är att bränna TVCn om man skulle råka kortsluta mellan galler och jord. Det är nog bättre att lägga batteriet mellan TVC och galler ist! Men egentligen är det väl lika illa! |
esl |
Posted - 2009/01/20 : 22:21:23 Hur mycket läckström finns det i gallret? Detta batteri lär ju hålla lääänge. kanske tom läckströmmen i batteriet är större än i röret!
koolt!
/esl |
reVintage |
Posted - 2009/01/20 : 12:57:20 Det var ett atg sedan jag pysslade med denna men efter ett mail och lite tips från T. Loesch fick jag lite nytändning.
Hade först tänkt köra fixed bias via TVCn med lysdioder och spänning från nätagg men fick tipset att köra med 3V Lithiumceller(ej laddbara) parallellkopplade med 4,7Meg och 10nF silvermica. Då bias ska vara ca 9V tänkte jag testa med ett 6F22 LiMnO2-batteri från Elfa.
Så här ser det förenklade schemat ut idag där Lundahl-trafon ska kopplas 4:1 ist:
|
reVintage |
Posted - 2007/10/12 : 22:36:36 När nu sättlimmet härdat färdigt finns inga problem kvar.
Varför...... ska bra komponenter vara så stora, det börjar bli trångt.
Tack och lov så återstår bara några motstånd på undersidan |
zix |
Posted - 2007/10/12 : 21:34:25 Eller nåt gammalt visitkort. Aralditlim borde klara temperaturerna? |
Nitram |
Posted - 2007/10/09 : 21:28:08 Det finns väl nån tunn "bikakeplatta" du kan sätta folietejp på kanske? |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/10/09 : 21:24:28 40-50 grader var ju inte så farligt. Men sedan blir det iofs mer med anodström och placerat inne i en låda. |
reVintage |
Posted - 2007/10/09 : 21:17:31 Det blev inte särskilt varmt! Uppskattar det till 40-50grader efter 3 timmar. Blir tvungen att hitta ett bättre sättlim eftersom det inte tålde värmen utan att bli mjukt. |
reVintage |
Posted - 2007/10/09 : 14:18:17 Tror inte vi behöver oroa oss för värmen. Så här sött blev det:
När sättlimmet härdat ska jag lägga på lite glödspänning för att få visshet. |
Ryssen |
Posted - 2007/10/07 : 21:48:18 Hur vore det med skärmkåpa som finns till rör? Men den blir ju varm tillslut oxå. |
esl |
Posted - 2007/10/07 : 21:39:03 Jag hade tagit lite aluminiumfolie emellan röret och kondensatorn som kan reflektera bort strålningsvärmen. En luftspalt mellan både rör och kondensator bör det va.
/esl |
hoktuna |
Posted - 2007/10/05 : 16:25:39 Öppna dom inte,oljan i dessa vill man nog inte ha på salladen. Dom klarar nog tuffa förhållanden,typ Mig 21,Sputnik eller tjernobyl.
|
reVintage |
Posted - 2007/10/05 : 12:27:21 Ett snabböverslag ger vid handen att glöd och anod har en sammanlagd förlusteffekt om 6-7W/rör. Då all strålningsvärme rimligtvis inte borde vara riktad mot kondensatorena borde det klara sig. Ska haka upp båda rörens glöd och mäta med termometer efter några timmar.
Annars får man ringa till NASA och be att få köpa ett par värmesköldar. Alternativt kanske man kan öppna "sardinburkarna" och använda dem som mini-fritöser. |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/10/05 : 11:44:36 Tippar att de håller men livslängden kanske blir förkortad. Undrar hur varmt det blir? 6H30 är ju riktigt heta rör. |
reVintage |
Posted - 2007/10/05 : 08:54:55 Oooops! Det här blev tajt!
Hur mycket värme tål en "Paper in Oil"? Blev också lite fundersam över denna ryska sardinburk då höljet är av järnplåt, mao magnetiskt.
Edit:Googlade lite och hittade bl.a. specen för Sprague Vitamin Q som garanteras från -55 till +125 C. |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/10/03 : 15:46:41 Förbaskat intressant projekt. Det ska bli intressant att höra vad lyssningarna ger sedan. |
reVintage |
Posted - 2007/10/03 : 08:38:54 Ett par bitar till på plats:
Härnast väntar jag på 4st "paper in oil"- kondensatorer: Två billiga ryska 10u från Dahlberg till ingången och två Mundorf Supreme Silber/Öl 1,5u till parafeeeden.
Kiwame kolfilm-motstånd är också på väg. De ska användas både tll primärterminering av TVCn och till kretsen. Ev. blir det kolmassa som gridstoppers.
Kommer att testa ett switchat AC/DC 12V nätaggregat från CO, typ notebook, till glöden. Det är tänkt att B+ ska bli switchat DC/DC men tills vidare kommer jag att köra ett litet stabbat Oltronics som har 1st EL34 som serierör.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2007/09/24 : 03:09:38 OK, ungefär vad jag trodde. Intressant bygge! |
reVintage |
Posted - 2007/09/24 : 02:43:57 Aha, nattpatrullering! Själv sitter jag med ett bokslut som bara ska vara inne imorgon bitti.
Kul att du gillar bygget och tar dig tid att kommentera väsentligheterna.
Jag använder bara en sorts låda oavsett syfte. Däremot är inte frontpanelen den som kommer att finnas på preampen som tråden handlar om. Den är snart på väg från min leverantör i USA och kommer att vara i retrostil i guld och brunt.
FIY vill jag nämna att jag utvecklar och säljer gitarrförstärkare på fritiden, resten av ledig tid räcker ibland till hajfaj-hobby.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2007/09/24 : 01:58:10 Revintage, jag ser att du använder lådan till din line-amp. Det är inte samma innehåll i den normalt antar jag, bara så att vi håller oss inom reklamreglernas ramar? |
MatsT |
Posted - 2007/09/22 : 13:08:17 Jag hade inte så mycket tid att sitta och mäta så fyrkantvågor tittade jag inte på nu men jag har gjort det tidigare.
10kHz är ganska avrundad och med lite ringning vid stora omsättningar men det kan man väl också vänta sig eftersom dämpningen internt i trafon blir minimal då med stort motstånd på sekundären. TVC'n är en av de mest imponerande transformatorer jag har mätt på! Egentligen borde det vara nästan omöjligt att få till med tanke på hur andra transformatorer kan ställa till det med rätt enkla förutsättningar och då inkluderas diverse "fina" transformatorer i detta. |
reVintage |
Posted - 2007/09/22 : 12:51:04 Imponerande mätdata! Mao inga problem för vare sig S&B eller Silk(som säger sig sig ha ännu större marginaler). Hur ser det ut på scopet med 10kHz fyrkant in och stor omsättning? Blir väl tvungen att haka på mina trafos på tongenerator och scope också! |
MatsT |
Posted - 2007/09/22 : 08:45:22 Nu har jag mätt lite på min S&B TVC. Mätningen avsåg att kontrollera möjligheten att använda buffertsteg med förstärkning före TVC.
Min funktionsgenerator klarade bara att ge 15V toppvärde så det är vad jag provat med och jag har använt spektrumanalys och okulär analys på oscilloskop. Vid högre frekvenser (upp till 1kHz har jag kollat) syns inga problem alls och inte heller vid 20Hz och 15V topp är det några allvarligare problem. Mitt analysprogram hade så dålig upplösning där nere så jag kunde inte se något där och den okulära analysen på oscilloskopet visade en tendens till förändring av sinuskurvans form men inte mer än så. Jämfört med den distortionen som högtalarna kommer att ha vid 20Hz och de nivåerna vi diskuterar så är det garanterat försumbart!
Min snabba mätanalys ger alltså vid handen att det säkert fungerar utmärkt att ha 10ggr förstärkning före S&B TVC om vi antar att en CD-spelare ger max 2V RMS.
|