HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 B200 Öppen Baffel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
scorpion Posted - 2007/05/05 : 00:35:23
På grund av mag/kräksjuka kom jag ju aldrig iväg till Göteborg och DIY-träffen. Någon kanske kan vara intresserad av att se vad ingen fick höra.

Jag har gjort ett prototyp par i 19mm MDF till en Öppen Baffel högtalare med Visaton B200 fullregister och (visade det sig) SW12 basar. Några foton visar hur det ser ut. Basmodulen är en öppen U-baffel 65 x 45 cm med 90 graders vingar 22.5 cm djupa. Basarna är iskruvade direkt från baksidan och vilar på sina ganska ordentliga gummilister. B200-baffeln mäter 45/65 x 45 cm.



Det här är vänsterhögtalaren, den högra är spegelvänd. Form och elementplacering är kalkylerad med hjälp av EDGE-programmet för att fylla ut en dip i B200ans frekvensgång mellan 200 - 800 Hz. Jag har använt och experimenterat med den här trapetsoid-formen tidigare och gillar den.

Bakifrån ser det hela ut så här:


Infästningn av rundvirket i basmodulen är inte ideal. Den ska göras om. Huvudbaffeln måste avkopplas helt från Basbaffeln. Nu kan man höra resonanser med testtoner. När man spelar musik hörs dock inget sådant.

I OB-kretsar har det talats en hel del om Magnet Mount och Linkwitz Orion (och CHs) har ju också en sådan elementfästning. Själv har jag monterat B200 med hjälp av persiennsnören mm. Så här ser det ut:





B200 ligger an mot en 15 mm bred 8 mm tjock tätningslist av gummi. Det här fungerar underbart, inget återkopplas från elementet till baffeln.

Jag har byggt bafflarna så här tvådelade för att kunna använda basarna till även andra element. Det blev SW12:or för basen. De uppför sig mer än anständigt. MDS har OEMat en serie som de kallar DBR med goda specar från P Audio i Thailand, som ju är en stor och välkänd högtalartillverkare. Men dessa element var faktiskt inte i närheten av SW12:ornas prestanda. De väsnades och hade sämre Xmax.



Högtalarna drivs bl a med hjälp av den här elektroniken:



Nere till höger står Trend Audio TA 10.1 class D förstärkare som driver B200-orna. Den är lätt moddad med koppar runt luftspolar för att blockera RF-brus + batteridrift.

Sony CD-transporten är robust och fungerar utmärkt. Den har också en bra digitalutgång. Via SPDIF förs CD-ljudet till en Behringer SRC2496 (2:a uppifrån) dit också Vinyl och Tuner förs analogt via NAD-förförstärkaren. I SRC2496 omvandlas allt till 24/96 samples och förs via ett balancerat interface till DCX2496. Här sker delning mellan basarna och B200 vid 150 Hz 48 dB/oktav Linkwitz-Riley och övrig filtrering innan allt D/A-omvandlas igen och förs till slutstegen. Basen has omhand av ett NAD 216 steg.

Min Linnar-inspirerade mätmikrofon med Panasonic WM61-A modul:



tillsammans med ARTA mätprogram har mätt upp följande frekvensgång på lyssnarplatsen i mitt vardagsrum:



Det låter minst lika bra som det mäter !

P.S. Den som är intresserad av att lyssna till högtalarna är välkommen att hälsa på hos mig i Söderköping. Det är bara att maila eller PM:a så fixar vi det.

/Erling
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Schack Posted - 2008/07/19 : 19:23:30
Scorpion.
Om inte SW12 finns att köpa på Hifikit, så kan vi glömma dem.
Då satsar jag på att Autom i Sandby har ett par Alpha15 hemma och då bygger jag ett par allemans-OB.
MVH
Per
scorpion Posted - 2008/07/18 : 18:03:28
Hej Per !

Jag ska plocka fram mina B200 nu igen och se hur de står sig i jämförelse med Allemans-OBn. Men till din fråga:

SW12 finns inte att köpa längre hos Hi-Fi Kit men har du dem redan så duger de ju fint att testa OB med. I jämförelse med Eminence Alpha15 eller A&D R1524 så spelar de lite bumligare, mindre precist och inte så rappt, men så kostade de ju inte något heller.

Det beror lite på vad du vill åstadkomma, om man ska kunna ge ett bra råd, så låt oss höra lite mer vad du har tänkt dig !

/Erling
Schack Posted - 2008/07/18 : 08:36:36
Scorpion.
Hej!
En liten fråga. Om man vill prova på open baffle är då SW12 ett bra förstaval som basar eller finns det andra basar i samma prisklass som skulle passa?
Har även kikat på din allemansOB.
MVH
Per
zix Posted - 2007/05/13 : 23:32:36
Så trevligt! Eller, nja, men det var ju bra att det inte hade med designen eller elementet att göra.
Börjar bli lite sugen på det här OB-konceptet nu. Mycket trevlig lösning du har hittat!
scorpion Posted - 2007/05/13 : 19:13:55
Zix,

Helt och hållet rummet.

/Erling
zix Posted - 2007/05/13 : 01:33:36
Minsann! Nu har jag ingen B200 liggande direkt, men fyra SW12.
Det där med topless basenhet låter mkt intressant. Den där dippen vid 50Hz, vet du om den har något att göra med U-formen på basen, eller om det enbart har med rummet/mikplaceringen att göra, eller om det beror på nåt helt annat?
scorpion Posted - 2007/05/10 : 15:52:37
Jag beställde hos Thomann i Tyskland: http://www.thomann.de/thoiw5_visaton_b_200_prodinfo.html .
Det blir billigare än att köpa hos Elfa, som också har dem numera.

/Erling
Fisksmisk ola Posted - 2007/05/09 : 23:02:59
Var köpte du elementen(B200) ifrån? Tyskland?

Mvh Olof
scorpion Posted - 2007/05/09 : 19:06:04
Nej, inga problem alls att få "snörningen" att fungera. Jag hängde i tre punkter, två vid sidorna och en ovanför för att motverka att högtalaren sackade nedåt. Tre punkter stabiliserade elementet fint.

Jo, det hade varit mycket roligare att vara på DIY-träffen.

/Erling
U1 Posted - 2007/05/09 : 08:29:45
Oj vad spænnande høgtalare, synd att du inte kom till Gøteborg.
Fisksmisk ola Posted - 2007/05/09 : 00:40:35
Riktigt nice!
Var det svårt att få till upphängningen/inspänningen med snörena?


Mvh
scorpion Posted - 2007/05/06 : 23:04:02
Bilderna är fixade.

/Erling
Jolojl Posted - 2007/05/06 : 19:04:27
Hallå Scorpion!

Blev verkligen sjysst! Såg dem på AudioCircle för några dagar sedan. Vore kul att lyssna ngn gg. Kommer troligen skaffa ett par Augies till midsommar ...

Johan
cittroman Posted - 2007/05/05 : 11:22:02
Mkt intressant, skulle vara kul att lyssna på.
scorpion Posted - 2007/05/05 : 08:56:59
Synd på bilderna. Jag har mailat Brewitz för ett konto, så att jag
kan få det riktigt här på forumet.

Motsvarande ligger också på Audio-Circle Open Baffle Forum.
Länken är här: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40594.0 , dock bara på engelska givetvis.

/Erling
Gothmog II Posted - 2007/05/05 : 08:39:39
quote:
(Bilderna ligger på Audiocircle-forum, jag hoppas att alla kan se dem.)




Låter som något jag skulle kunna tänka mig att bygga dock. Har ett par B200 liggandes.

Bubbel Posted - 2007/05/05 : 08:03:21
Det här verkar intressant jag har ett par sådana basar liggandes och ett par Coral element som väntar på något kul. Jag har nämlingen haft dylika funderingar att prova dessa två ihop, synd bara att bilderna är borta.

Anders
Lovan Posted - 2007/05/05 : 02:09:44
Får du så bör du nog lägga upp dom på bildservern. Audiocircle verkar inte tycka om att man bildlänkar till dom...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000