HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Små högtalare i stora rum, eller hur var det nu...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2006/03/02 : 21:50:48
Jag tänkte dela med mig lite av min galenskap...

Lite elektronik inhyst i och staplat på ett holmbergrack :

Bland annat en nyligen inköpt Denver 7602 som kronan på verket, den övriga elektroniken trivdes bättre i racket.

Ur ett lite vidare perspektiv ser det ut såhär :

I bakgrunden skymtar mina små högtalare som trotts det stora avståndet förmedlar en trevlig upplevelse med god närvaro och "stampa takten"-känsla.

Sett från högtalarenas håll ser det ut såhär :

Lägg särskillt märke till den fina lyssningsfotöljen som inte på något vis förtar upplevelsen genom att framkalla kramper, illamående och svettningar.

Högtalare i närbild (i svart), vänster kanal :

Jag är klart imponerad av vad dessa småttingar kan prestera, det stora rummet till trotts.

Kronan på verket som det heter :

Denna lilla goding kostade mig hela 399kr, värt vart enda öre.

Det var allt för denna gång, om vidare uppgraderingar genomföres kommer de med störsa sannolikhet att visas här, har ni några förslag så det alltid välkommet.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
martinsson Posted - 2006/03/26 : 21:38:10
Härligt emil !

Tack för att du delar med dig av detta, det är kul att få feedback på dessa skapelsers prestanda, ni verkade ju ha en lyckad tillställning.

Vad det DJ's beträffar har jag genrellt inte så mkt gott att säga om deras nivå-diciplin, tacka gode gud för limmiters och kompressorer som tar hand om deras snedsteg, detta gäller inte alla, men det gäller flertalet av dem jag stött på under åren.

Tack!

(ps - du vet det där med bildstorlek... : )
emil Posted - 2006/03/25 : 11:23:03
Så då var natten avklarad och det börjar bli dags för att gå o lägga sig milt sagt

Men först måste jag såklart ge ett utlåtande. När jag kom dit så konstaterade jag såklart att jag glömt byta batterier i min digitalkamera och självklart var den helt död när jag skulle andvända den
Som tur var så hade min kompis med sin kamera så han fick plåta dock hade allting hunnit komma igång och hela lokalen var rökfylld men man kan se lite grann på bilderna i alla fall.

Om ni kollar till vänster på bilden så kan ni skönja lådorna.



En glad konstruktör dvs jag



Och slutligen för att ni alla ska få höra och känna dunket så lägger jag upp en liten film också.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Emil/techno%20film.AVI


Det var i alla fall en mycket givande kväll vi fick prova Driverackens limiter som faktiskt funkar riktigt bra, DJs har ju en förmåga att höja volymen hela tiden av någon konstig anledning.

Nu till ett utlåtande, om man skulle sätta betyg på hur baslådorna spelar så hade dom fått 9,5 av 10 Dom spelar riktigt bra och ändå hade vi för lite slutsteg till dom. Dom är lättdrivna och låter riktigt rent och fint. Trycket på dansgolvet var riktigt bra, tittar man på dom så ser dom ganska fjuttiga ut men stor är inte alltid bäst, man märker att det sitter dubbla element för dom flyttar en helsikes mycket luft.

Så nu vet du att dom fungerar ute också, det är en skön känsla både för mej och för dig Martinsson att det har stått 100 pers och dansat framför dom absolut helnöjda så vi kan nog båda ta på oss

Nu måste jag köpa ett större steg till dom undrar hur mycket mer dom kommer att spela då
martinsson Posted - 2006/03/24 : 22:11:41
Fasen emil, jag hoppas du hiner läsa detta, jag har experimenterat lite med delningsfrekvens för basarna, jag skulle snabbt vilja rekomendera dig att prova med 120Hz 48dB/okt mot toppsystemet, jag upplever att detta ger betyligt mer bett, och lådorna pallar det utan att bete sig illa alls, snälla testa under kvällen !

Jag skulle önskat dig lycka till om jag visste att det är fullkommligt onödigt, proffs förlitar sig inte till tur...

Go for the provinggrounds first time out, du gör detta för oss båda, skall bli nyttigt att få en uppfattning hur de hänger med i verkligheten.
emil Posted - 2006/03/24 : 20:34:14
Verkar vara välgenomtänkta kombinationer du har satt ihop, frågan är vilken kombination som ger bäst pris/prestanda förhållande, jag har ganska svårt och se att JBL skulle låta bäst till priset men jag kan ju ha fel.
Precision Devises element är både kända och säkerligen mycket välljudande.
B&C verkar verkar vara mycket prisvärt hade varit kul att lyssna på lådor bestyckade med deras koaxialer.
Har även hört att Voids element ska vara riktigt vettiga, kan vara värt att kolla upp.

Kommer att lägga upp lite bilder på kvällens tillställning under morgondagen, jag är så himla spänd på att lyssna på baslådorna under riktiga förhållanden

Riggen för ikväll består av följande godbitar:
Bas: Dubbel 18 ala Martinsson design
Topp: 15+1" lådor bestyckade med P audio element
Monitorer till Dj: 12+1" med Acousto pro element
Bassteg: LAB 1600 lättviktsvarianten 2*800 watt
Toppsteg: Yamaha P4500 2*700 watt
Monitorsteg: Yamaha P4500
Delning/processor: Driverack PA

Musik: Techno/Electro från 23:00-08:00

Ska grejorna palla trycket tro....stay tune
martinsson Posted - 2006/03/24 : 17:59:35
Något sånt här skulle jag vilja göra topparna (snabb CATIA V5 modell) :



Dessa passar nu JBL 2386 + B&CDE750 samt PHL 5380 men kommer att rafineras under resans gång, detta är huvudsakliga mått och huvudsakligt utseende.

Och missförstå mig rätt, jag gillar JBL :

martinsson Posted - 2006/03/22 : 07:12:26
Jag tar mig friheten att posta en jämförelsekalkyl jag gjort för de olika tillverkarna, den är inte klar än men den är uppdaterad och aktuell idag.

Toppar 060321

Typ slutna, bestyckning 15" + 2" alt. 1,4", antal 2st, kostnadsmål 10kkr/st.


fabrikat / kostnad (inkl. 25% moms) :


• Precision Devices + Precision Devices + JBL

2st PD 153 ER (8Ohm) + 2st C2 (8Ohm) + 2st JBL 3285 / 7600kr + 7350kr + 3780kr

Summa : 18730kr (element & horn endast)


• Precision Devices + JBL + JBL

2st PD 153 ER (8Ohm) + 2st JBL 2446 (8Ohm) + 2st JBL 3285 / 7600kr + 16700kr + 3780kr

Summa : 28028kr (element & horn endast)


• JBL + JBL + JBL

2st JBL 2226 (8Ohm) + 2st JBL 2446 (8Ohm) + 2st JBL 3285 / 8700kr + 16700kr + 3780kr

Summa : 29180kr (element & horn endast)


• Eighteensound + Eighteensound + Eighteensound

2st 15MB700 (8Ohm) + 2st ND1460 (8Ohm) + 2st XT1464 / 4932kr + 8055kr + 1132kr

Summa : 14119kr (element & horn endast) OBS Neodynium 1,4" driver & horn


• B&C + B&C + B&C

2st 15PLB76 (8Ohm) + 2st DE75PTN (8Ohm) + 2st ME75 /
3828kr + 6300kr + 3190kr

Summa : 13318kr (element & horn endast)

Kvar att undersöka :

BEYMA, DAS & PHL

Övrig utrustning, kontakter, kontaktplattor, handtag, skruv, trä, färg, fronttyg, hjul, kabel.
Uppskattad kostnad totalt ca 3000kr/topp


Denna lista kommer att uppdateras med fler fabrikat, men jag håller mig nog i första hand till dem jag själv finner vara av intresse, finns önskemål på några fabrikat så tar jag gärna emot dem.

Något som jag tror skulle vara intressant är att se vad PHL 5380 i kombination med B&C DE75PTN på ME75 alt. ME60 hornet skulle gå på, för det tror jag är en vinnarkombination sett till priset (undrar vad PHL 5380 kostar :)...
martinsson Posted - 2006/03/21 : 21:39:55
Jag säger då det mina herrar...

Man måste väl börja någonstans eller hur :)

Jag är kluven, jag vet vad JBL går för, betvivla inte detta, men jag är liksom inte helt övertygad om att det är DET bästa man kan uppbringa i ALLA sammanhang, all dyrkan, salighet och evig beundran för den förträfflige herr Lansing som utan tvivel lade grunden för hur intressant och roligt vårat intresse nu idag är.

När jag skriver ALLA sammanhang ser jag främst till den fattige husägarens ekonomiska företräden, en kalssiker som 2446 drivern kostar idag för en privatperson (som trotts ett genuint intresse fortfarande vistas och lever i "verkligheten") alldeles för mkt, speciellt i ljuset av sina italienska och britiska konkurenter sett till pris/prestanda förhållandet på denna nu gammla med ack så hedervärda driver som bevisat sig för mig och säkerligen resten av den pro-medvetna världen ett flera gånger om, ett exempel.

Kom igen nu, ge de andra en chans, vi kan inte sitta med våra skygglappar och råka ut för ännu en "japanare", hur gärna jag än önskar att detta vore möjligt anser jag det vara osunt.

Så alltså, leve JBL!! (men se er omkring lite,detta till trotts).
neriks Posted - 2006/03/21 : 20:22:11
Ohh ... här pratas det JBL!

Martinsson, Schysst rigg!
Rickard.v Posted - 2006/03/21 : 19:22:15
Ehh detta passar väl bättre på PA-forum.nu inte på Hififorum.nu hi hi hi
Circlomanen Posted - 2006/03/21 : 18:06:31
quote:
Det är dåligt för självförtroendet att inte ha JBL i sin anläggning !

JBL i all ära men jag skulle nog hellre använda Precision Devices för bas/mellan och Tad för diskant/mellan drivers. JBL är ju inte så billiga direkt och skall man väl slänga ut dom summorna så kan man nog få bättre prestanda med Tad och PD. (nu blir jag väl hängd, lynchad och bespottad i all evighet för mina hädiska ord)

Nåväl, jämför JBL2242H med http://www.precisiondevices.co.uk/ShowDetails.asp?id=15
eller JBL 2450 med http://www.pioneerelectronics.com/pna/product/detail/0,,2076_4213_34172_tab=B,00.html?compName=PNA_ProductDetailComponent
För att nämna några exempel.

Ursäkta Martinsson för att jag kapar din tråd lite. Detta är väl ändå dina drömelement kan jag tänka mig.
Niklas Nord Posted - 2006/03/21 : 17:51:39

Det är dåligt för självförtroendet att inte ha JBL i sin anläggning !
Circlomanen Posted - 2006/03/20 : 19:02:06
Att dämpningen ökar beror på att ett slutsteg kortsluter generatorn som talspole/magnetsystemet är. När slutsteget är påslaget har det 500 i dämpfaktor dvs nära perfekt kortslutning av högtalarterminalerna. När slutsteget är avslaget har det jättehög utimpedans dvs låg dämpfaktor på kanske 0,00005 eller så..
martinsson Posted - 2006/03/20 : 18:21:24
Härligt killar, visst är skoj det med ett skramligt och skrikigt PA som man har hört att de är på konserter :)

Anders.s, din skiva går var i garaget, den rikigt bra! ett stort tack för att du delar med dig av din säregna (i ordets positivaste bemärkelse) musikstil, worldmusic, ett ord att ta till sig.

Circlomanen, kan du förklara för en fullständigt nollställd stackare hur steget påverkade högtalaren genom att bara vara tillslaget? resultatet märkdes ju tydligt, men hur ?

En vacker dag, i solsken och kortbyxor, på en grässlätt någonstans i en inte alltför långt avlägsen framtid...

Föressten, jag satt och spekulerade och drömde mig bort lite (en lyx alla mäniskor kan åtnjuta), ett par (2st) toppar bestående av genomgående PD, modellerna PD153ER och C2 på JBL's 2385 horn skulle i rena element och horn räknat gå på endast...

*liten rasslig haltande trumvirvel*

19000kr!

Vilket inte är så farligt om man jämför med mosvarande bestyckning från JBL *host* *host* *harkel*... 28000kr...

8500kr per topp, plus säg 5000kr i "övrigt", alltså ca 13500kr per topp rätt saftigt eller hur, och då det ändå rätt billigt jämförelsevis.

Förhoppningsvis kommer man att sitta bra nöjd i en hel del år med detta val av komponenter, plus att om man så önkar kan man ju bygga sig två nya indentiska toppar 5 år senare utan risken att behöva välja "några andra" element, DEN "parametern" är iofs mkt större i fallet JBL då deras utbud sett ungefär likandant ut i ungefär 50 år eller nått, rätt från början skulle man kunna säga, men som ovan visat så kostar det ju därefter.

och ja just det ja... basar skulle man visst ha också... *erhmmm*

När lägger vi en gruppbeställning på detta tro ?? :)
govinda Posted - 2006/03/19 : 18:29:51
Hej Martinssson

Tack för igår! Det var riktigt trevligt.

Recention!
Det låter riktigt bra. Musik som Eva cassady Live at blues alley klarade den galant . Yellos musik inga problem. Hårdrockinspelning ala-1973 överförd från vinyl lät inget vidare och det var inte så konstigt.

Jag har svårt att smälta denvern för 395

Det är inget understatement att säga du är HiFins Motsvarighet till motorbranschens koeningsegg och med dig bakom ratten kan det inte bli annat än succe, Rummet klarade sig galant och det fanns gott om hästkrafter i det garaget.

Systemet uppfyllde mina förväntningar med råge! Riktigt kul

Mvh Anders.S
martinsson Posted - 2006/03/18 : 22:50:43
Jag har precis haft besök av två kompisar ur audiogrupp väst, nämligen de här två herrarna :



Musik var det ingen brist på, vi täckte in det mesta tror jag, allt från björntämjar-sång från balkan via nick warren till finstämd jazz, såhär såg det ut :



De ärade besökarna fångade på kort ur TOPP-VY, båda har fallit i trance, helt hänryckta av galenskapen :



Här ser vi dem igen, denna gången från en av basarna, det hjälper att ha något att ställa kameran på om man som jag ibland envisas med ta kort utan blixt, här verkar trancen har släppt tillfälligt och de undrar säkert vad fasen de gör där, och varför värden har tagigt skydd bakom högtalarna.



Både anders.s och cirklomanen hade mat med sig, cirklomanen hade redan ätit upp innan vi gick i "the vault", anders.s mat blev kvar ett tag till min stora glädje, tack anders! här är en godisbild :



Jag fick höra många intryck från lyssningspanelen, flertalet positiva vilket alltid värmer, jag hoppas att de inom kort hunnit smälta allt detta dårskap och ger oss en inblick i vad de tyckte om det hela.

Jag vill tacka er båda för en mkt trevlig kväll, helskön musik som man inte hör varje dag, intressanta samtal i pauserna, bra synpunkter och läorika experiment, tack Cirklomanen för att du visade mig hur en förstäkare dämpar, tack även till anders för skivan, den kommer att brukas flitigt.

En toppenkväll kort och gott!
Circlomanen Posted - 2006/03/18 : 22:46:20
Är nyss hemkommen från Martinsson.
Tack för en jättetrevlig kväll med massor av kul musik och mycket givande tekniksnack.
"Grabbarna i garaget"
Det lät VÄLDIGT bra!!!! Kanske inte det mest neutrala men inget som störde på den fronten heller, men vilken transient återgivning och vilket klipp. Rent och väldigt högupplöst. Obegränsade ljudtrycksmöjligheter!!!
Varje gång jag hör väl sammansatt Pro utrustning så undrar jag varför det överhuvudtaget tillverkas "vanliga" hifigrejor. Pro är vägen och horn är frälsningen!!!!Amen.

Återigen: Tack!!!

Johannes.

Ps, tack Anders.S för skiva och åka! Ljuvlig musik!!!
linnar Posted - 2006/03/18 : 00:31:16
Turbosound Aspect TA-500!

Här finns massor av bilder på Turbosound's
prylar:
ftp://ftp.turbosound.com/


"Undrar hur de kom fram till horngeometrierna"
De stog väl framför och lyssnade, ändrade, lyssnad
osv. Dvs det finns nog inte så mycket tanke bakom.

martinsson Posted - 2006/03/16 : 12:46:09
fler bud ?

Undrar hur de kom fram till horngeometrierna, klart intressant, eller ser vi bara gammal välbeprövad teknik i nytt ljus, ni som kan er horn-historia kan väl upplysa oss ?
Circlomanen Posted - 2006/03/15 : 21:06:49
Har för mig Turbosound.
martinsson Posted - 2006/03/15 : 20:16:52
jag är helt enkelt tvungen att lägga in en "idolbild", emil se detta som inspiration när du väl sätter igång att bygga dina toppar...

Nytt från framkfurt 06, någon som kan gissa vilken tillverkare det är genom enbart okulär besiktning?



martinsson Posted - 2006/03/13 : 21:24:40
Visst är det lite "arkiv X" över det hela... inte så lite heller... hoppas jag inte blir stämmd :)

Jag fortsätter helt utan respekt med att pracka på er bilder...



















emil Posted - 2006/03/13 : 15:03:52
Shit! de ser nästan likadan ut som våra, undrar vad listpriset är på deras
martinsson Posted - 2006/03/13 : 09:00:05
JAG TROR INTE MINA ÖGON!!!

http://www.emacoustics.co.uk/products/ems-215/

emil Posted - 2006/03/12 : 16:19:34
Verkade som en kul kväll, det är alltid kul när man får positiv feedback

Ang elektroniken på bilden så är den lite tillfällig, behöver som sagt ett bassteg men pga andra lite viktigare prioriteringar så har det fått vänta, dock lånar jag min polares steg om det behövs men som garage spelning räcker mina prylar till så det räcker och blir över.
För tillfället kör jag ett Yamaha P3500S till basarna 2*500 watt och en luxman förstärkare till topparna, märks att det är en hifi förstärkare, spelar man på humana nivåer så hänger den med och låter riktigt fint men det skadar ju inte med ett större steg. Meningen är att yamaha steget ska andvändas till topparna och ett nytt större steg ska andvändas till basarna.
Som filter kör jag ett Behringer CX-2310 filter, gör sitt jobb men skulle hellre ha en driverack om man säger så

Man märker att om man spelar med yamaha steget att precis när man är innan clip så börjar det roliga hända det är precis som att det tar ca 500 watt innan basarna börjar "lossna" då vill man bara ha mera

Jag är också fruktansvärt nöjd med ljudkaraktären på basarna, den är tight, punchig och går djupt när det behövs. Man ser på membranen när dom rör sig att det inte fladdrar utan dom ser ut att slå väldigt precist. Det är bara att än en gång konstatera att din design är fruktansvärt lyckad martinsson, men slutgiltiga testet blir ändå den 24:e när dom ska gå under lite hårdare omständigheter.
Hård psykadelisk trance i 12 timmar med en kilowatt ställer ändå lite krav på lådorna. Dom är i alla fall välbyggda och stabila så jag tror inte det ska bli några problem.
martinsson Posted - 2006/03/12 : 13:23:17
Snyggt Emil! mkt fina små toppar, ett bra exempel på rätt tänkande och de matchar ju basarna riktigt bra utseendemässigt, du har en enhetlig stil när du bygger, ser verkligen inte dumt ut alls!

Vad är det för elektronik man ser på första bilden?

Jag märker att du också har spikat det här med rätt förhållande mellan rumsstorlek och hörgatalre : )

Eftersom du låtit oss ta del av vad som döljer sig under fronttyget får nog jag också kliva upp till den nivån :



och med lite mer normala färger :



Här är min gäster för kvällen, Marcus och Stefan, Stefan försöker bekanta sig med racket innehåll :



Detta var vad han försökte se :



Vi lyssnade på mkt blandat material under kvällen, allt från DJ TEEBEE, Photek, och Sasha till st. Germain, nordic lounge och finstämd svensk jazz, vi undersökte lite olika värden på delningsfrekvens och eq samt delay variablerna, kul och lärorikt.

Stefan föredrar det lite mer "levande" varma ljudet och jag är mer lagd åt det analytiska hållet, vi hade inga svårgheter att förstå varandra och försökte under kvällen kompromomissa fram något som passade oss båda.

Så hur tycker du det lät då stefan ?



Det är verkligen roligt att få lite synpunkter, även om de ibland är negativa så gäller det att ta det till sig och fundera igenom vad det är som behöver förbättras, Stefans synpunkter var att det lät lite för kallt och precist, men han påpekade även att detta förmodligen var "rätt" men det föll honom inte riktigt i smaken, han trodde också att flertalet medelklass hifihögtalare skulle få sig en rejäl och tuff match vid ett blindtest, för det som är lite lömskt med sånna här uppsättningar är att man inte förväntar sig det man får höra, det lät inte vad gemene man skulle kalla "PA".

Det lät lite mkt "studiomonitor" bara, inte så mkt liv och värmre, det kunde dock avhjälpas genom lite fingrande på dbx'en.

Kul synpunkter, och visst finns här brister, konstigt vore det väl annars, men jag blev mkt glad av vad jag fick höra angående ljudet under kvällen, vi fick även en bra insikt i hur materialet på olika skivor skiljer sig från varandra beträffande ljudbild, upplösning och dynamik.

Och Emil, basarna fick mkt bra omdömmen, de upplevs fasta snabba och djupa, inget bulligt fladdrigt muller här inte : )

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000