HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DET har börjat...!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2005/11/29 : 01:20:00
Efter ett par års kostsamt insamlande av komponenter och ihärdigt letande efter information kan jag nu meddela att det första steget har tagits mot vad som förmodligen kommer att bli mitt livs förstärkarbygge.
"Tyvärr" känner jag mig slagen redan i förväg av ett visst bygge som Lenn_Art presenterat här på forumet i en femton sidor lång tråd, men om man bortser från det rent prestigemässiga så tror jag ändå det här kan bli nånting att tugga på ganska länge...

Vad handlar det om då?

Trioder, såklart. Grova sådana, direktuphettade, och naturligtvis kommer de att köras single ended.
Egentligen var det där en liten lögn eftersom rören jag ska bygga med är pentoder (eller är det tetroder?), men eftersom de kommer att köras triodkopplade räknar jag dem ändå som trioder.
Vilka rör är det då jag pratar om?

Jo...

QB2/250 heter de på den här sidan plurret, men de är mycket mer kända under den utböliska beteckningen 813.
Avsedda att sitta i sändare och pytsa ut många hundra watt i klass C-konstruktioner, och tydligen gör de ett utmärkt jobb där eftersom de fortfarande verkar användas friskt av folk som sysslar med sådant.

En liten detalj som skiljer dem från många andra kraftiga sändarrör är att skärmgallret tål ordentligt med spänning, 1100V om jag minns rätt. Det inbjuder ju såklart till triodkoppling, och eftersom man kan ösa på duktigt med spänning så kan man ta ut duktigt med effekt också.
Till skillnad från audiotrioder med liknande data så är 813 fortfarande billiga, jag har köpt flera matchade par (NOS av gamla kvalitetsmärken) för 250-400:- /rör. Försök hitta NOS 845:or till det priset...

En ganska påtaglig nackdel med 813 är att de är väldans törstiga på glödström, 10V 5A vill de ha och eftersom förstärkningsfaktorn är ganska hög (runt 8) går det inte att köra med växelström om man vill få tyst på brummet.
Just glödmatningarna är en orsak till att det tagit så lång tid att komma igång med bygget, men nu tror jag att jag hittat ett recept på hur det ska gå till.
Mer om det senare.

Orsak nr. 2 är att det visat sig ganska svårt att få tag på en vettig anodspänningstrafo. Enligt kurvorna (tack Lord) och andra hemmabyggares erfarenheter så behövs det minst 750V (gärna mer) innan det händer nåt. Efter att ha dömt ut diverse varianter med spänningsdubblare, stackade nätdela och hemlindade trafos blev det till sist att bita i det sura äpplet och betala för en 700-0-700V 650VA klump på över tio kilo från italienska Novarria.
Då fick jag i alla fall 6,3V 8A till likriktarna (4 st 6AU4GTA)på köpet...

Utgångsjärnen är Lundahl LL1688, 9,2k 80mA.
Med katodbias (enklast och säkrast) räknar jag med att få ut runt 15W, tidigare hade jag planer på att köra klass A2 och peta ut 27W men det känns lite överflödigt. I samband med de vidlyftiga planerna köpte jag hem ett par LL1671 50mA interstagetrafos, men som det ser ut nu tänker jag prova att koppla dessa som anoddrosslar och använda triodkopplade E280F som ingångssteg.

Mer info kommer, samt såklart bilder när det tagits några.
Idag fick som sagt projektet sin officiella start i och med att jag började märka upp för håltagning i chassiplåtarna.
Obs: plåtarNA, det blir en låda med signalelektronik och en (i värsta fall två) med nätdel.
Minst 25kg blir det nog sammanlagt, förmodligen mer.

Nu ska det sovas lite känner jag, godnatt

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fuling Posted - 2006/01/14 : 22:40:32
Kan tänka mig att det är stor skillnad på motkopplingsfria regulatorer vs regulatorer med motkoppling.
Ett annat alternativ är strömåterkoppling, dvs konstantströmkälla.
Åsikterna om deras lämplighet i glödmatningssammanhang går upp och ner verkar det som, vissa lovordar dem medan andra hävdar att de förstör rören.

Tack för tipset om filmkondingarn efter CM-drosseln, det hade jag missat!
Lenn Art Posted - 2006/01/14 : 21:22:59
quote:
Jag tror på nån variant med 12VAC - brygga - 5x4700uF - 1,1mH järnkärnedrossel - 5x4700uF - motkopplingsfri serieregulator - glödtråd.
Det blir bra om du gör så. Generellt klankas den en del på serieregulatorer, men en regulator utan motkoppling gör jobbet alldeles utmärkt.

Det är en mycket bra idé att sätta in en common-mode-drossel. Tänka bara på att den inte fungerar om du inte sätter två bra HF-kondingar (10nF film) symmetriskt till jord mellan drosseln och katoden.

Fuling Posted - 2006/01/13 : 20:53:37
Ja, med tanke på att jag begriper mycket lite om switchagg så dumpar jag den idén.

Kondingar har jag en del att välja på, några ölburkar i 100 000uF-klassen samt diverse mindre.
Häromdan fick jag hem en påse med 200st 4700uF 25V. 0,94F bara där...!
Dessa tål som sagt 25V vilket betyder att jag kan använda lättillgängliga 12VAC-trafos, det vill jag inte gärna göra med 16V-kondingar då det blir nätt med marginalerna.

Jag tror på nån variant med 12VAC - brygga - 5x4700uF - 1,1mH järnkärnedrossel - 5x4700uF - motkopplingsfri serieregulator - glödtråd.
Eventuellt ett lågohmigt effektmotstånd efter likriktaren för att minska rippelströmmarna samt en common modedrossel närmast glödtråden.
Sistnämna sägs ta bort mycket av det som folk upplever som negativt med likströmsglöd, jag antar att det isolerar katoden (som ligger i signalvägen) från nädelen.

Serieregulatorn blir nog att bestå av en eller ett par IRFP260 och en zenerdiod i stort sett.
Lenn Art Posted - 2006/01/13 : 20:43:13
Fuling: Jag tycker också att du ska undvika switchande nätdelar eftersom de genererar väldiga mängder högfrekvent brus - inte bara i aktuell krets, utan också i nätkabeln (= antennen) bakom stereobänken.

När det gäller dina kapacitanser förslår jag att du använder lagom många Farad, inte fler.

Många konstruktörer väljer att sätta in väldigt stora kondensatorbankar med bland andra motiveringen att då kan de ta ut mycket ström (under kort tid). Enligt min mening ska man kanske också räkna på hur lång tid det tar att ladda upp samma kondensatorbank efter ett strömuttag. Gör man det, ser man ganska snart att för mycket kapacitans gör att nätdelen blir ”seg”. Lagom är nog bäst, tror jag.

Fuling Posted - 2006/01/13 : 17:45:42
Lepra:
Vad jag kan se så är det ett 833A inuti nån glaspryl.

Triatic:
Ja, det får nog bli vanliga linjära nätdelar till glöden ändå.
Mycket kapacitans blir det...!
mr. Triatic Posted - 2006/01/13 : 10:32:11
->Fuling
switchade omvandlare kan pytsa ut rätt så mycket hörbart skräp, men ta en titt på LT1083, en ruggigt bra regulator som kan lämna upp till 7.5A, bara att "graetza" en toroid på 9V så blir det tyst och bra glöd, jag har provat, dock behövs det ju en rejäl kylare till regulatorn..
Lepra Posted - 2006/01/12 : 22:47:31
Stort ror... bygg en sånhar --> http://www.hifiart.cz/vix/vyx1.jpg

men... ar det en lampa ?
den heter ju trotsallt "Tower of light"

kolla ovriga sidan for ratt balla byggen..
Fuling Posted - 2005/12/18 : 00:35:11
Tackar tackar!

Jag kom på en klyftig idé hur jag skulle lösa glödströmfrågan: DC-DC omvandlare. Det finns en uppsjö varianter som pytsar ut 5VDC galvaniskt skiljt fråm inspänningen (=kan seriekopplas till 10VDC), men när jag tittade på priserna stöp den idén direkt.
Synd, för det är betydligt enklare att åstadkomma t.ex. 50V 1A än 10V 5A.
Gothmog II Posted - 2005/12/18 : 00:28:43
Jösses detta är MANLIGT. (Ev. kvinnor här må ursäktas)
Tomas Posted - 2005/12/17 : 18:16:38
Det här är lite spännande!!
Fuling Posted - 2005/12/12 : 01:31:16
Jag kanske ska förtydliga lite: På bilden är bara hälften av rören & trafosarna ditställda, det blir alltså två av varje (förstås),
sen blir det galler runtom så att ingen av misstag tafsar på anodspänningen som annars är ganska åtkomlig.
Nätdelslådan kommer att se likadan ut fast såklart med andra komponenter i, återstår att se om glödmatningen får plats där eller om det blir en tredje låda till den...
Fuling Posted - 2005/12/06 : 22:55:02
En försmak på hur förstärkardelen kommer att se ut sedd bakifrån:

Fuling Posted - 2005/11/30 : 00:43:34
Pilsnern räknar jag som "kringutrustning"
Creative Audio Posted - 2005/11/30 : 00:32:52
Var skall du "plantera" Norrlands guld !?
Fuling Posted - 2005/11/30 : 00:26:41


Bilden är gammal, men den visar i alla fall en del av de komponenter som kommer att bli inblandade.
Inte så säker på att de stora lytarna kommer med dock, jag kommer nog att köra med mindre och smidigare varianter.
Nättrafon längst bak ser inte så stor ut, men det är den..!
Fuling Posted - 2005/11/29 : 19:36:34
Lite karl måste jag nog vara eftersom jag äntligen kommit igång, frågan är snarare om jag är karl nog att slutföra det:)
Den sammanlagda mängen energi som komemr att lagras i nätdelarna blir inte liten, så det gäller att inte tappa skruvmejseln sen...

Kan upplysa om att jag kom en bit med bearbetningen av chassit till signaldelen idag, bild kommer när jag tagit någon. Det dröjer nog några dagar eftersom onda makter vill att jag ska jobba och göra en massa annat trams mellan varven också.

Lite preliminära mått kan jag bjuda på sålänge:
Varje enhet blir 40cm bred, 20cm djup och 25cm hög.
Som sagt måste eventuellt nätdelen till glödströmmen in i en separat låda, den blir i så fall mindre och i en enklare design.
Det blir lite av ett senare problem, jag börjar med signaldelen och sen får vi se hur mycket plats det finns i nätdelslådan när högspänningen är på plats.
Jag tänker hur som helst provköra signaldelen med diverse provisoriska nätdelar först så att man vet att det funkar innan man går "full Monty" med 900V
Bubbel Posted - 2005/11/29 : 18:59:10
quote:
om jag verkligen är karl nog att ge mig i kast med ett sånt här bygge...


Det vet vi när du är klar med förstärkaren .


Härligt med ännu ett brutalbygge och givetvis så kommer jag att följa detta noga och anteckna det som är av värde.

/Anders
Fuling Posted - 2005/11/29 : 14:01:10
Tack för tipset, jag ska ha den i åtanke. Dock tror jag att min mil-specade kontakt kommer att klara biffen.
Lenn Art Posted - 2005/11/29 : 12:34:07
Kanske den här är användbar för anodspänningen http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=153496.htm ?

Fuling Posted - 2005/11/29 : 11:49:18
Tack för tipset, Lenn_Art!
Jag förmodar att det främst gäller läckfält från nättrafos snarare än signaltrafos?
Alla komponenter som hanterar 50Hz komemr att sitta på ett separat chassi på behörigt avstånd från signalkretsar och -trafos, däremot blir det ganska tajt mellan Lundahljärnen och slutrören.
Värmestrålningen hade jag tänkt lösa med en plåt"sköld", kanske vore idé att göra den av nån järnhaltig metall så att man får skärmning också?

Har lite problem med anslutningarna mellan nätdel och signaldel.
Det enda ELfa har att erbjuda som uppfyller kraven är 44-331-32 (med motsvarande stiftpropp). Känns lite oseriöst att använda flatstift när det handlar om över 900V, så jag funderar på 44-461-59 istället.
Sistnämnda har jag redan hemma och de ger ett rejält kvalitetsintryck, dock hittar jag ingen info om vad de tål för spänning.
Jag har letat på google, och fick uppgifter mellan 200 och 5000V...

Det lutar nog åt att jag kör med 44-461-59.

Edit: Jag letade fram kontakterna jag har hemma och det visade sig vara 10-poliga. Ingen nackdel, då har jag mer möjligheter att hissa upp glöden till ingångsrören osv.
Tittade också lite noggrannare på diverse tabeller jag hittade och det verkar som att just de don jag har ska klara 700VDC enligt militärens krav, och med tanke på att de är gjorda för för att användas i alla möjliga otrevliga miljörer känns det som att jag vågar pytsa på 900V i torr inomhusmiljö.

Dåså, då kör vi...!
Lenn Art Posted - 2005/11/29 : 11:12:41
Grattis till beslutet att dra igång. Jag känner mig väl igen mig bland dina tankar och funderingar, och som det redan ser ut här på tråden är du i gott sällskap. Jag har bänkat mig på första parkett för att följa med...

813 är en beam-pentod. Ett litet layout-tips bara så här tidigt (du har säkert redan tänkt på det); beam-rör är känsliga för magnetfält, så var försiktig med närheten till transformatorernas läckfält.

Fuling Posted - 2005/11/29 : 10:28:38
Jahapp, idag ska jag ta med lite plåt till verkstan och börja ta hål.
Ingen återvändo längre alltså!

Fy f*n, visserligen har jag byggt en del ganska kraftiga saker tidigare men varje gång jag ser den här enorma nättrafon känner jag av ett visst tvivel på om jag verkligen är karl nog att ge mig i kast med ett sånt här bygge...
Tobbe_L Posted - 2005/11/29 : 08:50:27
Instämmer med Bernt.
Den här tråden kommer att följas med stort intresse
Bernt Jansson Posted - 2005/11/29 : 08:36:30
Den här tråden kommer jag att följa, den saken är klar!
Zalve Posted - 2005/11/29 : 01:32:48
OJ,, känns som ett STORT bygge!!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000