T O P I C R E V I E W |
Gothmog II |
Posted - 2006/12/06 : 23:03:12 Efter en hel del planerande och lödande med ett resultat någonstans mellan kråkbo och kaos så insåg jag att detta med hårwirande av en Aleph 3 inte var något för mig. Det som avgjorde saken var att jag kom ihåg att jag hade två st pcb för en Aleph 5 liggande. Efter lite löda, löda, löda ... fan, den skulle inte sitta där... osv. så blev resultatet
Efter att det första kortet blev klart så var det dags för testning. En kort bön till de stora kiselgudarna, ett djupt andetag och på med spänningen. Inget blam, poff, eller annat oljud, ingen trafo som hummar i plågor - kan det vara möjligt att den funkar från början? Naturligtvis INTE. Efter en minut så började det sprida sig en doft av brända komponenter och efter ytterligare några sekunder så steg kiselröken från kretskortet, av med strömmen fort som.... Jaha vad är nu detta? Hmmm ena parets source motstånd ser ut att ha mått bättre. Fram med multimetern och lödkolven igen. Kom fram till att följande kombatanter gett upp
En hel del svärande och kliande av huvud senare så konstaterades att jag lyckats vända BÄGGE bc550c fel (inte bara mitt fel, då hålen på kretskortet är borrade så att transistorn passar bäst åt "fel håll") Nåväl jag har nu testat ena kanalen i en timme och kylflänsarna är inte farligt varma. Offset är 18 mV och bias är ställd till 1A än så länge. Jag skall väl dra upp tomgångsströmmen till 1.5 - 1.8 ampere vad det lider, om nu flänsarna orkar med. Nu till det bästa den är knäpptyst, så mycket trubbel jag haft med brum så tror jag knappt det är sant. Får se när jag kopplat in bägge kanalerna om den fortfarande är tyst då så blir jag väl religiös också.
Tommy |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2006/12/26 : 16:19:32 quote: Drömmen vore att någon gång bygga en SET med 300B eller 2A3 eller nåt sånt
Klarar man att bygga en Aleph så klarar man nog att bygga en bra SET också även om det handlar om två ganska skilda företeelser. Kan dock vara bra att värma upp lite genom att bygga nåt med billiga rör och trafos först, direktupphettade trioder är ganska bökiga att handskas med när det kommer till kritan och de är inte direkt oförstörbara heller.
|
Gothmog II |
Posted - 2006/12/26 : 15:36:56 quote: Är det inte dags att börja snegla mot rör snart, om högtalarna nu är gjorda för det??
Sneglar för fullt. Drömmen vore att någon gång bygga en SET med 300B eller 2A3 eller nåt sånt, men då jag kan ännu mindre om rörförstärkare än om transistordito (som jag kan väldigt lite om ) så borde jag nog läsa nån bok eller nåt först Nä skämt å sido så får vi väl se vad det blir framöver. Lite kul med 300B rören, för säg 15 år sedan så hade jag uppfattningen att dessa var snordyra hemliga militärsaker som satt i kryssningsmisiler och kostade typ tiotusentals kronor om man nu överhuvudtaget fick tag i ett par, åhåjaja
Tommy |
Ryssen |
Posted - 2006/12/26 : 15:26:42 Är det viktigt med termisk koppling med j-fet´s? |
Goffe |
Posted - 2006/12/26 : 14:13:48 2SK389BL har sett i upp och ned vänd Aleph se: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=84915&highlight=
2SJ109BL har en max spänning på 30Volt därför bli det svårt att bygga en Aleph 5 dessutom vet jag ej om den klara driva fler mosfetar mer än 2st. Alt. Aleph-X med Jfet.
Aleph-J låter mer rörförstärkare än andra Aleph. Går att ersätta 2SJ109BL med matchade 2SJ74BL dock. |
Fuling |
Posted - 2006/12/26 : 13:53:02 K389 tycker jag mig ha sett i Aleph-sammanhang, diyaudio.com är platsen att leta sån information på. BS170 är mig veterligen inte en Jfet utan en småsignalmosfet. Säkert trevligt som ingångssteg i diverse transistorkonstruktioner, jag köpte på mig några för ett tag sen för att ha tillnåt försteg.
Är det inte dags att börja snegla mot rör snart, om högtalarna nu är gjorda för det?? |
Gothmog II |
Posted - 2006/12/26 : 10:01:00 Jodå Ariel är ena tjuriga rackare på så sätt att de är gjorda enkomm för rörförstärkare. Men med rätt förstärkare så har de ett mellanregister och en diskant som få högtalare slår (jag har inte hört några än). Bas finns det också, bara inte så mycket och så låg som jag skulle önska. Ska skaffa mig en liten REL subb till dem, när kassan är påfylld igen.
Går det att bygga en Aleph 5 med J-fet, eller orkar fetarna inte med att driva så många sluttrissor, eller har jag fått det helt om bakfoten igen.
Har föresten letat i j-fet transistorgömmorna och hittat :
8st matchade BS170 4st K389 (2st matchade transistorer i samma kapsel) 4st 2SC 1213 AE 4st 2SA 970 4st 2SA 872 AE 4st 2sk 240 GR
samt några till som jag med min klena syn inte kan utläsa vad det är för något
Någonting som går att använda till Aleph-J ?
Tommy |
Goffe |
Posted - 2006/12/26 : 00:15:57 Snyggt med helt svart låda
Jag upplever oxå att ljudet luta mot snällare eller återhållsamt med Aleph 3.
Lite för återhållsamt för mig till jag byggde Aleph med Jfet. Känndes som jag fick allt som saknades....nästan allt. 30 Watt är ändå 30 watt. |
Fuling |
Posted - 2006/12/25 : 22:26:49 Om jag tolkar den där texten rätt (snabb genomläsning under reklampaus i Prison Break) så är det ett par rätt så tjuriga högtalare...
quote: Hmmm...vore ju intressant å testa med transistorsteg med bara LITE feedback..
Jovars, jag har ett par såna och jag är inte det minsta intresserad av att köpa/bygga/provlyssna "vanliga" förstärkare längre! |
ohmega |
Posted - 2006/12/25 : 22:22:53 Hmmm...vore ju intressant å testa med transistorsteg med bara LITE feedback.. |
Gothmog II |
Posted - 2006/12/25 : 19:20:54 Aha, skyldig en kilkenny (har varit på ölprovning i bryggeriet i kilkenny, trevligt värre) Tack, vet att mina Ariel har en impedans av 4 Ohm och detta är vad konstruktören Lynn "Guru" Olsen skriver om vilken förstärkare som passar Ariel. Läs igenom allt, rätt intressant faktiskt. Gäller nog inte bara mina Ariel. Har understrukit det som jag tror påverkat ljudet till att bli lite tråkigare än med min Edison 60.
In i dimman.
The perennial question ... which amplifier? For most readers, it's simple; just get a classic old EL84/6BQ5 push-pull amplifier, and there you go. There are plenty of old Fifties-vintage Eico's, Dyna's, and Scott 20-watt amplifiers still kicking around, and restoration can be done any competent guitar-amp tech. The newer Single-Ended 2A3 and 300B amplifiers are a mixed bag; some are designed by newcomers who think that tube amps should sound like old AC/DC table radios ... warm and muffled. Anyone who's heard a properly restored Fifties amp will be quickly disabused of this notion ... they sound fast in comparison to many contemporary amplifiers.
When a highly-reviewed "audiophile" amplifier is outperformed by a Dyna Stereo 70, it isn't even really hi-fi, much less "audiophile." So for all practical purposes, a Stereo 70 is entry-level hi-fi. At $119 in 1958 dollars, it was entry-level back in 1958, and remains so today. That you can spend upwards of $3000 on a highly-reviewed audiophile amplifier, and get a less musical and realistic sound than a Stereo-70, is a unspoken comment on "progress" in the hi-fi industry. In a way, the good old Dyna Stereo 70 makes our lives easier; it makes a convenient go-nogo benchmark for assessing amplifiers, and a good fallback for those times when we get ear-burn from the current crop of electronics.
All right, now that we've established the minimum standard, where do we go from here? Good question! There are hundreds of tube amps out there ... triode, pentode, single-ended, push-pull, ultra-linear, pentode, etc etc. Some sound terrific, and some are so-so. Keep in mind that 90% of the commercial designs are variants of the Williamson, Dynaco, or Acro circuits of the late 1950's, with the most of the sonic differences coming down to parts selection. (If you look at amplifiers with KT88, 6550, EL34, or EL84 tubes, the percentages rise to about 95 to 98%) By contrast, amplifiers that use direct-heated triodes like the 2A3, 300B, SV572, 211, or 845 have a startling variety of circuit designs, and not surprisingly, sound pretty different from each other.
It's a cliche, but you have to listen for yourself, and remember that power amps sound strikingly different on speakers with different efficiency ratings. The amp that sounds best on an audiophile minimonitor almost certainly will sound different, and worse, on an efficient speaker ... and vice versa.
There are some very isolated folks who just can't get their hands on tube gear, or are afraid to make the leap to what to them is an alien technology. Unfortunately, good transistor amps are extremely rare; they measure nicely all right, but not very many are lifelike in the sense of delivering that "you-are-there" quality to music ... indeed, I would guess that many audiophiles have never heard that effect, even once, due to the degraded condition of modern electronics. Twenty years ago, transistor amps were brittle-sounding, grainy, and very two-dimensional sounding. Nowadays, transistor-amp designers have tweaked the "audiophile" breed of transistor amps to emulate the sound of mediocre tube amps ... sweet and rolled-off sounding, but with little realism or sense of depth. The grain and edge are gone, but so is much of the sense of life and sparkle in the music.
I know of exactly one transistor amplifier that avoids the trap of grain-n-grit on one hand and audiophile flatness on the other ... in short, it sounds just like a really good triode amp, but with more power! Unfortunately, it's not well known, so don't expect to see it at most dealerships. This unit is: the R.E. Designs LNPA-150. This 75-watt transistor power amplifier has the immediacy, the clarity, and the musical rightness of direct-heated triode amps ... but is a completely different technology. How is it done? Don't ask me ... transistor electronics are not my specialty. But it is possible if you move away from universe of conventional high-end audio.
Moving to the more specific question of how tubes and transistors sound with the Ariels, I've noticed that the midrange is more prominent and immediate-sounding with tube amps (clearer, more prominent vocals), while transistor amps seem to have a distant and recessed midrange, with a stronger emphasis on deep bass and extreme treble. Many transistor amps (especially audiophile models) just don't work with the Ariels, giving a dull and undynamic sound. Switch to a tube amp, and the entire system opens up and really sings.
It's not a matter of damping factor; adding a 1-ohm resistor to a transistor amp just makes it sound worse, moving even further away from the clarity and naturalness of the vacuum-tube amps. My only guess for what's going on is the transistor amplifiers are not at their best at the low power levels required by the Ariel, which much of the time is in the milliwatt region. Although theory indicates that Class A transistor amps would sound best with an efficient speaker, in practice I have found the reverse to be true, with the SE transistor amps being the worst type of amplifier, and bearing no sonic resemblance to SE triode amps at all. Looking a liitle deeper, though, and it turns out that SE transistor amps frequently use generous amounts of feedback to stabilize the DC parameters of the circuit, something that is not required by transformer-coupled triode circuits.
In short, avoid SE transistor or OTL tube amps with the Ariel. SE combined with feedback seems to magnify the defects of transistor sound, and OTL's (which frequently have high levels of feedback) can't deliver the current that a 4-ohm speaker requires. Not that there's anything wrong with OTL tube amps; they sound great with (some) 8 and (most) 16-ohm speakers. (Note to the reader: no, the Ariel cannot be converted to 16-ohm operation. Designing a good 16-ohm speaker is not as easy as it looks.)
Perhaps more surprisingly, the highly regarded audiophile favorites don't always come off very well with the Ariels. In particular, the Ariels are allergic to Krell, Cary, Pass, and Audio Research products; I'm sure they sound great with different speakers, but I can say from experience that these amps just don't work with the Ariels. To sum up, 3 watts isn't enough, 8 to 60 watts is just fine, and 100 watts or more is too much. The big tube amps with smoldering banks of EL34's or 6550's, or big transistor amps with heat sinks on all sides, are not a good match for medium to high efficiency speakers like the Ariel.
Well, that certainly sounds gloomy, doesn't it? Which amps sound good on the Ariels, if the ones that most folks know about aren't a good match? Well, I can say from experience the Audio Note Ongaku is a stunner, but then, at $85,000 or whatever it costs these days, it ought to be! The Ariels also sound wonderful with various different SE triode amps, such as the Reichert Silver 300B, the parallel-feed confections from Electronic Tonalities, and various others I can't remember right now. I was knocked out by the WAVAC 833 at the 1998 Winter CES, and I must say it is the most hard-core exotic design I have heard or seen, with rare and costly NOS WE473A inputs, NOS Genelex KT88's as driver tubes, and a spooky-looking 833A transmitter tube pumping out a solid 100 watts of single-ended power. This is one amp where the $35,000 price tag doesn't seem out of line, considering the extreme rarity of the parts, made-to-order Tango transformers, and the NC-milled 60mm-thick aluminum chassis. Oh yeah, it sounded good too, good enough to make anyone forget about audiophile amps forever.
Edit: Gjorde just ett test med Chris Rea - Road to hell och Keith Jarret - The Köln Concert, mellan Aleph och Edison 60 på mina Ariel och det är stor skillnad till Edisons fördel. Låter mycket klarare och mellanregistert låter otäckt mycket bättre med Edison, och då låter inte Alephen dåligt på något vis, bara lite mer instängt, försiktigt, mesigt. Dock så har Aleph lite mer bas att leverera känns det som. Ska nog skaffa en 300B eller en 2A3 SET vad det lider.
Tommy |
Ryssen |
Posted - 2006/12/25 : 19:09:19 quote: men vissa högtalare (i synnerhet bredbandare) trivs bättre och låter mycket fylligare om de inte är stenhårt dämpade av förstärkaren.
Du menar så dom får fladrra fritt, bäst dom vill så att säga? |
Fuling |
Posted - 2006/12/25 : 18:31:59 Dämpningsfaktor: Högtalarens impedans delat med förstärkarens utgångsimpedans. Normalt (transistorförstärkare) är utgångsimpedansen praktiskt taget noll ohm och de flesta högtalare är avsedda att drivas från en så lågimpedant källa för att få den frekvensgång som man har tänkt. Om utimpedansen ökar och kommer ikapp eller förbi högtalarimpedansen så börjar det hända saker med högtalarens Q-värde, frekvensgång och blabla. Ofta låter det sämre, men vissa högtalare (i synnerhet bredbandare) trivs bättre och låter mycket fylligare om de inte är stenhårt dämpade av förstärkaren. |
Gothmog II |
Posted - 2006/12/25 : 17:56:33 quote: dämpningsfaktor
Häurrm, ja just det. Enkel förklaring tack. Om du orkar
Ölen övergiven, nu blir det glupvin
Tommy |
Fuling |
Posted - 2006/12/25 : 17:31:33 Man får som sagt gratulera!!
Angående högtalarna så kan det (teoretiskt sett) vara så att de trivs med lite lägre dämpningsfaktor än de skyhöga siffror som transistorförstärkare vanligtvis erbjuder.
|
Gothmog II |
Posted - 2006/12/25 : 16:32:24 Nån gång ska jag köpa en digitalkamera. Riktigt sunkiga bilder med mobilen.
Nåväl så här ser den ut. Ska byta skylten till en med Aleph 3 på. Den låter numera utan brumm. Dock spelar den lite 'försiktigt' eller 'återhållsamt' på mina Ariel. Den låter helt enkelt inte så bra som min moddade Edison 60 på dessa högtalare. Det kanske är som Lynn Olsen skriver att Ariel inte spelar bra med transistorförstärkare. Det låter inte dåligt, men lite försiktigt. Den låter dock bra mycket bättre än både en Teac och en Nad som jag provat på dem. Ska skaffa ett andra par högtalare och lyssna så får vi se. Förmodligen blir det en Aleph-J som nästa projekt, ja vad tusan klass a stärkare kan man inte få för många av och sen är det ju så kul att mickla. Tillbaks till ölen
Tommy |
Fuling |
Posted - 2006/12/24 : 11:59:59 quote: AFTER
Kan bara med kraft bekräfta... |
Goffe |
Posted - 2006/12/24 : 11:36:17 quote: Efter en timme så är kylflänsarna så varma att jag kan hålla i dem 10 - 15 sek. sen bränner jag mig, för varmt? eller.
Det där blir utmärkt de rekomendera minst 5 sek innan man bränner sig |
iroise |
Posted - 2006/12/24 : 10:51:27 Gjorde fel dvs la fel kommentar i fel tråd. Fixade det såhär! |
Gothmog II |
Posted - 2006/12/24 : 10:35:58 quote: Schkåååll!
BEFORE
AFTER
Efter en timme så är kylflänsarna så varma att jag kan hålla i dem 10 - 15 sek. sen bränner jag mig, för varmt? eller.
Tommy
PS. Nämnde jag att brummet är borta |
Fuling |
Posted - 2006/12/24 : 02:16:43 quote: Fick precis bort det sista av brummet
Bara att gratulera!!! Jag har väntat på att läsa nåt liknande!!!
Schkåååll! |
Ryssen |
Posted - 2006/12/24 : 00:13:08 quote: funka inte till standard Aleph pga SUSY
Vad är SUSY?Vilken bias ström brukar Mini-A ha i original. |
Goffe |
Posted - 2006/12/23 : 23:57:38 Menar +- spänningen på matningen Ryssen>>jag tror att .xls filen ovan är för Aleph-X funka inte till standard Aleph pga SUSY.
|
Ryssen |
Posted - 2006/12/23 : 20:22:58 En nyare verision av Aleph power http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/Mini%20aleph/AXE-1-2.xls Här ska står att man ska ange spänning mellan possitiv och Jord alltså, halva total spänningen.. |
Ryssen |
Posted - 2006/12/23 : 14:47:57 Ja,får väl gratta då.. quote: Jag skärmade trafon på ena sidan (har den på högkant)
Skärma andra sidan oxå då.. |
ohmega |
Posted - 2006/12/23 : 13:43:20 Gött.. |
|
|