HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Linkwitz Orion..modifiering/uppdatering på gång..!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
CH Posted - 2007/04/23 : 14:57:03
Hemkommen efter DIY-träffen föreslog tjejen.."Varför inte ha tv'n i hörnet istället..?"
Hmm. De kommer med så dumma idéer ibland.
Jag svarade då.."Nej, men du förstår, jag vill ha bilden centrerad mellan högtalarna, annars fungerar det inte.."

Flytta dem oxo då, blev svaret.

Ok, jag hade ju redan ont i hela kroppen efter träffen, så varför inte fortsätta..

Så här blev resultatet:

Tv'n stod tidigare kloss an mot det vänstra fönstret och högtalarna på var sin sida långt ut i rummet. Dock med olika avstånd till sidoväggarna, högra högtalaren hade kanske en dryg meter till väggen, vänstra kanske fyra..Inte idealiskt, jag vet, men det skall vara beboligt också. Tidigare hade jag även massa dämpull och tunga draperier bakom högtalarna, det åkte bort av bara farten. Dipoler ska ju helst inte dämpas bakom, detta var uppsatt för mina tidigare Revel o Thiel-högtalare vilka mådde gott av detta.

Resultatet då.
Fullkomligt magiskt ljud..
Det lät mycket bra innan, det kan nog de som varit hemma hos mig hålla med om..men denna förbättring var chockerande..!
Rumsåtergivningen blev så mycket bättre att jag bara satt o flinade, röster är så naturliga och klockrent centrerade i mitten att jag trodde jag överdoserat på mina värktabletter och var i nån sorts rus..Efter ett bas-svep så har jag INGA resonanser längre..

Nu skall jag bara snygga till det estetiska, kablar skall gömmas, mattor skall läggas mellan tv och bord m.m.
Men så här kommer rummet att se ut i fortsättningen.

Så, alla som kan, prova att spela diagonalt i rummet, det kan trolla bort mycket (alla?) av rummets dåliga egenskaper..!

Så, nog skrutit..

Det kommer mer bilder här inom kort, hoppas jag.
Nya diskanter är nämligen beställda. Senaste versionen av Orion heter numer Orion+ vilket innebär ännu ett par Seas Millenium riktade bakåt. Pratade med U1 o vemsom på träffen och de hade labbat med detta och enligt dem var det en "måste ha"-grej..så jag litar på det..
Så här ser Sigges version ut..ska försöka göra min snyggare..

Dessutom skall filtret uppdateras till senaste version, det har kommit två mindre revisioner efter mitt byggdes..

Sist, men troligen inte minst, skall alla op-ampar bytas ut i filtret..! Idag sitter där 2134'or, men i en liten påse från DigiKey har jag ett antal LM4562 som väntar..Ljudförbättringen påstås vara dramatisk på alla forum som diskuterar detta..!
Detta är väl nästan samma som "tube-rolling"..

Skall lura upp Bernt hit så han får lyssna och hjälpa till..snart, hoppas jag..
Beernt..läser du....?

Fler bilder och intryck lär alltså komma..
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bernt Jansson Posted - 2007/04/30 : 19:08:37
quote:
Sen har ju Bernt ett 4-kanals OTL hemma vilket är som skräddarsytt för Orion..skall bara försöka få honom att inse detta..
Kan bli svårt att få mig att inse att det passar bättre någon annanstans än här hemma hos mig.
CH Posted - 2007/04/30 : 14:01:13
Det blir lite lurigt att summera upp det hela. Störst skillnad, tveklöst, var att möblera om. Bakdiskanterna gör skillnad, ja. Större rymd, luftigare ljud. Huruvida det blir mer "rätt" är en annan fråga. Upplever inte de enorma skillnader som Linkwitz skriver om på sin hemsida. Kanske p.g.a min diagonala uppställning.
Op-ampar..detta byte tyckte jag först var till det sämre..mer avrullat i toppen. Men, vi fick ju också problem med brum vilket kan ha ställt till upplevelsen. Så op-amparna får hänga med nån vecka så skall jag byta tillbaka igen o se vad som händer.
OTL-steg däremot är en klockren förbättring.. Hur Ice-powerfrälst jag än må vara så visst f-n blir det bättre med rör i mellanregistret. Så detta område kommer att forskas vidare på.
Sen har ju Bernt ett 4-kanals OTL hemma vilket är som skräddarsytt för Orion..skall bara försöka få honom att inse detta..

Tack för hjälpen Bernt, MatsT o Preben.
Bernt Jansson Posted - 2007/04/30 : 09:07:49
Jag tyckte att ljudet "släppte" bättre från högtalarna med bakåtdiskanter.
Med MatsTs tips om reflexdämpning blev det bättre fokus, det gjorde väldigt
gott. Det ska bli intressant att se hur CH löser det estetiska, det är ju
vidrigt fult med stora isolerskivor som synes på bilderna...

Brummet som blev vid opampsbytet försvann då vi justerade ner spänningen i
filtrets nätdel från +/-15 volt till +/-14 volt. Jag tyckte att det blev en
liten aning mer naturligt ljudande sss- och sch-ljud med de nya opamparna,
men CH får väl bestämma vad han själv tycker i slutändan. Sen var det mycket
intressant att höra vad lite rör i de övre registren gjorde med ljudet.
MatsT Posted - 2007/04/30 : 07:30:29
Vi fick inga rökta grisöron! Nåja, jycken var trevlig och förtjänade väl lite gott också...

Jag kan väl förtydliga mig här i tråden om när jag kom in i bilden. Det var ungefär i lödmomentet, Bernt och Preben satt och stirrade ned i lådan med kretskorten när jag anlände. Jag satte mig bredvid och kollade lite i bygginstruktionerna. Jag hörde alltså inte Orion innan bakdiskanterna kommit dit så jag kan inte uttala mig om vad dessa gjorde. Däremot var jag med före och efter byte av opampar. Det bytet gjorde att ljudet blev aningen annorlunda men jag vågar inte säga om det blev bättre eller sämre. Initialt upplevde jag det som sämre efter byte men det var lite problem med brum (självsvängning?) i filtret som försvann efter justering av DC-nivån. Då blev det bättre igen och det är inte så lätt som utomstående att hålla örona uppdaterade tillräckligt bra. CH får nog långtidsutvärdera den modifieringen.
Ronnie_Ericsson Posted - 2007/04/30 : 01:43:50
Ojsan, vilka filter!

Förutom den kloka kommentaren så tänkte jag kommentera min tidigare kommentar: hade inte en tanke på att det handlade om dipoler när jag gaggade loss om reflekterat ljud som går vilse i rummet, utan tänkte på framåt-tutat ljud från standardlådhögtalare.
Bernt Jansson Posted - 2007/04/30 : 00:09:40
Man blir hungrig av lödning...
johan.björklund Posted - 2007/04/29 : 23:49:27
Bernt verkar dela U1:s craving på mat
CH Posted - 2007/04/29 : 22:52:33
Vid det här laget så var en av oss (han i mitten) hungrig igen, så under intagandet av smörgåsar kunde vi utvärdera resultatet av bakdiskanter på Orion..
CH Posted - 2007/04/29 : 22:32:10
Varför får jag inga muffins..? Jo, därför att Bernt åt upp allihop..

Men rökta grisöron e oxo mumma..
CH Posted - 2007/04/29 : 22:22:01
Som Mats skrev, dämpning av förstareflexen gjorde gott. Ljudbilden blev mer exakt. Däremot är WAF'en på råa gullfiberskivor låg, så någon annan lösning på detta kommer fixas framöver.

Nu skall filtret modifieras till gurun Linkwitz senaste specifikationer..sedan skall vi koppla in bakdiskanten..!
Hmm..törs vi..?

Jadå, kör hårt..!

Modifieringen är relativt enkel, några motstånd skall bytas.
CH Posted - 2007/04/29 : 22:13:58
quote:
Jag måste nog korrigera dig på den punkten! Det var säkert inte för sista gången men nästa gång blir jag inte premiärgäst...

Korrekt Mats..
quote:
och lite förbättringar fick CH också tror jag.

Absolut..! Tack för hjälpen..!!
MatsT Posted - 2007/04/29 : 22:05:47
quote:
MatsT var premiärgäst. Inte för sista gången..

Jag måste nog korrigera dig på den punkten! Det var säkert inte för sista gången men nästa gång blir jag inte premiärgäst...

Mycket trevligt var det i alla fall. Vi hann avhandla en hel del på en eftermiddag och lite förbättringar fick CH också tror jag. Jag hörde visserligen Orion på DIY-träffen men tyckte inte de presterade riktigt som jag väntade mig där. Det är svårt att få till ljudet när man släpar iväg grejorna till okända lokaler så jag blev väl inte direkt förvånad när jag hörde dem i hemmiljö med ett betydligt bättre resultat. Jag tycker totalt sett att Orion är en bra kompromiss mellan finess och kraft, musiken blir rolig att lyssna på med dessa högtalare. Förbättringar kan man alltid göra och ett par dämpskivor för direktstudsen bakom högtalarna förbättrade fokus en hel del. Lite prov med Bernts OTL visade att det finns lite att jobba på med förstärkeriet och nivåjusteringar i filtret att lite fintrimning säkert kan ge ett ännu bättre resultat.

Ett mycket bra system är det definitivt redan nu.
CH Posted - 2007/04/29 : 22:02:15
Att det lät bättre än tidigare uppställning var alla överrens om. Utom Mats, hur skulle han kunna veta det..
Stooor ljudbild noterades, vilket jag själv tycker är underbart.. Fast de andra tyckte det var för många ooo i stooor, så Mats konstaterade att det var läge att ta ner det hela till en naturligare nivå. Så upp med lite absorbering i form av ett par gullfiberplattor:

Även höger sida, förstås:

Vid det här laget hade Bernt käkat upp alla muffins.
CH Posted - 2007/04/29 : 21:46:46
Dagen har kommit. Här sitter minst 100 års erfarenhet av hifi i allmänhet och dipoler i synnerhet..! Från vänster: Preben, MatsT och Bernt. Bernt har just knött ner 8-10 nybakade muffins o funderar på om han törs ta en till.

Vi lyssnade först på systemet utan bakdiskanterna inkopplade. Det nya för Preben o Bernt var alltså den nya uppställningen i rummet, annars har de hört systemet förrut. MatsT var premiärgäst. Inte för sista gången..
U1 Posted - 2007/04/29 : 19:53:11
NU ÄR DET SÖNDAG! Hur blev det?
CH Posted - 2007/04/28 : 22:17:40
Stämningsbild från ikväll medan vi tittar på den odödliga filmklassikern American Pie-The Wedding..
Imorgon skall det labbas o skruvas o lödas o lyssnas..
CH Posted - 2007/04/28 : 22:04:30
quote:
Sprutspackel och slip papper så har du piano finnish sen..
Eller var det utformningen du inte var nöjd med?

Problemet var bandputsen, djävulens instrument..
Skulle bara finputsa lite på ena sidan, o vips försvann flera mm..då får man kompensera på andra sidan..åsså blev det snett..aargh..
Får bli aluminium istället senare..
Ryssen Posted - 2007/04/28 : 19:14:01
quote:
Jag blev INTE nöjd med mina bafflars finish..

Sprutspackel och slip papper så har du piano finnish sen..
Eller var det utformningen du inte var nöjd med?
U1 Posted - 2007/04/28 : 12:12:41
quote:
Hehe U1..känner du pressen..

Jo, och efter mitt experiment så var saken egentligen klar, behövde bara en knuff

Jag kör nog med den passiva delningen sålänge, ska fixa uppgraderingen av filtret sen när jag har mer tid.
CH Posted - 2007/04/28 : 10:46:05
quote:
Varfor ar inte bakatdiskanterna forsankta?

Om jag förstod Linkwitz rätt så rekommenderade han att INTE försänka bakdiskanterna.
jonasz Posted - 2007/04/28 : 04:40:24
Varfor ar inte bakatdiskanterna forsankta? Kanns lite onodigt att inte forsanka dem nar man anda kostat pa sig dem, de ar ju inte direkt billiga. Om inte annat ar det ju snyggare!

Roligt att lasa om dina moddar forovrigt!
CH Posted - 2007/04/27 : 19:11:25
Lustigt..pratade lite med Bernt om risken med att chocka op-amparna..så jag får nog leta fram mitt antistat-armband innan bytet.

Jodå, Thor-subbarna kommer definitivt..
Micke Posted - 2007/04/27 : 18:15:28
CH, trevligt att den nya uppställningen fungerar så bra

Se till att vara försiktig då ni monterar LM4562:orna.
Jag var väldigt försiktig(jordad), men 2 av 22 utbytta op-ampar (bytte i Thor-filtret också)
var trasiga (kan iofs varit det vid leverans). Vilket resulterade i ett väldigt svagt periodiskt "skrapljud" om man lyssnade alldeles intill diskanten.

Sen är det bara att börja bygga Thor-subbarna :)
Jag kör med dem igen efter att de legat i förådet ett par år.
Vet inte om det är ökandet av delningsfrekvensen från 40-50hz, ny version av filtret eller
att jag bor i en annat lägenhet (mest troligt). Men nu tycker jag de tillför så pass mycket att de är motiverade. Man upplever det inte som så mycket djupare eller "mer bas". Men renare och mer nyanserad då basarna i orion får ett lättare jobb. De integrerar perfekt med Orion.

Har dock inte exprimenterat klart med bakåtriktde diskanten ännu. Bara haft den monterad nån månad och inte modifierat filtret enligt Linkwitz senaste spec. Vi får jämföra lyssningsintryck senare. En klar förbättring iallfall. Dock inte upplevt samma stora förbättringar som Linkwitz upplever, men är där å nosar, så det kommer nog med lite flyttande av högtalare och nivåinställningar i filtret.

Både bakåtriktade diskanten, op-amparna och thor subbarna är iallfall bra uppgraderingar, du har mycket roligt att se framemot
vemsom Posted - 2007/04/27 : 18:03:36
På bilden tycker jag nog att det ser kanonfint ut. Hoppas du kommer trivas med ljudet också
CH Posted - 2007/04/27 : 17:11:04
Linkwitz skriver ju mycket om "the wall effect" och har satt upp en del stolpar som man bör uppfylla för att få fullt utbyte av bakdiskant..

quote:
I postulate that for full development of the "wall effect" a 2-loudspeaker setup must have:

A distance between loudspeakers and the wall behind them of greater than 4' (1.2 m)
1. The wall must have minimal absorption and be orthogonal to the axis of symmetry
2. The axis of radiation from each loudspeaker must point essentially towards the listener and the wall
3. The reflections from the wall must contain the full frequency spectrum
4. The listener is on the axis of symmetry (for maximum effect)
5. The wall or space behind the listener should be absorptive over the full spectrum
6. The sidewalls of the room are symmetrical to the setup

Jag uppfyller bara ett fåtal av dessa punkter i.o.m. min diagonala uppställning.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000