HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 QRV07......testing.....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2007/05/07 : 00:12:00
Ja,fick ihop en till slut:





Enda problemet var att en konding hamnat i signal vägen istället för ett motstånd,lät inte bra när allt under ca 5000hz försvan.
Jag har använt LME49710 (Singel av LM4562)före TPA6120,verkar funka mycket bra.Ska lyssna med annan signalkälla senare.Ev ska jag sno ihop ett bias arangemang till opamparna med j-fetar,om det är värt det..

Lådan:



Jag valde en lite annorlunda låda med transparent lock,kan bli bra..?
Nivån ska regleras av en blå Alps pot som jag haft liggandes i någon kartong.
Fortsättning följer.

16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ryssen Posted - 2007/06/07 : 00:41:55
Kopplade denna till datorn för att jämföra:



LME49710 + QRV05..Nä nu dj...metallisk diskant.Då fick jag en uppenbarelse..på ljudkortet:



Sitter det ju sådana,ditsatta för ett tag sedan:



Bort med dom och dit med:



Och allt låter ju sååå mycket mer naturligt.
Men hur jag än lyssnar,byter,lyssnar,byter,så återger LME49710+QRV05 en bredare ljudbild,än LME49701 + TPA6120.

Håller på och gör en variabel last med motstånd,för mätningar,som jag ska göra lite senare.

Brytaren ville nu vara med på bild:



Edit:Eftersom ingen säkring behövdes offrades den till förmån för väljud..
Förstår inte riktigt hur en trafo kan vara kortslutningssäker,gäller det oxå ringkärnor?
Blir det nån kortis på sekundären så blir det ju härdsmällta i kärna/lindningar,även på primären,eller sitter den nåt termiskt skydd?
ludo Posted - 2007/05/27 : 10:09:32
quote:
Men mätningarna på databladet till TPA6120 stämmer ju nästan med värdet jag fick.


Ja, databladet anger crosstalk till ungefär det siffervärde du har mätt upp.
Ryssen Posted - 2007/05/26 : 19:45:43
Om jag tar bort kopplingkondingen kan jag ju inte ha ett LP filret vid ingången,då det p.g.a potten skulle bli variabelt.Och före potten inte heller.då det skulle variera med vad som anslöts till ingånen Mp3 spelare,CD spelare,mm.Men det sitter väl ett filter på IN + till TPA6120,hur man räknar på det vet jag ej.
Men mätningarna på databladet till TPA6120 stämmer ju nästan med värdet jag fick:



quote:
Kör du med 96 kHz sampling så kan du se upp till 20 kHz bra.


Här mätningen med 96khz sampling förstorad,man ser ju till 44khz i alla fall,nivån sjunkit 1db.



Återkommer med någon mätning med resisitv last utan kopplingskonding.

peranders Posted - 2007/05/24 : 08:25:07
Jag menade rent handgripligen sila, inte mäta. Kör du med 96 kHz sampling så kan du se upp till 20 kHz bra.
Ryssen Posted - 2007/05/24 : 00:43:49
quote:
Min ståndpunkt är däremot att det är bra att skära lite över 100-200 kHz, speciellt om förstärkaren är bredbandig.

Den sista mätningen jag gjorde med 96khz går ju inte upp till 100khz ens,långt under,men det beror nog mer på ljudkortet (kablarna?) än på QRV07.
Du menar skära 100-200khz om man inte vill använda den som radiosändare..Kommer det bli några problem om man inte filtrerar?
peranders Posted - 2007/05/23 : 23:11:23
Jag har sett mätningar på TPA6120 och kretsen är ruggigt bra i det avseendet. Kolla också disten på mitt QRV06/08
http://www.jmd.szm.sk/Audio/Measurement/CF_amp/CF_amp.html

Om du får lägre dist om testobjekt än med ljudkortet så handlar det om dina nivåer. Du bör läsa av själv spektrogrammet. Kolla grundton och hur mycket lägre övertonerna ligger.

Ingångsfilter och kopplingskondingar är en typisk designfråga. Jag har det med på kortet men det står var och en fritt att använda dessa. Min ståndpunkt är däremot att det är bra att skära lite över 100-200 kHz, speciellt om förstärkaren är bredbandig.
Ryssen Posted - 2007/05/22 : 01:33:14
Flätad kabel på plats:(Strömbrytaren ville inte gärna vara med på bild,ännu.)



Mätningar med 24bit/96khz,konstigt nog ville inte RMAA nya verisionen 6 köra i 96khz med mitt M audio delta,en bugg kanske?Men verison 5,5 funkar.Har funderat.den höga(~20%) på imd+noise för hela steget,som visades på förra mätningen kan mycket väl bero på att t.e.x en testpinne/kabel låg nära trafon.Den första mätningen visar ljudkortet,resterande 3 är på hela QRV07 med lurar inkopplade,3st efter varndra för att se om testen varierar mellan varandra:



Konstigt att THD för bara ljudkortet är något högre än med QRV kopplad efter..hur kommer det sig?Kanalseparationen verkar bli sämre genom lurstärkaren,varför?
Frekvengången QRV07 96khz,lågfrekvens som förr(får ej med hela kurvan):



Kanske åker kopplingskondingarna imorgon..

Edit:Kollade lite data på denna sidan:
http://sjostromaudio.com/_unsql/hifi/qrv07/index.html
Men det nämns inget om kanalseparation,på TPA6120`s datablad nämns -90db som kanalseparation,kan långa mätkablar försämra den 10db?
Dom THD siffrorna som visas på sidan måste nog mätts upp med lite finare instrument än mitt ljudkort..

Ryssen Posted - 2007/05/21 : 20:05:02
quote:
Var det kopplingskondingarna som ställde till det för dej?

Nej det var kondingarna i filtret vid ingången till opampen.
quote:
att skippa R1 & R13, sedan öka R2 & R14 till 470Kohm om man skulle köra med volympot.

Ja,ska prova ta bort R1 och R13 och ev.R2 och R14 och kanske kortsluta kopplingskondingarna oxå.eftersom jag innerts inne inte gillar sådana,om dom inte nödvändingtvis behövs förståss.
quote:
Lite märkligt värde (~20%) på imd+noise för hela steget. Något är galet här...
Du har rätt mycket kanal överhörning mellan de bägge kanalerna.

Ja det var märkligt,har lite flätat kabel jag ska prova till ingången.
quote:
Skulle dessutom försöka mäta med 96k sampling och 24 bitars upplösning isf 44/16 om ditt kort tillåter det.

Ja det gör det,bara att köra..
quote:
Glöm inte att lasta steget när du mäter, dels med motstånd och dels med riktiga hörlurar.

Jag vill dock höja ett varningens finger mot vald nätströmbrytare, icke godkänd för detta ändamål! Sätt dit en godkänd brytare! Kabelavlastningen är också av mindre bra utförande. Du bör även här köra med godkänd klämma.

När jag mätte hela steget satt HD650 inkopplade.
Misstänke det med strömbrytaren..Men den är ju fin,ska leta på en annan,och en bättre dragavlastning

Återkommer så småningom med rapport.
peranders Posted - 2007/05/21 : 13:09:53
Grattis! Snyggt bygge även om jag föredrar skärmade ledningar så långt som det är möjligt. Jag håller med ludo, ljudkortet ska gå på max samplingsfrekvens och upplösning. Det är i regel bra för mätresultatet. Glöm inte att lasta steget när du mäter, dels med motstånd och dels med riktiga hörlurar.

Jag vill dock höja ett varningens finger mot vald nätströmbrytare, icke godkänd för detta ändamål! Sätt dit en godkänd brytare! Kabelavlastningen är också av mindre bra utförande. Du bör även här köra med godkänd klämma.

Notera att trafarna klarar kortslutning så avsäkring är inget krav fast det gör inget förstås.
ludo Posted - 2007/05/20 : 15:01:07
>Ryssen
Alltid kul när någon tar sig tid att mäta på apparaterna och visar resultaten för oss andra!
Några anmärkningar.
Lite märkligt värde (~20%) på imd+noise för hela steget. Något är galet här...
Du har rätt mycket kanal överhörning mellan de bägge kanalerna.
Skulle försökt att tvinna ihop signaltåten med jordtåten och samtidigt flytta tåtarna så långt bort från trafons magnetfält som möjligt.
Skulle dessutom försöka mäta med 96k sampling och 24 bitars upplösning isf 44/16 om ditt kort tillåter det.
Neville Posted - 2007/05/20 : 12:57:32
Tjo, jag håller på med ett snarlikt bygge. Och är näästan klar sånär som på några kablar.

Kör också med Alps Blue Pot(50K) och fick tipset av P-A att skippa R1 & R13, sedan öka R2 & R14 till 470Kohm om man skulle köra med volympot.

Han skrev även detta:
"Om du har en opamp med JFET ingång så kan du hänga på vad som helst men om du har 50k pot så bör du ändra ingångsmotståndet till kanske 470 k eller så. Har du kopplingskondensator så bör du också tänka dig för. Notera även LP-filtret. 50k pot ger max 25k källimpedans vilket gör att detta filter skär tidigare än om du har en lågohmig signalkälla."

Var det kopplingskondingarna som ställde till det för dej?


(Tilläggas bör också att jag är nybörjare på det här med elektronik)
mayday Posted - 2007/05/20 : 12:07:26
Snyggt bygge!
Ryssen Posted - 2007/05/19 : 20:50:55
Lite bilder..







Med locket på..





Gjorde några mätningar:
Efter första opampen.



Såg ju inte så bra ut.
Men om jag tar bort C2 och C9,som shuntar till jord vid ingången,såg det ut så här.



Betydligt rakare.
Hela förstärkaren:





Jämförde lite med denna,kopplad till datorn:



Mu steg med 6C45 och 6888,och tyvärr saknar QRV07 basfundament samt bredden i ljudet som Mu steget har.QRV07 spelar gott om detaljer med luft,men tyvärr med lite metallisk karaktär.Så i detta fallet väljer jag Mu steget.
Ska koppla till min andra annläggning och jämföra med min andra lurstärkare med opamp och diskret buffer istället för TPA6120,tro hur det går månde..

Ryssen Posted - 2007/05/07 : 16:24:46
HD650,men även som test,lurar som följer med ex,iAudio`s.
Guru Posted - 2007/05/07 : 15:36:29
Vad använder du för lurar ?
Ryssen Posted - 2007/05/07 : 15:17:59
Under felsökningen så testade jag även att kopppla lurarna direkt efter opamparna,och det stärkte mina tidigare erfarenheter att,för mesta väljud bör någon form av buffer eller som i detta fallet TPA6120 kopplas in efter opampen.(Enl mina öron)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000