HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Coraltomte bygger K25H

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
coraltomte Posted - 2007/02/15 : 21:16:52
I många år stod min brors gamla 70/80-horn från 70-talet och var i vägen. Jag borstade av dem och körde dem ett par år. Sen hamnade de på föräldrarnas vind och var inte i vägen eller ens bortglömda, men hade ingenstans att vara i gång. För ett år sedan togs de fram och är i vägen igen - men igång. Det är ett horn som definitivt låter bra men, ärligt talat, förfärligt fult byggt (förlåt, Björn). De byggdes i 16 mm spånplatta som sedan rollades svart och med sporadiska aluminiumlister längs kanterna. Just nu gömmer jag dem lite diskret bakom draperier.

I valet mellan att snygga till dem och bygga nytt, valde jag att bygga nytt, särskilt som det dök upp en färdig K25H-byggsats i 19 mm spånskiva sommaren 2006. Den hade legat och väntat sedan 80-talet och full av optimism hämtade jag den och började muntert plocka med bitarna, men entusiasmen uteblev. Passformen var kass. Toleransen var + 0-3 mm, en del vinklar oexakta och en del bitar helt fel. Vad detta elände berodde på, vet jag inte. Olämplig lagring under lång tid? Dåligt kapat? Kass såg?

Lusten ebbade ut och inte förrän nu i februari kom jag loss, justerade bitarna och gjorde nya att ersätta de felaktiga. Här kommer lite dokumentation av bygget med bilder och text. Håll till godo! Kommentarer och frågor välkomna!

Här är baksidan av frontpanelerna 21 och 22. De är balansfanerade för att inte böjas. Dessa två är de enda som måste faneras innan bygget sätts ihop (enligt min lilla plan ).

Här är samma skivor framifrån. Träslaget är alm - duktigt brett faner (nära 50 cm) från Bohmans i Oskarshamn. Samma fanerskiva räcker över båda panelerna.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DrBoar Posted - 2012/09/27 : 21:35:44
Coraltomte blev det några mätningar och hur låter de nu?
coraltomte Posted - 2007/04/14 : 22:58:23
PeterAkemark: Vad gör dig säker?

Guru: Vet ej, mer än att avståndet mellan lamellerna är större och att hela linsen är större på den som går något djupare i frekvens. Den enda ytterligare information som ges i broschyren är spridningsvinklarna: 90 grader horisontellt och 45 vertikalt. PeterAkemark kanske kan upplysa oss om hur de dimensioneras?
Guru Posted - 2007/04/14 : 19:24:45
Hur dimensionerar man såna där linser, alltså vad styr att dom är dimensionerade från tex 3kHz ?
PeterAkemark Posted - 2007/04/14 : 14:54:41
Nä, det där är nog Corals egen, i alla fall är det inte MEAB.
coraltomte Posted - 2007/04/14 : 12:09:32
Lite forskning runt spridningslinserna kommer här:
Den lilla linsen är 130x92x35 mm och kallas i Corals katalog för AL-601 och verkar vara i lätt guleloxerad aluminiumplåt. Den anges användbar från 3 kHz och uppåt.

Den stora är 245x168x72 mm, kallas AL-603 och i svartlackerad aluminiumplåt, användbar från 2,5 kHz och uppåt. Mellan lamellerna finns skumplastbitar som dämpning.

Båda ser gruvligt dammiga ut. Blixten avslöjar allt
coraltomte Posted - 2007/04/11 : 12:24:49
Spännande! Jag känner igen detta med att Corals linser under sista tiden utrustades med plastfästen för lamellerna. Inte alls omöjligt att de kommer från Ulricehamn, således. Jag ska forska lite mer om linserna senare, mått osv. OT, iofs
PeterAkemark Posted - 2007/04/11 : 11:53:27
Nä, jag hade inte så fel. Linserna såg faktiskt ut så där, i början av produktionen. Sedan gjordes en plastbit som lamellerna pressades in i istället för en genomgående skruv och kupolmutter. Linserna såldes över hela världen och om jag kommer ihåg rätt, även till Japan. Den lilla linsen fanns på JAMO's större högtalare undr många år.
linnar Posted - 2007/04/10 : 19:02:51
Nedrans att jag missade Coral!
Jag kan trösta mig med att jag är i gott sällskap
då Åkemark trodde det var MEAB-spridare....

Ärligt talat hade jag det på tungan åxå...

coraltomte Posted - 2007/04/10 : 10:55:11
"Blir det några mätningar av ljudresponsen?"

Inte just nu. Dels har jag inte utrustning för det, dels väntar jag på "rätt" element. Under tiden mäter jag subjektivt med öronen. Mums! Just nu delar jag också lite högt, 800 Hz, ska ner. Fler horn och mer utrustning ska till så jag väntar tills allt är på plats med att kånka hit mätutrustning. Förslag på sådan?

Någon som vet vem som har ritat K25H?
PeterAkemark Posted - 2007/04/10 : 10:32:26
Blir det några mätningar av ljudresponsen?
coraltomte Posted - 2007/04/10 : 09:31:06
MEN Linnar, då! Du behöver bara titta på mitt alias för att veta vad alla mina element börjar på. Det är inga JBL 075 utan Coral H-104:or. My precious... Det tog 20 år innan jag fick fram ett nytt membran till ett av dem. Men som de säger i reklamen: worth waiting for...

PeterAkemark:
Tack för uppmuntran! Spridningslinserna är Corals egna, den lilla heter AL-601 och den större AL-603. Inbillar mig att de är gjorda i Japan.
PeterAkemark Posted - 2007/04/10 : 01:41:16
Kul att få se lite bilder av dina horn. Blev mycket snygga. Roligt att se linserna på hornen som du har ovanpå, ser ut som de som tillverkades av MaskinElektro (MEAB) i Ulricehamn en gång i tiden.
linnar Posted - 2007/04/09 : 21:06:25

Snyggt!
Är den lilla diskanten en 075'a?

Kul att du är här igen PeterÅkemark
och bidrar med dina djupa kunskaper.

coraltomte Posted - 2007/04/09 : 20:55:03
Lite bilder igen!
Nu är båda hornen "klara"!
Som ni ser har jag målat öppningen i maskingrått och hustrun har pyntat med påskpinaler Filtrena ligger tryggt i var sin skokartong.

Gubbar, vi pratar DYNAMIK när vi drar igång de här lådorna! Mycket distinkt dynamik dessutom!

Fina mantran framöver: putsa, lacka, putsa, lacka...

coraltomte Posted - 2007/04/09 : 17:18:56
Visst går det att staga upp 70/80-hornet! Radio & Television hade flera uppföljande artiklar bl a nr 11 1977, där man rekommenderade förstyvningar och ytterligare stag. I fallet K25H har man redan från början tagit fasta på behovet av bra stagning, särskilt i hornhalsen där avståndet mellan instagningarna är ca 20 cm eller ännu mindre.
PeterAkemark Posted - 2007/04/09 : 16:35:43
Om 70/80-hornet vibrerar så är det bara att staga upp mer. Det ska inte vibrera!
coraltomte Posted - 2007/03/12 : 00:11:33

Fint. Tackar. För fullständighetens skull: här www.077.dk finns troligen den mest kompletta dokumentationen av Corals broschyrer om högtalare och element.

linnar Posted - 2007/03/11 : 23:18:46

En coral-lämk om 70-talet
http://www.eastmarinedrive.com/contents/non-static/coralindex-content.htm

linnar Posted - 2007/03/11 : 22:11:48

Nä, det verkar vara en jobbig sida. Man skall vist
först ladda ner något program på datorn och söka
genom den. jag surfade runt lite där men mina
säkerhetsprogram slog bakut direkt! Dom varnade för
"icke säker" sida osv.

Programmet man skall lada ner är säkert proppfullt med reklamware.
coraltomte Posted - 2007/03/11 : 16:16:35
Tack för det...

Hmmm... min tyska är garanterat kass , men av kontexten i tråden antyds att nick UglyUdo har tillgång till gamla datablad från just Hifisound (som jag var inne och snurrade om tidigare). Verkar dock som om de databladen finns uppladdade på någon bilddatabank som inte är sökbar.
linnar Posted - 2007/03/11 : 14:13:15

Här är den:

http://img273.imageshack.us/my.php?image=coral12l708wy.jpg

och här är till forumet där länken finns:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-3394.html

linnar Posted - 2007/03/11 : 14:08:59

Dipen vid 300hz beror på Bl delat med rörlig massa. Dvs högre Bl eller
lägre massa fixar till en rakare kurva upp i frekvens.

Jag söker efter länken till elementet.

coraltomte Posted - 2007/03/11 : 14:02:08

Har du en länk till den sajten där du hämtade data för 12L70? Jag är nyfiken på några element som jag inte vet så mycket om och har svårt att hitta.

Coral 12L70 är plan B. Plan A är Coral 12L1 som jag inte lagt vantarna på än. 12L1 har en elakt mullig Alnicomagnet och parametrar som är avpassade för horn. Och så 100 dB/W/m

Ang kammaren: Gott! I det här läget är volymen, när man räknat bort subbaffeln och elementet, ca 25 liter... kan enkelt minskas ytterligare, när jag räknat lite mer exakt. Avståndet mellan subbaffeln och den av mig tillagda skivan som delar av kammaren på djupet är 22 centimeter.

Tack för simuleringarna!! Intressanta uppgifter... Trots att 12L70 inte har jättehög SPL får man ju ut mer än tillräckligt ljudtryck. Jag hade för avsikt att dela vid 80 Hz neråt (där får en Imperial ta vid) och vid ca 300 Hz uppåt. Med den här frekvensgången kanske 60/200 är ännu bättre. Småsynd med dippen vid ca 275 Hz... faller ca 4 dB där.
linnar Posted - 2007/03/11 : 02:49:22

Glömde en sak, 70/80 hornets konstruktör hänger på
detta forum också. Han kanske har lite att säga om
70/80-hornets stabilitet?

linnar Posted - 2007/03/11 : 02:32:46
Jag roade mig med att göra en simulering med ovanstående
element. Den gråa kurvan är med ca 57liter sluten låda
och den svarta kurvan är med 22 liter låda.
Mycket fina kurvor båda två måste jag säga. Man ser här
att den svarta kurvan har mer att ge runt 50hz. f3 sjunker
med ca 5hz.
Slglängden minskar från 1,4mm till 0,7mm med 22 liters låda.
Jag ser att slaget ligger under 0,3mm ända ner till 40hz där
det stiger till 0,7mm för att sedan minska till 0,6mm vid 10hz.
Detta gör den med 1 watt in uppmätt till 108db 1m bort. Strålande!

Fler diskusioner och kurvor på K25H finns här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52580&SearchTerms=k25h

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000