HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 To drive the cold winter away.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2006/12/15 : 16:08:04
Nu när jag på ett eller annat sätt gjort mig av med alla hemmabyggen så är det dax att pula ihop nått nytt, eller rättare sagt Ny-gammalt.
Det hela började under början av 2004 med en Polack som rotat fram ett schema på en gammal Amerikansk penisförlängare. Självklart togs detta emot med stor entusiasm i de internationella DIYkretsarna och dv sätt att utnyttja detta togs fram. Under sommaren 2005 så gjorde jag ett spontanköp av resultatet (kretskort) som jag tänkte ha till en regnig dag. Ska jag va ärlig så var det bara så att jag hade tråkigt på jobbet och hade paypalkontot nystartat. Iallafall så hittade man senare billiga kondingar som man då såklart MÅSTE köpa, det var ju billigt trots allt.
Senare så satte en rastlös amerikan ihop ett komponentkit som slutade på ca 1/2-1/3 av elfas priser och självklart så bara måsta man ju passa på då med. Som ni nu anar så är kominationen rastlöshet, pengar och mig ingen bra kombination. Tur att man är ensamstående

Senare så hittar man passande trafos här i Sverige samt lite annat gott och vips så har an en hel hylla med prylar inför den där regniga dagen.

För ca en vecka sedan så satte jag ihop en annan sak som jag inte kan använda på ett korrekt sätt utan denna nuvarande saken så då fick man ju tömma den där hyllan och det är där vi är nu, ganska exakt 18 månader efter det första köpet och ungefär 3000:- fattigare.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zei Posted - 2007/02/25 : 21:05:32
Gryyyyyyymt !!!!
Kmj Posted - 2007/02/25 : 16:56:11
Arrg!
Skam den som ger sig, efter att ha lekt runt med oscilloskpet, kopplat allt ur lådan och över på träplatta så strömmar nu Mikael Kiskes ljuvliga stämma ur köket. Det som återstår på den första kanalen är att koppla in utgångstrissorna och testa igen samt att kolla temperaturen för att avgöra om ett extra par utgångstrissor behövs.
Kmj Posted - 2006/12/28 : 20:03:01
så rätt så. Vi får se vad som händer.
Gothmog II Posted - 2006/12/28 : 20:01:44
quote:
Som sagt så köpte jag hem detta då jag fann det intressant och roligt, de tankarna finns helt enkelt inte kvar längre.


Låter som du skulle behöva exorcism Nä, skämt å sido så tycker jag du skall köpa en sjysst förstärkare och några nya skivor och bara lyssna på musik ett tag, för det är väl det som är tanken med hela grejen , att kunna lyssna på bra musik, eller?

Mvh Tommy
Kmj Posted - 2006/12/28 : 10:10:17
Det är inte bara debuggningen som är problemet, jag har helt enkelt ingen lust längre. Det är helt enkelt inte kul längre samtidigt som att de projekt jag har samlat på mig egentligen inte är direkt anpassade för mitt bruk. Det jag egentligen hade "behövt" är en liten integrerad klass AB eller delad sak då min stereo oftast står på när jag är hemma, inte ett monsterslutsteg som Krell eller det där rörsteget jag hade planerat. Som sagt så köpte jag hem detta då jag fann det intressant och roligt, de tankarna finns helt enkelt inte kvar längre.
Pac Posted - 2006/12/28 : 10:01:55

Ge inte upp nu! Du har ju bara debuggingen kvar!!!

Om du har fastnat så bjud in till en workshop. En kanna kaffe, lite smarriga bullar och trevlig gemenskap kan säkert locka någon/några DIY're så att du kan få några hjälpande handtag.

hoktuna Posted - 2006/12/28 : 08:41:01
Kom igen nu kmj,sälj inte!!ställ undan allt och samla kraft.
Spela plattor och njut av det du har,sen plockar du fram krellen när suget åter kommer.
Borde väl finnas nån i götet som kan hjälpa till att titta på krellen så du kommer vidare,det kan ju inte vara nåt större fel på den.
Kmj Posted - 2006/12/27 : 23:49:46
jag har tappat orken med allt verkar det som så får jag ett vettigt bud så ryker det.
Hörsvinner Krellen så kommer allt från kondingar till oscilloskop efter. Alles.
Ryssen Posted - 2006/12/27 : 23:46:59
Men byt de där små transingarna då.Vänta nån da..
Kmj Posted - 2006/12/27 : 12:07:03
Om nån känner sig manad så skickar jag över allt på nån annan för 2500:- plus ev frakt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56914


Jag har officiellt fått nog av denna hobbyn för ett bra tag framöver och kommer förhoppningsvis att sälja av allt jag samlat på mig.
Kmj Posted - 2006/12/20 : 11:58:10
Jag åkte på det årliga föräldrabesöket (och far mins garage med tillhörande verktyg) innan Krellen hann färdigställas. Det som återstår att göra är endast fyra kabelförbindelser mellan moderkorten och drivkorten samt att skruva fast jordkablar och fästa PSUn till fläktkontrollen, det enda som utgör ett problem är det sistnämnda då det blev ganska tight ovanför nätdelen pga alla anslutningskablar. Kanske hade man kunnat minimera den plats som krävs genom att löda ihop de spänningsmatningar som finns i samma kabelsko men jag ville ha möjligheten att koppla ur de individuella delarna utifall att...

Så ingen Krell förrän efter nyår. Tills dess så är det årliga julpysslet en mkt behövlig stereobänk som skall inrymma ALLT jag har. Försteg, RIAA, Vinyl, CD, DVD, Slutsteg, dator, D/A.
Designen blir bara en enkel sak med 7-8st hyllor av 18mm tjock svartbetsad hobbyhylla (limfog) med aluminiumprofiler som ben (L-profil på 35x35mm samt 3-4mm tjock). Hyllorna kommer nog att se lite klena ut då jag tänkte mig runt 2,5cm tjocka hyllor, dock blev det lite fel med beställningen men det ska nog gå ändå.
Ryssen Posted - 2006/12/19 : 23:38:03
quote:
har jag inte tänkt att börja med förrän jag vet vad jag gör.

Haja,då dröjjer det nog innan min KSA50 blir klar.
acebowler Posted - 2006/12/19 : 14:30:23
tja nu kan det väl inte sitta i.... haha
Zei Posted - 2006/12/17 : 14:01:25
Xuses hela tiden.. fram med kolven och gör klart nu då.
Den värsta huvudvärken borde lagt sig vid det här laget..


/Z
Kmj Posted - 2006/12/17 : 11:58:50
nä, det kom en massa öl ivägen igår
Zei Posted - 2006/12/17 : 11:21:35
Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ? Är det klart ?



/Z
Mc Square Posted - 2006/12/16 : 01:22:40
quote:
rörsteget jag har i delar (som denna) har jag inte tänkt att börja med förrän jag vet vad jag gör.


Det är rätt att tänka så!


Det var ju ett välkommet annorlunda bygge!
Kylningen var kaxig,även om det kanske inte skulle räcka.
Kmj Posted - 2006/12/16 : 01:12:10
hittade en bild till på kylblocket, denna gången med med drivdelen monterad, det ser lite klent ut med 3mm aluprofiler men det ska nog kunna gå... Hoppas jag. På effektdelen är bara trissorna och emittermptstånden monterade. Det är för övrigt två MJ15003 och 15004 per kanal, biasen ska upp till runt 645mV för att ge en effekt på strax över 50W i klass A.

Kmj Posted - 2006/12/16 : 00:21:31
Glad att du gillar det!
Ang likriktarna så vet jag faktiskt inte. Polaren har en trafo på 1KVA och en likriktare istället för mina två på 550VA och två likriktare och han har bara fäst bryggan på den metallring som man spänner fast trafon i. Jag vet inte om jag har nån lämplig aluminiumbit att montera på dock men man kanske skulle kolla upp det.

Varje kanal ska dra en 1,9A på en höft och drivs av ca 40VDC
Fuling Posted - 2006/12/15 : 23:45:59
FTGNHNGMMMAWH!!!
Stenhårt kylblock!!
Transformatorfästena faller mig också helt i smaken, men en liten detalj måste jag ändå nämna: Räcker kylningen till likriktarna?
De där små rackarna blir grymt varma när man börjar dra några Ampere.
Kmj Posted - 2006/12/15 : 20:33:55
Kmj Posted - 2006/12/15 : 18:37:49
quote:
Jasså ,det ska bli nu?

Japp, det är väl så dax nu. Man har ju haft det mesta sedan iallafall ett halvår och det där rörsteget jag har i delar (som denna) har jag inte tänkt att börja med förrän jag vet vad jag gör. Dvs plugga in lite av teorin, komma på designen och liknande. Denna kan man ju ha att leka med sålänge.
Ryssen Posted - 2006/12/15 : 18:28:53
quote:
Tur att man är ensamstående
Kan jag hålla med om.
Jasså ,det ska bli nu?
Kmj Posted - 2006/12/15 : 17:59:21
quote:
Jag gissar på Falcon!

JA!! Detta har inte med hifi att göra utan hur man brygger ett bra öl!

Lite mer på min lilla leksak.
Nicks Posted - 2006/12/15 : 17:32:35
Jag gissar på Falcon!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000