HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Project Jbl K2 / Array bio

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
matsj Posted - 2007/07/29 : 17:32:14
Som en del redan vet är jag lite JBL tokig efter en del andra här på forumet.
Efter en LÅÅÅÅÅÅNG väntan på prylar ifrån det stora landet i väster börjar de äntligen komma. Detta skall bli nya högtalare med prylar från Jbl´s dyrare serie ( K2=300.000:- och Array 100.000:-)

Då jag aldrig ( tror jag ) kommer att få råd till dessa högtalare får jag själv bygga några som jag har råd med.

Jag köpte 7 st Beg Jbl 2435hpl 1,5" drivers ( pro versionen av K2s berylium driver) i januari som sedan skickades till en kille som skall rengöra dem, byta oljan i dem och aquaplasa berylium membranet.
Aquaplasen tar bort de ringningar som kan uppstå. Jag är osäker på när jag får dessa drivers, men den som väntar på något gott..........

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=65379&postcount=1

Jag har också köpt komponenter till ett passivt bias eq filter som skall kopplas till driverna för att jämna ut frekvens gången lite.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=168664&postcount=84

Dessa drivers skall monteras på Diy H9800 horn ( samma som sitter i K2 s9800).
Jbl forumet i usa håller på med ett par project högtalare med samma horn. Av dessa killar har jag fått en cad fil på detta hornet o låter en firma med en 5 axlad cnc fräs tillverka dem åt mig.
Jag gör dem i mdf och hoppas få dem i veckan som kommer.

http://www.audioheritage.org/html/projectmay/blog/2004-05.htm

Under dessa horn kommer en 14" bas sitta ( jbl Le14h-3). Denna bas kommer ifrån array 1400 som en del har sett med ett vertikalt horn åvanpå. Basarna kommer att få en låda på 3.5 cu,ft och portas till 30 hz. Jag köpte dem i april och fick dem för en vecka sedan.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=177320&postcount=7

Sitter med lite olika ideér till hur lådorna skall se ut, men vill vänta lite tills jag har fått hornen och kan se dem i verkligheten.

Högtalarna kommer att köras med aktiv delning precis som jag kör nuvarande system med.

Bilder skall vemsom hjälpa till med och Johan B skall få första tjing på reportage.

Jag har gått o väntat på detta sedan januari och vet inte riktigt när mina drivers skall dyka upp. Känner en stor frustration av att inte veta detta då det är mycket pengar som ligger ute i detta project. Hatar att vänta på prylar man köpt.

mats

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
matsj Posted - 2011/01/15 : 16:07:01
Sitter bara o väntar på att vädret skall bli lite bättre så man kan snickra vidare (skojar). Skall fixa det sista så fort det blir lite bättre väder.
Håller på att bygga ett 6C33 OTL steg med 4 rör per kanal. Och om det blir bra skall jag ha det för att köra mina Jbl 4345 bi-ampat som jag spelar på just nu.

mats
tian Posted - 2011/01/15 : 15:25:51
Och vad har hänt här :) ?
martinsson Posted - 2009/08/17 : 13:08:13
quote:
Jag har gjort mig av med några projekt så jag skall få bättre tid till MIG SJÄLV.

Bra Mats! du gör nog come-back så det räcker och blir över när du känner att du kan, och den som väntar på något ja du vet... bli ingen främling här bara.

Kvalitet tar tid som det heter.
Pabo Posted - 2009/08/14 : 20:48:25
Hej Johan och tack för smickret :)

Faktum är att jag jobbar alldeles för mycket så precis som för Mats blir det för lite tid över till mitt absolut största intresse, DIY hifi. Nu har jag dock beställt delar till ett eget hornbygge och jag tänkte göra en bildserie om det här på forumet. Långt ifrån lika seriöst som Mats men jag tror att det kommer bli bra, om inte annat så passar det plånboken för de flesta då kostnaden slutar på ca 8 000 kr för ett par om man gör lådorna själv. Mitt företag har äntligen blivit vad jag tänkte mig från början så nu skall jag nog hinna med mig själv lite mer.
johan.björklund Posted - 2009/08/13 : 15:04:56
Pabo kan mer än vad man tror, sök på Anaview bland arkiverade poster :-)
matsj Posted - 2009/08/13 : 11:19:56
Jag har många att tacka för mitt projekt. Tyvärr har jag för många järn i elden, så detta har blivit lidande. Jag har gjort mig av med några projekt så jag skall få bättre tid till MIG SJÄLV. Sen har jag ändrat boende situationen sen jag började på detta projekt.

Det var kul att prata med dig Pabo igår, du har mycket kunnande om dina område.

mats
Pabo Posted - 2009/08/13 : 10:19:23
Måste bara säga att jag är djupt imponerad av seriositeten i detta bygge. Önskar att jag känt till dig tidigare Mats så kanske jag hade kunnat smyga mig med på ett hörn :)
Just Audio Magic Posted - 2009/01/20 : 15:14:13
'väntar'
Rickard.v Posted - 2009/01/18 : 00:55:47
Vill din mamma verkligen ha det på det viset.

Är hon inte lika entusiastisk som du är när hon kommer med nya gardiner till köket????????
classe Posted - 2009/01/17 : 09:32:20
har faner kvar om det kniper
matsj Posted - 2009/01/16 : 16:50:29
Tjaaaa classe, hon var mycket imponerad av hornen. Men nu har jag ett H-vete att matcha baslådorna med dina horn .

mats
classe Posted - 2009/01/16 : 15:43:58
jag undrade om ljud klappen dög åt mor
matsj Posted - 2009/01/16 : 14:45:28
Det står lite still för tillfället. Har haft en en höst /vinter med mycket jobb på diverse ställen. Försöker hinna med lite diy på jobbet ( diverse för o slutstegs lådor) när tillfälle ges.
Jag har lite för många projekt igång och det skapar irritation för mig.
Jag gav min mor ett par högtalare i julklapp som inte är färdiga t.ex. Skall "bara" bygga ett par basbottnar till henne. Tillsammans med classes gamla horn skall hon också kunna lyssna fint.

Sen håller jag på med ett Kolfiber projekt som skall visas på diy gbg.

mats
Rickard.v Posted - 2009/01/15 : 23:49:25
Hur går det Mats??
U1 Posted - 2008/09/09 : 15:05:29
Hur går det Mats?
tian Posted - 2008/09/07 : 21:30:13
Har det hänt nått mera intressant i detta intressanta projekt
BosseBula Posted - 2008/06/20 : 09:56:39
Va kul att du äntligen fått dina element! Måste vara skönt efter den pärsen med leveransen. Ser fram emot lite brutal-bio nån gång sen då.
matsj Posted - 2008/06/20 : 09:27:59
Tack för det Harry, jag e grymt nyfiken på vad du håller på med ( en del element vet jag ).

Det skall bli skit roligt att snart bära upp högtalarna o prova dem.

mats
Harry_up Posted - 2008/06/20 : 00:45:17
Oj redan, Grattis.
Har mina sista 2 element på posten så det blir planera och snickra för mig med nu till hösten.

mvh/Harry
matsj Posted - 2008/06/19 : 19:08:28
Jag fick ÄNTLIGEN ett efterlängtat paket med posten . 7 st nyservade och Aquaplasade Jbl 2435hpl drivers som jag köpte i januari förra året . Tyvärr har jag ingen tid just nu för mitt projekt, men när hösten kommer SKALL de vara klara.

mats
matsj Posted - 2008/05/10 : 23:27:21
Det har varit en lång väntan på mina drivers, men nu är de äntligen klara. De är matchade FL C FR och RL O RR och skall vara som /eller bättre än K2 drivern.

Jag skulle fanerat klart högtalarna i påskas men en olycka satte stopp för det.
Min Chef,vän,hyresvärd dog på Långfredagen i en mc olycka så det fick läggas på is ett tag. Jag har jobbat för honom i 20 år och vi har umgåtts som kompisar osv. Har blivit "plast pappa" till en 4 åring och en 13 åring.

Nu e mc säsongen igång ochså så jag jobbar alla dagar jag kan o lite till Nästa helg skall vi till Anderstorp för ERF ( Långlopp ).

Jag skall uppdatera med bilder när mina drivers kommer tll sverige.

mats
Prism Posted - 2008/05/09 : 23:45:57
Även jag är toknyfiken på hur det går
tian Posted - 2008/03/19 : 21:43:33
Hur har det gått här då ?
Buggsson Posted - 2008/03/15 : 00:41:08
quote:
Killen var oförstående över att jag var skitförbannad för att jag inte hade fått dem efter 14 månader.

Hur korkad får man bli?

Jobba på, det lär ju bli strålande när det blir klart. Jag hoppas du har förstärkt grunden och stommen också tills du drar på fullt.................
matsj Posted - 2008/03/15 : 00:13:16
Bygget har gått framåt, tyvärr så kom firman/personen som skulle se över mina drivers o jag milt sagt på kollisions kurs då jag inte fått mina drivers efter 14 månader.
Killen var oförstående över att jag var skitförbannad för att jag inte hade fått dem efter 14 månader.

Det affären handlar om är att mina drivers tvättas, berylium membranen "aquaplasas" (coatas med ett dämpande material), ny olja och mäts in och blir precis som K2 drivern.

Bilder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=203724&postcount=45

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showpost.php?p=203725&postcount=46

För att matcha bion behövdes fler subbar : Så 4 st 18" subbar byggdes med 2242 och 2243 element.
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=20038

mats

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000