HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ännu ett par Heruka...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
nilrog Posted - 2006/01/06 : 11:43:42
Inspirerad av Kmj och hans Heruka-bygge (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46441) tänkte jag visa några av dom få bilder som jag tog under byggandet av mina. Vet inte hur jag bär mig åt men jag lyckas alltid ta för få bilder när jag bygger Dessa högtalare är fortfarande inte klara då verkstaden ligger lite väl långt borta men till sommaren hoppas jag att kunna göra klart dom.

Materialet är 12mm björkplywood som limmas i två lager för att bilda ytterhöljet och själva hornet består av ett lager. Tanken från början var att dom skulle vara i björk och behandlas med olja (alt. shellack) . Men efter att ha sett ett par högtalare i Jakaranda har tankarna börjat snurra igen Som tur är har jag ju tid på mig att fundera... Elementet som kommer att sitta i hornet är ett Fostex FE168e Sigma som beställdes från http://www.boxen-baustelle.de/. Snabb och pålitlig leverans och mycket billigare än att inhandla dom i Sverige, tyvärr.

En fullskaleritning produceras för att kunna kontrollera att allt blir rätt. Jag har gjort några smärre modifikationer på orginalet, främst blir den lite högre:



Efter uppkapning av alla bitar hemma hos mina föräldrar så har DIY-paketet landat i lägenheten och är redo för montering. Notera att detta bara är bitarna till det "inre" skalet. Konstaterar redan nu att det här blir en "tung" högtalare Ytterligare lika mycket plywood ska limmas på innan dom är helt klara:



Hornet börjar på att ta form:



Ett horn är nu ihopsatt med enkelt skal, hoplimmning återstår fortfarande:



Nu har högtalarna återvänt till verkstaden för att limmas ihop och få ett lager plywood till. Vid det här laget så har vikten på högtalarna ökat med ytterligare ~15kg/st då alla hålrum har fyllts med sand.
Här är en närbild på ena hörnet:



Här är en bild på ett av hornen när jag håller på att prova ut "skalet":



Här håller jag på att limma dit sidorna:



Tyvärr har jag för tillfället inga mer bilder Högtalarna står nu på "tork" hemma hos mina föräldrar i väntan på ytbehandling. När det är gjort så ska jag komplettera med några bilder till.
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2006/01/07 : 15:18:00
quote:
det gäller bara att lära sig att prata tyst om dom

hehe, det har jag inte lärt mig än
Iallafall så står mina på inspelning nu samtidigt som man avnjuter ett par kalla julöl. Jag är normalt inget fan av Pripps men ett råd är att kolla upp deras julöl i år (5,0%) då de har blivit riktigt lyckade. Eventuella prippsälskare får ursäkta och bortse från mina väl stämda falkenbergsfördommar och helt enkelt som vanligt avnjuta sitt favoritmärke.
nilrog Posted - 2006/01/07 : 11:23:27
Tack för kommentarerna!

Visst är det kul med en riktig verkstad, och en far som är utbildad möbelsnickare och jobbat med trä i över 30år. Det är bara synd att jag har över 60 mil dit

Kmj:
Skönhetsfel finns alltid det gäller bara att lära sig att prata tyst om dom
En av anledningarna till att dom nu står på "tork" är att jag fick lite problem med att plywooden har rört sig lite grand i hörnen. Inte så mycket dock. Men jag trodde (hoppades) att det inte skulle vara så stort problem när det byggdes i plywood.

Sen så har ju inte mina blivit klara ännu, och det kommer att dröja minst ett halvår till...tyvärr. Dina hinner nog med råge bli inspelade innan mina ens kan börja på fundera på att återvända till lägenheten.
Kmj Posted - 2006/01/07 : 09:38:52
Håller med tidigare personer och tack för att du inte tog upp mitt erbjudande och istället startade en ny tråd, jag har en känsla av att slutresultatet av ditt bygge kommer att vara befriat från de små skönhetsfel som finns på mina
ohmega Posted - 2006/01/07 : 00:30:17
Finfint bygge
vemsom Posted - 2006/01/06 : 16:32:44
Snyggbygge :)

Önskar mina föräldrar (eller jag :D ) hade en sådan verkstad hemma :(

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000