T O P I C R E V I E W |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/03/19 : 17:37:51 Jag har länge varit sugen på ett par nya högtalare men jag har inte hittat den där perfekta högtalaren som jag har gått och letat efter. Varken utseende- eller ljudmässigt. Formen på B&Ws Nautilusserie (se bilden längst ner) är jag mycket frälst vid, men diskantljudet tycker jag är lite för påträngande ibland och jag skulle hellre vilja ha en banddiskant istället för domen som sitter ovanpå själva kabinettet.
Vad gör man i det här läget? JO, det är dags att entra DIY-scenen.
 |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/10/20 : 15:39:44 Jag ska plocka fram digitalkameran och ta en bild eller två på sprickan i fanéret ikväll när jag kommer hem.
Laan>> Tack för de trevliga orden. Jag har inte räknat på vad allt kom att kosta men i runda slängar var det säkert runt 20 kan jag tänka mig. Diskanterna har ett listpris på 3500/st och basarnas listpris är ca 3000/styck. Filterkomponenterna får jag återkomma med om det kan vara intressant. |
Laan |
Posted - 2005/10/20 : 15:16:39 Hej! Måste berömma dig för ett mycket fint resultat!
Måste bara fråga vad slutpriset hamnade på? Gärna per ellement, för filtret osv.
Tack på förhand! |
jerico |
Posted - 2005/10/15 : 20:52:48 Lägg upp bilder på hur det ser ut nu så ska vi se om vi inte kan ge dig lite hjälp. Det är svårt att få till det med kontaktlim efter som det inte låter trät röra sig. Kan rekomendera 3303 men då får man lägga press på så att det torkar under tryck. Skarvarna är jobbiga även om man har tillgång till faner press och man har seriösa verktyg. Noga som #%¤&/" med att få skarven RAK och helt TÄT.
Men fram med bilder nu så ska jag skrynkla hjärnan. |
Armak |
Posted - 2005/10/15 : 09:33:23 Vill bara säga, helt fantastikt jobbat.
Väldigt kul reportage att läsa och "lida" och "glädjas" med dig. |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/10/14 : 23:10:53 Oj, jag hade nästan glömt bort den här tråden .
Jag har haft en ganska ordentlig dipp i mitt hifi-intresse sen slutet av sommaren och fram tills nu nästan. Eftersom jag har laborerat en del med filtret är det svårt att säga om det är filtret som har påverkat eller elementen som har ändrat karaktär.
Diskanten har jag sänkt en 1,5 dB då jag tyckte att hi-hatanslag var lite för tydliga. Mellanregistret har höjts ca 0,5dB vilket har gett lite mera värme i rösterna också har basen höjts aningen. Men jag saknar ordentlig mangelbas vilket jag aldrig har väntat mig från en stativare heller iofs. Jag står i valet och kvalet om jag skall skaffa mig en subwoofer, bygga basmoduler eller bygga ett par helt nya golvare. Tanken får gro ett tag.
jerico>> Jag får tacka så mycket för de vänliga orden. Det var helt korrekt på första försöket. Jag använde ett metallrör som kavel för att få bort bubblorna under fanéret. Istället för att använda någon typ av klämma använde jag kontaktlim som högg direkt. När jag applicerae fanéret rullade jag på det bit för bit. Det enda jag är lite missnöjd är skarvarna mellan fanérbitarna . Dock blev fanéren ganska mörk omkring de områdena så det syns inte speciellt mycket.
När högtalarna blev utsatta för solljus under en längre tid sprack tyvärr fanéret på vissa ställen och det har jag inte orkat åtgärda.
|
jerico |
Posted - 2005/10/12 : 23:40:20 Jag som ganska ny på forumet hittade den här tråden idag och har läst med stor förvåning.
Som utbildad möbelsnick kan jag bara gratulera dig till ett ypperligt bygge.
Ett tipps till er andra som ska fanera är att lägga ihop faneren så den första är "rätt" och den över "spegelvänd" osv osv och klämma med plank och dra en hyvel över fanerkanterna. Blir fint som /&¤"#¤%&/ om man har en BRA och VASS hyvel. Men fattar inte hur du fick faneret så bra utan press och som jag fattade det hela på första försöket.
GRATTIS du är en blivande mästare kan jag säga. Lite mera övning på fanering och du kan starta fabrik.
*imponerad så det skriker* |
SlaitH |
Posted - 2005/10/12 : 22:22:57 Nu har du lirat i några månader ...har ljudet utvecklats i någon speciell rikting ??
Ligger diskanten fortfarande lite för högt eller har den lugnat sig ??
|
Leffler |
Posted - 2005/07/18 : 22:27:22 Sweeet! Man blir riktigt inspirerad! |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/07/18 : 08:41:32 Nej jag kör inte högtalarna dygnet runt utan bara när jag är hemma.
Några större förändringar har jag inte märkt av ännu, så jag kanske skulle låta dem puttra dygnet runt ändå.
Filtret jag har i dagsläget är jag ganska nöjd med som sånär på två punkter. Diskanten ligger liiite för högt i ljudnivå för hi-hatanslag betonas lite för mycket och basen är aningen "boom-ig" men lösningen till det sistnämnda problemet är nog att förlänga röret ytterligare.
Ljudet är mycket luftigare och BETYDLIGT mera högupplöst. Jag hade svårt för B&Ws diskanter p.g.a. att de kändes påträngande eller vassa, lite höjda i ljudnivå vilket upplevdes tydligt vid hi-hatanslag. Spelade jag t.ex. någon melodisk hårdrocksskiva där hi-haten är ett ofta återkommande inslag blev det näst intill outhärdligt att lyssna. Den diskanten är kanske inte gjord för den typen av musik. Banddiskanten som jag har idag blir ALDRIG vass och lägger heller inte fokus på något speciellt i musiken som en dome gör, utan fokuserar istället på allt och spelar med en härlig detaljrikedom och luftighet. Efter att ha ägt en banddiskant kommer jag nog aldrig kunna gå tillbaka till en dome .
Theil & Partners starka sida (i mina högtalare) anser jag vara mellanregistret och återgivningen av röster som sker på ett mycket neutralt och realistiskt sätt. Basen är dock torrare och inte lika utmärkande som den var i mina golvare från B&W. |
LeoArietis |
Posted - 2005/07/08 : 08:14:27 Kör du högtalarna dygnet runt nu eller även när du inte är hemma?
Har du märkt av någon förändring?
Hur tycker du att filtret fungerar just nu (har du tweakat?) och hur vill du beskriva ljudet jämfört med dina tidigare högtalare? |
Creative Audio |
Posted - 2005/06/19 : 01:12:26 MasterOfPuppetz > mina T&P tog ca 800 timmar Men då du  
Wolfgang
PS Grattis till ett lyckat BYGGE DS
|
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/06/17 : 06:26:28 Draken>> Det gör de, om inte bättre tom .
Nurfen>> Pfff. Jo du SKREV det men sen kan det diskuteras om det verkligen var sanningsenligt .
Labbe>> Ja nu är de NOG äntligen färdiga faktiskt. Tackar. Jo det lär ta ett tag att spela in dem ordentligt. Enligt en liten spec som följde med T&P-elementen talar de om 8-12 veckors inspelning så vi får väl se.
Smallsuper_man>>  , nu är det äntligen kvalitetsljud i stugan igen!
U1>> Tackar, det är alltid kul att glädja folk. |
U1 |
Posted - 2005/06/15 : 18:29:16 Väldigt snygga! Kul reportage också.
Mvh Johan |
Smallsuper_man |
Posted - 2005/06/15 : 18:26:38 fasen va trevligt! behöver inte säga så mycket mer eftersom alla andra redan sagt det  |
Labbe |
Posted - 2005/06/14 : 20:50:15 Aaaaah de är äntligen färdiga. Grymt snygga blev de oxå. Så nu skall vi plågas ett tag medans du är tvungen att spela in dem i x antal timmar?   |
nurfen |
Posted - 2005/06/14 : 02:15:35 quote: nurfen>> Fusk! Bara för att jag berättade det för dig var du inte tvungen att avslöja det för hela världen
Vad snackar du om? Skrev jag inte att jag gissade?!  |
Draken |
Posted - 2005/06/14 : 00:04:37 Härligt, härligt! Hoppas att dom spelar lika bra som dom ser ut.
Draken |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/06/13 : 22:54:10 Calle_H>> Tackar .
Guru>> Här kommer en bild på filtret precis som jag lovade.
 |
Calle H |
Posted - 2005/06/13 : 21:20:05 Snyggt värre. |
MasterOfPuppetz |
Posted - 2005/06/12 : 16:24:00 Rannagarden>> Jag är mycket nöjd till och med . Tack.
nurfen>> Fusk! Bara för att jag berättade det för dig var du inte tvungen att avslöja det för hela världen .
edison>> Spolen ÄR ganska brutal och jag vill minnas att matchvikten var närmre 2kg!!! Det finns absolut krut på finlirssidan men det är ingen rockmangelburk med enorm baskapacitet. Fast vem vet vad som blir placerat under dem en vacker dag? . Tackar.
Guru>> Det tackar vi för. Jo, jag har en bild här någonstans över filtret och så fort jag hittat den ska jag publicera det här.
ipren>> Tack tack. Någonstans i bakhuvet finns eventuellt några planer på att bygga ett par "Ellington", men om och när det blir av vette 17. Jag ska börja med att flytta till en egen lägenhet och då tar det som bekant en viss tid innan ekonomin stabiliserats och några hifi-inköp blir aktuella igen. |
ipren |
Posted - 2005/06/12 : 16:04:53 Mycket vackert ! Har du fått smak för o bygga mer ?
|
Guru |
Posted - 2005/06/12 : 12:07:46 Detta var det bästa bildreportaget på länge :)
Kan du inte lägga ut lite schema på filtret ?
Mvh |
edison |
Posted - 2005/06/12 : 01:50:03 Spolen i bashålet ser hyggligt brutal ut, hehe.
Sen kontakterna, som taggarna på en mina...tyder på 'här finns det krut'...
Ja, så var det finishen...kan bara säga: Snyggt!!! |
nurfen |
Posted - 2005/06/12 : 00:57:27 Jag gissar på att skivan är min f d Nils Lofgren-skiva!  |
rannagarden |
Posted - 2005/06/11 : 23:46:17 Master - Du är rätt nöjd va?
Med rätta. Grattis!
M |