T O P I C R E V I E W |
knutte |
Posted - 2006/12/03 : 20:48:35 Ja, då var det dags för mej att visa er var jag och en god vän har ägnat några helgdagar åt i höstmörkret. Tanken är (om jag lyckas med att få upp bilderna) att presentera till och börja med 3 st byggen vi gjort den senaste tiden!
Men vi börjar med bänken!
Bara så att ni vet så är jag medveten om att bygget är väldigt "overkill" och överarbetat, men vi har gjort detta bara för att det roligt att bygga och för att lära oss, nybörjare måste ju starta någonstans
Sen att vi har passande arbeten för detta skadar inte (plåtslagare/möbelsnickare)
Då försöker vi väll med första bilden då!
Står precis och letar efter passande rör
program för sågen
Då åker vi!
Det lite grövre röret
Efter detta är det dags att fixa lite "lock" till rörändarna!
Vi använder så små och billiga maskiner som ni kanske förstår
I med en plåt
Och så åker vi
Klart
Stansen för övrigt är skpligt snabb, axelererar med 11G, bromsar 13G! Med tillräckligt stor plåt rör den sej i 100 meter/sek, ca 300km/h Då vill man inte vara den som står för nära plåtkanten, för då blir man snart "dom" som stod för nära...
På med lite värme nu då!
Först punktade jag, sedan åkte vi lite med rundmatarverket, resultet
Lite slipning brukar behövas
Sen det roliga: POLERING
Blank va?
Kompisen har under tiden kapat och limmat spånplattor. Limmat på kantlist, limmat på fanér. Fräst snygg fas, och klarlackat dom nyblivna hyllplanen!
Resultat
Nu är det bara det montering kvar!
Vi börjar med sanden!
som ska i röret med hjälp av våran högklassiga strut! gjord av vanligt A4 och tejp
funkade skapligt
Tungt blev det iaf!
Allt drogs ihop med gängstång, M12. Kupolmuttrar med bricka på både under och översida!
Ja, svårare än sådär blev det aldrig! Vi gjorde som ni kanske redan sett 2 olika bänkar, en 2-plans-bänk i valnöt och en 3-plans-bänk i ek!
Klar favorit blev valnöts bänken!
Resultatet
Vikt ca 70Kg, utan utrustning
Om ni retar er allt för mycket för dom usla bilderna så beror det mycket på att dom är tagna med mobilen...
Fråga gärna om ni vill ha närmre beskrivning av något!
2st trådar till kommer snart, en om våra Lancettor, och en om våra "Lenn Art´s" 8" TB subbor! Dom byggena är lite seriösare!
hoppas det var skoj att vila ögonen på!
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
knutte |
Posted - 2007/01/14 : 15:41:04 Huzze, jo jag håller med, muttrarna skulle absolut bort, hade tänkt göra precis som du föreslog! En "rör-ände" med samma diameter som röret får byta plats med muttern!
Som jag tidigare sagt så ska ju den här bänken bytas ut väldigt snart, då nästa är under produktion
Så därför kan jag även om det är väldigt off topic, passa på att säga att baänken är till salu, i slutet av månaden!
Min är dock i EK, INTE valnöt! Samt att den har 3 st hyllplan, inte 2st! Höjd ca 800mm, om jag inte minns helt fel!
Bänken finns då att hämta i Tierp, ca 5 mil norr om Uppsala.
Pris: Bud, men får jag inte tillbaka byggkostnaden på 1800kr så behåller jag den Om någon är sugen så PM:a mej! |
huzze |
Posted - 2007/01/13 : 01:45:54 Hur läckert som helst, sluta inte posta...
Istället för muttrar på topplattan som tydligen inte är estetiskt till 100%, skulle inte 10 mm "långa" rörbitar i samma dimension som de mellan hyllplanen fästas på topplattan för att dölja muttern och samtidigt göra så att det ser ut som om rören går hela vägen genom möbeln?
Förresten, var lägger man beställningar någonstans? |
knutte |
Posted - 2007/01/11 : 11:49:55 Skulle nog också rekomendera att köpa stora rostfria brickor! |
matsj |
Posted - 2007/01/07 : 20:00:53 Köp rostfria brickor t,ex.
mats |
Kaktus |
Posted - 2007/01/07 : 18:13:35 Otroligt snygga de där fötterna! kan man få till såna utan en sån maskinpark? hm, hur gör man runda bitar? |
soundbrigade |
Posted - 2007/01/04 : 09:50:44 Mycket snyggt resultat. Men så vet jag att men riktig utrustning och faktiskt lite händighet (tvärtom - med händighet och bra maskiner) kan man göra snygga och praktiska saker.
Jag tycker inte det var något "overkill" - ni hade resurserna, varför inte löpa linan ut.
För oss mindre bemedlade som vill göra något liknande är det nog antingen MDF eller björk- eller bokskivor som gäller (limfog). Rören kan man nog fixa från IKEA (kapas). Man borrar hål i plattorna och gör ett hål för rören några mm i skivorna med hålsåg .... |
magnus1967 |
Posted - 2007/01/04 : 08:43:53 Jag blir imponerad varje gång jag ser ett bygge som kräver kunskap och en massa arbete! För själv är jag så himla lat och okunnig. |
Pac |
Posted - 2007/01/04 : 07:43:07
Vilket fräckt projekt! Precis som alla andra är jag grymt avundsjuk på maskinpark-erna.
|
knutte |
Posted - 2006/12/07 : 12:56:06 alltså, bänken blev det mindre vibrationer i! Men jag kan tyvärr inte påstå att jag hör någon skillnad!
tror golvet klarade sej, var bara jag och tjejen i lyan då fötterna placerades. Jag slet ryggen av mej för att lyfta den, medans hon placerade fötterna, jag kunde som inte kolla riktigt på golvet... Men hon sa att golvet såg "fint" ut...jaja... |
acebowler |
Posted - 2006/12/06 : 21:02:30 se där ja!!
Snyggt!!
S |
Lassel |
Posted - 2006/12/06 : 20:52:43 Det där föll mig i smaken! Hur hjälper det dina vibrationsproblem då?(problem?)
Förresten blev det faktistk inte några märken i golvet under bänken förrut? ser ju ut som ekgolv på bilderna.
Lasse |
knutte |
Posted - 2006/12/06 : 18:31:17 som jag sa så var det lite fötter under tillverkning igår!
Inga svårigheter, satt bara på en självhäftande gummimatta på utstansade "ringar" och putsade till...
Resultat:
|
acebowler |
Posted - 2006/12/06 : 09:41:12 Just det guldfisk! Där var länken! detta används i studion på min arbetsplats. betydligt billigare än att köpa SD fötter
Staffan |
knutte |
Posted - 2006/12/06 : 09:29:47 Det där var högst intressant "guldfisk"! Tack för länken!
jag satte dit mina slarviga prototypfötter igår! Resultatet blev en bänk som helt klart blev av med lite vibrationer, men om det gjorde någon ljudmässig skillnad är jag inte rätt man att avgöra!
Blev ju iaf snyggare! sen slipper jag hål i golvet
EngelholmAudio: jo jag vet, just den tanken har jag också haft, men som sagt, får bli på nästa projekt |
guldfisk |
Posted - 2006/12/05 : 16:30:28 http://www.cbab.se/default.aspx?id=21283&productgroup=1544&product=5129 |
acebowler |
Posted - 2006/12/05 : 16:04:23 Har för mig att "sylomer" används för både industriell och hifimässig dämpning av saker-
Staffan |
EngelholmAudio |
Posted - 2006/12/05 : 15:31:14 knutte: Verkligt fint!
Pricken över i't borde väl vara nått annat än kupolmuttrar? Kanske likaledes polerade rundstavar av kraftig diameter men med en gänga (ej synlig ovanfirån, dvs ej genomgående).
|
guldfisk |
Posted - 2006/12/05 : 15:24:51 Som jag förstått det är SD-fötterna tillverkade i ett befintligt vibrationsdämpande material som används i industrin. Det gäller dock att välj rätt specifikationer (densitet, mått, vad vet jag) för tillämpningen.
När du drar på ordentligt är det luftburna vibrationer (ljud!) som får saker att vibrera. Inte mycket att göra åt. Jag är mer av åsikten att dyr elektronik ska klara vibrationer bättre än billig dito, annars har jag inte fått valuta för pengarna. |
knutte |
Posted - 2006/12/05 : 12:49:48 "guldfisk": Vadå? går det att jaga rätt på själva "dämpmattan" tror du? Till den här bänken struntar jag i det, men till nästa vore det mycket intressant!
Lite tankeställare fick jag igår. Satt och rattade på hypex-basförstärkare framför bänken, och av outgrundlig anledning så drog jag volymen i fullt läge. Det lät iofs skapligt mycket nu, men det var ganska ordentliga vibrationer i bänken, trots dess vikt!
Jag har inte lagt dit mina dämpfötter än, hoppas dom hjälper lite iaf!
Men sen vet jag ju inte hur mycket dessa vibrationer förstör... Med min billiga elektronik spelar det säkert ingen roll Någon som har erfarenheter? |
knutte |
Posted - 2006/12/05 : 12:43:00 oj glömde "ludo": telefonen är k800i, sony eriksson. Bra att du inte stör dej då!
HLindgren: jag vet jag vet mycket väl, påstår inget annat |
HLindgren |
Posted - 2006/12/05 : 12:17:24 FUSK!!Jag vill åxå ha sådana maskiner |
guldfisk |
Posted - 2006/12/05 : 10:05:38 Det finns SD-fötter för högtalare upp till 100 kg. Det borde gå att jaga fatt på råmaterial om man vill tillverka själv. Snyggast vore om man gjorde en försänkning i stålfoten som var nästan lika djup som dämpfoten och därmed döljer den. |
knutte |
Posted - 2006/12/05 : 09:26:53 Jerico: Menar du band till sågen? I sånna fall har jag inte en susning än... Mässing har vi, och svarv, MEN tyvärr ingen vax för varken aluminium eller mässingspolering! Plus att chefen troligtvis skulle avliva mej om jag satt mässingbitar i poler-trissan då vi pysslar mycket med biokemiska saker till olika företag, dom vill inte hitta spår av mässing i deras syrafasta saker
Lassel: hm, jo, dom var iaf jobbigare att pyssla ihop! Men jag får kanske ta tillbaka det så jag inte lovar för mycket
Alla andra vill jag tacka för alla komentarer, kul!
Ja, hehe, nog är det vi som gjort sakerna!
Då skriver vi ihop en ny tråd snart då, ingen verkar ju misstycka. Imorgon kanske vi får tid!
Jag spann vidare på dämpfötterna, tog några plåtbitar som var 35mm i dia, limmade på en musmatt-liknande matta vi har här. Men tyvärr så blev det frimärke av dom under bänken... ska testa med lite större bricka idag, ca 60mm!
Lite bilder på fötterna kommer imorgon! |
MullBenkt |
Posted - 2006/12/04 : 22:26:51 DIY= Do It Yourself, så länge det är ni som gjort det så vill jag se mer! Imponerande! |
jerico |
Posted - 2006/12/04 : 19:16:42 Har ni tillgång till svarv och 6kant mässing? Skapligt snygt med blanka mässings mutter annars.
Gillar vad jag ser.
Edit: Är det tolus band jag ser? |