T O P I C R E V I E W |
mayday |
Posted - 2007/04/29 : 20:00:43 OCH dessutom första gången i hela mitt liv jag etsar med fotoresist laminat. Speciellt tack till Lovan som varit ovärderlig i detta projekt, samt KMJ som sålde sin etsutrustning till mig
Korten behöver väl ingen förklaring på detta stadium, utan jag bara lägger upp dem....jag är ju inte som andra som ska suga på karamellen i TIMMAR
Framkallnings skål
Ets vätska värms och blandas
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Lovan |
Posted - 2007/05/17 : 20:28:08 Japp, kondingen kan du testa ta bort nu. |
mayday |
Posted - 2007/05/17 : 19:52:49 Hängslen och livrem du vet.... |
Ryssen |
Posted - 2007/05/17 : 19:46:53 quote: Nu ligger jag på 25mVdc på ena kanalen och 12mVdc på andra(före kondingarna på utgången)
Har du så lite dc offset kan du väl köra utan konding.Skulle tro att kondingen påverkar ljudet mer än denna nästan obefintliga offset. |
mayday |
Posted - 2007/05/17 : 19:05:48 Undrar om jag är besatt av att modda/förbättra
Beställt dessa, NOS PIO 1uF 190V 4st. Behövs mer än 1uF per utgång får jag väl parallellkoppla 2 per kanal.
|
mayday |
Posted - 2007/05/17 : 18:43:05 Det spelar just nu... småskrattar för mig själv när jag skriver detta....j*vlar vad bra det låter!!! Och det som gått så mkt spöken i detta projekt, mest mitt fel, felkopplingar och dåliga lödningar. Nu ligger jag på 25mVdc på ena kanalen och 12mVdc på andra(före kondingarna på utgången), typ 1mV efter kondingarna. Jag visste att Dayton 15" IB var bra....men såhär bra?!?!
Summerat: Supernöjd.
Nu är det bara DAC:en som är som den kom, resten moddat/byggt. Och jag har planer för Dac:en med. |
Bardis |
Posted - 2007/05/17 : 16:05:05 Nu ser det nästan färdigt ut! Är det dags för provspelning? |
mayday |
Posted - 2007/05/17 : 14:39:57 370 grader på lödstationen var mkt bättre. Nu har jag fått ihop den nya PSU'n, men jag har inte förankrat lytarna ännu.
|
mayday |
Posted - 2007/05/16 : 22:39:27 Tänkte passa på att förbättra nätdelen lite när jag ändå är i farten. Bl a 4x2200uF Nichicon Muse istället för 2x1000uF lågimp. Så jag etsade om kort, och passade på att göra kopparbanorna så kraftiga det bara gick:
Borrat alla hål:
|
cittroman |
Posted - 2007/05/16 : 19:30:07 Svinto är ett varumärke på stålull.
Finns även med tvål men det rekomenderar jag inte. |
Uniper |
Posted - 2007/05/16 : 18:30:20 quote: Så länge?
Med ett par sekunder menar jag ungefär 1-2 (för en liten komponent på en liten löd-ö).. Fast det är bara en grov gissning, kan ta tiden nästa gång jag löder =) |
Ryssen |
Posted - 2007/05/16 : 16:56:46 quote: Gör man så behöver man inte hålla lödkolven emot i mer än ett par sekunder
Så länge? |
mayday |
Posted - 2007/05/16 : 11:57:11 Svinto kör jag redan....duger isopropanol sen? |
Uniper |
Posted - 2007/05/16 : 11:44:49 Visst är det så, jag hade jättesvårt att få till mina hemetsade kort innan jag hittade svinto-tricket. Fast jag använder vanlig stålull istället, fungerar utmärkt. |
cittroman |
Posted - 2007/05/16 : 11:27:53 [quotemen hemetsade kort verkar svårare][/quote]
Japp så är det.
Rejält med svinto och en rengöring med sprit, sedan skall man löda direkt annars börjar kopparn oxidera.
|
mayday |
Posted - 2007/05/16 : 11:09:13 Grejen är att jag byggt ett antal prylar nu....men hemetsade kort verkar svårare. |
Uniper |
Posted - 2007/05/16 : 10:36:40 Håller med om att komponenterna ser aningen grillade ut. Tex ser det ut som om plasten kring benen i socklarna har börjat smälta en aning. Ska försöka förklara hur jag gör: Ta en gnutta tenn på lödspetsen. Sätt spetsen emot både komponentbenet och kretskortets koppar. Håll tenn-tråden också emot komponentben och koppar (dvs inte direkt emot lödkolven). När lagom mycket tenn har smält, ta bort tenn-tråden. Ta bort lödkolven när tennet har flutit ut bra. Gör man så behöver man inte hålla lödkolven emot i mer än ett par sekunder, och ingenting hinner ta skada.
Fast det bästa sättet att bli bättre på att löda tror jag är att helt enkelt öva, öva, öva.... |
Ryssen |
Posted - 2007/05/16 : 01:37:08 quote: Har man lite lägre temp tar det längre tid och värmen sprider sig, kanske till värmekänsliga komponenter.
En till iaktagelse jag gjort,är om man har en lite klen lödkölv,(som jag ,Clas ohlsson)att jag mellan lödningarna kan få vänta så kolven åter får värmen till nästa lödning.(Har på högsta värmen.) |
mayday |
Posted - 2007/05/16 : 01:19:27 quote: Jag tror möjligen att vi nu har hittat orsaken till en viss havererad konding.
Japp, kan vara så...man lär så länge man lever. |
Bernt Jansson |
Posted - 2007/05/15 : 23:58:51 Jag tror möjligen att vi nu har hittat orsaken till en viss havererad konding. |
cittroman |
Posted - 2007/05/15 : 22:20:16 Det är en skön konst att löda, en "känsla" som man måste lära sig.
Svårt att lära ut över nätet. Många parametrar spelar in.
Det är en balansgång, stora lödöar med värmeslukande komponenter = hög temp och kort lödtid är bästa medecinen. Har man lite lägre temp tar det längre tid och värmen sprider sig, kanske till värmekänsliga komponenter. Vanligt kretskortslödning som i detta fallet skall man inte ha maxtemp utan kanske 380-390 grader.
Låt lödstället smälta tennet mata inte tennet på lödspetsen då förångas flusset i tråden.
Några tips.
|
Bardis |
Posted - 2007/05/15 : 21:51:32 Med lödtennet brukar det finnas rekomenderad spetstemperatur. Testa med det. Går ju lätt att ändra tillbaka. Om du vill köra med hög temp måste man jobba snabbt. Så ingreppstiden blir kort. Kolla hur lödfogen ser ut. Blank och jämn skall den vara. Om den blir grå matt och kristallin har man lyckats få en sk. varmlödning. nästan lika kasst som kallödning.
Hoppas du uppskattar konstruktiv kritik. Vill bara hjälpa. |
mayday |
Posted - 2007/05/15 : 21:16:45 Japp, men jag kör alltid på högsta temp, 450 grader, på inrådan av flera forumsmedlemmar. |
Bardis |
Posted - 2007/05/15 : 20:55:41 Du använder väl en temperaturreglerad lödkolv? |
mayday |
Posted - 2007/05/15 : 19:49:11 Såg också detta, ska följa ditt tips. Tror dock inte att funktionen drabbats av det.... |
marran |
Posted - 2007/05/15 : 18:57:01 det ser ut som plasten på kondensatorerna har smält på en del ställen, du kanske värmer lite för hårt när du löder? prova att inte sticka ner dem så långt, utan att där är en mm luft mellan kondingens botten o kortet |