HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Krille356 mäter med Mätro-1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
krille356 Posted - 2007/07/22 : 10:34:54
Byggde mig en Mätro-1 för ca en månad sedan, har än så länge bara lekt lite med den utan att mäta på allvar.

Målet är att jag så småningom ska bygga mig nya DIY högtalare men jag känner att jag har mycket kvar att lära mig innan det är dags att börja konstruera högtalare.

Fick erbjudande att köpa en kompis gamla högtalare (infinity Reference 61 mk II) extremt billigt, hade egentligen inte tänkt uppgradera något innan mitt bygge. Men är det billigt så är det, och som alla vet så är det ju svårt att stå i mot nya prylar

Mitt mål med mätningarna är att se hur akustiken i mitt hembiorum påverkar ljudet. Min tanke var att först mäta upp mina nya högtalares frekvensvar med mätro-1 och sen gå vidare och mäta rummet från lysnings positionen.

Tyvärr hade jag inga effektmotstånd i rätt värde hemma så jag kunde inte göra "On-Axis" i elementcenter mätningar utan försökte mig på att mäta närfält i stället.

I och med att detta är mitt första seriösa försök att mäta med mätro-1 så är jag i stort behov av råd och synpunkter på mina mätningar.

Kanske har jag gjort helt fel och det bästa är att börja om från början

Förutsättningarna är att jag gått i genom manualen till mätro-1 och gjort alla kalibreringar mm.

Först några bilder på högtalarna och mät uppställningen.









Håller på att testa lite olika möblering sätt av mitt bio rum vilket är anledningen till att en del grejer är uppsatta provisoriskt vilket syns på en del av bilderna.

De olika elementen är namngivna uppifrån och ner, den lilla diskanten längst upp är alltså Driver 1.
System volymen är inställd till ca 20 000 och mick volymen visar ca 20 000 vid mätning av Driver 1. Efter det att volymen ställdes in så är den oförändrad genom alla närfältsmätningarna ( rätt?? )











Basporten mättes med "Measure Port" funktionen.



Bilden ovan visar alla kurvorna i samma diagram.

Efter dessa mätningar så slog jag samman Driver 3 och 4 samt bas porten. Problemet här var att jag inte visste hur jag skulle hantera att jag hade två bas element. Jag gjorde på följande sätt, exakt som manualen till mätro-1 beskriver med undantaget att jag dubblade den beräknade membran ytan för basen ( rätt?? ).



Bilden ovan visar de två basarna samt porten sammanslagna.



Bilden ovan visar diskant och mellan register med den sammanslagna basen.

Efter närfältsmätningarna gick jag vidare till att mäta högtalaren "On-Axis" i lyssningshöjd även här med alla elementen inkopplade.

Några bilder på mät uppställningen.







Slängde med en bild på min "ormbo" mätro-1

Högtalaren var på ett avstånd på 1.4m till närmsta reflekterande yta vilket jag räknade fram skulle motsvara korrekt mätvärde ner till 200Hz



Kurvan är alltså bara giltig ner till 200Hz så som jag förstår det hela.

Passade även på att skruva ut elementen och fota dem, kanske kan det ge någon vägledning.

Basen



Mellan register



Diskant






Efter dessa mätningarna gick jag vidare till att mäta det som var målet att mäta på från början ( akustiken i rummet ).

Alla möbler och högtalare flyttades tillbaka till sina orginal positioner.

Några bilder på mät uppställningen och själva rummet.









Rummet är öppet upp i nock så tak höjden är alltså väldigt hög med sluttade takväggar ner till själva väggen.

Mätningarna utfördes från lysnings position i lysnings höjd ca 1m över golvet med funktionen FarField.

Först mättes akustiken för höger högtalare.



Mest på skoj testade jag att ställa två st kompakta dynor ovanpå varandra lite snett i hörnet bakom högtalaren.





Diagrammet ovan visar skillnaden mellan dyna och inte dyna.

Sen mätte jag exakt samma på vänster högtalare.







Sen satte jag samman kurvorna för vänster och höger högtalare utan dyna.



Mest på skoj satte jag samman diagremet ovan med OnAxis mätningen på högtalaren, tänk på att den gröna kurvan bara är giltig ner till 200Hz.



Det var alla mätningar som jag hitintills gjort.
Vad jag nu behöver från er är tipps på vad jag gjort rätt/fel och inte minst hur jag ska tolka resultaten från mätningarna.

Behöver jag tex bygga absorbenter, bas fällor för att förbättra akustiken eller är mätvärdena från högtalaren fel mm.

Mitt mål är att först och främst få bättre förståelse för mina mätningar och att på sikt få ett lysnings rum med så bra förutsättningar som möjligt.

Länk till Speaker Workshop filerna som jag använt
http://www.fresof.se/hififorum/akustik/070720/measurements.zip


7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
linnar Posted - 2007/07/26 : 01:34:04
Kul att du valt bygga Mätro-1!

Diskantens mätkurva:
När man mäter på ett element åt gången måste man ta hänsyn till
strålningsytan. En mikrofon i närfält för en diskant fångar upp
nästa hela den utsrålande ljudytan. Samma mikrofon placerad i
närfält mot ett baselement fångar upp endast en del av den utstrålade
ljudytan då den ytan är så mycket större än mikrofonens upptagningsyta.
Resultatet blir en kurva från diskanten som ligger högre upp i nivå
än från basen.
Om man först mäter 1m från högtalaren där mikrofonen är placerad mitt
emellan basen och diskanten får man en god indikering på var i nivån
diskanten skall hamna när man sedan sätter samman närfältsmätningarna.

Motstånd i stället för element i högtalaren:
När man mäter ett element genom delningsfiltret och verkligen bara
vill få med det uppmätta elementets frekvenskurva måste man ersätta
de andra elementen med motstånd för att delningsfiltret skall fungera
optimalt. Nu blir inte detta hundraprocentig då elemenens motstånd varierar
med frekvensen (pga spolen i elementet) men skillanden är så liten och
kostnaden för att göra det exakt rätt motiverar amvändandet av endast motstånd.

Allmänt:
Om man gör upplösningen på frekvenskurvorna lite mindre, dvs amplitudskalan till
vänster så att den sammanlagt är på ca 60db kommer man lite närmare mätningar
som görs i tester i tidningar mm.

Tips:
När man mätt högtalaren i närfält element för element och satt samman kurvorna till
en kurva, kan man använda denna sammansatta frekvenskurva som kalibreringsfil för
Mätro. Resultatet är en exakt rak frekvenskurva från högtalaren i ekofritt rum (närfält får inte med några reflexer från rummet).
När man sedan mäter högtalaren från lyssningsplatsen med denna fil som kalibreringsfil
kommer den kurva man mäter upp att visa rummets påverkan på ljudet från högtalaren.

Lycka till!!
phon Posted - 2007/07/25 : 11:23:16
quote:
Med en korrekt kurva för högtalaren tror jag att jag skulle kunna kalibrera bort högtalarens olinjäritet och sen använda den kurvan för att göra akustik mätningar där endast rummets bidrag visas i kurvan.


Det slipper du med Timdec. Högtalarens tonkurva har ingen betydelse då, bara alla frekvenser som du vill studera finns med.
krille356 Posted - 2007/07/25 : 07:38:32
quote:

Ok då förstår jag hur du menade, men varför vill du mäta elementen var för sig? Vad är det du vill få ut av din mätning?



Mitt första mål är att öka min förståelse för mätningar.

Tanken med att mäta upp högtalaren är att jag vill veta vad rummet tillför ljudet.

Anledningen till att jag vill mäta elementen var för sig är dels att jag vill kunna sätta samman de olika elementens bidrag till en komplett kurva för hela högtalaren.

Antar att man i för sig skulle kunna nöja sig med att skruva ur basarna och mäta diskant och mellanregister samtidigt ner till 200Hz. För att sen mäta basen och basporten i närfält och sen slå samman mätningarna till en komplett kurva för högtalaren.

Med en korrekt kurva för högtalaren tror jag att jag skulle kunna kalibrera bort högtalarens olinjäritet och sen använda den kurvan för att göra akustik mätningar där endast rummets bidrag visas i kurvan.

Tanken är att eventuella akustik åtgärder ska kompensera rummets bidrag och inte olinjäritet i högtalaren, högtalaren ska jag ju byta ut mot en egen bygd så småningom.


asto Posted - 2007/07/24 : 15:32:58
quote:
Anledningen till att man ska ersätta elementen med 4 eller 8 ohm motstånd när man gör on axis mätningarna tror jag är att filtret ska arbeta på ett korrekt sätt. Hur viktigt detta är har jag tyvärr ingen aning om, någon som vet?



Ok då förstår jag hur du menade, men varför vill du mäta elementen var för sig? Vad är det du vill få ut av din mätning?

phon Posted - 2007/07/24 : 13:58:33
Kul med mätningar! Mätro har jag aldrig använt, men jag har det på min PC så någon dag kanske .....

Elementen verkar komma från saligen avsomnade Audax i Frankrike, www.audax.fr Diskanten känner du kanske igen från en i Sverige mycket omtalad lite tvåvägare, även om just den diskanten är en utvecklad version av den du har. Toppen uppåt 16k verkar finnas med i fabrikens mätkurvor, men det varierar lite mellan de olika modellerna av samma diskant. Det ser kanske lite starkt ut däruppe i dina mätningar.

En liten övning du kan försöka dig på är att sätta micken i ett hörn av rummet, bakre vänstra hörnet verka vara ett komplett hörn. Svårt att se på bilderna. Mät upp basen från 10 till några 100 Hz, så ser du rumsresonanserna tydligt. Labba sedan med basdämpning och annat.

En annan övning är att tanka hem Timdec från SvanteG, http://www.tolvan.com/timdec/ Med det kan du kolla efterklangen i rummet per frekvens. Kör ut brusskurarna genom anläggningen och mät mitt i rummet vid lyssningsposition t.ex. Rikta gärna bort högtalarna lite. Skruva ner diskanten i förstärkaren en aning så du inte skjuter elementen om du drar på, det skall vara rätt bra pådraget.

Rapportera sedan tillbaks hit !

.
krille356 Posted - 2007/07/24 : 08:23:01

Anledningen till att man ska ersätta elementen med 4 eller 8 ohm motstånd när man gör on axis mätningarna tror jag är att filtret ska arbeta på ett korrekt sätt. Hur viktigt detta är har jag tyvärr ingen aning om, någon som vet?

Det är först och främst kurvan för diskanten som jag tycker inte verkar stämma
Samtidigt så ligger ju diskanten lite högt både på närfälltsmätningarna och on axis som jag mätte på 80 cm avstånd.
Om det är normalt eller inte för högtalaren vet jag inte då jag inte lyckats hitta något frekvenssvar för högtalaren från tillverkaren.
Kanske någon här på forumet som vet om det är vanligt med en höjning av diskanten på den här typen av högtalare?

När jag mätte on axis så hade jag högtalaren på ett avstånd från närmsta reflex som bör motsvara korrekta mätvärden ner till 200Hz.
asto Posted - 2007/07/23 : 14:59:25
quote:
Tyvärr hade jag inga effektmotstånd i rätt värde hemma så jag kunde inte göra "On-Axis" i elementcenter mätningar utan försökte mig på att mäta närfält i stället.



Nu har jag inte Mätro, men varför behöver man effektmotstånd för att mäta On-axis??

Diskant mätningen tyckte jag såg lattjo ut, men de övriga närfält mätningarna ser väl trovärdiga ut.

Ställ upp högtalaren så centrum på mellanreg och diskant hamnar så långt ifrån reflekterande ytor som möjligt, och placera micen 1 meter bort i samma centrum och mät sedan med tidsfönster.
Då borde du få en hyggligt trovärdig frifält mätning ner till kring 200-300 Hz och uppåt i normala rum.

Kul att du kommit igång


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000