HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aktivt filter till mina dipoler.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2007/04/29 : 20:00:43
OCH dessutom första gången i hela mitt liv jag etsar med fotoresist laminat. Speciellt tack till Lovan som varit ovärderlig i detta projekt, samt KMJ som sålde sin etsutrustning till mig

Korten behöver väl ingen förklaring på detta stadium, utan jag bara lägger upp dem....jag är ju inte som andra som ska suga på karamellen i TIMMAR




Framkallnings skål


Ets vätska värms och blandas
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lovan Posted - 2007/05/17 : 20:28:08
Japp, kondingen kan du testa ta bort nu.
mayday Posted - 2007/05/17 : 19:52:49
Hängslen och livrem du vet....
Ryssen Posted - 2007/05/17 : 19:46:53
quote:
Nu ligger jag på 25mVdc på ena kanalen och 12mVdc på andra(före kondingarna på utgången)

Har du så lite dc offset kan du väl köra utan konding.Skulle tro att kondingen påverkar ljudet mer än denna nästan obefintliga offset.
mayday Posted - 2007/05/17 : 19:05:48
Undrar om jag är besatt av att modda/förbättra

Beställt dessa, NOS PIO 1uF 190V 4st. Behövs mer än 1uF per utgång får jag väl parallellkoppla 2 per kanal.

mayday Posted - 2007/05/17 : 18:43:05
Det spelar just nu... småskrattar för mig själv när jag skriver detta....j*vlar vad bra det låter!!!
Och det som gått så mkt spöken i detta projekt, mest mitt fel, felkopplingar och dåliga lödningar.
Nu ligger jag på 25mVdc på ena kanalen och 12mVdc på andra(före kondingarna på utgången), typ 1mV efter kondingarna.
Jag visste att Dayton 15" IB var bra....men såhär bra?!?!

Summerat: Supernöjd.

Nu är det bara DAC:en som är som den kom, resten moddat/byggt. Och jag har planer för Dac:en med.
Bardis Posted - 2007/05/17 : 16:05:05
Nu ser det nästan färdigt ut! Är det dags för provspelning?
mayday Posted - 2007/05/17 : 14:39:57
370 grader på lödstationen var mkt bättre.
Nu har jag fått ihop den nya PSU'n, men jag har inte förankrat lytarna ännu.
mayday Posted - 2007/05/16 : 22:39:27
Tänkte passa på att förbättra nätdelen lite när jag ändå är i farten.
Bl a 4x2200uF Nichicon Muse istället för 2x1000uF lågimp.
Så jag etsade om kort, och passade på att göra kopparbanorna så kraftiga det bara gick:


Borrat alla hål:
cittroman Posted - 2007/05/16 : 19:30:07
Svinto är ett varumärke på stålull.

Finns även med tvål men det rekomenderar jag inte.
Uniper Posted - 2007/05/16 : 18:30:20
quote:
Så länge?

Med ett par sekunder menar jag ungefär 1-2 (för en liten komponent på en liten löd-ö).. Fast det är bara en grov gissning, kan ta tiden nästa gång jag löder =)
Ryssen Posted - 2007/05/16 : 16:56:46
quote:
Gör man så behöver man inte hålla lödkolven emot i mer än ett par sekunder

Så länge?
mayday Posted - 2007/05/16 : 11:57:11
Svinto kör jag redan....duger isopropanol sen?
Uniper Posted - 2007/05/16 : 11:44:49
Visst är det så, jag hade jättesvårt att få till mina hemetsade kort innan jag hittade svinto-tricket. Fast jag använder vanlig stålull istället, fungerar utmärkt.
cittroman Posted - 2007/05/16 : 11:27:53
[quotemen hemetsade kort verkar svårare][/quote]

Japp så är det.

Rejält med svinto och en rengöring med sprit, sedan skall man löda direkt annars börjar kopparn oxidera.
mayday Posted - 2007/05/16 : 11:09:13
Grejen är att jag byggt ett antal prylar nu....men hemetsade kort verkar svårare.
Uniper Posted - 2007/05/16 : 10:36:40
Håller med om att komponenterna ser aningen grillade ut. Tex ser det ut som om plasten kring benen i socklarna har börjat smälta en aning.

Ska försöka förklara hur jag gör: Ta en gnutta tenn på lödspetsen. Sätt spetsen emot både komponentbenet och kretskortets koppar. Håll tenn-tråden också emot komponentben och koppar (dvs inte direkt emot lödkolven). När lagom mycket tenn har smält, ta bort tenn-tråden. Ta bort lödkolven när tennet har flutit ut bra. Gör man så behöver man inte hålla lödkolven emot i mer än ett par sekunder, och ingenting hinner ta skada.

Fast det bästa sättet att bli bättre på att löda tror jag är att helt enkelt öva, öva, öva....
Ryssen Posted - 2007/05/16 : 01:37:08
quote:
Har man lite lägre temp tar det längre tid och värmen sprider sig, kanske till värmekänsliga komponenter.

En till iaktagelse jag gjort,är om man har en lite klen lödkölv,(som jag ,Clas ohlsson)att jag mellan lödningarna kan få vänta så kolven åter får värmen till nästa lödning.(Har på högsta värmen.)
mayday Posted - 2007/05/16 : 01:19:27
quote:
Jag tror möjligen att vi nu har hittat orsaken till en viss havererad konding.


Japp, kan vara så...man lär så länge man lever.
Bernt Jansson Posted - 2007/05/15 : 23:58:51
Jag tror möjligen att vi nu har hittat orsaken till en viss havererad konding.
cittroman Posted - 2007/05/15 : 22:20:16
Det är en skön konst att löda, en "känsla" som man måste lära sig.

Svårt att lära ut över nätet.
Många parametrar spelar in.

Det är en balansgång, stora lödöar med värmeslukande komponenter = hög temp och kort lödtid är bästa medecinen.
Har man lite lägre temp tar det längre tid och värmen sprider sig, kanske till värmekänsliga komponenter.
Vanligt kretskortslödning som i detta fallet skall man inte ha maxtemp utan kanske 380-390 grader.

Låt lödstället smälta tennet mata inte tennet på lödspetsen då förångas flusset i tråden.

Några tips.
Bardis Posted - 2007/05/15 : 21:51:32
Med lödtennet brukar det finnas rekomenderad spetstemperatur. Testa med det. Går ju lätt att ändra tillbaka.
Om du vill köra med hög temp måste man jobba snabbt. Så ingreppstiden blir kort.
Kolla hur lödfogen ser ut. Blank och jämn skall den vara. Om den blir grå matt och kristallin har man lyckats få en sk. varmlödning. nästan lika kasst som kallödning.

Hoppas du uppskattar konstruktiv kritik. Vill bara hjälpa.
mayday Posted - 2007/05/15 : 21:16:45
Japp, men jag kör alltid på högsta temp, 450 grader, på inrådan av flera forumsmedlemmar.
Bardis Posted - 2007/05/15 : 20:55:41
Du använder väl en temperaturreglerad lödkolv?
mayday Posted - 2007/05/15 : 19:49:11
Såg också detta, ska följa ditt tips. Tror dock inte att funktionen drabbats av det....
marran Posted - 2007/05/15 : 18:57:01
det ser ut som plasten på kondensatorerna har smält på en del ställen, du kanske värmer lite för hårt när du löder?
prova att inte sticka ner dem så långt, utan att där är en mm luft mellan kondingens botten o kortet

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000