T O P I C R E V I E W |
PetterPersson |
Posted - 2007/08/23 : 16:23:09 Ja, nu när Beatrice är färdig, vad ska jag då hitta på...?
Men denna gång blir det inte rakt på utan en sådan här "Vad-ska-det bli"-tråd...men det blir nog inte så svårt att gissa
Den vänstra gjorde jag först...den högre blev snyggare, men det kommer inte ha någon betydelse. Materialet är masonite som dragits runt med spännband och en mall till en ytterdiameter av 40 cm. Innerdiameter är ca 35 cm och det är oerhört stummt! Höjden är 35 cm. 6 lager gånger 3,2 mm plus limfogen, polyuretan för att fylla håligheter...
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PetterPersson |
Posted - 2008/12/06 : 16:08:42 Dags för mätningar
40 cm avstånd. Kurvan är trunkerad för att inte få med rumsbidrag. Under 500 Hz är kurvan opålitlig. Mellan 5000 och 15000 Hz ska kurvan sänkas med 2-3 dB pga mikrofonen. 1/3 oktav smoothing
Kurvan ökar ca 5 dB mellan 1000 och 18 kHz. Detta ska tas omhand om med en LCR-länk, parallella med varandra, i serie med elementet. L = 0,35 mH, C = 2,2 µF, R = 10 Ohm visar simuleringar. Då bör det mäta jämt. Måste linda spolar först bara... så det får provas i julhelgen. Är för tillfället på besök här hos svärföräldrarna.
Mätt på samma ställe, men med ett större tidsfönster, 65 ms, vilket fångar in frekvenser strax under 20 Hz. På grund av stående vågor och reflexer i rummet kan man bara utläsa hur djupt hornet går, inte hur jämt i basen det mäter tyvärr. Ner till 35 Hz finns det gott om output. Under faller det brant.
Så ligger det till |
PetterPersson |
Posted - 2008/09/01 : 21:11:53 Näe, det är sant. Tokigare kille får man leta efter |
Eddie |
Posted - 2008/09/01 : 21:10:40 Hmmm!
Jag som hade hoppats så. Man vet ju aldrig vad du tar dig till! |
PetterPersson |
Posted - 2008/09/01 : 21:04:11 Näe, måste tyvärr göra dig besviken. Sådana planer ligger många år fram i tiden, måste ha ett eget hus först.
quote: Det blev riktigt snyggt Petter helt annat än det man såg i GBG, tumme upp. Sen att du var en jäkel på att smörja svärföräldrarna kunde man sedan tidigare ana .
Tack Anders! Men det där sista får du gärna förklara...svärföräldrarna mer "smörjer sig själva". De är väldigt lätta att tas med
Jo visst Andy, mycket slit och ont i kroppen har det varit. Brukar vara så att ju mer arbete som läggs ner, desto nöjdare blir jag över resultatet Dock är det ingen Magils eller classefinish på dem, men det duger åt mig. Speciellt med tanke på vilka förutsättningar jag haft med gropigt betonggolv och allt... |
Eddie |
Posted - 2008/09/01 : 20:03:05 Längtar efter fortsättning efter din "teaser", PetterPersson!
Vad har du för planer tro? Håller själv på att köpa hus med krypgrund. |
Eddie |
Posted - 2008/08/27 : 20:26:47 quote: Hmmm...torpargrund...motorsåg...betong...
Säg att det är sant!
Du får inte skoja om en sådan sak!
Jag bara VILL följa ett sådant projekt! |
Bubbel |
Posted - 2008/08/27 : 12:23:00 Det blev riktigt snyggt Petter helt annat än det man såg i GBG, tumme upp. Sen att du var en jäkel på att smörja svärföräldrarna kunde man sedan tidigare ana .
Anders |
Andy |
Posted - 2008/08/27 : 10:49:26 Vad små dörrar ni har där hemma! För att inte tala om pytte-TVn! Nu när du har gjort stora högtalare, är det väl dags att göra huset och allting i det större också!!!! quote: Hmmm...torpargrund...motorsåg...betong...
Där har vi svaret!!!!! Om vi inte ser dig här på forumet de närmaste 5 åren, så vet vi orsaken.
Det blev grymt!!!! Nu betalar allt funderande, svettande, byggande och bärande igen sig! Med råge! (Tar för givet att du håller med)
Mvh Andy |
PetterPersson |
Posted - 2008/08/27 : 06:10:23 Hmmm...torpargrund...motorsåg...betong... |
martinsson |
Posted - 2008/08/26 : 21:33:59 quote: Martinsson, har nere blir de ca 3 ggr så stor lådolym för varje 10Hz, så 500 ggr 6 = 3 kubik då om man ska ner till 20 i basen
och...
quote: Att bygga grejjer som är stora men smälter in i hemmiljön tycker jag är en mycket rolig utmaning.
så... när sätter du sta me det ? :)
Jag föreslår att du sätter upp en vägg i rummet med en mynning i rätt och slätt :) |
PetterPersson |
Posted - 2008/08/26 : 19:51:09 Tack för alla fina kommentarer!
Att bygga grejjer som är stora men smälter in i hemmiljön tycker jag är en mycket rolig utmaning. Därför at det blivit några sådana byggen...
Ja ja ja...jag ska städa upp kabeln
Familjen är mycket nöjd med ljudet, svärfar, som är gammal trummis och rätt lomhörd över 5000Hz tycker det fattas diskant. Fast å andra sidan tycker handet om allting, så får han som han vill går det inte att lyssna, vasst som attan blir det om han får bestämma Så han får rätta sig efter de övriga familjemedlemmarna...
Jag skulle säga att de låter betydligt bättre än innan uppstagningen. Basen och framförllt midbasen har fått ett ordentligt lyft och har blivit fastare och mer dynamisk med riktig fingertoppskänsla, knappt några lådvibrationer att tala om. Det finns någon ton i basen som hörs igenom när man sätter huvudet i tratten. Den större baffeln fungerar som tänkt, röster är fylligare och mer naturliga. Hornet är dock, på grund av tidsbrist, endast dämpat med lite fårull i kammaren bakom elementet. Det gör att lite för mycket röster läcker ut ur hornet och färjar ljudet år det lite mörkare hållet. Jag har köpt mer dämpmaterial som ska in senare. Eftersom de parallella sidorna också är helt odämpade kan vissa ljud låta lite träigt. Dessa ljud döljdes av lådvibrationer innan uppgraderingen av hornet. De utgör som tur är inget större problem och jag är rätt säker på att jag kommer få bukt på problemet med 95 mm isolering...
Jag är nöjd hur som helst och det är det viktiga
Martinsson, har nere blir de ca 3 ggr så stor lådolym för varje 10 Hz, så 500 ggr 6 = 3 kubik då om man ska ner till 20 i basen |
martinsson |
Posted - 2008/08/26 : 12:10:35 Ser ut som öron, fyndigt :) (undrar hur subben kommer se ut :) |
Marina Jansson |
Posted - 2008/08/26 : 09:02:15 Och nu till en annan väsentlig fråga: Hur låter dom på plats? Vad säger svärföräldrarna om ljudet? |
Marina Jansson |
Posted - 2008/08/26 : 09:00:54 Grattis! Du har lyckats igen! Hög waf med stora högtalare. Hembyggen behöver alltså inte vara lika med fult.
(Fast du får fixa en annan kabeldragning... sladden syns... ) |
Magils |
Posted - 2008/08/26 : 08:34:51 Flyttbilderna var ju fetgrymma, trots oskärpan....verkligen känsla av rörelse och flyttning. Vi andra är ju oftast så tråkiga att det bara blir före och efter.
Resultatet belv ju över förväntan. Det går att möblera med stooora högtalare, de tappade hornen hos Andrén blev ju liknande effekt. Lägg lite stoppning i "hålen" så blir det perfekta mysplatser |
ohmega |
Posted - 2008/08/26 : 03:26:32 Ämm.....rätt stora är dom ju |
MatsB |
Posted - 2008/08/25 : 22:18:50 Mycket snyggt, Petter! Du är ju en riktig högtalar-/ möbeldesigner. Det är sällan man ser en så lyckad högtalardesign. |
PetterPersson |
Posted - 2008/08/25 : 21:53:12 Då var det äntligen dags Det enda som återstår är ytbehndlingen av björken, men pga skolstart för min bättre hälft får det vänta. Att få in hornen i hörnen var viktigare. Björken kommer få en aning varmare och mer gyllene lyster. Tänkte ta en tredjedel av vardera linolja, terpentin och bivax då familjen har egen biodling så det är kul att använda grejjer från gården.
Då kör vi
TV:n är på 37"...
och på kvällen...
Upptäckte att jag inte hade någon bild rakt frammifrån Ni får hålla tillgodo. Familjen blev hur som helt jättenöjd. Yngsta dottern, 16 år, yttryckte sig "Åh, äntligen för första gången har vi ett coolt vardagsrum". TV:ns vara eller icke vara har varit ett hett diskussionsämne mellan svärmor och svärfar. Hon tycker den är jätteful och inte passar in i det nya "fina" möblmanget som hon uttryckte sig, han däremot inser mer fakta att den måste stå där...kanske det blir ett smidigt tv-skåp sen man kan gömma undan TV:n i eller med lyftanordning...vi får se, en ny TV-möbel ska in iallafall så fönstret inte skymms lika mycket. Det är inte alla som har sådana svärföräldrar Ibland är man lyckligt lottad... |
PetterPersson |
Posted - 2008/08/25 : 13:31:58 Ha Ha...och tack Får väl ta och lägga upp ett par bilder ikväll då det tydligen fanns intresse kvar i denna långkörare... |
asto |
Posted - 2008/08/25 : 07:42:47 Makalöst härligt att se på alla vis, ett stort grattis Petter..... |
mace |
Posted - 2008/08/25 : 00:15:44 Nej men snälla nån..... Du behöver ju professionell, långvarig hjälp människa
GULDMEDALJ
M |
ohmega |
Posted - 2008/08/24 : 23:49:07 Marina Jansson quote: Detta är sjukt fräckt! Spänningen är olidlig! Hur intregreras två jätte-julbockar i vardagsrummet?
Hahahaha...aaaahh...skön kommentar
PetterPersson: Ser fram emot fortsättningen
|
Marina Jansson |
Posted - 2008/08/24 : 22:51:25 Detta är sjukt fräckt! Spänningen är olidlig! Hur intregreras två jätte-julbockar i vardagsrummet?
|
PetterPersson |
Posted - 2008/08/23 : 22:42:11 Tack
Dina två är på annan ort, men det är ju lika element
Här kommer några till bilder på slutfasen, innan första målningen
Sista spacklingen...
Vardagsrummet innan ommöbleringen. Notera elementen i fönstret som är på uppvärmning
Hmmm, hur ska det möbleras måntro?
Det närmar sig... |
CarlssonH |
Posted - 2008/08/23 : 19:57:53 Snyggt bygge Petter!
Nu vill vi se en helfigursbild med elementen monterade.
Och elementet ser ju nästan ut att vara ett av mina gamla FP-203 |