HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 B&W DM-602s2 modd. (fasfel???nej fel av mig se tr)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2007/05/06 : 22:10:20
Hej på er.
Jag har sedan tidigare(nyligen) lagt in ett bild repotage på ett par B&W DM-602s2 under bildrepotage och fått frågan om jag skall modda denna också, och det kommer jag att göra och det har redan börjat.
Det som jag har gjort är:
Bytt internkablaget till massiva kopparledare till basen med 0,5mm X 4st per pluss och minus ledare, till diskanten har jag 0,5 X 2st för varje + och - ledare.
Har kopplat dessa till orginal terminalen men tagit bort filterkortet som nu sitter utanpå.
Jag kommer att behålla orginalkortet som det är och bygga ett nytt filter med samma värden fast med mycket bättre komponenter och sedan kan man enkelt jämföra hur pass stor skillnad det blir.
Jag återkommer med bilder på de nya komponenterna när jag fått dem alla.
För övrig info se/läs denna länk:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60570

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
levande Posted - 2007/06/26 : 14:18:09
Du har PM
Swedish Meat Posted - 2007/06/26 : 13:46:40
om du vill skicka mig en liten beskrivning kanske jag ska överväga saken. Allt pillande är ju halva grejen. Jag har även lite än så länge svaga funderingar på att fanera dom då jag har en liten skada på ena högtalaren.
levande Posted - 2007/06/26 : 13:33:40
Jag har ju visserligen lite bättre filter och då hörs det enkelt, men du skulle kanske också göra lite fintrimmning på filteret va
Swedish Meat Posted - 2007/06/26 : 13:30:47
Okej... Jag har provat nu. Personligen tycker jag att det är svårt att höra någon direkt skillnad efter ett litet enkelt före-efter test. Det vore lättare om man kunde switcha lite snabbt med bananer istället för att pilla med oterminerade kablar som jag gör. Kan ju även bero på olika anläggningar och kablage kanske. Men grattis till dig om du har gjort en så stor vinst för så lite. Trevliga högtalare annars.
levande Posted - 2007/06/26 : 13:24:59
Det kan inte gå sönder något om du tar bort byglingarna på terminalerna det enda som händer är att diskanten jobbar i en annan fas och för mig blommar det ut bättre med hötalarkablarna till diskanten fasvänd pluss på minus och minus på pluss.....
Det skall bli kul att höra vad du tycker
Swedish Meat Posted - 2007/06/26 : 13:03:38
Du menar alltså att köra med högtalarkablarna till basen "rätt vända" samt ögtalarkablarna till diskanten "fel vända"?
Om det inte på något sätt kan göra någon skada så prövar jag mer än gärna.
levande Posted - 2007/06/26 : 12:53:29
Jag har nog fått lite hjärnsläpp när jag kollade hur det var fasat med elementen, basen jobbar utåt om jag mäter via filteret (separata bas delen) jag hade tydligen hjärnan i bakfickan och satte 1,5v batteriet efter filteret och därav missödet.
ber om usäkt för det:) men däremot så verkar det funka bättre med att vända diskantens poler före filteret, jag gör ju med separata högtalarkablar för bas och diskant så för mig så verkar det som sagt funka bättre att vända polerna på högtalarkablarna.
Är det någon anna som har möjlighet att testa detta så får ni gärna berätta om ni upplever lika dant som jag.
kaffekoppen Posted - 2007/06/12 : 23:30:52
Basar arbetar åt båda hållen. Beroende på fas går de ut eller in.

Det låter definitivt fel att första impulsen var inåt.
levande Posted - 2007/06/12 : 22:31:39
Fel av mig i åvan inlägget, det var basen jag fasade om så den jobbar utåt och inte som det var orginal innåt.
Kollade med ett batteri och nu jobbar den som jag tyckte det funkade bäst helt klar utåt, och det är väll så basar skall jobba vad jag vet.
Är det någon som har ett par lika högtalare så får ni gärna dubbelkolla att det stämmer men jag är 99% säker på att basarna jobbade inåt orginal.
levande Posted - 2007/06/12 : 20:53:39
Jag testade för kul att vända på fasen till diskanten och tappade då hakan, fn vad mycket bättre det tajmade då.
Jag har varit väldigtnoga med kopplingarna och kollat att det verkligen blev lika som orginal men B och W verkar inte ha hittat rätt fas, kan det verkligen vara så eller är det medvetet för att den skall prestera lite sämre PGA priset?????
levande Posted - 2007/05/24 : 10:23:52
Filteret kostade lika mycket som jag köpte dem för beggagnade ca:2000kr
vemsom Posted - 2007/05/24 : 09:37:18
Grattis :)
Komponentsvälen var ju inte helt fel heller. Filtret blir dyrare än högtalaren?
kaffekoppen Posted - 2007/05/24 : 09:24:00
:)
levande Posted - 2007/05/24 : 07:59:48
Det blev ju kalle kanon ljud det här, det behövs inte direkt någon AB tester här inte'
Nu är det bara att bygga in filteret i en lite finare fristående låda att ha bak på stativet
levande Posted - 2007/05/22 : 14:56:50
Här har vi en bild på plankan före lödning och en monterad på högtalarna.
Inspelningen har börjat



Lovan Posted - 2007/05/22 : 08:04:22
Snyggt med urfräst träbit i spolen
levande Posted - 2007/05/21 : 23:17:45
Jag glömde att berätta en sak. på den sista bilden är det diskant filtreringen till höger och bas filtreringen till vänster(en spole)
Jag kommer att visa en bild sedan när jag har kopplat/lött in allt så kanske det blir lite lättare för er som inte är så hemma på detta.
Jag kommer att sätta sockerbits anslutningar på in och ut gångarna så det kommer att synas tydligt hur det hela är kopplat
Yunick Posted - 2007/05/21 : 23:17:34
ojoj.. Fina komponenter :)
Mc Square Posted - 2007/05/21 : 23:11:27
Så ska det se ut!
levande Posted - 2007/05/21 : 22:54:11
Ja då har det roliga börjat, som jag sett fram emot detta.
Jag räknar med att kunna börja spela in det nya filteret i morgon under dagen.
Jag har kanske för lite tenn men det kanske räcker med lite tur och fin snåla lödningar
Spånskivan som filterkomponenterna sitter på kommer sedan att sättas fast på basidan av hötalarstativet som ett bakstycke typ lite provosoriskt för att enkelt kunna byta till orginal filter under jämförelse tester.
Jag också enkelt komma åt att ev labba lite med MKP kondingarna som nog blir den svaga länken i detta filter, jag har lite olika sorter att testa sedan på den sista kondingen innan diskanten(Ero MKC,Jensen oljekondingar,styrol,Mundorf silver/oljekond mm.)
Mundorf silver/olje kondingar är nog det bästa jag provat hittills, jag har testat lite med sådana som ingångskonding i mitt slutsteg och de verkar låvande....
Bla bla bla nu får det räcka så längen



B-200 Posted - 2007/05/21 : 22:39:17
ujuj bilder på G
Mc Square Posted - 2007/05/21 : 22:35:59
Släng in,släng in!
levande Posted - 2007/05/21 : 22:26:38
Tar en liten paus, känner att ryggen behöver det
Passar på att slänga in några bilder som kommer strax
levande Posted - 2007/05/21 : 21:41:03
Har fått de sista komponenterna idag, har precis börjat med monteringen på en spånplatta(bilder kommer nog i morgon)Lindgren
Lindgren Posted - 2007/05/21 : 20:51:49
Hur går det med B&W-moddningen?? Börjar bli otålig hehe Är som sagt sugen på att göra detsamma med mina

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000