HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Litet kontaktbyte på en Project 2

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
zikkan Posted - 2006/04/27 : 15:57:46
Hej på er!
Jag hade tänkt att delge er en liten beskrivning av hur det såg ut när jag bytte ut RCA/Phono-kontakterna på min skivspelare, en Project 2. Det är inget särskilt avancerat bestyr men det första som jag gett mig på .....

På första bilden ser vi originalutförandet anno 1991! Jordpinnen mellan de två RCA-kontakterna sitter en inpressningsmutter i den svarta plåtvinkeln. Är det någon som vet var man kan få tag på en skruv och bricka i ädlare material så hör av er!

Här är de tre skruvarna bortplockade och plåtvinkeln hålls på plats med ett par tejpbitar för stabilitetens skull ....

De gamla kontakterna är nu demonterade och kan jämföras med de nya, dessa är från Elfa och har legat i en låda några år .....

Här ser vi de nya kontakterna påplats med kablarna fastlödda. Jag använde ett lödtenn från Claes Ohlson med 3,5% silverhalt. Innan jag monterade de nya kontakterna så lade jag på lite lödtenn på dem för att det skulle gå lättare och snabbare att få dit de tunna kablarna .....

Plåtvinkeln på plats igen och nu är det dags att provspela. Det gick bra, ljuv musik ur bägge högtalarna och inget missljud. Naturligtvis så lät det alldeles fantastiskt mycket bättre .....

På det hela taget gick det över förväntan även om det var lite darrigt på handen när jag skulle löda fast kablarna. De ÄR väldigt tunna .....

Tack för ert intresse, ha det bra!!

Mvh
Zikkan
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
U1 Posted - 2006/04/28 : 09:24:56
Balrog: Varför vill du ha kontakter? lödda rakt på med nya kabeln, det gjorde jag.

/J
balrog Posted - 2006/04/27 : 19:56:17
Nice!
På min project expression II sitter ju är det ju kablar direkt in till spelaren,lite tråkigt om vill byta kablar,så jag har funderat att sätta dit rca kontakter istället

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000