HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Insidan av en Cayin A-88T rörförstärkare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
everwake Posted - 2005/02/08 : 11:28:46
Tänkte visa för intresserade hur en Cayin rörförstärkare ser ut innuti, modellen är A-88T (interceptor visade systern A-300B på Hiend 2005)
Denna är dock bestyckad med KT88 rör i stället för 300B.

har haft denna 6 månader och är väldigt väldigt nöjd med den.
Är inte allt för kunnig inom elektronik, så huruvida det vi ser är bra överlämnar jag med varm hand åt de som vet

Modellen är en integrerad med passiv förstegsdel, bestående endast av en motoriserad alps-pot. rörbestyckningen är 6SN7/6SL7/KT88 och den lämnar 22/44W triod/ultralinear

externa Bilder och info finns på interceptors hemsida: http://www.interceptor.dk/

nåväl, vi börjar med en översiktsbild:

Vad man kan säga att att ordning och reda råder, tysk ordnung kombinerat med kinesisk fingerfärdighet är nog modellen.
Alla kablar är prydligt dragna och fastbuntade, De större elyterna är av fabrikat Nichicon, och det som ser ut som en trafo till höger är en drosselfiltrering.

Närbild på "skatboet" runt 6SN7 / 6SL7 rören:

Själv blir jag bara förvirrad förmodligen det snyggaste skatboet jag någonsin sett, lite kondensatorer av fabrikat RealCap, och motstånd av (antar jag) ordinär kvalitet.
Längst ner i bild ser vi 2 av 4 pottar för bias-justering, vad jag ska mäta var framgår dock inte av det medföljande kretsschemat, så jag låter dem vara så länge.
till vänster ser vi rumpan på alpspotten.

kabeldragning kring KT88 rören:

Prydligt odentligt buntat, och snyggt tvinnade snören (till glöden antar jag?)

slutligen bakre delen, reläer för ingångsval, och mer prydlig kabeldragning:

jag är helt klart imponerad inte bara av ljudkvaliteten, utan även byggkvaliteten som iaf imponerar på en novis som mig, men det är ju inte omöjligt att det finns utrymme för förbättringar.

har även en del bilder på innanmätet på Cayin CD-15A som används som källa. kan lägga upp dessa senare om någon tycker det verkar intressant?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
everwake Posted - 2005/02/09 : 09:46:33
ludo: känns skönt att veta att det inte är biligast möjliga innehåll när utsidan är så snygg.

Bernt: du har inte biasjusterat en A-88T möjligtvis?, skulle vilja lära mig hur man gör men hittar ingen som tillhandahåller biasjusteringskurser.

Om det finns någon i stockholmområdet som mot lämplig ersättning kan visa mig hur man gör, är det bara att PM:a

Bernt Jansson Posted - 2005/02/09 : 00:56:27
Jag tycker Spark har bra ordning på byggena, jag har ställt
bias på ett par såna och det ser alltid mycket prydligt ut.
ludo Posted - 2005/02/08 : 20:39:46
quote:
motstånd av (antar jag) ordinär kvalitet.

Motstånden är också av god kvalite: låginduktiva metallfilm 3W (de flesta) & 2W. Med andra ord kan du vara lugn.
everwake Posted - 2005/02/08 : 13:13:41
Lindvall: kan nog trolla fram lite utvärtes bilder oxå, ska bara hitta kamerastatviet...och dammstrasan annars finns det ju fina promo-bilder hos interceptor
lindvall Posted - 2005/02/08 : 12:59:32
Jag vill gärna se den utifrån också! :-)
molsson Posted - 2005/02/08 : 12:43:15
heja kina
C-Quence Posted - 2005/02/08 : 12:19:02
Jäklars, vilken ordning på trådarna!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000