T O P I C R E V I E W |
McGyver |
Posted - 2006/08/16 : 13:52:19 Jag har 8st 6.5" bredbandselement liggandes som jag tänkte prova att bygga in i en kvartsvågspipa (4st i var). Jag är dock konfunderad över hur mynningsarean till porten lämpligast beräknas? Får ingen logik i de exempel jag hittar på nätet och har inte lyckats läsa mig till någon lämplig formel. Är jag blind, eller är det "trial and error" som gäller? Någon som vet!
/R
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
McGyver |
Posted - 2006/08/24 : 09:24:48 Har nu lyssnat på högtalarna i ett par dagar och det är dags att börja tweaka, så de låter som jag vill!
Trots de två extra diskanterna som jag satte dit, så tycker jag det saknas lite luft.
Har provat lite med olika diskanter och antal, men tycker att dessa 4 "Carlssondiskanter" funkar bäst.
Nu skall de bara placeras på baffeln - tips!?
Mätte även upp lådorna, och resonansfrekvensen var 67 Hz - så det blir till att stoppa tillbaka lite fyllning igen!
Tweakandet förtsätter!
/R |
McGyver |
Posted - 2006/08/23 : 07:24:08 Tobbe L: Det är två Peerless diskanter från samma källa som bredbandselementen - så modellbeteckningen vet jag tyvärr inte.
Det behövdes lite hjälp i det övre registret för att högtalarna skulle komma till liv.
/R |
Tobbe_L |
Posted - 2006/08/23 : 07:08:32 Intressant Vad är det för diskanter du har satt dit?
|
McGyver |
Posted - 2006/08/22 : 22:48:16 Så är testlådorna äntligen klara och håller på att spela in elementen!
Lite bilder från bygget:
Låda klar för elementmontering!
Provade först med mer dämpning i första delen av pipan, men tyckte att basen blev för dämpad och mellanregistret lät lite "difust". Med denna fyllning verkar det funka bättre!
Alla kablar limmade med smältlim mot baffeln och längst lådväggarna till anslutningsterminalen på baksidan.
Testspelning!
Det låter bra, men man är trött efter bygget, så jag skall testa mer ingående under veckorna som kommer .
/R
|
Tobbe_L |
Posted - 2006/08/22 : 07:58:59 Aaaa du hann först
Ser ut att bli ett par maffiga lådor |
McGyver |
Posted - 2006/08/21 : 20:52:24 Hemkommen från brädgården med 54kg spånskiva!
Under dagen har Prodigy - Fat of The Land mjukat upp en del av elementen:
Lådorna ser inte så stora ut när man skissar, men jag är glad jag inte valde att bygga en modell större!
/R
|
Tobbe_L |
Posted - 2006/08/21 : 13:59:23 Jag skulle nog ta o sätta den på linje eller det högra alternativet fast med alla element så samlade som möjligt. |
McGyver |
Posted - 2006/08/21 : 13:56:40 Efter lite räknande och kontrollmätning av elementen, blev det följande mått:
Effektiv elementdiameter var bara 120mm, så det gjorde att lådorna blev mer hanterbara!
Tillsågning sker just nu på lokala brädgården av materialet - 19mm spånskiva!
Nu till problemet om hur elementen skall placeras på baffeln.
Några förslag??
/R
|
McGyver |
Posted - 2006/08/20 : 12:09:02 Skissen ovan är fel!
Den stämmer om man använder ett element, men för 4st så blir lådan lite större - kan man lugnt säga!
Skall fyra element användas, så blir lådan 1500 x 1000 x400 mm d.v.s. ~ 600l !!!
Tänkte bygga ihop en låda imorgon och prova, men nu får jag nog räkna på det lite till!
/R |
McGyver |
Posted - 2006/08/19 : 19:44:20 Nicks: Får det inte att funka med "Circular driver" istället, vilket det ju är!? SBS? Blir två skivor material totalt för högtalarna och det finns utrymme att få tillsågat två par frontbafflar. Tänker således prova med ett resp. fyra element i var högtalare och se hur väl teori / praktik stämmer!
/R |
soundbrigade |
Posted - 2006/08/17 : 12:50:30 Jag har spejat massor på billiga skrutt-element från HiFi-kit; 4" och 5" bredband resp bas-mellan för att stoppa in en rad i ett par gamla lådor från miniaudiofilen- men det här verakr vettigare. Måste följas upp. |
Tobbe_L |
Posted - 2006/08/17 : 10:09:53 Det är bara att gå in i Nicks mapp på knaak o spara hem det. http://bildarkiv.hififorum.nu/Nicks/
Dock så förstår jag mig inte på xls filen. Måste ta o studera den en stund o läsa lite |
linnar |
Posted - 2006/08/17 : 09:44:21 högtalatfabrik måste nog definieras som en tillverkning av samma j*vla låda flera gånger!
|
linnar |
Posted - 2006/08/17 : 09:40:37 Högerklicka på länken och välj "Spara filen" eller nått sånt.
EDIT: ...det gick inte det nä...
|
McGyver |
Posted - 2006/08/17 : 09:09:33 Nicks: -Vad är det du sabbar?? ( ..kan ej ladda ner Excelbladet från denna maskinen (ftp) - testar ikväll! ) (Edit: Nätverket tillåter ej ftp-trafik! ] /R |
Nicks |
Posted - 2006/08/17 : 08:26:52 Hej,
fan va de känns som jag bara sabbar nuförtiden...
Ladda ner detta excelbladet från min mapp. visar frekvensgång vid linearray. Jag vet inte hur man gör det hela med automatik... Du får plocka det från min mapp i ett separat fönster...
ftp://bildarkiv.hififorum.nu/Nicks/linearray6tum.xls |
McGyver |
Posted - 2006/08/17 : 08:11:33 -Han sa ju "högtalarfabrik" inte högtalarelementfabrik, så det finns nog en diger skara som platsar här inne !
[Edit]: + att det funns en hel del som faktiskt bygger egna element - fast kanske inte bredbandare med pappkon!
/R |
Tobbe_L |
Posted - 2006/08/17 : 08:03:37 Humm tror inte att det är många som gör egna högtalarelement
Skulle tro att det är rätt troligt att det är ett Sinuselement.
Vi får väl se vem som hinner först, troligvis du
|
McGyver |
Posted - 2006/08/17 : 07:59:08 Frågan är hur han definierar "högtalarfabrik", finns ju t.ex. många här inne som man kan säga har en "högtalarfabrik" hemma i garaget!
Linnar: Du besvarade just en fundering jag fick efter att ha postat skissen! För att få en linjär expansion av pipan, så funderade jag på att sätta t.ex. masonit i böjen (diameter - 535 mm), men då skippar jag detta!
Tobbe_L: Bara skissa på - vi får se vem som hinner bygga sina först!
/R |
Tobbe_L |
Posted - 2006/08/17 : 07:28:44 Klart intressant
Är som sagt inne på samma ide fast med 4st Tb3" Men man kanske ska rita en variant med sex element
Måste ta o skissa lite... |
linnar |
Posted - 2006/08/17 : 07:13:19 Om elementen kommer från en nedlagd Svensk högtalarfabrik måste det vara Sinus. Den är dessutom inte nedlagd längre. Farbror Bosse har varit där och rest härligheten upp igen.
|
linnar |
Posted - 2006/08/17 : 07:06:11 Snyggt!
(utan h..)
När man har så många element på rad skulle det faktiskt gå att börja med första elementet längst ner. Då drar man nytta av den aningens högre verkningsgrad som det ger. De andra elementen ser ju till att ljudstarten blir högre upp. Den utspridda ljudbilden i pipan kommer att minska vågigheten i frekvenskurvan.
Överst i lådan får man en naturlig kavitet. Låt det vara så, sätt inte dit några snedväggar i hörnen. Dämpmaterial kan man däremot ha där med fördel.
|
McGyver |
Posted - 2006/08/17 : 06:54:13 Här kommer en snabb skiss av hur jag tänkt mig :
Alla mått är innermått för pipan !
Beräknad för 4st 6.5" element med en totalarea av 856 cm^2 och f-50Hz,
/R |
McGyver |
Posted - 2006/08/16 : 20:11:41 Elementen kommer från en nedlagd fabrik och jag vet tyvärr inte så mycket om dem!
Ser ut så här :
Köpte dem ihop med ett gäng Peerless diskanter och de skall enligt säljaren ha suttit i "Carlssonliknande" högtalare - vad nu det innebär!?
Tänkte ta och chansa och se om de fungerar hyffsat i en "Voig(h)t-pipa" , eller inte !
/R |
soundbrigade |
Posted - 2006/08/16 : 19:51:10 Vad är det för element du har?? |