T O P I C R E V I E W |
Kmj |
Posted - 2005/10/13 : 22:00:03 Jaja, snodd titel men jag har kommit på mig med att vilja ändra på de flesta byggen jag gjort då jag aldrig blir nöjd med resultatet *Edit, titel ändrad*. Kanske ett tecken på att man är lite slarvig, eller så är det så att en sak kan se bra ut i teorin men inte i fysisk form.
Iallafall så har jag under de senaste månaderna hittat en slags frekvensomvandlare i skrotbingen på jobbet, sedan vissa av fabrikerna inom koncernen blev nerlagda finns dessa i så stor utsträckning att det är smidigare att bara slänga dem som går sönder istället för att laga och jag kan ju inte klaga. Iallafall så består baksidan av dessa av en kylfläns men måtten 180x300mm (och em massa roliga kondingar men det hör inte hit). Så, något måste man ju göra med dem.
Här är lite som fixats:
Och sammanfogningen:
Mer finns ju men man måste ju börja nånstans och Vemsom, förstör nu inte med att berätta vad det är . Lite av en favorit i repris. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Kmj |
Posted - 2005/12/27 : 21:56:30 Så blev det tillslut:
|
Kmj |
Posted - 2005/12/12 : 00:08:02 nope, fick 4st totalt och nu finns det ju plats för eventuell utbyggnad med , han betalar, jag bygger.
Lite övrig fakta. Front och sidor är av ca25mm tjock körsbär då det gick på ungefär samma som fanér+mdf och bottnen är aluminium. Locket som inte är riktigt klart än är en platta av 5mm tjockt rostfritt stål.
Vågar man gissa på den hittills tyngsta gainclonen? |
ohmega |
Posted - 2005/12/11 : 23:54:08 quote: gav inte mer än en hundring/st plus frakt...
Ja det var inte dyrt.. |
Kmj |
Posted - 2005/12/11 : 23:49:09 just det ja, axlarna. verkstan fixade det men elfa har dem med (38-956-20) Axelkoppling 16,40+moms |
Kmj |
Posted - 2005/12/11 : 23:24:59 Nästan samma som innan. Köpte en massa i klump nämnligen. Så elfas 10k volympot, en 3pol 4-läges linjeväljare för dryga 30:- och 2x300VA trafos på 2x24V. När jag sa till brorsan att över 300VA var bara ett idiotiskt slöseri med pengar flinade han och sa nått i stil med "Häng på båda ändå" och varför inte? gav inte mer än en hundring/st plus frakt... |
ohmega |
Posted - 2005/12/11 : 22:27:00 Ser ju snyggt ut det där. Var skaffade du axlarna till reglagen..hemmabygge?
Vilken volympot, signalväljare å trafo använder du i detta bygge? |
Kmj |
Posted - 2005/12/11 : 21:30:20 När nu min GC var färdig tänkte jag spendera en helg med att lyssna lite på skivor vilket jag inte gjort på bra länge men saken är den att jag glömt bort en sak. Jag hade visst övertalat brorsan att låta mig bygga den där GCn åt honom (det var där mitt bygge startade, med en felleverans)... Så jag fick ta mig ut till farsans garage och börja pilla lite till. Jag har en ganska stark känsla av att hans kommer att bli bra mkt snyggare än min....
Detta är resultatet så här långt:
|
Kmj |
Posted - 2005/12/08 : 15:42:46 Nja, med tanke på att högtalarna (hfls1) står direkt på golvet jämnte tvn och högtalarkablarna är lätt oxiderade skosnören och en thompson dvd för 500:- används så låter det bra Ska kolla lite noggrannare i helgen med lite provisoriska stativ och annan kabel. Sedan använda min älskade D/A mellan dvdn och GC:n. Ett PSX ska testas med (Omoddat änsålänge). Men det kvarstår att GC:n är ju en grym investering för den summan det kostar. Jag kollade lite snabbt på vad jag lagt ut och HELA bygget gick på under 1500:-. 4-kanaler biampat låter bättre än 2 iallafall (surprise....).
Gainklonande är lite som att lägga pussel
Edit: jag tror att jag gillar denna lösningen mer är hypexen. Men nu har jag ju inte haft nått rent försteg till någon av dessa.... |
Neville |
Posted - 2005/12/08 : 13:57:06 Hur låter musiken genom din Gain Clone då? *studs studs* |
Kmj |
Posted - 2005/12/07 : 15:36:55 quote: De blir mer och mer sladdar å grejjer för var gång du bygger nått tycker jag.
Så det ska va . Nä, men men vill ju ha lite o pilla med. Men hur mkt jag än planerar upplägget så blir det alltid rörigt inuti. Du ska se hur mitt Grounded grid ser ut för tillfället, ett riktigt ormbo (kanske därför det inte funkar som det ska), nästa projekt är väl att fixa ordning på det så man kan testa hypex+rör. Dock tror jag att hypexmodulernas dagar är räknade.... |
sacke_j |
Posted - 2005/12/07 : 15:00:13 Grymt hurrudu=) De blir mer och mer sladdar å grejjer för var gång du bygger nått tycker jag.
|
Kmj |
Posted - 2005/12/07 : 13:36:38 Klar Volymen kopplade jag fel så jag testade den förinställd på MAX, tur att jag redan varit på toa....
Trafosen hummar/ringer så ska slänga in lite gummimattor och kolla om det hjälper, sen så är det lite, lite svag överföring mellan kanalerna, kopplar jag om till ett icke inkopplad RCA-par och maxar volymen kan man riktigt svagt höra musiken ändå.
Annars är allt ok, Inga problem att driva hfls-1:orna iallafall. |
Kmj |
Posted - 2005/12/06 : 16:32:24 Vemsom Lika bra att vara säker
ohmega Det är en liten tjockis, om man tar bort fronten så är den internt 150x280x280mm (tror jag, mellan tummen och venedig). Externt mäter den ungefär 420x300x160 (bxdxh)
Ungefär |
ohmega |
Posted - 2005/12/06 : 16:09:47 Tjusigt. Hur stor är lådan? |
vemsom |
Posted - 2005/12/06 : 16:07:19 sweet!!!
(utnyttjar kylflänsarna maximalt ser jag heh) |
Kmj |
Posted - 2005/12/06 : 15:59:04 Baksidan är klar.
Innanmätet. Jag kanske inte har gjort den absolut renaste kabeldragningen men det får duga. Endast strömförsörjningen är gjord här.
Stjärnjorden består av en kabel från varje konensatorbank, en från varje "halva" av steget, chassijord och signaljord. Jag har med andra ord lödat ihop jorden (CHG) från två kort och sedan dragit en kabel från dessa till den gemensamma jorden. PG+, PG- och SG är inte lödade på kortet utan är draget direkt till jordpunkten, må det bära eller brista.
Såja. Även om inte all kabeldragning är klar så är det så här den kommer att se ut, är inte helt missnöjd faktiskt .
|
Kmj |
Posted - 2005/12/05 : 18:37:30 uppladdningssidan strular s¨å bilder får vänta |
Kmj |
Posted - 2005/12/04 : 18:33:48 Hej igen, jag har vart lite slö men jag har iallafall lyckats att fixa ihop strömförsörjningen. Jag avsäkrade sekundärerna med en 3A säkring per lindning och de brann ju direkt så ökade till 5A. Utan last så mätte jag 36VDC så det borde ju vara ok.
Det enda "problemet" är att trafosen ger av ett lågfrekvent brumm. Det rör sig om 2st 300VA 24-0-24V som jag separerat centertappen till 2st sekundärlindningar. De sitter ovanpå varandra monterade med en gängstav från botten, dvs inga slutna loopar. Nån som vet hur man kan bli av med det?
Edit: Problem med bilduppladdning, kommer imorgonkväll (måndag) |
Kmj |
Posted - 2005/12/01 : 22:23:20 quote: Ser fram emot nya bilder och lyssning intryck,
Påväg, hade lite grejjer som behövdes fixas innan jag kunde gå vidare. Men nu är det bara kabeldragning kvar och nätdelen är i princip färdig så jag återkommer under/efter helgen.
quote: vad ska du driva för högtalare?
Bi-ampa HFSL-1:orna (hoppas det räcker för att driva dem riktigt) och sedan vad som råkar komma in i vardagsrummet
quote: Har sneglat på den poten också, fick hem mitt Gain Clone kit förra veckan (Rev.3)
Samma som jag har, hade egentligen rev2 eller nått men då jag samtidigt bygger en till borsan (som blir fasen så mkt snyggare än min tror jag) så skickade jag dem på honom och tog de andra själv så vi båda fick enhetligt. Kan väl knappast vara nån ljudmässig skillnad mellan versionerna?
quote: Vad har en snubbad nätedel, och vad har den för fördelar igentligen?
Därom tvistar de lärde..... eller rättare sagt, de lärde försöker möta argument som "det låter bra" (nån som känner sig träffad? ) Iallafall så litar jag mer på de lärde så jag skippade vissa bitar jag inte kunde finna och hoppas på det bästa. Med andra ord så har jag inte en sketen aning
|
Neville |
Posted - 2005/12/01 : 18:54:23 Ser fram emot nya bilder och lyssning intryck, vad ska du driva för högtalare? Har sneglat på den poten också, fick hem mitt Gain Clone kit förra veckan (Rev.3) Vad har en snubbad nätedel, och vad har den för fördelar igentligen? |
Kmj |
Posted - 2005/11/20 : 00:10:29 Neville Alps RK18 Elfanr: 64-145-02
Sitter för övrigt med VBT silverlod och klåpar ihop slutstegskorten nu men då jag har slarvt bort avbitaren så blir de inte klara idag
Nåja, får köra ut till fynda och lägga ut den enorma summan på 10:- till en ny. |
Neville |
Posted - 2005/11/19 : 18:45:27 Kmj: Vad använder du för volympot? |
Kmj |
Posted - 2005/11/12 : 15:40:41 3875 och 3886 är mono men 2st går att brygga och/eller parallellkoppla, vad som är bäst beror visst på vilka hörgalare du har. Enligt vissa ska detta dock ge försämrad ljudkvalité, vilket jag inte har en aning om.
4780 är stereo förresten.
|
Neville |
Posted - 2005/11/12 : 15:33:27 Är LM3875:an en stereo-transistor? (Om man nu kan kalla den för det) I "LM3875_kit-users_guide.pdf" står att man kan bryggkoppla LM3875, men menar dom själva chipet eller 2st. LM3875:or?
/ Nybörjare men nyfiken ;) |
Kmj |
Posted - 2005/11/12 : 12:10:56 Nope. Eller jo. Det ser ut som såhär: brunn-säkring-300VA-Carlos-[höger1 Höger2 parallellt] brunn-säkring-300VA-Carlos-[vänster1 vänster2 parallellt]
Så två trafos till fyra kanaler. Så som jag brukar skriva så är det inte det minsta konstigt att det kan vara lite luddigt |