HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygge av skivspelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
niklasmagnus Posted - 2006/06/26 : 18:21:43
Hej,

Som en del av er vet från tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49338
att jag börjat planeringen av en skivspelare. Denna tråd kommer att växa fram rätt sakta, tyvärr för er som är lite ivriga. Förhoppnings viss kommer spelaren att bli klar i sommar innan jag åker utomland ett år, annars får ni vänta till nästa sommar innan det blir klart #61514;.

I tråden ovan så diskuteras det mycket om olika lösningar på bl a motordrivning (ac eller dc), talriks lager samt tonearmar. Det är en mycket bra tråd, kan värm rekommendera att läsa igenom den.

Det jag började med var talriks lagret, vilket var betydligt mer avancerat än jag trodde. Jag har i alla fall fastnat för ett inverterat lager. Alltså kulan som tar upp den axiella kraften monteras upp ”i” talriken. Se bild nedan. Det innebär i jämförelse mot ett vanlig lagar att tyngdpunkten hamnar nedanför lagringspunkten och det blir en kortare hävarm, därmed lägre kraft mot glidlagren => mindre friktion. Jag tänkta använda Skfs FW glidlager men dessa var visst svin dyra (>1000kr/st) enlig skfs återförsäljare här i Luleå så det blev vanliga teflon lager istället. Om inte dessa funkar så måste jag tänkta om för >2000kr på lager är jag inte beredd att betala.

Skiss på lagret:


Ni kan läsa mer i tråden som jag länkar till i första stycket, sida 5.

Om jag fortsätter med tonearmen som blev nästa steg i planeringen. Jag kommer att göra en variant på armen Opus3 Cantus från Rauna.com (Bo Hansson här på forumet). Jag har tyvärr inte någon skiss ännu att vissa upp. Men den kommer att påminna om Cantus i hög grad.
http://www.rauna.com/slides/cantusjpg.html

Sen har vi motordrivningen som jag troligen kommer att köpa. Antingen blir det att skruva isär en begagnad äldre remdriven spelare eller så köpa ex drivsysystemet till Continuo som Rauna tillverkar. Jag har inte tagit ställning till ac eller dc motor ännu, utan jag kör på den som blir biligast från början. Eventuellt att jag monterar en vev som tjejen så snurra på .

Då har vi kommit till plinten som kommer blir en betongklump. Det blir en låda i mdf som målas några varv på insidan för att inte träet ska suga åt sig vattnet i finbetongen. Lådan kommer troligen att lackas svart som slutfinish.

Sist men inte minst talriken, jag skulle gärna göra denna i aluminium men eftersom talriken kommer blir 8cm tjock så skulle priset på aluminiumet bli närmare 1000kr så det lutar åt någon typ av plast istället. Jag hade en tanke om att göra en form för att sedan gjuta i med finbetong men jag tror det blir problem att få betongtalriken helt cylindrisk. Visserligen har jag bra tillgång till mätutrustningen, ex en koordinatmätmaskin men även mekaniska hand don.

Jag har gjort en skiss på hur det färdiga resultatet skulle kunna se ut om med en rödlackerad talrik:




Det var allt jag hade att skriva denna gång. Men det kommer mera framöver.

Med vänlig hälsning
Niklas
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Andy Posted - 2008/07/17 : 12:24:06
Ok, jag kan "godkänna" att du överger HiFi för surround, för att du spelar film mer än du lyssnar på musik. Det måste ju vara en del av vad man gör, annars är det inte värt arbetet. Jag tror visserligen inte att det kommer ändra dig, men som du säkert har sett i Teknik & DIY forumet, så finns det billiga lager att få tag på... Kanske köpa delar, och använda senare? Annars kan de åtminstone samla damm

Lycka till
Andy
niklasmagnus Posted - 2008/07/11 : 16:32:16
Jadu Andy, tyvärr så måste jag göra dig beskiven. Det ligger på hylla ännu. Det största problemet är lagret som måste tillverkas och jag har inte tillgång till några maskiner. Sedan är jag inte helt nöjd med lagerlössningen heller, har haft några tankar på att köpa ett lager men det är ganska dyra vad jag sett. Det har hänt en del med min hifi de senaste tiden. Jag har nämligen sålt bort min högtalare och flyttat till ett litet studentrum. De enda som fick följa med var mitt sib & cub system, receiver och laptop som källa. Jag har fått själv insikt att jag mest ser film och att de 2-kanaliga mediet mest bara ligger och samlar damm. Framtiden får utvisa vad som händer på hifi fronten, men som det känns nu satsar jag heller på hembio. Har en liten dröm om att köra Magnepan 5.1 system men en rapp bas. Typ 3st MG 1.6or och 2st MG12or tillsammmans med någon riktigt snabb bas. Skulle visseligen ge fin 2kanals lyssning oxå, =D

MVH
Niklas
Andy Posted - 2008/07/11 : 11:52:31
Hur gick det med detta bygge? Har det hänt något på 2 år? Hoppas du inte lade det på hyllan!

Mvh
Andy

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000