HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TB horn ? Nok et morobygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Jan I Posted - 2006/09/09 : 09:12:04
Hei
Etter utprøvingen av 4" Tangband W4-657SC i noen lukkede kasser som nok ikke er optimal:

Så måtte jeg jo prøve i med en åpning også (bassreflex)

Hadde noen rør liggende (som ikke var lange nok) men dette resulterte i en mye bedre lyd med utrolig bass til å være i et så lite kabinett.
Så da ble jo interessen vekt. Hva kan dette gjøre i et horn?
Hadde ikke lyst til å bygge slike horn som "alle " hadde bygd,så jeg fant en skisse på nett som jeg prøvde å kopiere.

Lurer på hvordan elementet passer inn?


Mvh Jan I
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jan I Posted - 2006/10/06 : 15:25:20
Takker så mye for all ros
Hvilken diskant bruker du Nicks?
Mvh
mayday Posted - 2006/10/06 : 13:37:31
Väldigt snyggt o intressant bygge!
Nicks Posted - 2006/10/06 : 12:25:10
Mitt tips är att dela vid 4-4500 Hz för att bli av med den värsta biten av den peak som ligger vid ca 7000 Hz. Själv delar jag mina TB 4tum vid 4000Hz 18dB/okt. Funkar kanon.
martinsson Posted - 2006/10/06 : 07:02:00
snyggt!

klart imponernade bygge, tack för att du delar med dig.

mvh // martinsson
Jan I Posted - 2006/10/05 : 19:34:17
Tror nok jeg beholder fullfrekvens på TB elementet og kjører et høypassfilter på mellom ca 9 til 15KHz
Men Hvis jeg bruker et 12db høypassfilter, hvordan vil et L-PAD virke inn på dette?
Mvh Jan I
DrBoar Posted - 2006/10/05 : 16:53:27
I de danska Duelund hornen (HF på 70 talet)använde han sig av bakåtriktade vanlig domediskanter till Coral och Lowther element. Då domerna har mycket lägre verkninggrad så påverkas frekvensgången on axis inte alls. Men åt sidan där konelementet har mycket stor riktningsverkarn fyller domen ut. Tanken var alltså att minska "strålkastarverkan" på diskanten.

Jag skulle hålla ihop ledningarna tätt för att minska induktansen.

Delningsfiltret beror på om du vill komplettera den aldra översta diskanten eller om du vill ersätta diskanten från TB med diskant från bandet.
Jan I Posted - 2006/10/05 : 14:59:57
Takker Tobbe
Er usikker på hvordan jeg skal trekke ledningene til diskanten bakover. En kabel på hver side? eller begge i en strømpe på midten (eller ene siden) ?


Som en ser så har jeg filt på baksiden av diskantholderen,dette for å få denne litt finere.


Er det noen som har forslag på delefilter samt delefrekvens til denne høyttaleren? ( skal også bruke en L-PAD )

Mvh Jan I
Tobbe_L Posted - 2006/10/05 : 08:56:18
Mycket coola små högtalare det där
Jan I Posted - 2006/10/04 : 18:37:02
noe slikt:

mvh Jan I
Jan I Posted - 2006/10/04 : 11:30:16
Takker Magnus
Ja nå spiller disse like bra som de ser ut.
Måtte faktisk ha ganske så mye saueull i tillegg inne i tunnellen, men nå spiller disse faktisk helt eventyrlig. Og med en bass som en ikke skulle tro var mulig med et 4" element.
Har også limt frontskum i utløpet av tunnellen.

Lurer også på om jeg skal ha bånddiskantene på
Holder på å lage fester for disse:
Fra siden:


Bakside


Front


Hvordan tror dere dette kan bli?
Mvh Jan I
Manga X Posted - 2006/10/01 : 10:35:36
- Otroligt vackra högtalare!!!
Hatten av för dig Jan.


Mvh Magnus Eriksson
Jan I Posted - 2006/10/01 : 09:44:04
Takk Takk for rosende ord

Så til lyden:
Å evaluere selvbygde høyttalere,blir vel omtrent som å la bukken passe havresekken Men kan jo komme med noen kommentarer.
1. Bassen. Denne var vel det som overrasket mest etter at jeg hadde fått alt i sammen og limt. Overraskende dyp og stram, ja nesten litt naturstridig dyp. Kansje litt vel mye på enkelte innspillinger. ( her skal jeg experimentere mere med fylling.)
Her ble også lyden bedre med frontskummet i utløpet i stedet for filten.
2. Mellomtonen er vel dette elementets store fortrinn.
Utrolig bra for et element i denne prisgruppen.
Stemmer gjengis meget naturlig og "luftig" Mellomtonen ble også bedre med "frontskum" i utløpet.
Tror nok dette elementet kan gå inn som en meget god mellomtone i ganske så dyre flerveis høyttalere.
3. Diskant. Denne er også ganske bra,men her blir jeg nok å sette på bånddiskanten for å få det siste lille.
Her vil nok mange påstå at det er tilstrekkelig som det er nå, men som sagt når en er ute etter det siste lille så...
Perspektivmessig vil jeg ikke si så mye om da høyttalerne ikke er satt opp helt skikkelig. Men på dybden er det bra.
Ellers så kan jeg jo si at høyttalerne må helles litt tilbake for å få rett lyd.
Har kansje enda en liten snev av "boomy bass" på enkelte innspillinger ,men som sagt her skal det experimenteres videre med fylling.
Konklusjon så langt: En høyttaler som utklasser høyttalere ganske så høyt i pris, og som har overrasket meg veldig m.h.t. høyttalerelement.
Mvh en ganske så fornøyd Jan I
Nicks Posted - 2006/09/30 : 01:06:21
Vackert arbete Jan. Hoppas det låter lika bra som det ser ut.
dwain Posted - 2006/09/29 : 20:21:44
Mkt snyggt gillar trä arbetet riktigt läckert. Nåååååå hur spelar det?
Jan I Posted - 2006/09/29 : 17:21:50
TAKK rannagarden
Et par bilder med elementer også:





Mvh Jan I
rannagarden Posted - 2006/09/29 : 08:27:32
Det där blev ju jättebra! Supersnyggt.

/M
Jan I Posted - 2006/09/29 : 07:31:10
Takker Tobbe
Da har jeg limt "læret" på begge høyttalerne.
Dette ble ikke helt perfekt,men til å være første gangen jeg gjør dette så er jeg fornøyd. Dette tynne kunstlæret kunne strekkes ganske mye så det er nok ikke problem å trekke rundt kanter.


Har også kjøpt inn noe svart hobbyfilt som jeg prøvde å legge nede i utløpet. Skal sjekke hva som blir lydmessig best av denne filten og frontskummet jeg også har kappet til:


Et par bilder av hvordan høyttalerne er blitt:




Mvh Jan I
Tobbe_L Posted - 2006/09/28 : 16:31:32
Läckra små skapelser det där
Jan I Posted - 2006/09/28 : 16:29:09
Takker Micke Y
Har fått noen deler fra Ljudia

bl.a. noe kunstlær som skulle være 150x100cm
150cm hadde holdt akkurat,men 140cm som disse var er for lite
Bare å kjøpe nytt
Kjøpte 2meter med nytt kunstlær. Denne er bare halvparten så tykk som Ljudia sin, men er da lang nok
Kappet ferdig kunstlæret med en skarp kniv, brukte en stålwater og en plywood skive .

Har bare lagt "læret" til høyttaleren for å få visualisert hvordan dette blir
Mvh Jan I
Micke Y Posted - 2006/09/23 : 12:19:28
Tjusigt

Micke
Jan I Posted - 2006/09/23 : 09:19:35
6. strøk, tror det begynner å rekke nå


Dette ble faktisk ganske bra
Mvh
Jan I Posted - 2006/09/22 : 23:42:37
5. strøk


Jan I Posted - 2006/09/22 : 23:40:06
4.strøk
Jan I Posted - 2006/09/22 : 07:57:22
Lakk strøk 1.




lakk strøk 2.


Lakk strøk 3.


Nå begynner glansen å komme frem

Mvh Jan I
Jan I Posted - 2006/09/21 : 22:23:42
Et bilde som viser når 4. strøk beis er tørket.
(Den virker mye mørkere enn det bildet viser.)

Mvh Jan I

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000