HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Element från Parts Express Gruppköp.! "klara"

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Zei Posted - 2005/10/12 : 20:51:55
Jaha.. då var det alltså dags att visa mitt första bygge någonsin..
Ett par "mini" högtalare av recept från Zaphaudio.. Hi Vi 3"
Har dock modifierat formen något av estetiska själ...
Det är inte helt klart, men det närmar sig..
Kan nämnas att jag inte är ägare av vare sig fräs eller andra "fräcka" verktyg.... sticksåg av 200kr modell, sandpapper i handen.. ja.. ni fattar. .det tar tiiiid .. Det är grejer det.!
Tar gärna emot tips på fräsig fanér att klä dem med..
Förhoppningsvis blir fotona bättre också.. är ingen fantom på att ta kort direkt.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zei Posted - 2006/04/16 : 23:07:53
Gruppköpet var ett "allmänt" från Partsexpress och var inte just för B3S. Och jag köpte som sagt B3S. Tyckte det verkade som ett bra första bygge med Zaph,s variant.

Jakarandan är grymt snygg. Inget snack om saken, men! den var skarvad och den skarven delades efter ett tag i mitten av högtalaren.
Inget vidare snyggt. Svårt att se på bilderna kanske men jag visste om det och det räckte för att det skulle kännas som ett misslyckande.
Nåväl. Björken är verkligen skitsnygg och den kommer inte til lsin rätt på bilderna. Den ser mest "vit" åut medans i verkligheten är den mer levande. mycket mer struktur så att säga.

Ljudet, mmm jag har inte så mycket att jämföra med. men jag är väääääldigt imponerad av mellan registret.
Gitarr, kvinnlig sång etc låter helt grymt! diskanten är också väldigt bra men kanske inte lika "luftig" som en riktig diskant hade varit.
Basen är som sagt obefintlig då jag delar vi 150hz.
Har ännu inte haft nöjet att prova dem med en subbas. Men det kommer förhoppningsvis snart.
Tror inte att dela lägre är att rekommendera.....

Skall prova hur de låter "fullrange" snarast då jag ändå tänkte bygga om filtret lite. Återkommer med intryck om ljudet.

Återigen. Jag är ingen fantom på detta men de låter verkligen skitbra i det registret de spelar. Möjligtvis att jag tycker nedre mellan/bas låter lite "klappigt" alltså lite klank klonk..
Vet inte om det ät avsaknaden av riktig bas som gör det elller ej.,,

Jag är helnöjd med tanke på att de koste i princip inget... grymmma 3 " element helt enkelt.

Kom förbi och lyssna vetja.

/Z
Leffler Posted - 2006/04/16 : 12:47:49
Jag såg den där artikeln och blev väldigt byggsugen, men har det alltså varit ett gruppköp på HiVi B3s?! Attans att man skulle ha missat det i så fall...

Jag tycker jakarandan är snyggare, men då gillar jag mörka högtalare. Verkar vara ett klockrent första bygge hursomhelst, gôtt jobbat! Skulle vara kul att hör lite mer om ljudet, vad händer om du delar lägre?
Zei Posted - 2006/04/15 : 00:16:19
Som sagt. Jag var inte nöjd med Jakarandan.
Dels för att den fula skarven inte gick att göra något åt. Och sen tyckte jag nog att det såg lite för "80-tal" ut...

Så fram med en liten spackelspade (I brist på stämjärn) och bara hacka bort Jakarandan... huga. det var seeegt.

Men nu är den ena talaren omfanérad med björkfanér. Och jag är jättenöjd med resultatet.
Baffeln skall som sagt också göras om. Kommer försöka mig på någon form av mörk röd glansig färg.

Ytfinnish på lådan vet jag inte ännu. lacka verkar svårt att få bra.
Olja den bara kanske?
Vad tycker ni?
En bild.....

Och en bild med både Björk och Jakaranda...
Björken är lite livligare än vad som syns..

Tjipp tjopp.
Zei Posted - 2006/04/15 : 00:02:16
Måste ju för sakens skull visa upp det "färdiga" resultatet..

Det blev sådär i slutändan med Jakarandan. Den delade sig så det blev en ful skarv som syntes rakt över hela talaren. Inget att göra något åt.

Jag vart inte helt nöjd med jakarandan så det gör inget så klart.
Fuskskinn baffeln blev ful i hörnena så den skall göras om.

Så här vart resultatet (Utan finslipning och lackning)
Man kan ana skarven i mitten av högtalaren...

Ljudet.?
Kanoooon. med tanke på priset på den här lille 3" rackarn kan man inte annat än le. Speciellt kvinnoröster återges fantastiskt.
D är delade vid 150hz så någon bas finns så klart inte, men det skall lösas snarast med någon form av sub.

Och jaaa. jag är ingen fotograf.. men jag försöker

Edit: Stavfel. Finns säkert fler..
Zei Posted - 2005/11/12 : 22:33:44
Har gjort 2 seriösa försök med svartlackad baffel... Båda gick åt skogen. Det blev ojämnt och små bubblor eller noppror i lacken.

Classe, Japp använde sprutspackel och primer och slipa som en slav imellan...

Så nu har "fusk" skin inköpts och limmats fast på en baffel. Och jag tror nog at den matta ytan gör sig bättre en "piano"lacken

Har lite problem att få till hörnen bara men jag pillar vidare..
Slänger upp bilder så fort jag lånat digitalkameran från jobbet.

classe Posted - 2005/11/12 : 22:17:02
zei snyggt jobbat bara puts kvar
svart baffel har du sprutspackel under?
nilrog Posted - 2005/11/11 : 20:52:53
Snyggt! Jag ser fram emot att se hur snygga dom blir när dom är färdiga.

I min värld finns det inget snyggare fanér!
mayday Posted - 2005/11/11 : 16:40:36
Sjysst! Gott att se att det börjar bli lite byggen av gruppköpet nu =)
Zei Posted - 2005/11/11 : 11:12:19
Jag har faktiskt inte använt spännband eller tvingar eller något alls för att få till det..

Använda kontaktlim och liksom rullade själv lådan över fanéren.. fastnade direkt och sen rullade jag den bara fram och tillbaks med min kroppsstyngd på.. får bättra på limmet lite i kanterna på fronten på några ställen men annars satt det som en sportmössa.
MasterOfPuppetz Posted - 2005/11/11 : 11:08:04
Vad snyggt det blir! Jag kanske skulle gett mig på din fanéringsmetod runtom själva högtalaren istället för på så sätt som jag gjorde för det hade nog blivit bra mycket enklare. Nåväl, man lär sig något nytt varje dag .
Zei Posted - 2005/11/11 : 10:32:23
Jag har gjort en provlackning av baffeln. Skinande svart (billack)
Det blev sådär.. mest för att jag var otålig och slarva med underarbetet.. kanske lite inne på "fuskskinn". Det är i alla fall en enkel lösning..
ska göra ett nytt försök med lackningen.. tror svart passar då det svarta i fanéren är verkligen becksvart..

Sen är "kragen" på elementet svart så det smälter in bättre.. (tror jag)
EngelholmAudio Posted - 2005/11/11 : 10:26:43
En märkgrå nyans som frontbaffel kunde nog bli snyggt! Stengrå eller vad jag skall säga...

Zei Posted - 2005/11/11 : 09:49:18
Liten uppdatering. Har provat att fanéra för första gången. Har nog aldrig varit så nervös.. men det gick bra. Bättre än väntat..

så här blev det.. Lite puts och fix för att det skall bli riktigt bra men det skall jag nog fixa..

Tjipp Tjopp Tjapp
Zei Posted - 2005/10/23 : 12:11:42
De är i princip klara..
Skall bara greja några snygga skruva att sätta fast baffeln med.

Filterkomponenter är beställt och på väg så nu dröjar det inte länge innan man kan få lyssna på resultatet

/J
Zei Posted - 2005/10/23 : 12:10:47
De är i princip klara..
Skall bara greja några snygga skruva att sätta fast baffeln med.

Filterkomponenter är beställt och på väg så nu dröjar det inte länge innan man kan få lyssna på resultatet

/J
cittroman Posted - 2005/10/22 : 13:42:57
Skall bli intressant att följa, har HiVi b3-s liggandes och väntar.
hobbes Posted - 2005/10/22 : 09:01:52
quote:
Ok,, jag bygger vidare med gott mod.

Tycker jag absolut !
Zei Posted - 2005/10/21 : 21:20:27

Ok,, jag bygger vidare med gott mod.

Till att börja med skall de drivas av ett "gainclone" kit. framför det, nån preamp av nån sort som jag inte kan bestämma mig för.. (besluts ångest.)
Kanske att jag provar på ett tripath steg istället för GC,n nån gång när ekonomin tillåter..
Det borde väl räcka tycker jag.

/J
hobbes Posted - 2005/10/21 : 20:37:49
Hej,

Tror att det blir väsentlig skillnad när dom kommer i en låda både i volym och djup, sen kan jag tänka mig att dom behöver lite mer kräm än vad JVC stereon klarar att ge med en känslighet på 81dB..
Zei Posted - 2005/10/21 : 20:01:06
Ok,, det kan inte sägas nog,, jag är en nybörjare på det här..
Detta är mina första "byggen" någonsin och har en liten undran..

Jag testade precis att koppla in elementen i ett litet jvc micro system.. högtalare i detta system är ungeför lika stora som de jag bygger..
Alltså jag hade vare sig låda eller baffel på elementet när jag testade och det lät.... väldigt lite?!.
Är det liksom normalt? det var väldigt tyst och tunt ljud... blir lite orolig med tanke på vad man hört sägas om elementet i fråga..

Är min oro helt obefogad?

/orolig nybörjare
classe Posted - 2005/10/20 : 22:13:19
varse god
Zei Posted - 2005/10/20 : 21:47:00
Ok.. angående fanéringen..

Jag har provat att fukta en provbit jakaranda och vips.. nu gick det minsann att böja den huuuur lätt som helst.. Så tackar och bugar för det tipset...

forts följer..
Zei Posted - 2005/10/20 : 20:42:39
Tack för tipsen

jo jag såg på sidan hur man kunde göra, men utan mätverktyg kan man väl inte vara 110% säker.. ?
jaja... det är värt ett försök. en spole kostar inte så mycket och låter det bra... så låter det ju bra.

kollar in programmet du tipsade om PelleW
Jag kör på helt enkelt..

/J
nilrog Posted - 2005/10/20 : 20:10:54
Precis, enklast är att modifiera en befintlig drossel.

Hifikit t.ex. säljer drosslar med så lågt värde som 0,10 mH så då är det inte så stor modifiering som behövs.

Sen finns det faktiskt tips om just detta på sidan du inspirerades av
quote:
For unwinding a coil, the important thing to remember is number of turns is not a linear relationship to the inductance. Unwinding a .10 halfway does not equal .05 for example. Go to Lalena's inductor calculator (http://www.lalena.com/audio/calculator/inductor/), enter the gauge, spool length and spool inside diameter for both a .10 and a .08 to find the number of turns for each one. Subtract the two and you'll know how many turns to unwind from a .10 to make it a .08. Note that this is very accurate but only works for air coil.
PelleW Posted - 2005/10/20 : 19:52:15
Köp en större än 0.08mH och linda av den. Har du tillgång till en dator med ljudkort så är det bara att ladda ner speaker workshop och göra en enkel mätuppställning med ett motstånd. Då kan du mäta induktanser, sen är det bara att börja linda av...

http://www.audua.com/

-Pelle

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000