HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 eoJEUD diffuserar oljud med hjälp av Goffe

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2006/03/10 : 22:41:35
Det här är en euJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
U1 Posted - 2006/03/16 : 17:57:30
Johan: Kul att det blev bra, synd att inte jag också beställde.

/J
johan.björklund Posted - 2006/03/16 : 15:58:04
Det ser ut som skumgummi så det blir dämpning då. Jag hade siktat på den bakre väggen.

*edit*

Ett litet förtydligande , sitter du nära bakväggen så kan du få en tryckande känsla , givetvis så ska du testa på sidoväggarna o kanske taket med.
McEnroe Posted - 2006/03/16 : 15:56:15
Är lite nybörjare på det här med diffuser.Vilka vinklar till sweetspot är viktigast"sidoväggar eller bakväggen".Eller???
johan.björklund Posted - 2006/03/12 : 14:03:56
Jag kommer att trixa lite senare ikväll med olika justeringar. en update kommer antingen i kväll eller senare i veckan
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 22:43:09
Hur låter det då ?

Jag har från dag 1 fört en liten dagbok på förändringar jag har gjort här hemma. Jag har även skrivet ner vilka förändringar det har gett i ljudet. Hade jag inte gjort det då hade jag tappat bort mig seden länge. Ljudminnet är riktigt bra i vissa avseende o riktigt uselt i andra.

Första intrycket

Diskant , diskant o ännu mer diskant. Vilket släpp , öppenhet , renhet När man har lugnat ner sig lite efter första chocken så vet man att det här är en av följderna. Diskant är väldigt direktstrålande så den påverkas minimalt av rumsjusteringar. Men när man har fått bort överskotts energin i dom andra registren så träder den fram. Det blir inte vasst eller analytiskt utan mer öppenhet i musiken. Jag testade att dra för dom tjockare gardinerna bakom vid fönstren o det blir ännu mer tydligare då.

Jag upplever en klarhet från toppen ner i registren som inte har varit där innan. En klarhet som har öppnat upp ljudbilden ända ner i mellan reg. Placering av dom spelande är nått jag har präntat ner under resans gång. Det har inte ändrat sig såå mycket men däremot lättheten att peka ut dom.

Höjd , opåverkat
Bredd , lite bredare
Djup , bättre djup ute på kanterna.

Och nu till nått motsägelsefullt
Jag har sen jag började med det hela upplevt att man sveps in i musiken det har blivit ännu mer tydligt nu. Skivor med fasfel (medvetna/omedvetna) hörs ännu lättare nu. Den omsvepande känslan är mer tydlig överlag. Men det beror MYCKET på inspelningen.

En annan fördel av öppenheten är att det påverkar alla instrument i och med att övertonerna hörs lättare. Basgångar , gitarrplock etc etc hörs renare o tydligare. Dynamiken har sen innan varit på topp här hemma och den har blivit nått snäpp bättre den med.

Nackdelar då

Jodå dom finns dom med. Öppenheten gör att det ibland kan slå över på riktig slammermusik (jo jag lyssnar på sånt med ) Men annars finns det inte direkt några minus.

Jag skrev innan att det här gäller här hemma , ett rum som är ganska rejält omgjort. Om man bara sätter in diffusorer av det slaget så sikta på förstareflexen eller bakom lyssningsposition.

*edit*
Stavfel
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 21:07:37
quote:
Du skrev att infallsvinkeln för ljudet från högtalarna mot cellplasten du har i första reflektion i kombinationen med absorbentskiva/persienn "kanske var för snäv" och att det eventuellt skulle fungera bättre med en skyline där. Är det verkligen så att den här typen av absorbent inte fungerar som den ska om ljudet inte kommer helt eller hyfsat vinkelrät mot diffusorn?

*Jag har ingen aning* Det hade varit intressant att veta varför så man kan förstå resonemanget för framtida behov

Ungefär så som du beskriver det ser jag det. Man kan göra en diffusor jämn i framkanten med olika djup (som mina) , eller så ändrar man djupet på själva avskiljningsbiten med. Skyline är uppbyggd på det viset o jag antar att den fångar upp ljudet bättre.

Det jag har satt upp på förstareflexen fungerar , men hur mycket mer man kan ta vet jag inte. Jag har även högtalarna riktade nästan rakt fram , hade jag vinklat in dom mer så tar dom nog bättre.
EuphoniC Posted - 2006/03/11 : 20:50:00
Du skrev att infallsvinkeln för ljudet från högtalarna mot cellplasten du har i första reflektion i kombinationen med absorbentskiva/persienn "kanske var för snäv" och att det eventuellt skulle fungera bättre med en skyline där. Är det verkligen så att den här typen av absorbent inte fungerar som den ska om ljudet inte kommer helt eller hyfsat vinkelrät mot diffusorn?

*Jag har ingen aning* Det hade varit intressant att veta varför så man kan förstå resonemanget för framtida behov
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 20:45:28
Alright.......

Ta nu inte det här jag skriver som lag. Jag har sakta men säkert justerat o ändrat här hemma så skillnaden jag har nu har blir säkert inte samma om man inte har allt annat som jag har stående.

Anledningen för att jag valde dom frekvenser dom nu har beror mest på att bakom lyssningsposition har jag en massa fönster som ger en elak reflex. Diffusorerna tar upp till 2000 Hz i standard utförande utan någon som helst x-tra dämpning.
Så jag dämpade den sista biten upp. Det behövs verkligen inte mycket för det o att överdämpa var hur enkelt som helst

Att diffusera hela vägen var målet o nu är det gjort. Dom som Goffe nu har gjort tar från 3000 hz upp till 16 000 hz. Jag var lite rädd att glappet där blev skulle ställa till det men jag hör iaf inget negativt där.

*mer om en stund*

johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 20:26:23
Jo det gick inte att ha det på andra sättet rent praktiskt. Jag var ganska pissed över det så jag satte tillbaka det o lyssnade inte på musik under 1 månads tid. Mest för att nolla mig själv innan jag tog tag i det.

Bilden är föresten en gammal bild men det ser ungefär ut så nu med.
PG Jeppsson Posted - 2006/03/11 : 20:15:18
Har du flyttat illbaka högisarna, Johan.

Hur som helst så måste jag nog göra ett besök å det snaraste
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 19:28:30
quote:
hur vi

Ska käka lite , gå igen lite anteckningar sen kommer en summering
Håkan64 Posted - 2006/03/11 : 18:54:44
"Omvänd" låter som hårt arbete
Nä då hos dig ser det helt ok ut! Jag ska ändra om lite här hemma nu, så får vi se hur vi ska göra med mitt rum
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 18:46:24
quote:
e de sånt" du vill att jag ska sätta i mitt vardagsrum, Johan? Shit vi kommer bråka mer än du gör med hustrun

Vänta du bara , jag ska nog kunna få dig omvänd Glöm inte att den stora syns inte. Det här ser väl inte såå tokigt ut ?
Håkan64 Posted - 2006/03/11 : 18:35:22
"e de sånt" du vill att jag ska sätta i mitt vardagsrum, Johan? Shit vi kommer bråka mer än du gör med hustrun
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 18:27:51
Glipan blir där pga av design o tillverkningsmetod. Goffe frågade mig o jag sa gör det som är lättast för dig. Att jag förlorar dom få cm där är kan inte göra mycket om ens nått. Dom bitar som når helt upp är från bakstyckena som är lite längre.

Bitarna är direkt fastsatta med silikon. En liten dutt bara så man kan få loss dom om man vill ändra nått. Jag har tex inte bestämt mig i fall jag ska måla alla.
EuphoniC Posted - 2006/03/11 : 18:20:48
Johan: Varför når inte cellplasten hela vägen upp inne i alla fack utan bara på de tre närmaste?

Har du dämpmaterial bakom cellplasten där glipan lämnats upptill så att det tjänar ett syfte eller?
Mc Square Posted - 2006/03/11 : 18:14:07
Ja...hur blir resultatet i dina öron då?
Snoop Posted - 2006/03/11 : 17:33:47
Sanslöst läckert Johan, men hur låter det undrar man. Blev det haksläpp
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 17:26:36
Jag har fått lite frågor sen innan ang skynket , det är IKEAS o det är jäkligt tunt. Så det plockar marginellt lite av ljudet.
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 17:24:23
Jo Goffe han vet vad han sysslar med ! Det enda negativa här är att det handlar om frigolit vilket är lite känsligt när man kommer ner i känslighet. Men det visste jag om från början. Dom gör vad dom är byggda för

Dax för fler krokiga pix
Det var i dom stora diffusorerna jag skulle ha dom i.

Här ser ni att det är varvat med skumgummi på ett par ställen. Så här ser det ut just nu.

Bild lite längre ifrån

Måtten är 2.6 meter bred , 1.2 hög och 0.3 djupa lite ungefär

Ett bakstycke har jag plockat lite ifrån så 1 syns på bilderna stående på golvet o dom andra 2 står ovanpå diffusorn. Dessa ska vid ett senare skede upp i taket

*edit*
Stavfel
Akkelis Audio Posted - 2006/03/11 : 15:43:45
Makalöst fina, detta tror jag väldigt många här på forumet är intresserade av och det bör nog även finnas ett komersioellt intresse här. Att ingen tänkt på denna lysande idé tidigare?

Spännande att få höra om de fyller sin funktion också.
Pac Posted - 2006/03/11 : 15:35:04

Är det Goffe's hempulade CNCmaskin som fått göra alla dessa? De ser ju helt otroligt bra ut!
johan.björklund Posted - 2006/03/11 : 14:18:12
Spring nu inte iväg o beställ innan jag e färdig
Martin.M Posted - 2006/03/11 : 13:38:10
Jösses, jag vill också ha! Skicka mig gärna ett pm med pris
Snoop Posted - 2006/03/11 : 13:01:12
Jag är såld, Goffe ska få en beställning så snart rummet är uppmätt

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000