T O P I C R E V I E W |
Peter S |
Posted - 2007/05/16 : 09:02:33 För ett bra tag sedan gjorde jag det stora misstaget att låna en Cantus-tonarm till "utvärdering" från Bo i Karlskoga........
Jag monterade den på en träkloss med dubbelthäftande bredvid min egna luftlagrade och spelade. Och jämförde.
STORT MISSTAG!!
Min gamla pneumatiska trotjänare han inte äns se vem det var som körde om. Jag försökte låtsas att jag inte märkt skillnaden, försökte även glömma att jag nånsinn gjord testet, men tyvärr.... Det gick inte att komma undan verkligheten, och frågan var då: Vad gör vi nu?
Det mest logiska i det här läget var ju att se över ekonomien och försöka köpa vinnaren....
Men varför göre livet enkelt om man i stället kann krångla till det ordentligt
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jan I |
Posted - 2007/05/26 : 10:32:13 Begynner å legge ut bilder i egen tråd (Direct drive +luft tangential) Mvh Jan I |
Peter S |
Posted - 2007/05/26 : 09:52:50 Jovisst! Lycka till. Lägg ut bilder |
Jan I |
Posted - 2007/05/26 : 08:26:06 Vel,som alt innen hifi så er det vel kompromisser her også. Holder på med et project med en Eikeland tangentialarm og et JVC QL-7 drivverk (Drivverket heter egentlig TT-71 direct drive system) Blir spennende å se hvordan dette vil fungere Mvh Jan I |
Peter S |
Posted - 2007/05/25 : 17:50:00 Jag har nog ganska lågt tryck, bara en vanlig akvariepump med mycket lång slang, då den står i ett annat rum.
Men att trycket förbättrar basen bekräfter ju egentligen bara att luft är problematiskt från böjan, eller..
|
Jan I |
Posted - 2007/05/25 : 17:21:48 Hei Peter S Hvilket trykk kjørte du med i den luftlagrede armen? Etter å ha fått tak i en luftlagret tangential arm,så fikk jeg tips om å ha litt høyere trykk i armen Her klippet ut:
" hovedforskjellen mellom Airtangent og Rockport og røkla er vel at de2 førstnevnte har vesentlig høyere trykk på lageret.jeg kjører 4kilo på pumpa og drøye 3 på lageret. armen lyder dårligere med lavere trykk.....fex en HELT annen basskvalitet mange av de andre flyter bare på en luftpute,uten å egentlig ha et lager i den forstand. friksjonsløst...ja....men vesentlig mere "raklete" "
Som en ser, det er i bassen det blir bedre. Det var derfor jeg spurte om trykket du brukte på den luftbårne armen.
Mvh Jan I |
Peter S |
Posted - 2007/05/25 : 12:30:42 Min gamla arm som jag jämför med är en luftlagrad tangentialarm (DIY)
Fördelen med luftlagrad är att luftkudden är ganska bra på att dämpa ut materialresonanser. Man behöver inte vara så noga med att alla ingående delar är stumma.
Nackdelen är att luftkudden också gärna vill dämpa delar av nyttosignalen, och att den inte är en lika fast referens, den kan ge sig lite, speciellt i basen.
Detta är mina erfarenheter från dom 2 armar jag själva byggd. Får nog inte generalisera ut på alla luftarmar. |
classe |
Posted - 2007/05/25 : 11:04:21 kanhow det går om man vill jag vet en som gjort en, få se om han svarar på denna tråd senare. |
Kanhow |
Posted - 2007/05/25 : 10:56:36 Skulle vara roligt att testa med en luftlagrad tangientalarm.
Är nog rätt omständlig att bygga men borde vara fullt möjligt. |
Peter S |
Posted - 2007/05/25 : 07:53:09 Det beror nog helt på konstruktionen. Du skrivar inte hur du tänkt använda materialen. Jag provade en sanwich av glas och kolfiber med bivax imellan, men det var inte bra. Det var vaxen som inte fungerade. |
classe |
Posted - 2007/05/24 : 23:01:11 har funderingar om arm material trä+alu eller alu+plast har du provat nått sånt? |
Peter S |
Posted - 2007/05/24 : 22:38:01 Jag tycker det. Det blir mer definition i basen och perspektivet, i allafall jämfört med min egen luftlagrade. Och lite mer "Swung" i ton-ansatsarna och dynamiken
När jag får tid skall jag prova med lite annorlunda formar på armen, för att kolla om man kann få den mer stumm, eller om den är bra nog som den är. |
balrog |
Posted - 2007/05/24 : 14:08:48 Ok jag är med.
Är det stor skillnad på luftlagrad vs stumma konstruktionen?? |
Peter S |
Posted - 2007/05/23 : 20:10:46 Ja, precis. Aluprofilen är dock inte helt vass, utan lite avrundet. Radien på hjulens runding är lite större än radien på profilens runding, så den kann stå och gunga, om du förstår vad jag menar. Jag vill inte ha gnissel där om skivan är lite bucklig.
Också om spåret ihjulen varit helt v-formad hade dom ju haft kontakt med profilen i 2 punkt, med möjlig gnissel vid upp-ner rörelser. Vet inte om det vore så farligt, men i allafall... |
balrog |
Posted - 2007/05/23 : 18:16:49 Själva upp-ned rörelsen av armen?
Är det att hjulen är skålformade ? såg även att aluprofilen hade en knivformad sida där hjulet gick. |
Peter S |
Posted - 2007/05/22 : 19:29:36 Ninja: Den ser ut som, och fungerar säkert. Dessa firmor har den annars:
http://www.rsonline.se/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?obs=sObs&name=SiteStandard&No=0&N=0&Ntk=I18NAll&Ntt=ct100&Nty=1&D=ct100&Ntx=mode%20matchpartial&Dx=mode%20matchpartial&callingPage=/jsp/homePage/homePage.jsp&BV_SessionID=@@@@1543716457.1179854754@@@@&BV_EngineID=ccchaddkmjilmdgcefeceeldgkidhgf.0&cacheID=seie&Nr=avl:se
http://www.satcure.co.uk/accs/page8.htm#H109
Du har PM! |
ninja |
Posted - 2007/05/22 : 12:16:08 Är detta en CT100 kabel!? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86265
Jag har en MC pickup.
|
Peter S |
Posted - 2007/05/22 : 11:52:12 Ninja: Just nu har jag 15cm långa bitar coaxial typ CT100.
MC pickupper vil ha låg induktans i kabeln. MM vill gärna ha låg kapasitans, och skärmning. Håller man dom korta blir det alldrig problem. Jag har hållt på med flätor av tunn silvertråd i teflon, men jag minns inte att det ble så mycket bättre.
|
Tobbe_L |
Posted - 2007/05/22 : 07:59:47 Polyester o epoxy borde väl funka. Dock så måste båda materialen armeras med något lämpligt. De är tyvärr inga roliga materiel att bearbeta. |
niklasmagnus |
Posted - 2007/05/22 : 06:15:54 Tackar Bernt, precis vad jag var ute efter. Ska dock kolla om det finns billigare produkter av gjutplast an just denna du tipsa om. Talriken jag tankte gora blir ca 8cm hog :) |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/05/21 : 21:56:22 Niklas, det finns gjutplast.
http://www.slojddetaljer.com/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=821131740&pf_id=SE-660301&dept_id=SE-136 |
ninja |
Posted - 2007/05/21 : 21:19:39 Peter, vad använder du för kabel mellan skivspelaren och RIAA?
|
niklasmagnus |
Posted - 2007/05/21 : 16:43:14 Okey, da kan man alltsa inte gora sig en hard kloss med det limmet. Vet du eller nagon annan har om det finns lim som stelnar och blir hardt eller nagot annat material som ar rinnande och sedan stelnar. Tankte att man kan gora en stor kloss for att sedan grovfrasa och finsvara till en snygg talrik.
Jag har for mig att Classe hade plexiglas pa burk/hink forut, kanske lite svarbearbetat dock.
MVH Niklas |
Peter S |
Posted - 2007/05/21 : 12:12:01 "Cyanlim" var ett lite slarvigt sätt att skriva "cyanacryllat-lim" eller vanlig snabblim, t.ex "Loctite 601" som köpas lite överallt Jag använde det till att limma spricken i cementen. Jag lät den suga in i spricken så långt den ville och spännde sedan ihop med limknekte.
Tack! |
niklasmagnus |
Posted - 2007/05/21 : 05:54:28 Hej Peter,
Om jag forstar det hela ratt sa har du fylt "plinten" med cyanlim, som sedan stelnar? Jag funderar om man skulle kunna gora en klos av cyanlim for att sedan frasa och svara sig en talrik.
/Niklas
Edit: Ps det var en riktigt fin skivspelare du byggt denna gang.
Edit2: Vart koper man cyanlim? och vad kostar det? |
Jan I |
Posted - 2007/05/19 : 13:50:14 Takker for fin info Peter S og pix (også på PM )
Mvh Jan I |